برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مطلب برای شما خواهیم گفت که دامنه چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. پس در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

برای طراحی و راه اندازی سایت اولین کاری که باید انجام داد، انتخاب و ثبت دامنه یا دامین ( domin ) برای سایت مورد نظر می باشد.

امروزه یکی از راه‌های بازاریابی و اعتبار بخشی به کسب و کارها، طراحی و راه اندازی سایت می باشد که لازمه هر نوع کسب و کاری است. با طراحی سایت می توانیم کسب و کار خود را گسترش دهیم و مخاطبان و کاربران بیشتری را به کسب و کارمان جذب کنیم.

دامنه چیست ؟ ( Domain )

اگر بخواهیم محل کسب و کارمان را به دیگران اطلاع رسانی کنیم، نیازمند نشانی دقیق از محل کسب و کارمان برای مشتریان خواهیم بود تا آن ها با دسترسی آسان به نشانی و آدرس مشخص بتوانند محل کسب و کار ما را به راحتی پیدا کنند.

در فضای مجازی هم برای پیدا کردن محل سایت و دسترسی آسان به سایتمان نیاز به آدرس مشخص و دقیقی از سایت، خواهیم داشت که این آدرس اینترنتی همان دامنه نام دارد.

اولین و مهمترین گام برای راه اندازی وب سایت و ورود به فضای کسب و کار اینترنتی ثبت دامنه ( Domin ) آن است.

آدرس دامنه بعد از www قرار می گیرد و هر شخصی باید دامنه منحصر به فرد خودش را داشته باشد.

دامنه یا دامین ( Domin ) در واقع همان آدرس اینترنتی است که سایت شما با آن شناخته می شود و با وارد کردن آن در مرورگر می توانید وارد سایت خود شوید.

این آدرس هر چقدر ساده‌تر و کوتاه تر باشد کاربران بیشتری شما را پیدا خواهند کرد.

برای مثال اگر می خواهید وارد سایت ما شوید باید در قسمت مرورگر خود، آدرس اینترنتی www.elitedesign.ir را وارد کنید تا بتوانید به سایت ما دسترسی داشته باشید.

دامنه از اهمیت بسیار زیادی برای راه اندازی سایت و همچنین دریافت گواهینامه ssl سایت برخوردار میباشد. اگر با گواهینامه ssl آشنایی ندارید میتوانید مقاله گواهینامه SSL چیست ؟ معرفی انواع گواهینامه SSL را مطالعه کنید.

دامنه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

اجزای دامنه

دامنه یا دامین از دو بخش؛ نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است که در ادامه به این دو بخش خواهیم پرداخت.

  • نام دامنه

نام دامنه همان اسمی است که شما برای سایت خود انتخاب می کنید، معمولا این اسم می تواند با کسب و کار شما مرتبط باشد و یا آن را به صورت دلخواه انتخاب کنید.

برای مثال نام دامنه سایت ما elitedesign ( الیت دیزاین ) است.

برای خرید یک دامنه، قبل از هر چیز شما باید یک نام برای سایت خود انتخاب کنید. بعد از انتخاب نام دامنه باید موجود بودن آن را بررسی کنید تا نام دامنه مورد نظر شما توسط شخص دیگری خریداری نشده باشد.

  • پسوند دامنه

هنگامی که می خواهید دامنه خود را ثبت کنید، پسوند دامنه موردنظرتان را نیز باید انتخاب کنید. برای اینکه مفهوم پسوند دامنه را بهتر درک کنید، آدرس سایت ما، یعنی www.elitedesign.ir را در نظر داشته باشید، در این آدرس واژه elitedesign ( الیت دیزاین ) نام دامنه و.ir پسوند دامنه می باشد.

برای دامنه‌ها، پسوندهای مختلفی وجود دارد که هر کدام برای اهداف مشخصی به کار می روند.

هر کدام از این پسوندها معنای بخصوصی دارند، برای مثال تمام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی معمولاً از پسوندهایی مثل org استفاده می کنند و شرکت‌ها و فروشگاه‌های تجاری معمولاً از پسوند com و یا ir استفاده می کنند.

دامنه com. از شهریور 1400 افزایش داشته است بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به افزایش قیمت دامنه com. از 10 شهریور 1400 در وبلاگ الیت دیزاین مراجعه کنید.

پسوند ir مختص کشور ایران است و ثبت دامنه با پسوند ir نشان دهنده سایت ایرانی است.

پسوند net. برای وب سایت‌های مرتبط با شرکت‌های اینترنتی و خدمات شبکه‌های کامپیوتری مناسب می باشد.

چگونه بفهمیم که دامنه انتخابی ما قبلا ثبت شده است ؟

چگونه بفهمیم که دامنه انتخابی ما قبلا ثبت شده است ؟

دامنه انتخابی برای هر سایتی مختص به خود آن سایت می باشد و نمی توان از یک دامنه برای چند سایت استفاده کرد.

شما با جستجو در سایت whois می توانید اطلاعات تمام دامنه‌‌های مورد نظر را دریافت کنید و ببینید که آیا دامنه انتخابی شما توسط کسی خریداری شده است یا خیر.

اگر دامنه سایت شما با پسوند com است می توانید با مراجعه به سایت whois.com جستجو کنید که آیا دامنه انتخابی شما قبلا ثبت شده یا ثبت نشده است.

اگر دامنه سایت شما دارای پسوند ir است برای دریافت اطلاعات دامنه انتخابیتان به سایت whois.nic.ir مراجعه کنید و از اطلاعات دامنه مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.

URL چیست و چه فرقی با دامنه دارد؟

دامنه  بخشی از URL می باشد. در واقع دامنه به تنهایی آدرس اصلی سایت است که شما می توانید کل محتویات سایت را در آن مشاهده کنید. اما اگر صفحات دیگر سایت را مشاهده کنید و به نوار آدرس بالا دقت کنید، می بینید که پسوند و پیشوند جدیدی به آدرس دامنه ما اضافه شده است که به کل محتویات این آدرس URL می گویند.

در واقع URL لینکی است که در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می شود که برای صفحات متصل به یک سایت به کار می رود و از پیشوند، نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.

برای مثال دامنه سایت ما www.elitedesign.ir است که زیر مجموعه آدرس URL می باشد. اما اگر بخواهیم یک URL از سایت الیت دیزاین را معرفی کنیم  https://www.elitedesign.ir/blog/category/web-hosting/domain/ نشان داده می شود.

نکات مهم برای انتخاب یک دامنه چیست؟

  1. نام Domin باید بسیار کوتاه باشد و حدالامکان از کارکترهای کمتری برای کوتاه تر کردن نام دامنه استفاده کنید و تا جای ممکن آن را خلاصه کنید.
  2. نام دامنه‌ای که انتخاب می کنید باید تلفظ و تایپ آن آسان باشد تا در ذهن کاربران بماند.
  3. برای انتخاب نام دامنه از فاصله، یعنی خط تیره و اعداد ( – ، 1 ، _ ) استفاده نکنید.
  4. برای نام دامنه از کلمات منحصر به فرد و مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید.
  5. پسوندهایی که با کسب و کارتان مناسب می باشد را برگزینید.
  6. نام سایت شما نباید مشابه سایت‌های پر بازدید باشد.

چگونه باید ثبت دامنه را انجام دهیم؟

  • در ابتدا باید نام دامنه و پسوند مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • سپس به وب سایت‌های فروش دامنه مراجعه نمایید.
  • بعد از آن نام دامنه مورد نظر خود را در سایت وارد کنید تا بتوانید آن را خریداری کنید.
  • اگر دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، قبلا توسط شخص دیگری خریداری شده باشد، شما باید نام دیگری را برای دامنه سایت خود انتخاب کنید.
  • در آخر اگر نام دامنه با پسوند مورد نظر شما موجود بود، می توانید دامنه مورد نظرتان را خریداری کنید.
معرفی سایت های معتبر برای خرید Domin
معرفی سایت های معتبر برای خرید Domin

معرفی سایت های معتبر برای خرید Domin

برای خرید دامنه مورد نظر خود می توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که دامنه چیست و دانستیم نکات مهم برای انتخاب یک Domin چه مواردی هستند. انتخاب دامنه اولین گام برای راه اندازی سایت می باشد و باید در انتخاب آن توجه و دقت لازم را داشته باشید.

اگر بخواهیم بطور خلاصه بگوییم که دامنه چیست و از چه اجزایی تشکیل شده؟ دامنه یا domin همان آدرس اینترنتی سایت شما است که هر کاربری از هر نقطه از دنیا با وارد کردن دامنه سایت شما در مرورگر اینترنت خود، می تواند با شما ارتباط برقرار کند. دامنه از دو اجزا که نام دامنه و پسوند دامنه می باشد، تشکیل شده.

نام دامنه سایت شما نشان دهنده نام برند شماست. شما می توانید پسوندهای مختلفی را با متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید. این پسوندها هم به صورت بین المللی مثل com و هم به صورت ملی مانند ir می باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست