برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

در مقاله های قبلی الیت دیزاین، به طور مفصل به بحث سئو و ایندکس گوگل پرداختیم. بنابراین در ادامه مطلب به بررسی نوعی از سئو که در ایندکس دارای اهمیت است می پردازیم. در مقاله سئو تکنیکال چیست، شما را با این نوع فنی سئو آشنا خواهیم کرد.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال بخش بسیار مهمی از مراحل سئو می باشد. این نوع سئو اصولا بر استاندارد بودن قالب و راحتی ایندکس؛ ذخیره صفحه در دیتابیس گوگل و نمایش در نتایج، تاکید می نماید.

در حقیقت سئو تکنیکال اشاره به تمامی عملیاتی بر روی وب سایت و سرور دارد، که به پیدایش لینک سایت و ایندکس توسط خزنده موتور جستجو کمک می کند. در نهایت نتیجه این کمک، بالابردن رتبه سایت در گوگل خواهد شد بنابراین در این سئو ما به ساخت وب سایت اهمیت می دهیم.

می توان گفت به بخشی از سئو که به محتوا مربوط نمی شود و به بهبود جنبه های فنی وب سایت جهت بالا بردن جایگاه سایت ما در موتورهای جستجو مانند گوگل می پردازد، سئو تکنیکال گوییم.

اهمیت سئو تکنیکال

چرا سایت طراحی شده توسط ما باید از نظر سئو تکنیکال بهینه سازی بشود؟ در موارد زیر به اهمیت اجرا این نوع سئو خواهیم پرداخت:

  • سئو تکنیکال به روند اجرای استراتژی بازیابی دیجیتال وب سایت ما سرعت بیشتری می بخشد و آن را تسریع می نماید.
  • همواره در رقابت با سایر سایت ها سایتی گوی سبقت را خواهد ربود که از لحاظ سئو تکنیکال بهینه سازی شده باشد.
  • سئو تکنیکال بر روی شاخص هایی نظیر لید، نرخ تبدیل و فروش اثر مثبتی خواهد گذاشت.
  •  رتبه سایت ما در رتبه بندی گوگل بالا می برد.
  • همچنین کاربران، سایتی را که در آن شاخص های سئو تکنیکال در طراحی آن به کار رفته باشد را بیشتر انتخاب خواهند نمود.

در واقع می توان چنین برآورد کرد که در زمان طراحی سایت هر اندازه ما به عنوان طراح و مدیر سایت در حوزه ی سئو تکنیکال هزینه نماییم نه تنها بی نتیجه نخواهد بود بلکه در نهایت منجر به سود بیشتر ما خواهد شد.

هدف سئو تکنیکال چیست؟

هدف سئو تکنیکال چیست؟

متخصصان به طور عمده برای دو هدف مهم، به اجرای سئو تکنیکال می پردازند.

۱. با عمل به نکات موجود در سئو تکنیکال ربات هایی که مسئول خزش و خزیدن در صفحات وب سایت هستند، به خوبی و در مدت زمان کوتاهی سایت را شناسایی می کنند. بنابراین زمان کوتاه تری طول می کشد تا سایت در لیست ایندکس گوگل قرار بگیرد.

۲. ساختار سایت در سئو تکنیکال بهبود پیدا کرده و عملکرد درستی دارد. این امر موجب رضایت بالای کاربران هنگام استفاده از خدمات سایت است. در صورت جلب رضایت کاربران، تعداد کاربران و بازدید سایت افزایش پیدا می کند و این کاربران به مشتریان سایت تبدیل خواهند شد.

فاکتور های سئو تکنیکال چیست؟

فاکتورهای بسیار مهمی در بحث سئو تکنیکال قابل بررسی است که در ادامه مقاله به توضیح اجمالی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. همچنین این فاکتور ها در بخش لیست ایندکس گوگل مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت بر رتبه بندی سایت تاثیر به سزا و قابل توجهی دارد.

سرعت سایت

سایتی به عنوان رکورد اول توسط گوگل به نمایش در خواهد آمد که سرعت لود آن بالا باشد. این بدین معنا خواهد بود که در رقابت با سایت های جستجو شده سرعت لود آن سایت از سایر سایت های رقیب بالاتر باشد. پس آنچه که ما به عنوان طراح سایت باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر سایت ما حاوی مطالب بسیار ارزشمند و گران بهایی باشد اما از سرعت پایینی برخوردار باشد نمی تواند جایگاه بالایی در رتبه بندی گوگل نصیب خویش نماید.

از طرفی، کاربران امروزه حوصله زیادی ندارند که وقتشان را صرف باز شدن یک سایت بنمایند، لذا سرعت پایین سایت ما باعث خواهد شد که کاربران از باز نمودن سایت ما صرفه نظر کنند و به سراغ سایر سایت های دیگر در بستر اینترنت بروند. در نتیجه در طراحی سایت نکته بسیار حائز اهمیت، سرعت لود سایت خواهد بود.

فاکتور های سئو تکنیکال چیست؟

امنیت سایت

ما به عنوان طراح سایت موظفیم که امنیت سایت خویش را بسیار بالا ببریم تا به راحتی هک نشویم. چرا که اگر خزنده های گوگل متوجه شوند که سایت ما توسط هکر ها هک گردیده است رتبه ما در گوگل به شدت پایین خواهد آمد.

علاوه بر اینکه با هک شدن سایت ما رتبه بندی ما در گوگل پایین می آید، باید در نظر داشته باشیم که گوگل درنمایش نتایج، هک شدن وب سایت ما را برای کاربران وب عنوان خواهد نمود تا کاربران وارد سایت هک شده ما نگردند چرا که امنیت برای گوگل بسیار شاخص با اهمیت و مهمی محسوب می گردد.

اما ما برای افزایش امنیت سایت چه باید کنیم تا به راحتی هک نشویم؟ جواب سئوال استفاده از پروتکل امنیتی SSL می باشد. این پروتکل با رمزنگاری داده های رد و بدل شده بین کاربران و سایت ما باعث خواهد شد که هکر ها به آسانی به این اطلاعات دسترسی پیدا نکنند و یا حتی در صورت دسترسی هکری به این داده ها، قادر به مشاهده و دسترسی به اطلاعات اصلی نخواهد بود.

کابران از روی آدرس سایت ما می توانند در یابند که آیا ما از پروتکل امنیتی SSL استفاده کرده ایم یا خیر. به این صورت که اگر در آدرس سایت به جای HTTP  عبارت HTTPS به کار رفته باشد نمایان گر این موضوع خواهد بود که ما در طراحی سایت مان از پروتکل امنیتی اس اس ال استفاده کرده ایم. لذا کاربران با مشاهده ی S آخر HTTP با خیال راحت وارد سایت ما خواهند شد.

ساختار بهینه شده برای ربات ها

منظور از ساختار بهینه شده برای ربات ها؛ ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت می باشد. موتورهای جست و جو برای مشاهده ی صفحات وب سایت توسط کاربران، از رباتهایی کمک می گیرند که به نام خزنده یا عنکبوت شناخته شده می شوند.

از طرفی این خزنده ها یا عنکبوتها توانایی بسیار بالایی در بررسی صفحات وب سایت ندارند. یعنی نمی توانند بدون لینکهایی که ما در صفحاتمان گذاشته ایم، وب سایت ما را پیدا کنند و برای کاربران به نمایش بگذارند. پس ما ناچار خواهیم بود که در تمامی صفحات وب سایتمان لینک داشته باشیم تا ربات ها به کمک این لینک ها به صفحات وب سایت ما دسترسی پیدا کرده و آنها را ایندکس نمایند.

ساختار بهینه شده برای ربات ها

جلوگیری از وجود صفحات تکراری

لازم است بدانید که وجود صفحات تکراری در سایت ما برای گوگل ناخوشایند خواهد بود و این امر موجب می گردد که رتبه ما در گوگل پایین بیاید و اعتبار سئو در گوگل کاهش یابد. از طرفی، گاهی وجود صفحات تکراری ضروری می باشد به عنوان مثال، در فروشگاه های اینترنتی که از یک برند چندین کالا دارند و تنها تفاوتشان در رنگ آنها می باشند، خوب در این مورد باید چه کار کرد؟

خود گوگل راه حل را به ما نشان می دهد به این صورت که ما می توانیم از تگ کنونیکال کمک بگیریم. با استفاده از این تگ ما خواهیم توانست به گوگل بفهمانیم که از میان تعداد صفحات تکراری که در سایت ما وجود دارد کدام نسخه اصلی است و کدامیک را در نتایج نشان ندهد.

فایل robot.txt

این فایل در کنترل رفتار خزنده ها در مورد وب سایت می تواند کمک ما باشد.اگر ما خواسته باشیم که صفحاتی از سایتمان در نتایج گوگل به نمایش در نیاید، وجود این فایل باعث خواهد شد که خزنده ها در یابند که آنرا ایندکس نکنند مانند صفحات پرداخت و …

صفحات 404 و لینک های شکسته

صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده اند. پس هر لینکی که در وب سایت ما به صفحات 404 سایت خودمان و یا حتی صفحات 404 سایر سایت ها داده شود، یک لینک شکسته محسوب خواهد شد. از طرفی ربات های گوگل وب سایتهایی که دارای صفحات 404 باشند را ایندکس نمی کنند و این یعنی کاهش قدرت سئو تکنیکال سایت.

حال شاید بپرسید پس ما در این موارد چه می توانیم بکنیم؟ باید به شما عزیزانی که این مطلب را می خوانید بگوییم که ما باید از ریدایرکت 301 کمک بگیریم. ریدایرکت 301 در نقش منجی وارد شده و ربات ها و کاربران سایت ما را که وارد صفحات 404 شده اند را به صفحات مرتبط، که بیشتر مواقع هم صفحه ی اصلی سایت می باشد، هدایت خواهد نمود.

سایت مپ

سایت مپ فایلی است که لینک تمامی صفحات وب سایت ما در آن قرار گرفته است. باید در نظر داشته باشیم که همیشه ربات های موتور جست و جو با بررسی لینک های درون سایت مپ، راحت تر می توانند صفحات را بیابند و آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. پس ما می توانیم با ساخت سایت مپ برای سایت خویش، به خزش ربات ها روی سایتمان سرعت بخشیم  که این کار باعث افزایش قدرت سئو تکنیکال و در نهایت ارتقا رتبه سایت ما در گوگل خواهد شد.

بهینه سازی ساختار آدرس صفحات

بهینه سازی ساختار آدرس صفحات

یکی از مواردی که در بهینه سازی سایت ما موثر خواهد بود URL یا همان آدرس سایت ماست. به این مفهوم که آدرس صفحات سایت ما کوتاه و زیبا باشد. زیرا گوگل به این موضوع اهمیت می دهد و در رتبه بندی ما در گوگل نقش خواهد داشت.

بنابراین در انتخاب آدرس سایت به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده کردن از کلمه کلیدی در URL
  • عدم استفاده از حروف بی معنا در URL
  •  کوتاه بودن آدرس صفحات

استراکچر دیتاها

گوگل با استفاده از الگوریتم ها و فاکتورهایی از پیش تعیین شده، می تواند تشخیص دهد که محتوای سایت ما چه مقدار با کیفیت و ارزشمند می باشد. به طور مثال، گوگل با بررسی وجود کلمات مرتبط و کلمات کلیدی و تصاویر و غیره در متن محتوا، به این نتیجه خواهد رسید که آیا سایت ما را در نتایج اول خود نمایش بدهد و یا خیر.

با این حال این را هم در نظر بگیریم که گوگل به صورت کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را دارا نیست. این ما هستیم که با یکسری کد های برنامه نویسی شده که به نام استراکچر دیتا می شناسیم گوگل را در شناخت محتوای صفحات سایتمان یاری می رسانیم.

دارا بودن قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل

گوگل اهمیت زیادی برای ریسپانسیو بودن وب سایت ها قائل می باشد. قالب ریسپانسیو؛ قالبی که نسبت به اندازه ی صفحه ی نمایش کاربر واکنش نشان می دهد، تا کاربران بتوانند به بهترین شکل همه ی اجزای صفحه ی مورد نظر را مشاهده نمایند.

لینک های Breadcrumb

لینک هایی که در بالا و یا پایین صفحات وب سایت ما، به کاربر نشان می دهد که اکنون به طور دقیق در کدام نقطه از سایت ما قرار دارند را لینک های برد کرامب ( Breadcrumb ) می نامیم. وجود لینک های برد کرامب در صفحات سایت برای ما دو مزیت اصلی را به ارمغان می آورد:

  • ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایت ما
  • افزایش رضایت کاربران هنگام کار کردن با صفحات سایت با بهینه سازی تجربه کاربران

تفاوت سئو تکنیکال با سئو درون و برون صفحه چیست؟

هدف از سئو تکنیکال و سئو درون و برون، افزایش رتبه سایت در رده بندی گوگل است و در جزئیات اجرا این سه با یکدیگر بسیار متفاوت اند.

در سئو درون صفحه آن چه اهمیت دارد، کیفیت محتوا و تگ های گوناگونی است که در یک صفحه به کار رفته است، در واقع در این نوع سئو کیفیت محتوا بررسی می شود. اما در سئو تکنیکال آن چه اهمیت دارد بهینه سازی وب سایت از نظر مسائل فنی مانند نقشه سایت و سرعت سایت صورت می گیرد.

نتیجه گیری

سایتی که توسط افراد حرفه ای تمامی بخش های آن سئو شده، چه از نظر تکنیکی و چه از نظر ساختاری، بسیار جلوتر و بالاتر از یک سایت معمولی قرار می گیرد و رقیبان خود را به راحتی کنار می زند. بررسی وب سایت از نظر رعایت نکات سئو فنی اهمیت بالایی دارد. در مقاله سئو تکنیکال چیست، به خوبی با ضرورت این موضوع آشنا شده ایم.

متخصصان ما در الیت دیزاین همواره در تلاش اند تا سایتی بهینه از نظر سئو تکنیکال در اختیار مخاطبان قرار دهند. این امر مهم تنها توسط افرادی ماهر و فنی قابل اجرا و پیاده سازی است.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست