برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 12 دقیقه وقت بگذارید : )

شما هم بارها در فضای مجازی با کلمه‌ای به نام سئو برخورد کرده‌اید. در این مقاله می خواهیم، پاسخ سوال سئو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را بررسی کنیم. آیا واقعا آن چه در ذهن دارید با واقعیت سئو سایت تطابق دارد یا با چیز بسیار پیچیده تری سروکار دارید. با الیت دیزاین همراه باشید تا برای اولین بار ذهن خود را از سوالات متفاوتی که دارید خالی کنید.

در ادامه از صفر تا صد کاربردهای سئو را بررسی خواهیم کرد.

ریشه کلمه SEO

در دهه 90 میلادی که موتورهای جستجو پدیدار شدند مفهوم سئو وارد فناوری شد. SEO در واقع همان Search Engine Optimization به معنا بهینه سازی موتور جستجو است. به دلیل استفاده زیاد از این کلمه در ایران دیگر عبارت SEO به خوبی جا افتاده است و دیگر از آن به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یاد نمی شود. در واقع استفاده از کلمه سئو به خوبی در میان مردم رایج شده است.

سئو چیست ؟ ( راهکارهای طلایی 0 تا 100 SEO )
سئو چیست ؟ ( راهکارهای طلایی 0 تا 100 SEO )

سئو چیست؟

به مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که طی آن، رتبه یک صفحه از سایت یا کل سایت، برای یک واژه یا چند واژه بهبود و ارتقا پیدا کند، سئو می نامند که این افزایش رتبه در نهایت موجب افزایش ترافیک در سایت می شود. در واقع هر چه رتبه شما در نتایج جستجو بالاتر باشد، احتمال دیده شدن و بازدید از سایت شما بیشتر می شود. سئو همان مجموعه اقدامات و ترفندهایی است که طراح سایت، جهت افزایش و بهبود رتبه بندی در گوگل انجام می دهد.

نحوه عملکرد سئو چگونه است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، ربات‌هایی را دارند که توسط عمل خزیدن به جمع آوری اطلاعات درمورد یک صفحه می پردازد و در صورت تایید، آن را در لیست خود قرار می دهد. با توجه به اطلاعات و داده‌هایی که به این ربات داده شده است تعیین می کند که آیا این صفحه اینترنتی صلاحیت لازم را برای قرار گرفتن در لیست جستجو دارد یا نه. در واقع کار ربات‌ها مانند کار یک کتابدار و قرار دادن کتاب‌ها در کتابخانه است.

در مرحله بعدی، الگوریتم‌های گوگل وارد عمل می شوند و صفحاتی که وارد لیست ایندکس شدند را با در نظر گرفتن صد‌ها فاکتور و داده دسته بندی و رتبه بندی می کند. در واقع این الگوریتم‌ها هستند که مشخص می کنند رتبه سایت و صفحه شما چند است. اگر میخواهید با ایندکس بیشتر آشنا شوید مقاله
ایندکس گوگل چیست را مطالعه کنید.

در مرحله سوم نمایش محتوا مورد نظر یا Result را داریم. در این مرحله موتور جستجو با توجه به کلماتی که یک کاربر در سرچ خود به کار می برد، نتایج مرتبطی را پیدا می کند و نمایش می دهد. اگر بخواهیم به مثال کتابخانه برگردیم، در واقع این قسمت کتابدار کتابی را به شما معرفی می کند که می داند بهترین پاسخ سوال شما در آن وجود دارد.

به این ترتیب هنگام سرچ کردن یک موضوع، سایتی به عنوان اولین سایت بالا می آید که بهترین رتبه را کسب کرده است. برخلاف تبلیغات جستجو پولی، شما نمی توانید برای کسب رتبه بالاتر به موتورهای جستجو پول پرداخت کنید. این به معنا است که کار متخصصان سئو را نمی شود جایگزین کرد.

اهمیت سئو چیست؟

سئو یکی از بخش‌های اساسی در بازاریابی دیجیتال است، زیرا جستجو در موتورهای جستجو منبع اصلی ترافیک برای سایت‌ها می باشد. یکی از جنبه‌هایی که برند و کسب و کار شما مهمتر و تاثیرگذارتر باشد، این است که در رتبه بندی گوگل مکان بالاتری را در اختیار داشته باشید. به این ترتیب اهمیت سئو آشکار می شود.

با توجه به این که افزایش سئو سایت، خریدنی نیست و رتبه بهتر تنها توسط متخصصان سئو و افراد حرفه‌ای قابل کسب کردن است، هر صفحه‌ای که مطالب بهتری را ارائه دهد در رتبه بالاتری قرار می گیرد.

مزایای سئو

بعد از همه بالا و پایین‌ها و رعایت نکاتی که توسط الگوریتم گوگل مورد بررسی قرار می گیرد، سوالی که ذهن شما را درگیر می کند این است که سئو چه مزایایی برای سایت و کار ما دارد؟

باید این را گفت که تنها داشتن یک سایت مهم نیست، بلکه سایتی سود می کند که در رتبه بندی‌های بالای موتور جستجو باشد. طبق آمار 32 درصد بازدیدکنندگان از سایت اول و 24 درصد آن ها از سایت دوم بازدید می کنند. این در حالی است که رتبه‌های کمتر از 5 تنها 4 درصد از بازدیدکنندگان را جذب می کنند.

با توجه به آمار روز دنیا، از 100 درصد سرمایه‌ای که در بخش بازاریابی دیجیتال به کانال‌های تلگرام، ایمیل، سئو، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات کلیکی، اختصاص داده می شود، بیشترین بازگشت سرمایه که حدود 49 درصد است، به بخش سئو تخصص یافته است. علت این امر را می توان در اعتبار بیشتر سایت‌ها در مقایسه با سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال بیان کرد.

بنابراین با سرمایه گذاری مفید در بخش سئو سایت، بیشترین بازگشت سرمایه را تجربه خواهید کنید.

سئو چه اهدافی دارد؟
سئو چه اهدافی دارد؟

سئو چه اهدافی دارد؟

با توجه به اهمیت سئو سایت در افزایش رونق و اعتبار کسب و کار، اهداف بسیار گسترده‌ای را دنبال می کند.

  • افزایش تعداد بازدید سایت
  • برند سازی
  • بهبود رتبه سایت
  • بهترین گزینه تبلیغاتی
  • افزایش مشتریان سایت

تبلیغات گوگل و سئو چه تفاوتی دارد؟

با پرداخت هزینه به گوگل می توانید لینک سایت خود را در صفحات جستجو گوگل نمایش دهید. این فرآیند به این صورت است که به ازای هر کلیک کاربران بر روی لینک تبلیغاتی شما، گوگل مبلغی را دریافت می کند و پس از پایان اعتبار شما این تبلیغات نیز از صفحات حذف می شوند.

اما در سئو:

  • در سئو ترافیک رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نخواهیم کرد.
  • سئو پایداری بیشتری دارد
  • اعتماد کاربران به رتبه بندی گوگل با توجه به سئو و عدم تمایل آن ها به کلیک بر روی تبلیغات

سئو آن پیچ یا داخلی

سئو آن پیچ، شامل تمامی اقداماتی است که شما در سایت خود انجام می دهید که شامل: تولید انواع محتوا، بهبود سرعت سایت و دیزاین سایت است. به طور کلی تمامی تغییراتی که در چارچوب داخلی سایت باشد به سئو آن پیچ معروف است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این سئو میتوانید مقاله سئو داخلی سایت چیست را در وبلاگ الیت دیزاین بخوانید.

انواع تکنیک سئو داخلی شامل:

  • یک ساختار و چارچوب مشخص برای پیشبرد سایت داشته باشید.
  •  لینک‌های مرتبط به متن را وارد کنید.
  • از سازگاری سایت خود با گوشی موبایل اطمینان حاصل کنید.
  • مطالبی با عناوین جذاب طراحی کنید.
  • محتوای مستمر و مداوم بارگذاری کنید.
  • قابلیت‌های سایت خود را بالا ببرید.
  • بهترین خدمات ممکن را ارائه دهید.

سئو آف پیج یا خارجی

تمامی اقداماتی که خارج از محدوده سایت، برای بالا بردن سئو انجام می شود را سئو آف پیج می گویند. مانند: دریافت لینک از سایت‌های دیگر یا شبکه‌های اجتماعی. در مقاله سئو خارجی چیست، ۷ تکنیک مهم در سئو خارجی را برای شما عنوان کرده ایم.

به چند ترفند این نوع سئو اشاره می کنیم:

  • ایجاد ارتباط قوی با سایر همکاران در صنعت و کسب و کار
  • قرار دادن پست مهمان در سایت
  • پیگیری نظرات مشتریان گوگل پلاس
  • ارتباط موثر با مشتریان

سئو محلی local SEO

موتور جستجو گوگل به تازگی به مکان شما هنگام سرچ اهمیت می دهد به این صورت که از طریق آی پی افراد، مکان آن ها را شناسایی می کند و این موضوع را در جستجو آن ها لحاظ می کند. در نتیجه سایت‌ها و کسب و کارهایی رتبه بالاتری می گیرند که به مکانی که در آن سرچ می کنید وابسته باشد.

چگونه سئو محلی را در سایت خود رعایت کنیم؟
چگونه سئو محلی را در سایت خود رعایت کنیم؟

چگونه سئو محلی را در سایت خود رعایت کنیم؟

تمامی فعالیت‌هایی که شما برای مشخص کردن و شناساندن مکان کسب و کار خود به گوگل انجام می دهید را سئو محلی می گویند. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، مکان کاربران به راحتی توسط آی پی آن ها برای گوگل مشخص می شود، اما گوگل مکان کسب و کار شما را چگونه متوجه شود و این دو مورد را به یکدیگر مربوط دهد؟ چگونه مکان سایت و بیزینس خود را به گوگل بگوییم؟

  1.  یک صفحه گوگل پلاس درخواست کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنید
  2. عکس‌هایی با رزولوشن بالا در گوگل پلاس آپلود کنید
  3.  مشتریان خود را ترغیب به گذاشتن کامنت کنید
  4. لینک گذاری مناسب انجام دهید

SEO کلاه سفید

سئو کلاه سفید یا White Hat SEO شامل اقداماتی است که از لحاظ گوگل مفید بوده و الگوریتم‌های گوگل به شناسایی این موارد می پردازند و رتبه سایت را ارتقا می دهند. سئو کلاه سفید دارای ترفندهای گوناگونی مانند تولید محتوا مفید، ساخت برند، لینک‌های نرمال، تحقیق کلمات کلیدی و هر آنچه رضایت یک بازدیدکننده را بالا ببرد. برای آشنایی بیشتر با این نوع سئو توصیه می کنم مقاله سئو کلاه سفید چیست را مطالعه کنید.

SEO کلاه خاکستری

شاید بتوان گفت که سئو خاکستری نه آنقدر سفید است نه آنقدر سیاه، چیزی بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. در سئو خاکستری اقداماتی جهت بهبود رتبه سئو انجام می شود اما اگر گوگل متوجه کارهای شما شود، به طور قطع جریمه خواهید شد. اگر شما فرد حرفه‌ای و فنی در زمینه سئو نیستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم به اقدامات سئو کلاه خاکستری فکر هم نکنید. اگر تمایل دارید با ترفندهای این سئو آشنا شوید مقاله سئو کلاه خاکستری چیست را بخوانید.

این نوع سئو نیازمند تجربه بالا و ریسک پذیری بالا است و هر فردی قابل به انجام آن نیست.

SEO کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO به دور زدن ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل برای کسب رتبه بهتر دست می زند. در صورت شناسایی شدن این نوع سئو در سایت شما، گوگل شما را جریمه خواهد کرد و از لیست نتایج جستجو گوگل حذف خواهید شد. ترفندهای سئو سیاه مانند محتوای مخفی شده، کامنت‌های اسپم، لینک فام و بک لینک‌های نا مرتبط است. مقاله سئو کلاه سیاه چیست اطلاعات کامل تری درباره این نوع سئو به شما میدهد.

ترفندهای کلاه سیاه ریسک خیلی بالایی دارند و با توجه به تغییر الگوریتم‌های گوگل، شناسایی این نوع تخلف‌ها برای بالا بردن سئو بسیار کار آسانی است. یعنی حتی یک متخصص هم با تمام ترفندهای لازم نمی تواند سایت را با این نوع سئو به مدت زیادی بالا نگه دارد و به محض اطلاع گوگل از این اقدامات آن سایت را از لیست ایندکس حذف می کند.

SEO تکنیکال

در این نوع سئو شما باید فردی متخصص و آگاه نسبت به کد نویسی سایت خود باشید. کافی است باگ‌های سایت خود را پوشش دهید. این باگ‌ها بیشتر در کدهای موجود در قالب‌های آماده وجود دارد و ایرادات فنی را برای سایت شما به وجود می آورد. در این مورد خوب است بدانید که کدهایی که به زبان PHP نوشته شده است از امتیاز ویژه‌ای در بهبود وضعیت سایت شما دارد.

به این دلیل نام این SEO به سئو تکنیکال معروف شده است که فقط یک فرد حرفه‌ای و متخصص می تواند کدهای سایت را بازبینی کند و ایرادات فنی آن را متوجه شود. در این صورت نیاز به یک فرد تکنیکی دارید که باگ‌های سایت را به طور کامل پوشش دهد. در مقاله سئو تکنیکال چیست، ۱۱ فاکتور مهم سئو تکنیکال را شرح کرده ایم که میتوانید در وبلاگ الیت دیزاین مشاهده کنید.

کاربرد سئو چیست؟
کاربرد سئو چیست؟

کاربرد سئو چیست؟

کیفیت ترافیک ارگانیک: اگر گوگل به سرچ کنندگان خود می گوید که سایت شما بر اساس الگوریتم‌ها، این کیفیت و لیاقت را دارد که در رتبه‌های اول قرار بگیرد، کاربران با اعتماد به آن در سه نتیجه اول بیشترین ترافیک را دارند. در واقع سئو موجب جلب اعتماد بازدیدکنندگان به سایت شما می شود.

باید این نکته را خاطر نشان کنیم که این ترافیک به طور کامل ارگانیک است و اگر محتوای سایت شما یا کسب و کار شما تغییر کند، دیگر مشتریان به سایت شما سر نمی زنند و بازدیدکنندگان شما به دنبال خدمات قبلی به آن سر می زنند.

جذب مشتریانی از سراسر جهان: با توجه به جهانی بودن موتور جستجو، سئو سایت شما را در نظر گوگل مهم و ارزشمند می کند و گوگل نیز سایت را به تمامی دنیا معرفی می کند. در واقع هیچ محدودیتی برای نمایش سایت شما وجود ندارد.

هزینه مناسب در برابر نتیجه مطلوب: برای به دست آوردن سئو بالا از روش اصولی و توسط سئو سفید، شما هزینه بسیار کمی را به منظور توسعه وب سایت و تولید محتوا پرداخت می کنید اما نتیجه حاصل باور نکردنی است. بازگشت سرمایه در این روش به شکل باور نکردنی اتفاق می افتد. در واقع بعد از مدتی تلاش برای قرار گیری در لیست ایندکس و سپس رتبه بالا در این لیست، می تواند کسب و کار شما را به یک برند معتبر با مشتریانی زیاد تبدیل کند.

برندسازی: اگر به دنبال برندسازی از کسب و کار خود هستید، کافی است از امکانات سئو بهره ببرید تا در مدت زمانی باور نکردنی بسیار مشهور و معتبر شوید. آن چیزی که رتبه گوگل به شما می دهد به راحتی برای برند شدن کافی است.

ابزارهای ساده سئو سایت برای بهبود بازاریابی

شما می توانید از امکانات گوگل و سایر سایت‌ها برای دستیابی به اطلاعات مفید، جهت بهبود سایت خود استفاده کنید. این اطلاعات می تواند شامل مشکلات فنی، مشکلات ساختاری و مشکلات هماهنگ سازی در سایت شما باشد. بسیاری از خدماتی که توسط این سایت‌ها ارائه می شوند به صورت رایگان است. با دستیابی به این اطلاعات فنی می توانید سطح کیفیت و سئو سایت را تا حد زیادی بالا ببرید.

گوگل pagespeed Insights

شما می توانید از طریق Google pagespeed Insights سرعت بالا آمدن و آپلود شدن سایت خود را بررسی کنید. کافی است وارد گوگل شوید و آدرس سایت خود را وارد کنید، در این صورت عددی بین 0 تا 100 به شما می دهد. این عدد نشان می دهد به طور دقیق چه مقدار طول می کشد که گوگل سایت را بارگیری کند. اما خدمات Google pagespeed Insights به همین جا ختم نمی شود بلکه راه حل‌هایی برای بهبود و افزایش سرعت سایت به شما ارائه می دهد. با ورود به این بخش اطلاعات مفیدی کسب می کنید و می توانید سرعت سایت را محک بزنید.

ابزار وبمستر Ahrefs

در وبمستر Ahrefs ثبت نام کنید، در آنجا ابتدا وب سایت خود را تایید کنید سپس می توانید بیش از 100 مورد فنی سئو را در سایت خود بررسی کنید. این ابزار قابلیت این را دارد که پس از آنالیز سایت شما از نظر فنی، به شما پیشنهاداتی برای رفع مشکلات فنی بدهد. بنابراین با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم مشکلات سایت را متوجه شدید و هم راه حل‌های تخصصی دریافت کرده‌اید.

سایت Answer the public

این سایت صدها کلمه کلیدی برای یک کلمه مشخص به شما می دهد. کافی است یکی از کلمات مهم عنوان، متن خود را به این سایت بدهید در کوتاه ترین زمان ممکن صدها واژه و کلمه کلیدی به شما پیشنهاد می دهد. به این ترتیب برای یافتن کلمه کلیدی نیازی به تحقیق و گذاشتن زمان زیادی نیست. اما باید توجه داشته باشید که این وب سایت به شما تنها اجازه 2 جستجو رایگان در روز را می دهد.

این سایت بسیار مهیج است و در تمرینی کلمه SEO به عنوان یک کلمه کلیدی سرچ شد و نتایج به دست آماده بسیار قابل توجه بود. سئو به عنوان کلمه اصلی در وسط جستجو قرار می گیرد و تمامی عنوان‌ها و سوال‌هایی که چندین هزار مرتبه در مورد این کلمه سرچ شده می آید. بنابراین شما می توانید متوجه شوید دقیقا مردم در مورد یک کلمه مشخص چه جملاتی را بسیار زیاد سرچ می کنند.

گوگل Analytics

به طور قطع، قوی ترین ابزار آنالیز گوگل ابزار Analytics است و هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. به طور کلی کار این سایت این است که هر مقدار ترافیکی که در سایت شما وجود دارد را بررسی کند. در نهایت اطلاعات بسیار دقیقی از این که این ترافیک از کجا می آید و کدام صفحات آن را دریافت می کنند را در اختیار شما قرار می دهد.

Yoast SEO

این سایت به شما کمک بزرگی درمورد محتوا نویسی می کند، شما می توانید با ورود به این سایت و وارد کردن کلمه کلیدی متن خود، پیشنهاداتی عالی در مورد تغییرات لازم دریافت کنید. در واقع این سایت اطلاعات گسترده‌ای درمورد نحوه ایجاد تغییر در متن و پست شما می دهد.

با رعایت این نکات سئو سایت خود را بالا ببرید و نتیجه جستجو آن را در مورد رتبه به طرز قابل توجهی ارتقا دهید. اما نکته منفی درمورد این سایت، نحوه ارائه خدمات است که محدودیت‌هایی در مورد داده اعمال می کند و باید از طریق یک حساب بیمه آن را برطرف کنید.

Google Mobile-Friendly Test
Google Mobile-Friendly Test

Google Mobile-Friendly Test

هماهنگی سایت خود را با موبایل بررسی کنید. نحوه کار این سایت این گونه است که نام سایت مورد نظر را وارد می کنید، سپس به شما می گوید آیا این سایت قابلیت هماهنگ سازی با صفحه گوشی موبایل را دارد یا نه؟

اما ماجرا به این نقطه ختم نمی شود و این سایت به شما می گوید چه اشتباه و اختلالی وجود دارد که این سایت نمی تواند با گوشی هماهنگ سازی پیدا کند و از آن پشتیبانی کند. شما هیچ محدودیتی در استفاده از این ابزار ندارید و تا هر چند دفعه‌ای که لازم باشد می توانید درخواست پیگیری دهید.

Exploding Topics

سئو کارها اغلب موضوعاتی را انتخاب می کنند که بیشترین حجم سرچ را به خود اختصاص داده باشد، اما سایتی موفق است که این موضوعات را زودتر متوجه شود و مقاله نابی از آن ارائه دهد. بدیهی است که ارزش پست و متنی که قبل از اشباع شدن به این موضوعات پرداخته است بسیار بیشتر است.

این سایت به شما اطلاعات گسترده‌ای در زمینه یافتن اطلاعات ناب و تازه‌ای که به احتمال زیاد در آینده بسیار نزدیک مورد حجم زیاد سرچ قرار می گیرند، را به شما می دهد. در واقع با این سایت یک قدم جلوتر از بقیه خواهید بود.

نتیجه گیری

در این مقاله همراه با الیت دیزاین به صورت اجمالی با مفاهیم کلی سئو سایت و کاربردهای اصلی آن آشنا شدیم. مقاله سئو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ می تواند برای افرادی که قصد خرید دامین دارند و می خواهند کسب و کار خود را به صورت دیجیتال مارکتینگ گسترش دهند، بسیار مفید است.

همچنین تمامی افرادی که در مورد سئو سایت اطلاعات کافی و لازم را ندارند می توانند به این مقاله سر بزنند.

الیت دیزاین در طراحی سایت از متخصصان SEO بهره می گیرد. پس اگر در زمینه سئو سایت تخصص و سر رشته‌ای ندارید کافی است سایت خود را به ما بسپارید تا صفر تا صد آن را به صورت تکمیل دریافت کنید. با اطمینان خاطر به متخصصان تیم الیت دیزاین، تجربه مطلوبی از سایت و بازاریابی خواهید داشت.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست