برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

تمامی کاربران فضای مجازی علاقه دارند تا در فضایی امن به تبادل اطلاعات بپردازند. در این میان لایه‌های امنیتی به وجود آمده که این امنیت را تضمین کنند. در مقاله گواهینامه SSL چیست، به ریز این جزئیات خواهیم پرداخت. با الیت دیزاین همراه باشید تا اطلاعات مفید و گسترده‌ای را کسب کنید.

SSL یا اس اس ال چیست؟

اس اس ال مخفف کلمه Secure Socket Layer  به معنای لایه اتصال امن یا لایه امنیتی محافظت شده است. آن چیزی که در این تکنولوژی اهمیت دارد، اتصال امن کاربران است. در واقع لایه‌های ارائه شده یک درگاه امن را برای تبادل اطلاعات به وجود می آورند.

SSL( اس اس ال) چیست؟

گواهینامه SSL چیست؟

فایل‌های بسیار کوچکی که به صورت دیجیتالی، یک کلید رمزنگاری شده را به وب سایت یک سازمان متصل می گرداند. گواهینامه اس اس ال با نصب بر روی وب سرور، یک کلید و پروتکل اچ تی تی پی اس ( https ) را فعال کرده و اتصال امن و مطمئنی بین وب سرور و مرورگر پدید می آورد.

این گواهینامه، داده‌هایی که در بستر نا امن اینترنت بین کاربران و سایت‌های مورد استفاده شده توسط کاربران، رد و بدل می گردد را توسط الگوریتم‌های پیشرفته رمزنگاری می نماید.

اهمیت گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه اس اس ال یک گواهینامه رسمی و معتبر است. این به این معنا می باشد که، کاربران در صورت مشاهده اچ تی تی پی اس در آدرس وب سایتی که می خواهند به او متصل شوند، این اطمینان را حاصل خواهند کرد که اطلاعات محرمانه خویش را با خیال راحت وارد سایت مورد نظر نمایند.

در حقیقت می توان چنین گفت که یک سرور امن، سروری است که گواهینامه اس اس ال را دارا باشد. رمزنگاری SSL بدین صورت است که اگر چنانچه هکری در میان راه به داده‌ها دسترسی پیدا کند، قادر به مشاهده و دسترسی به اطلاعات و داده‌های اصلی نخواهد بود.

در این روزگار که هکرها در همه جای اینترنت جولان می دهند، یکی از نگرانی‌های عمده کاربران، این است که مبادا اطلاعات شخصی و محرمانه آن ها به سرقت برود. بنابراین سایتی که از این گواهینامه اس اس ال استفاده کند، در واقع موفقیت خود را برای اطمینان کاربران حاصل نموده است.

گواهینامه SSL چیست ؟ انواع گواهینامه ssl

ضرورت وجود گواهینامه SSL

ما برای شروع و داشتن یک رابطه امن با مرورگر، نیاز داریم که یک سازمان، گواهینامه اس اس ال را بر روی هاست خود نصب نماید. در صورت وجود چنین رابطه‌ای، تمامی داده‌های رد و بدل شده بین سرور و مرورگرها امن خواهد شد. برای آشنایی با هاست میتوانید مقاله هاست چیست را مطالعه کنید.

گواهینامه اس اس ال موارد زیر را به هم متصل می گرداند:

  • نام دامنه – نام سرور (برای آشنایی با دامنه مقاله دامنه چیست را بخوانید.)
  • هویت سازمانی
  • موقعیت مکانی

عملکرد گواهینامه SSL

در حالت عادی اطلاعات ارسالی در مسیر مرورگر تا سرور ممکن است که به وسیله هکرها هک شود. حال اگر وب سایت ما دارای گواهینامه اس اس ال باشد، اطلاعاتی که به سمت سرور ارسال می شود با روش‌های خاصی رمز نگاری خواهند شد.

به گونه‌ای چنانچه این اطلاعات توسط هکری هک شود، قابل استفاده برای آن هکر نخواهد بود. در حقیقت گواهینامه اس اس ال سلاح ما در برابر هجوم هکرها می باشد.

بنابراین به شما خواننده گرامی این مقاله توصیه می کنیم، که چنانچه قصد دارید اطلاعات محرمانه و شخصی و مهم خویش را در سایتی وارد نمایید، به آدرس سایت مورد نظر توجه نمایید. اگر در ابتدای آدرس سایت عبارت اچ تی تی پی اس ظاهر شد، در این صورت با خیال آسوده اطلاعات خود را وارد نمایید. در نتیجه نگران هک شدن و به سرقت رفتن اطلاعات خویش، توسط بیگانگان و هکرها نباشید.

عملکرد گواهینامه SSL

مزایای گواهینامه SSL چیست؟

۱. استفاده از این گواهینامه، موجب افزایش اعتماد کاربران به سایت ما می شود. زیرا وب سایت‌هایی که بدون گواهینامه اس اس ال می باشند، با عبارت “نات اسکورت” بر چسب می خورند. در نتیجه این موضوع سلب اعتماد کاربران را از سایت مورد نظر به همراه خواهد داشت.

۲. یکی دیگر از مزایای گواهینامه SSL بهبود سئوی وب سایت است. زیرا امنیت اطلاعات کاربران برای گوگل بسیار مهم و حیاتی می باشد. بنابراین استفاده شما به عنوان یک طراح و مدیر سایت از گواهینامه SSL، باعث افزایش و ارتقاء جایگاه وب سایت شما در رتبه بندی گوگل خواهد شد. برای اینکه با سئو وب سایت بیشتر آشنا شوید توصیه می کنم مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

۳. افزایش امنیت اطلاعات، از دیگر مزایای استفاده از گواهینامه اس اس ال می باشد و برای دریافت ستاره در اینماد نیاز به داشتن ssl می باشد. برای آشنایی با اینماد، توصیه می کنیم مقاله نماد اعتماد الکترونیکی چیست را بخوانید.

۴. دارا بودن گواهینامه اس اس ال لازمه دریافت درگاه پرداخت مستقیم می باشد. برای این که ما بتوانیم به دریافت درگاه مستقیم از بانک‌ها دسترسی داشته باشیم باید سایت ما گواهینامه اس اس ال را دریافت کرده باشد.

مزایای گواهینامه SSL چیست؟

 

انواع گواهینامه های SSL

سه نوع گواهینامه اس اس ال وجود دارد که ما به مختصر توضیحی درباره هر کدام از آن ها می پردازیم. به این ترتیب با شناخت انواع گواهینامه‌های اس اس ال، با مفهوم آن آشنایی بهتری پیدا می کنیم.

گواهینامه با اعتبار سنجی گسترده EV

این گواهینامه از بالاترین سطح امنیت برخوردار می باشد و مناسب وب سایت‌هایی که در آن اطلاعات حساس و با ارزش و محرمانه‌ای رد و بدل می گردد، می باشد. یک شرکت اعطای امنیتی، برای صدور این گواهینامه به بررسی پیشرفته‌ای در راستای ارتقای میزان اعتبار و اطمینان در مورد کسب و کار وب سایت مورد نظر انجام دهد.

این بررسی شامل: تایید هویت متقاضی و بررسی با پایگاه اطلاعات شخص ثالث می باشد.

گواهینامه با اعتبار سنجی سازمانی OV

برای این که ما این نوع از گواهینامه را دریافت کنیم، لازم است که یک شرکت صادر کننده امنیتی ( سی ای ) اطلاعاتی مثل: مشخصات شرکت، نام دامنه وب سایت و موقعیت فیزیکی وب سایت را تایید نماید. گواهینامه OV از سطح اعتبار متوسط برخوردار می باشد و برای وب سایت‌هایی که از لحاظ تراکنشی به حساسیت کمتری نیاز دارند، مناسب می باشد.

گواهینامه اعتبار سنجی دامنه DV

این نوع گواهینامه فقط و فقط مالکیت وب سایت را تایید می کند. CA برای تایید هویت، فقط کافی است که یک ایمیل به ایمیل وب سایت بفرستد و به هیچگونه اطلاعات دیگری نیاز نخواهد داشت. این نوع گواهینامه دارای کمترین سطح از اعتبار است. بنابراین معمولا به راحتی توسط هکرها هک می گردد و به راحتی قابل نفوذ خواهد بود.

خرید گواهینامه SSL

برای خرید گواهینامه SSL پیشنهاد ما وب سایت‌های ایران سرور و نت افراز می باشد.

نتیجه گیری

در اختیار داشتن درگاهی مطمئن برای تبادل اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو اهمیت SSL بر هیچ کاربری مخفی نیست.

بدیهی است که هر چه میزان محرمانه بودن یک اطلاعات بیشتر باشد، امنیت آن نیز نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته تری دارد. در مقاله گواهینامه SSL چیست، اطلاعات کافی و مفیدی را مرور کردیم.

متخصصان ما در الیت دیزاین سعی دارند با آگاهی بخشی به کاربران، سطح اطلاعات آن ها را بالا ببرند و با کیفیت بسیار مطلوبی به ارائه خدمات می پردازند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (5 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست