برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 10 دقیقه وقت بگذارید : )

درواقع هاست همان فضایی است که برای میزبانی تمام اطلاعات و داده‌های سایت استفاده می شود. در این مقاله به بررسی نوع خاصی از هاست می پردازیم که هاست اشتراکی نام دارد. برای اینکه بیشتر بدانید هاست اشتراکی چیست در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

هاست چیست؟

هاست بخشی از یک سرور است و به فضایی برای میزبانی و قرار دادن اطلاعات و داده‌های سایت تعلق دارد. برای اینکه بتوانیم میزبانی فایل‌های سایت خود را در اختیار داشته باشیم، نیاز به اجاره آن خواهیم داشت. بنابراین مقدار هزینه‌ای که برای ایجاد هاست، باید پرداخت کنیم با توجه به لوازم و امکانات مختلف بسیار بالا است.

در این میان شرکت‌های اینترنتی، همواره جهت ارائه خدمات به مشتریان و کاربران خود هستند و با فراهم کردن لوازم مورد نیاز مانند انواع دیسک سخت، زمینه‌ای را فراهم کرده اند تا سایر کاربران متصل به شبکه بتوانند، هاست مورد نظر خود را از این شرکت‌ها اجاره کنند.

انواع بسیار مختلفی از شرکت‌های ارائه هاستینگ وجود دارد. ولی با توجه به خدماتی که ارائه می دهند، نام مشترک میزبان را گرفته اند. در واقع یک وب مستر، توسط هاست می تواند بخش‌های مختلف سایت را مدیریت کرده و به میزبانی سایت در فضای هاست بپردازد.

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی چیست؟

امروزه افراد زیادی نیاز به فضای هاست دارند و از طرفی تمایل به پرداخت هزینه‌های سنگین ندارند. ایده هاست اشتراکی، انقلابی بود که توانست نیاز بسیاری از افراد و وبمسترها را برطرف کند. این ایده بر پایه اشتراک وسایل و لوازم سخت افزاری یک هاست بنا شده است. به طور کلی هاست اشتراکی یعنی تمامی هاست‌هایی که از یک سرور مشترک استفاده می کنند و وسایل سخت افزاری جدا و مجزایی ندارند.

چون تمامی اتصالات هاست‌ها در این نوع هاست به یکدیگر مربوط و مرتبط هستند و اگر اشکالی در یکی از این هاست‌ها ظاهر شود، قطعا تمامی هاست‌ها با آن مشکل رو برو شده اند.

هاست اشتراکی برای مبتدی یا حرفه‌ای‌ها

نکته قابل توجه در مورد این نوع هاست مدیریت بسیار آسان آن است. به دلیل اینکه چندین کاربر مختلف از یک سرور استفاده می کنند، پنل‌های مدیریتی بسیار ساده و دسته بندی شده‌ای دارند. در واقع آن چه که شما به عنوان یک فرد مبتدی تا متوسط به آن نیاز دارید به صورت طبقه بندی شده در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

باور عموم بر این است که، هاست اشتراکی مناسب افراد مبتدی است، که تازه وارد فضای اینترنت شده اند. اما برخی معتقدند ترافیک و میزان محتوای یک سایت حرفه‌ای نیز به راحتی با هاست اشتراکی قابل پشتیبانی است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که میزان محتوا و پهنای باند مورد نیاز یک سایت را، حتی افراد بسیار حرفه‌ای نیز نمی توانند در ابتدای کار پیش بینی کنند، چرا که تمامی محتواها مانند متنی، تصویری و موشن‌ها، به طور کامل در سایت بارگذاری نشده است و طی ماه‌ها دچار تغییرات بسیار زیادی خواهد شد.

هاست اشتراکی علاوه بر بستر مناسبی که برای افراد مبتدی فراهم می کند می تواند بسیار انعطاف پذیر بوده و سایت‌های حرفه‌ای و تخصصی را نیز پوشش دهد. درست است که هاست اشتراکی فضای تعیین شده و محدودی دارد اما این نوع هاست چه برای افراد مبتدی و چه برای افراد حرفه‌ای مناسب است.

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

چندین هاست اشتراکی، دارای سروری واحد هستند که تمامی فعالیت‌ها و تنظیمات مربوط به سرور آن ها، مانند هم است. این گونه بگوییم که، چون هاست‌های اشتراکی سرور واحد و مشترکی دارند، به طور کامل از این سرور تبعیت می کنند و نمی توانند تنظیمات آن را، تغییر دهند چرا که افراد زیادی با این سرور در تعامل هستند.

اما هاست اختصاصی برعکس هاست اشتراکی عمل می کند، هر سیستم و هاستی، تنها از یک سرور استفاده می کند. بنابراین در هاست اختصاصی تمامی تنظیمات، در اختیار شما خواهد بود. اما این نکته قابل توجه است که به همان نسبتی که، دست شما در استفاده از هاست اختصاصی باز تر است، هزینه بسیار بالاتری نیز نسبت به هاست اشتراکی پرداخت خواهید کرد.

مالک هاست اختصاصی می تواند بر روی تمامی اجزا سرور مانند، حافظه اصلی، ترافیک و فضای هارد دیسک و… تغییرات لازم را به کار ببرد. هاست اختصاصی، برای افرادی که به صورت بسیار تخصصی فعالیت دارند و همچنین برای کسب و کارهای بسیار بزرگ که نیاز به یک درگاه و سرور اختصاصی دارند، مناسب است. بدیهی است، اکثر افرادی که نیازمند هاست هستند، شامل این دسته نمی شوند.

در واقع پیشنهاد اولیه، برای اکثر افرادی که نیاز به یک هاست دارند، هاست از نوع اشتراکی است. در صورت ارتقا سایت و پشتیبانی نکردن هاست اشتراکی از نیازهای کاربر، هاست‌های دیگری جایگزین آن خواهند شد.

امنیت هاست اشتراکی

امنیت هاست اشتراکی بالا است، اما نکته‌ای که موجب می شود ضعفی در این سیستم به وجود آید، این است که اگر یک هکر بتواند تنها یکی از سایت‌های موجود در یک هاست اشتراکی را هک کند، قادر خواهد بود به تمام سایت‌هایی که با این هاست در ارتباط هستند، اتصال پیدا کند.

این نوع دستیابی به اطلاعات سایر سایت‌ها، تنها با استفاده از یک سایت را آلودگی متقاطع یا Cross-site Contamination می گویند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که امکان حمله هکرها به سایت شما زیاد خواهد بود. حتی برای سایت‌هایی که از طریق وردپرس ایجاد شده اند.

با توجه به این که وردپرس در تلاش است که امنیت سایت‌های خود را تا حد زیادی ارتقا دهد، اما هسته این سیستم، برای هکرها بسیار آشنا و تسلط بسیار بالایی بر آن دارند، حال اگر این نوع سایت در یک هاست اشتراکی هک شود، اطلاعات تمامی سایت‌ها به خطر خواهد افتاد.

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد و کاربران زیادی از این فضا استفاده می کنند. این نوع هاست به دلیل مزایای زیادی که دارد، می تواند مورد استفاده عموم کاربران قرار بگیرد. همچنین این نوع هاست، پشتیبانی بالایی داشته و تنظیمات اصلی سرور آن توسط متخصصان و مهندسان بررسی می شود. در ادامه به بررسی مزایای هاست اشتراکی می پردازیم:

مقرون به صرفه

هاست اشتراکی بسیار مقرون به صرفه است و با صرف هزینه بسیار کمی، می توانید صاحب یک هاست اشتراکی شوید. بسته به میزان پهنای باند و فضای دیسک، قیمت هاست‌های اشتراکی تغییر پیدا می کند. این در صورتی است که هاست‌های اختصاصی با هزینه نجومی در سال، مواجه خواهند شد. علاوه بر این نیاز به یک هاست اشتراکی، بسیار بیشتر از یک هاست اختصاصی احساس می شود.

انعطاف پذیری بالا

هاست اشتراکی، نیاز وسیعی از کاربران را برطرف و با توجه به نیازهای جدید و پیشرفت سایتشان، آن ها را پشتیبانی می کند. اما همانطور که قبل تر نیز اشاره شد، این پشتیبانی محدود است و تا جای مشخصی ادامه پیدا خواهد کرد. شما می توانید پله به پله بروزرسانی‌های لازم را انجام دهید. در واقع قابلیت‌های بروزرسانی بسیار گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

مدیریت راحت تر و آسان تر

راه‌اندازی و مدیریت، در هاست اشتراکی ساده و آسان است. شرکت‌های هاستینگ برای راحتی کاربران خود، یک پنل مدیریتی قرار می دهند. شرکت ارائه دهنده این نوع هاست، به دلیل تعداد بالای کاربران، پنل مدیریتی بسیار راحت و طبقه بندی شده‌ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. بنابراین افراد مبتدی می توانند به راحتی از امکانات این نوع هاست بهره ببرند.

 امکان میزبانی چندین دامنه

شما می توانید، چندین دامنه را در فضای کاربری مشترکی راه اندازی و اداره کنید. این دامنه‌ها می تواند شامل، وب سایت‌های شخصی، وبلاگ‌ها و کسب و کارهای مختلف باشد که در یک هاست اشتراکی به صورت مشترک اداره می شوند. دامنه‌های مختلف که توسط یک فرد اداره می شود یا برای یک فرد ایجاد شده، بهتر است که از هاست‌های اشتراکی استفاده شود.

 اداره ی هاست اشتراکی به صورت حرفه‌ای

اداره هاست اشتراکی کار بسیار ساده‌ای است. چرا که شرکت‌های ارائه دهنده این نوع هاست، دارای متخصصان ماهری هستند که وظیفه نگهداری و مدیریت سرور اصلی را دارند. با هاست اشتراکی دیگر نگران مدیریت سرور خود نخواهید بود و خیال شما در مورد بروزرسانی‌های لازم و تغییرات مورد نیاز، راحت خواهد بود. چرا که یک تیم بسیار حرفه‌ای و متخصص به پشتیبانی از این سرور می پردازند.

 وب سایت پویا

وب سایت‌هایی که بسته به ویژگی‌ها و خصوصیات پروفایل شخصی یک فرد، متفاوت دیده می شوند، به نام وب سایت‌های پویا شناخته می گردند. برخی از محبوب‌ترین وب سایت‌های پویا عبارتند از Facebook ،Quora و Twitter که قابلیت اجرا در هاست اشتراکی را دارند. در واقع هاست اشتراکی به هیچ وجه محدود کننده وب سایت‌های پویا و جذاب نخواهد بود، بلکه به طور کامل آن ها را پشتیبانی می کند.

معایب هاست اشتراکی چیست؟

معایب هاست اشتراکی چیست؟

همواره این نکته را در مورد بحث هاست اشتراکی باید در نظر داشته باشیم که در هاست اشتراکی منابع بین سایت‌ها و کاربران مختلف تقسیم می شود. با توجه به مزایای زیاد، این نوع هاست دارای معایب متعددی نیز می باشد که موجب عدم استفاده تعدادی از کاربران از این نوع هاست شده است.

 کاهش سرعت لود

سرعت لود شدن یا بالا آمدن سایت امری بسیار مهم و حیاتی است، چرا که کاربران بسیار زیادی به این امر توجه می کنند و سایتی که دیر لود می شود، محبوبیت بسیار کمی دارد. به دلیل استفاده مشترک از یک سرور در هاست‌های اشتراکی، سرعت لود سایت پایین می آید و این امر بسیار مشهود است. در واقع این ایرادی است که، در نتیجه ترافیک بالای سرور حاصل شده، و اقدامی جهت بهبود آن نمی توان انجام داد.

 کاهش بازدهی هنگام فشار از سمت سایر وب سایت‌ها

با توجه به این که چندین سایت، همزمان با هم از یک هاست مشترک استفاده می کنند و سرور ارائه دهنده خدمات آن ها یکسان است، این امر موجب شده که، اگر یکی از سایت‌ها فشار و حجم بالایی داشته باشد، بازده سایر سایت‌ها کاهش پیدا می کند. در واقع مشکلات شبکه بر روی تمامی سایت‌ها اعمال می شود.

این مشکل اصلی ترین مشکل یک هاست اشتراکی است که در واقع ناشی از عدم استقلال هاست‌های اشتراکی می باشد. شما قادر نخواهید بود برای رفع این مشکل، راه حلی پیدا کنید. چون سایت‌های دیگر، موجب ایجاد چنین اختلالی در سایت و پنل شما شده است.

 اختلال هنگام افزایش ترافیک

سایتی که تازه راه اندازی می شود معمولا با یک هاست اشتراکی، به خوبی پشتیبانی می شود. اما در صورتی که ترافیک سایت بالا رود و بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، دیگر این نوع هاست مناسب نیست. باید این نکته را یادآوری کرد که در هاست اشتراکی ارتقا تا حدی، قابل اجرا است.

ترافیک بالا در یک سایت با اثرگذاری بر سایر سایت‌هایی که از یک سرور استفاده می کنند، موجب کند شدن سرعت آن ها می شود. اما در هاست‌های اختصاصی این مشکل به هیچ وجه وجود ندارد و ترافیک‌های یک سایت، به طور اختصاصی روی آن تاثیر می گذارد نه سایر سایت‌ها.

شخصی‌سازی محدود

شخصی سازی در یک هاست اشتراکی معنایی ندارد، چرا که سایت‌های گوناگونی با یک سرور در تماس مستقیم هستند و اگر تغییری در آن سرور رخ دهد، سایر سایت‌ها تغییر خواهند کرد. بدیهی است، افرادی که می خواهند یک سایت اختصاصی با تنظیمات شخصی سازی شده داشته باشند، قادر نخواهند بود از هاست اشتراکی استفاده کنند.

افزایش خطر هک شدن

خطر هک شدن توسط هکرها برای هر سایتی با هر سطح امنیتی وجود دارد، اما سایت‌هایی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند در خطر بالاتری قرار دارند. هاست اشتراکی، بستری اشتراکی میان چند سایت است. بنابراین هک شدن تنها یکی از این سایت‌ها، موجب دسترسی هکر به اطلاعات سایر سایت‌ها می شود.

خطر هک شدن برای یک هاست اشتراکی همیشه وجود دارد و درصد آن قابل پیش بینی نیست. حتی اگر سایت شما امنیت بسیار بالایی داشته باشد، باز هم احتمال هک شدن را دارید. چون ما نمی توانیم متوجه شویم که با چه سایت‌هایی از یک سرور مشترک استفاده می کنیم، خطر هک شدن بسیار بالا است.

چه نوع هاستی برای سایت من مناسب است؟

معیارهای تشخیص یک هاست اشتراکی ایده ال چیست؟

چنانچه مطمئن شدیم که می خواهیم از هاست اشتراکی برای میزبانی سایت‌ خود استفاده کنیم، باید با معیارهای یک هاست اشتراکی خوب آشنا شویم تا یک انتخاب درست را داشته باشیم. اما تاکید ما بر این است که انتخاب هاست، امری بسیار تخصصی بوده و نیازمند راهنمایی‌های متخصصان می باشد. برای اینکه بیشتر بدانیم معیارهای یک هاست اشتراکی خوب چیست، در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  1. اولین نکته در انتخاب یک هاست اشتراکی این است که سایت‌های موجود روی آن، سرعت و آپ‌تایم بالایی داشته باشند.
  2.  همچنین در حالت ایده آل، سرعت سایت نباید متاثر از فعالیت‌ دیگر سایت‌های موجود روی سرور باشد.
  3. بازدید کنندگان سایر سایت ها بیشتر باشد.
  4. یک هاست خوب از بازدید و ترافیک سایت، ما را آگاه می کند. این کار می تواند ما را در ارتقا سایت یاری کند.
  5.  امکان شخصی‌سازی در استفاده از هاست اشتراکی بسیار محدود است. بنابراین ما باید این نکته را درنظر داشته باشیم و بهترین هاست را با بهترین کنترل‌پنل انتخاب کنیم تا در ادامه به مشکل برنخوریم.
  6.  نصب برنامه‌های جدید بر روی هاست، راحت باشد و در مدت زمان کمی این کار صورت گیرد.
  7. هزینه پایین هاست اشتراکی دلیل بر پشتیبانی نکردن نخواهد بود. بنابراین هاستی، ایده آل و خوب می باشد که در صورت بروز مشکل، تیم پشتیبانی آن احساس مسئولیت کند و به خوبی پاسخگوی ما باشد.

چه نوع هاستی برای سایت من مناسب است؟

خب بعد از اینکه دانستیم هاست اشتراکی چیست به این سوال که، کدام هاست برای سایت من مناسب است؟ پاسخ می دهیم. این سوال بسیار تخصصی است. اما به طور کلی می توان گفت، اگر سایت یا کسب و کار اینترنتی محلی دارید که نیاز به حجم بالای اطلاعات و ترافیک ندارد، هاست اشتراکی یکی از بهترین گزینه‌ها است. در واقع آن چه هاست اشتراکی در اختیار شما قرار می دهد، یک درگاه با پشتیبانی مناسب و تنظیمات از قبل اجرا شده است.

اما سایت‌های تخصصی و پیچیده تر مانند سایت‌های بزرگ بیزینسی که نیاز به حجم بالای محتوا و دامنه وسیعی دارند، از هاست اختصاصی استفاده می کنند. سرور در هاست اختصاصی، به گونه‌ای عمل می کند که تمامی تنظیمات آن، در اختیار کاربر قرار دارد و هیچ مورد غیر قابل تغییری وجود نخواهد داشت.

اگر شما فردی هستید که برای سایت خود نیاز به شخصی سازی زیادی دارید و نمی توانید از تنظیمات مشترک استفاده کنید، هاست اشتراکی گزینه مناسبی برای شما نیست. یک سایت مبتدی تا حرفه‌ای که نیاز به حجم مشخص و دامنه محدود باشد، گزینه‌ای بسیار مناسب برای انتخاب هاست است. شما می توانید از افراد متخصص درمورد نوع هاست مناسب تحقیق کنید.

نتیجه گیری

با تمامی نکات گفته شده در مقاله هاست اشتراکی چیست، بدیهی است که انتخاب هاست مناسب با سایت، یکی از اولین قدم‌ها برای ورود به دنیای جدید تجارت است. پس باید اطلاعات کافی و جامعی درمورد انواع هاست‌ها و مزایای آن ها کسب کنید. الیت دیزاین می تواند شما را در این امر مهم و خطیر همراهی کند. متخصصان ما مناسب ترین اطلاعات انتخاب هاست را با توجه به نوع سایت، در اختیار شما قرار خواهند داد و دیگر نگران عدم تطابق نیازهای سایت با نوع هاست نخواهید بود.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست