برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مقاله از الیت دیزاین قصد داریم ۹ نکته مهم برای آنالیز سایت رقبا را برای شما بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا آنالیز سایت رقبا اهمیت دارد؟

یکی از رموز موفقیت وب سایت های حرفه ای، توجه و بررسی سایت رقبا توسط آنها است. در حال حاضر بنگاه های اقتصادی بزرگ و پردرآمد، تبلیغات خود را به پایگاه های اینترنتی و وب سایت ها انتقال داده اند. از همین رو شاهد رقابت تنگاتنگی بین این موسسات اقتصادی در دنیای سایبری هستیم. اگر سایت‌های مختلف را بررسی کنید، متوجه یک نکته می‌شوید؛ انبوهی از وب سایت‌های فروشگاهی در حال تبلیغ فعالیت‌های خود هستند.

بررسی سایت رقبا به قدری در جابجا کردن رتبه سایت اهمیت دارد که کارشناسان اصول سئو برنامه زمان بندی شده ای برای آن دارند. چرا که دیگر حالا کمتر کسی برای پیدا کردن مظنه قیمت و مقایسه محصولات به سطح خیابان ها می رود. تماشای ویترین و خرید حضوری امری کهنه و نخ نما شده است. برای پیدا کردن محصول مورد نظر و دانستن قیمت ها، فاصله ها از بین رفته اند.

کافی است کاربر چند دکمه را بیفشارد تا به فروشگاه های بزرگ و معتبر مجازی متصل شود. اما سایت ها چگونه می توانند بیشترین آمار بازدید را  دریافت کنند؟ چگونه می توانند خود را در رتبه های یک تا ده نتایج گوگل جا بدهند؟ همه این ها نیازمند دانستن اصولی است که یکی از آنها بررسی سایت رقبا است.

دلیل ارزیابی و آنالیز سایت رقبا چیست ؟

دلیل ارزیابی و آنالیز سایت رقبا چیست ؟

بررسی سایت رقبا برای سرپا نگه داشتن وب سایتی که در اختیار دارید، بسیار ضروری است. شما با انجام این کار منافع زیادی عایدتان می شود که می توان به این موارد اشاره کرد:

  • از طریق بررسی سایت دیگر رقبا می توانید سطح دانش و مهارت خود را توسعه دهید،
  • برندسازی را به شیوه ای موثر فرا می گیرید،
  • باعث بهبود رشد سایت شما می شود،
  • رقابتی که در بازار موجود است را به بهترین شکل در می یابید،
  • تفاوت بین سایت خود را با دیگر سایت ها تشخیص می دهید،
  • با ارزیابی سایت رقیب می توانید در فضای مجازی قدرتمندانه حضور داشته باشید،
  • مشتری و مخاطب سایت خود را بهتر خواهید شناخت،
  • به اصول سئو آشنا شده و عوامل تقویت سایت های رقبا را خواهید شناخت. (برای آشنایی با اصول سئو مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.)
  • با شناخت نقاط ضعف رقیب از بکارگیری خطاها و اشتباهات آنها دور مانده و سایت ایمنی خواهید داشت.

به عنوان مثال بررسی سایت رقبا می تواند به شما دید بهتری در کار بدهد. تصور کنید، قرار است مقاله ای بنویسید. در ابتدا با بررسی مقاله ای که در سایت رقیب آمده، با زوایا و نکاتی که در آن نوشتار آمده است آشنا می شوید. کامنت و نظرات کاربران را که در ذیل مقاله آمده است، می خوانید و بازخورد آنها را مد نظر می گیرید. با توجه به نقاط ضعف و قوت مقاله رقیب دست به انشاء و نگارش مقاله ای می زنید که مورد نظر شماست.

۹ نکته مهم برای آنالیز سایت رقبا

۹ نکته مهم برای آنالیز سایت رقبا

در ادامه به شما آموزش می دهیم که در بررسی سایت رقیب به چه نکاتی توجه داشته باشید.

به میزان صفحاتی که در سایت بارگذاری می شود، توجه داشته باشید!

یکی از نکاتی که باید در بررسی سایت رقبا به آن نظر داشت، میزان صفحاتی است که در وب سایت بارگذاری می شود. گاهی اوقات دیده می شود که یک سایت برای معرفی برند خود مرتب و پیوسته محتوا در سایت انتشار می دهد. در برابر سایت هایی نیز وجود دارند که مقالات کمتری در سایت خود بارگذاری می کنند. اگر میخواهید با تولید محتوا بیشتر آشنا شوید توصیه می کنم مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه کنید.

چیزی که یک سایت را نسبت به دیگر سایت ها برتری می دهد، گذاشتن بیشتر محتوا نیست زیرا این کار نیازمند یک برنامه مدون و راهبردی است. اما با این همه آمار نشان می دهد توجه به صفحات بارگذاری شده در یک سایت، عاملی برای بهبود رتبه در گوگل است. تعداد صفحاتی که سایت شما از آن برخوردار است، می تواند به کار شما اعتبار بدهد.

برای این که بدانید تعداد صفحات وب سایت رقیب شما به چه میزان است کافی است، عبارت انگلیسی سایت را (site) در گوگل وارد کنید. site:http://webaddress.com . عددی که در قسمت پاسخ ها و بعد از کلمه About می آید، میزان صفحات وب سایت را به شما نشان خواهد داد.

آنالیز سایت رقبا با توجه به محدوده انتشار

یکی از مواردی که باید در بررسی سایت رقبا به آن اهمیت داد، محدوده و بازه زمانی انتشار آن است. ابزار و وسیله ای که بشود با کمک آن بازه زمانی انتشار را بدست آورد، متاسفانه وجود ندارد اما یک راه ساده موجود می باشد. شما می توانید به سایت رقیب مراجعه کرده و تمامی پست های بارگذاری شده را بشمارید. این کار سختی نیست چرا که در کنار همه محتواهای منتشر شده ، تاریخ بارگذاری آنها ذکر شده است.

خوبی این کار این است که شما می توانید برای سایت خود یک تقویم زمانی ایجاد کنید و محدوده انتشار پست های سایت خود را به وسیله آن بسنجید. برای اینکار میتوانید از تقویم محتوایی استفاده کنید. برای آشنایی با اصول این تقویم مقاله تقویم محتوا چیست را بخوانید.

چنانچه رقیب شما طی یک ماه تنها دو محتوا انتشار داده است، شما نیز می توانید به انتشار همان میزان یا حتی بیشتر محتوا اقدام کنید. چنانچه محتوای ارائه شده شما کیفیت بهتری داشته باشد، مسلما بازخورد بهتری خواهید گرفت .

آمار بازدید سایت رقیب را بررسی کنید

آمار بازدید سایت رقیب را بررسی کنید

یکی دیگر از مواردی که لازم است در بررسی سایت رقبا باید بدان توجه کرد، ترافیک سایت است. باید توجه داشته باشید، چه حجمی از داده های سامانه رقیب شما به وسیله مخاطب رویت شده است. این که چه میزان از مخاطبان به سایت رقیب مراجعه کرده اند، می تواند نشان از موفقیت آن سایت باشد.

شما نیز با مقایسه ترافیک سایت خود با سامانه رقیب متوجه اعتبار و محبوبیت سایت خود می شوید. شما می توانید با کمک سایت الکسا که نشان دهنده ترافیک سایت است،  به این موضوع پی ببرید. وسیله دیگری که می توان رتبه بندی سامانه ها را سنجید، کمک گرفتن SimilarWeb است. شما با کمک سیمیلار وب می توانید ترافیک و آمار بازدید سایت مورد نظر خود را ارزیابی کنید. علاوه براین، سامانه های ارجاعی را هم می توانید از این طریق بدست آورید. در مقاله بهترین ابزارهای جایگزین الکسا کدام اند؟ میتوانید با ابزهای متفاوتی ترافیک سایتتان را بررسی کنید.

 رقیب شما تا چه میزان از اصول سئو سر رشته دارد؟

بررسی سایت رقبا را می توانید با سنجش میزان دانش رقیب در زمینه سئو را بدست آورید. سئو که مخفف Search engine optimization می باشد، مساله ای مخفی و پوشیده نیست. شما می توانید از طریق اصول سئو به فعالیت های رقیب خود در حوزه کاری که دارید، مطلع شوید. همچنین، می توانید از طریق سرویس هایی مانند Moz و SEMrush از سطح آگاهی رقیب خود را در زمینه سئو با خبر شوید.

اعتبار دامنه و آنالیز سایت رقبا

اعتبار دامنه، ابزاری است که قدرت یک وب سایت را نشان می دهد. اگر می خواهید به بررسی سایت رقبا بپردازید از اعتبار دامنه سایت همکاران خود غفلت نکنید. درباره تعریف اعتبار دامنه باید گفت، این لغت ترجمه عبارت Domain Authority است.

این ابزار با نشان دادن یک عدد، اعتبار و قدرت یک سایت را نشان می دهد. هر چه عدد از صفر فاصله بگیرد و به صد نزدیک شود، قدرت و دامنه اعتبار سایت بیشتر می شود لذا بهتر می تواند موتورهای جستجو را به سمت خود جذب کند. در واقع این اعتبار دامنه، به نوعی نمره و امتیاز سایت محسوب می شود. قابل ذکر است، با کمک ابزاری مانند  Open Site Explorer می توان به اعتبار سایت رقیب پی برد.

 

رقیب شما از کدام رسانه اجتماعی استفاده می کند؟

رقیب شما از کدام رسانه اجتماعی استفاده می کند؟

نوع شبکه و رسانه ای که رقیب شما از آن استفاده می کند، نیز مهم است. ارتباطات و تعامل در سطح اجتماعی یک شاخص مهم در اهمیت و اعتبار سایت ها است. هر چه داد و ستدها در رسانه های اجتماعی بیشتر باشد، جایگاه و اعتبار آن سایت در نزد مخاطبین نیز بیشتر است. در مقاله ای اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را برای شما عنوان کرده ایم.

 آمار مخاطبین تازه وارد به سایت رقیب را به دست آورید!

یکی دیگر از نکاتی که می توان در بررسی سایت رقبا به آن توجه کرد، میزان ورود و خروج افراد است. این امر نشان می دهد، افرادی که به عنوان فالوور وارد سایت رقیب شما می شوند، چه تعداد هستند. حتی آمار کسانی که از سایت حریف شما خارج می شوند و آن‌فالو می دهند نیز بسیار مهم است.

معدل محتواهای بارگذاری شده و به اشتراک گذاشته، میزان مطالبی که بین دیگران به اشتراک گذاشته می شود  نیز  مهم است. حتی عناوین جذاب و تصاویری که در سایت رقبا وجود دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد. نسخه BuzzSumo که رایگان نیز است، می تواند به عنوان یک ابزار برای پیدا کردن مطالب جدید و داغ به شما کمک کند.

بازاریابی ایمیلی

مورد دیگری که می تواند در بررسی سایت رقبا از آن کمک بگیرید، بازاریابی ایمیلی است. ایمیل مارکتینگ امروزه می تواند بر مخاطبین یک سایت بسیار تاثیر بگذارد. ایمیل به مثابه موتور جستجوگر گوگل یا شبکه های اجتماعی نیست.

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین به عنوان یک شرکت طرف ثالث به شمار می رود اما ایمیل این گونه نیست؛ زیرا ایمیل به خود شما تعلق دارد. در حقیقت شما با کمک دانش خود و بدون کمک از شرکت های خاصی، آمار بازدید سایت خود را بهبود می دهید.

وقتی شما با کمک ایمیل محصول و خدمات خود را معرفی می کنید، در واقع دست واسطه ها را قطع کرده اید. رقیب نیز می تواند از این پتانسیل نیز کمک بگیرد. توجه کنید آیا سایت رقیب شما از اهمیت ایمیل مارکتینگ با خبر است یا خیر. در مقاله ایمیل مارکتینگ چیست ۶ مزایای مهم بازاریابی ایمیلی را شرح داده ایم.

هدف گیری مجدد؛ راهکاری برای بهبود برند

هدف گیری مجدد؛ راهکاری برای بهبود برند

هدف گیری مجدد که ترجمه عبارت Retargeting می باشد، می تواند یک راهکار خوب برای بهبود برند شما باشد. همچنین با این ترفند می توان ترافیک و آمار بازدید سایت را افزایش داد.

از همین رو پیشنهاد می شود حتما درباره سایت های رقبا تحقیق کنید و این موضوع را زیر نظر بگیرید. ببینید رقبای شما از این نظر در چه وضعیتی هستند. برای انجام این کار از یک پیکسل ردگیری می توان استفاده کرد. این پیکسل به همراه کوکی بوده و مراحل حضور و درنگ مخاطب را در سایت نشان می دهد.

نتیجه گیری

این مقاله توسط کارشناسان تیم الیت دیزاین طراحی شده است. در این مقاله نکات مهمی درباره بررسی سایت رقبا و اهمیت آن در برندسازی پرداخته شد. متنی که در پیش رو دارید، به خوبی نشان می دهد که با چه تمهیداتی می توان به یک برند خوب رسید.

نه راهکاری که در این نوشتار ارائه شده است می تواند نقاط ضعف و قوت سایت شما را آشکار کند. یکی از بهترین راههایی که می توان وضعیت سایت را بررسی کرد، مقایسه چگونگی سایت هایی است که به صورت حرفه ای عمل می کنند. شما با بررسی وضعیت سایت رقیب، خود را با آنها مورد مقایسه قرار داده و شناخت کاملی از سطح فعالیت های خود پیدا خواهید کرد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
1/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست