برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

همانطور که می دانید، کسب و کار اینترنتی امروزه رونق چشمگیری به خود گرفته است و مخاطبان هدف برای برآورده کردن نیازهای خود به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر روی آورده اند. می‌توانید مقاله « فروشگاه اینترنتی چیست » را در سایت الیت دیزاین مطالعه کنید. برای اینکه بیشتر بدانید نماد اعتماد الکترونیکی چیست تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در فروش اینترنتی مهمترین ویژگی برای جذب مخاطب و مشتری، جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی است تا بتوانند با خیال آسوده و اطمینان خاطر خرید کنند.

با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می توانید اعتماد مشتریان و کاربران را تا حد زیادی به فروشگاه اینترنتی خود جلب کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی یا ( اینماد ) چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد علامت و نشانه‌ای است که، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سایت‌هایی که دارای شرایط و قوانین این مرکز برای تایید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی هستند اعطا می گردد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بخشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است. این مركز مسئولیت ایجاد امنیت و ارائه نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

این نظارت بر سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی، یکی از موثرترین گام‌ها برای ایجاد فضای امن تجارت الكترونیكی خواهد بود.

نماد اعتماد الکترونیکی به سایت فروشگاهی شما هویت می دهد. این نماد مانند یک مجوز فروشگاهی اینترنتی عمل می کند، که باعث اعتماد و اطمینان مشتریان به سایت شما خواهد شد و مشتریان با خیال آسوده می توانند از فروشگاه شما خرید کنند.

در اینماد کیفیت و اعتبار سایت‌ها با ستاره‌ها مشخص می شوند. هرچه تعداد ستاره‌‌ها بیشتر باشد سطح اعتماد و کیفیت سایت بالاتر است.

نماد الکترونیکی به سه نوع تقسیم می شود:

  • نماد موقت: برای سرعت دادن به فرآیند دریافت اینماد است و به همه سایت‌های فروشگاهی تعلق دارد.
  • دائم یک ستاره: بعد از دریافت نماد موقت، سایت فروشگاه برای دریافت نماد دائم مورد بررسی قرار می گیرد و کسب‌‌ و‌ کارها برای دریافت این نماد دائم، باید دارای معیارهای بیشتری باشند.
  • نماد دائم دو ستاره: پس از اینکه نماد دائم یک ستاره شما صادر شد، با راه اندازی SSL سایت‌ خود می توانید نماد دوستاره دریافت کنید. برای آشنایی بیشتر با ssl میتوانید مقاله گواهینامه SSL چیست را در وبلاگ الیت دیزاین مطالعه کنید.

"نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟ مراحل و شرایط اخذ نماد اعتماد

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مدارک برای متقاضیان حقیقی

  • تصویر پروانه، مجوز فعالیت «در صورت لزوم»
  • مدارک و اسناد هویتی درخواست کننده شامل «شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه»

مدارک مورد نیاز برای متقاضیان حقوقی ( تجاری و غیر تجاری )

  •  تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آخرین تغییرات آدرس کسب وکار «در صورت وجود»
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره «در صورت وجود»
  • آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت «در صورت وجود»
  • تصویر پروانه – مجوز فعالیت «در صورت لزوم»

مدارک برای متقاضیان دولتی
تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان، با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نامه نماینده در پرونده نماد و متن نامه

چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم؟

برای نحوه ثبت نام ابتدا به سایت www.enamad.ir بروید.

چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم؟

 

همانند تصویر بالا بر روی گزینه «کسب و کارها» بروید و از بین گزینه‌های باز شده «ثبت نام و ورود به پنل کاربری» را انتخاب کنید و سپس گزینه «ایجاد حساب کاربری» را انتخاب کنید.

ثبت نام و ورود به پنل کاربری
ثبت نام و ورود به پنل کاربری
  1. بعد از باز شدن پنجره ایجاد حساب کاربری، اولین گزینه نوع شخصیت است که آن را بر روی شخصیت حقیقی و یا حقوقی ( بستگی به نوع فعالیت شما ) قرار دهید و اطلاعات مربوطه را تکمیل کنید.
  2. بعد از وارد کردن اطلاعات شخصیت حقیقی یا حقوقی خود کادر ایمیل را پر کنید. شما می توانید یک نام کاربری و یا یک شناسه دلخواه به همراه یک رمز امن را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید و در قسمت پایین صفحه هم بعد از مطالعه تیک دو گزینه را فعال کنید.
  3. بعد از پر کردن همه کادرها دکمه تایید را انتخاب کنید تا ثبت نام شما انجام شود. سپس برای تأیید ایمیل‌ به ایمیلتان بروید و بر روی لینکی که از طرف سایت اینماد برای شما ارسال شده کلیک کنید تا ایمیلتان تایید و ثبت نهایی شود تا شما عضو این سایت شوید.
ثبت نام
ثبت نام

دوباره وارد سایت اینماد شوید و مانند تصویر اول از قسمت منو کسب و کارها گزینه «ثبت نام و ورود به پنل کاربری» را انتخاب کنید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در صورتی که تمامی این مراحل را به درستی انجام دهید، داشبورد سایت اینماد برای شما به صورت تصویر زیر باز می شود.

داشبورد سایت اینماد
داشبورد سایت اینماد

1.«تکمیل اطلاعات»

برای شروع گزینه «ایجاد حساب و تکمیل اطلاعات» را در تصویر بالا انتخاب و بعد از آن در سمت راست تصویر گزینه «تکمیل اطلاعات» را انتخاب کنید.

1-1. با باز شدن زبانه آن روی «تکمیل فرم اطلاعات» کلیک کنید.

در صفحه جدید باید اطلاعات نام و نام خانوادگی، محل سکونت، اطلاعات تماس و کدپستی را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه، باید به نام شخص متقاضی دریافت اینماد باشد.

تکمیل فرم اطلاعات
تکمیل فرم اطلاعات

1-2. پس از تایید شدن به گزینه «بارگذاری مدارک» بروید.

بارگذاری مدارک
بارگذاری مدارک

در این قسمت از همه مدارک لازم باید عکس بگیرید و آن ها را بارگذاری کنید. توجه کنید تصاویر حتما با کیفیت باشند زیرا در غیر این صورت فرآیند دریافت اینماد سایت به تعویق می افتد. در صورت نداشتن کارت پایان خدمت می توانید فیلد آن را خالی بگذارید.

در انتها بعد از اینکه مدارک لازم را ارسال کردید، دوباره به منو سمت راست صفحه بروید و این بار گزینه «احراز اطلاعات» را انتخاب کنید.

احراز اطلاعات
احراز اطلاعات

تلفن همراه و ثابت خود را وارد کنید و در انتهای صفحه پس از تایید، هر دو شماره نمایان می شود.

2-1. «کسب و کار»

2-1. گزینه بعدی در سمت راست «کسب و کار» است که با کلیک بر روی آن زبانه جدیدی باز می شود.

2-2. در اولین زبانه کسب و کار «افزودن دامنه» را انتخاب کنید.

پنل کاربری نماد اعتماد
پنل کاربری نماد اعتماد

در این قسمت در ابتدا اطلاعات مربوطه را پر کنید و گزینه «غیر صنفی» را در بخش نوع فعالیت انتخاب کنید.

کمی صفحه را به پایین اسکرول کنید. در این بخش باید اطلاعات لازم را پر کنید و اگر کسب‌ و‌ کارتان محل مخصوصی ندارد، آدرس و شماره‌های منزل را وارد کنید.

در ادامه «سامانه اعتبار سنجی» را روی سامانه شهروند قرار دهید. سپس از طریق نقشه انتهای صفحه، محل مورد نظر را پیدا کنید.

در قسمت کد رهگیری گزینه ( دریافت کد رهگیری آدرس پستی ) را انتخاب کنید، تا وارد سایت پست شوید و بعد هزینه 17 هزار تومانی ارسال محموله را پرداخت کنید.

یک مرسوله پستی به آدرس مورد نظر شما ارسال می شود، که طبق دستورات درج در این مرسوله پستی باید برای احراز هویت و محل اقدام نمایید.

از قسمت سایت پست به صفحه قبل بروید و در پایین صفحه یک نام کاربری به همراه رمز مشخص شده‌ وجود دارد که شما باید یک اکانت عادی ( خریدار ) در سایت خود با همین نام و رمز بسازید تا کارشناسان اینماد با استفاده از آن بتوانند فرایند خرید و فروش سایت شما را تست کنند.

تاییدیه فنی نماد اعتماد
تاییدیه فنی

2-3 تاییدیه فنی

2-3. در مرحله بعدی در منو کسب و کار گزینه «تاییدیه فنی» را باز کنید. در این بخش باید اطمینان دهید که مدیر سایت درخواست دهنده اینماد هستید. از این رو یکی از روش‌های احراز هویت این مرحله، ارسال یک کد فعال سازی است که به ایمیل سایت ( info@example ) ، یا قرار تگ متا در بخش head سایت و… که تمامی آن ها به همراه توضیحات است.

پیشنهاد ما راهکار تگ متا به شما است.

2-4. بعد از احراز، در منو کسب و کار یک گزینه به نام «تکمیل فرم نظر سنجی» وجود دارد که آن را هم تکمیل کنید.

2-5. گزینه بعد وضعیت چک لیست کسب و کار است. این گزینه شامل لیستی از فعالیت‌ها و نکاتی است که شما باید در سایت خود آن ها را رعایت کنید. بعد از اطمینان اجرای تمامی فعالیت‌ها به طور کامل، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.

وضعیت چک لیست کسب و کار

تذکر: اگر حتی یک نکته از این لیست به درستی تکمیل و اجرا نشده باشد، روند دریافت اینماد تا چند روز به تعویق خواهد افتاد.

بعد از انتخاب گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” ، تقریبا 2 الی 3 روز زمان می برد، تا کارشناسان درخواست شما را بررسی کنند. بعد از چند روز ، کارشناسان نتایج بررسی خود را برای شما ارسال خواهند کرد. شما می توانید از طریق نوار بالایی داشبورد نتیجه را مشاهده کنید.

ارسال جهت بررسی توسط کارشناس
ارسال جهت بررسی توسط کارشناس

 

2-6. در صورتی که کارشناسان درخواست شما را تایید کرده باشند، دوباره از منوی کسب و کار، متن تعهد نامه را انتخاب کنید.

متن تعهد نامه نماد اعتماد

از زیر منو کسب و کار بر روی گزینه”تعهد نامه” کلیک کنید، برای شما صفحه‌ای باز می شود که حاوی متن تعهدنامه است. در این مرحله شما باید تمامی مفاد تعهد نامه را مطالعه و در نهایت تایید کنید. سپس مبلغ 175 هزار تومان را از طریق درگاه بانکی برای دریافت نماد پرداخت کنید.

روش استعلام اینماد به چند صورت است؟

وزارت صنعت و معدن برای کنترل و مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی، و جلوگیری از تخلف سودجویان، اقدام به راه اندازی اینماد کرده است. اما بعضی از متخلفین به جای دریافت و طی کردن مراحل قانونی، این نماد را دور می زنند و به صورت تقلبی از آن استفاده می کنند. بنابراین ما برای استعلام از اصل بودن نماد اعتماد راهکارهای زیر را پیشنهاد می دهیم.

در ابتدا بر روی نماد اعتماد الکترونیک در سایت مورد نظر کلیک کنید. اطلاعات صاحب سایت، آدرس و شماره تماس فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی درج می باشد.

شما می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی enamad.ir/DomainListForMIMT در سایت رسمی اینماد کسب و کار مورد نظر خود را در لیست کسب و کارهای دارای نماد جستجو کنید.

نتیجه گیری

در مقاله نماد اعتماد الکترونیکی چیست به این نتیجه می رسیم که، دریافت این نماد برای سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی الزامی است. هر شرکت و سایتی که برای عرضه خدمات خود فروش آنلاین داشته باشد، باید اطلاعات هویتی خود را در سایت اینماد ثبت کند.

نماد اعتماد الکترونیکی باعث اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان برای خرید اینترنتی از سایت شما خواهد شد.

تیم الیت دیزاین با طراحی انواع سایت‌های فروشگاهی، شرکتی، شخصی، خبری و … در اختیار شماست تا شما را برای داشتن یک سایت حرفه‌ای همراهی کند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (5 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست