برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

همانطور که می دانید یکی از مهمترین بخش های بازاریابی کسب و کارهای آنلاین، تولید محتوا است. بنابراین برای موفقیت در حوزه بازاریابی محتوا، نیاز به برنامه ریزی آن برای انتشار به موقع محتوا، زمان بندی تولید محتوا و همچنین تنظیم برنامه های محتوایی می باشد. با تنظیم تقویم محتوا می توانید به طور منظم، محتوای کافی برای انتشار به موقع و مدیریت آن، داشته باشید. برای اینکه بیشتر بدانید تقویم محتوا چیست در ادامه این مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

تقویم محتوا چیست ؟

تقویم محتوا یک جدول برنامه ریزی برای تمام محتوا و مطالبی است که می خواهید آن ها را به طور منظم و دقیق انتشار دهید. این تقویم به شما کمک می کند تا یک برنامه زمانی منظم برای تمام فعالیت های خود در زمینه محتوا داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با محتوا می توانید مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه کنید.

تقویم محتوا به شما این امکان را می دهد تا میزان محتوای مورد نیاز برای تولید، طراحی، ویرایش و انتشار در بازه زمانی و تاریخ مشخص را برنامه ریزی کنید و طبق اصول و قواعد منظم، آن ها را پیش ببرید.

به طور کلی تقویم محتوا یک تقویم ساده برای تنظیم جزئیات برنامه های محتوایی شماست، که می توانید، تمام فعالیت ها و بازاریابی محتوایی اعم از فعالیت در پست شبکه های اجتماعی، پست و مقاله های محتوای وب سایت، پست های بلاگ و… را توسط آن انجام دهید. همچنین تقویم محتوا می تواند در زمان بندی های متفاوتی برنامه ریزی شود که معمولا به صورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه است و با سایر اعضای تیم محتوا به اشتراک گذاشته می‌ شود. تقویم محتوا معمولا با ابزارهایی تولید می شود که می توان آن ها را به اشتراک گذاشت و دارای قابلیت هایی مانند ویرایش و آپدیت آنلاین می باشد.

تقویم محتوا چیست ؟ کاربرد ها و معرفی 4 ابزار حرفه ای
تقویم محتوا چیست ؟ کاربرد ها و معرفی 4 ابزار حرفه ای

تقویم محتوا چه کاربردی دارد ؟

تقویم محتوا، برای ایده های بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار کاربردی می باشد و یکی از مهمترین ابزارها برای نظم بخشیدن به بازاریابی است. همچنین این تقویم کمک می کند تا با اطمینان خاطر بیشتر به اهداف کسب و کار برسیم. این ابزار مدیریتی، به مدیران کمک می کند تا استراتژی‌های محتوا را به درستی انجام دهند و به هدف های برنامه ریزی شده خود زودتر برسند و در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنند.

با تقویم محتوا می توان در مدت زمان های مختلف، نتیجه کارها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و در راستای بهبود آن ها اقدامات مورد نیاز را طبق زمانبندی برنامه ریزی نمود. بدون تقویم محتوا قادر به اجرای به موقع محتوا و استراتژی ها نخواهیم بود و فعالیت ها به درستی پیش نخواهد رفت. بنابراین تقویم محتوا یک ابزار ارزشمند و بسیار کاربردی برای دستیابی به اهداف می باشد.

به کمک تقویم محتوا می توان بین اعضای گروه و تیم محتوا وظایف را تقسیم بندی کرد و به راحتی روند کاری آن ها را مدیریت نمود، این با توجه به سیستم بروز رسانی های متعدد مشخص می کند که هر فرد وظایف خود را چگونه انجام می دهد و کار را تا چه حد پیش برده است. بنابراین می توانید متوجه شوید که تقسیم وظایف در بین اعضای تیم شما به چه صورت پیش می رود.

اهمیت تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا یک ابزاری بسیار ارزشمند برای سازماندهی و بازاریابی محتوا و سئو وب سایت شما به شمار می‌رود و در موفقیت بازاریابی محتوا، نقش ویژه ای دارد. همچنین این تقویم باعث می شود تا در اجرای برنامه های پیش رو، در زمان و هزینه های اضافی صرفه جویی شود.

تقویم محتوا باعث می شود تا شما تاریخ‌ و رویدادهای مهم را را از دست ندهید و به مناسبت های مختلف هم برنامه‌ریزی محتوایی داشته باشید. این تقویم اعضای تیم تولید محتوا را منسجم و هماهنگ می کند و به فعالیت های گروهی سر و سامان می بخشد. تقویم محتوا در سهولت مدیریت بازاریابی محتوا نقش بسزایی دارد و از تولید و انتشار محتوای تکراری جلوگیری می کند.
تقویم محتوا به ایده‌ پردازی ها کمک می کند و امکان محقق سازی آن ها را فرام می سازد و مانع از سردرگمی در برنامه های اجرایی آن ها می‌ شود.

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از تقویم محتوا، برنامه ریزی اصولی برای بازاریابی محتوا می باشد. با کمک این تقویم می توانیم نیازهای مشتریان خود را شناسایی و به محتوای مورد نیاز آن ها بپردازیم.

همچنین تقویم محتوایی به عنوان یک چارچوب برای برنامه‌های بازاریابی کسب و کار ما عمل می کند و به ما فرصت می دهد تا بتوانیم محتوای مناسب را تولید کنیم.

با استفاده از تقویم محتوا می توانیم بر روی استراتژی های بلند مدت کانال های اشتراکی خود متمرکز شویم و فعالیت های محتوایی را در پلتفرم‌های اجتماعی برنامه ریزی کنیم. همچنین برای استراتژی محتوایی خود می توانید مقاله استراتژی محتوا چیست را بخوانید.

شما با تقویم محتوا می توانید یک نقشه راه درست برای صرفه جویی در وقت و انرژی داشته باشید و به درستی کارهای خود را پیش ببرید. با تقویم محتوا می توانید به برندسازی کسب‌وکارتان برای حضوری قدرتمند در بازاریابی محتوا کمک کنید و به اهداف خود دست یابید.

با تقویم محتوا می توانیم به بهترین حالت ممکن از زمان برای فعالیت های محتوایی استفاده کنیم. با استفاده از این تقویم، می توانیم همیشه یک محتوای آماده انتشار داشته باشیم و دیگر با اضطراب به دنبال محتوا نخواهیم بود.

همانطور که می دانید بروزرسانی محتوای سایت ها و شبکه‌های اجتماعی به طور منظم، نشان دهنده فعالیت های جدی در حرفه و کسب و کار شما می باشد، بنابراین این موضوع از دید موتورهای جستجوگر گوگل هم پنهان نمی ماند و باعث بهینه شدن سئو سایت می شود. همچنین با توجه به انتشار منظم محتوا، رتبه سایت شما به تدریج بیشتر خواهد شد و سایت شما در نتایج جستجو گوگل ظاهر خواهد شد. بنابراین تقویم محتوا باعث می شود تا مخاطبان بیشتری شما را پیدا کنند.

مراحل طراحی یک تقویم محتوا چیست؟

در ابتدا باید یکی از ابزارهای موجود برای سازماندهی بازاریابی محتوایی خود را با توجه به هدف و نوع کاری که دارید، انتخاب کنید. شما می توانید برای تهیه یک تقویم محتوایی، یک فایل متنی ایجاد کنید و برای تیم تولید محتوای خود ارسال کنید.

 تاریخ انتشار محتوا

در اولین ردیف تقویم محتوا، تاریخ انتشار محتوا را ابتدا مشخص کنید و سپس آن را در تقویم محتوای خود قرار دهید و این تاریخ را بر اساس روز، هفته، ماه و سال مرتب کنید. سپس تاریخ ها و رویدادهای مهم که برای انتشار محتوا، تاثیرگذارند را انتخاب کنید. مانند ایام تعطیل.

عنوان و موضوع محتوای پست

در ردیف دوم می توانید عناوین محتواهای مورد نظر خود را را قرار دهید و در ردیف سوم موضوع محتوا را به طور خلاصه شرح دهید.

کلمات کلیدی و قراردادن آن در تقویم

در ردیف بعدی می توانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا را پیدا کنید و در تقویم محتوا قرار دهید، این کار باعث می شود تا با در نظر گرفتن کلمات کلیدی به تولید محتوا بپردازید و از به کار بردن آن کلمه غافل نشوید. برای آشنایی با تکنیک های کلمات کلیدی مقاله کلمات کلیدی چیست را مطالعه کنید.

ویژگی مخاطبین محتوا

ردیفی از تقویم را به نیازهای مخاطبان و کاربران خود اختصاص دهید تا بتوانید نیاز کاربران را در اولویت تولید محتوای خود قرار دهید و بتوانید مخاطبان هدف را جذب کنید.

 تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟
تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

 تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

یک برنامه زمان بندی محتوایی عالی، شامل ویژگی هایی تاثیر گذاری است که می تواند شما را به هدف بازاریابی محتوایی برساند. در ادامه مطلب به مهمترین ویژگی های یک تقویم محتوایی خوب خواهیم پرداخت.

انتخاب عنوان: در یک تقویم حرفه ای و کارآمد، انتخاب عنوان و موضوع محتوا و همچنین پیدا کردن کلمه کلیدی خوب، اولین ویژگی داشتن یک تقویم محتوای خوب است. برای انتخاب عنوان محتوا می توانید مطلب چرا عنوان نویسی مهم است را مطالعه کنید.

نوع محتوا: یکی از مهمترین ویژگی های یک برنامه زمانی محتوا خوب، تنوع در ایجاد محتوا می باشد. شما می توانید از انواع محتوای صوتی، متنی، ویدیویی یا تصویری استفاده کنید و با مشخص کردن نوع محتوای قالب، تنوع محتوایی در بازاریابی محتوایی خود ایجاد کنید.

تعیین تاریخ، روز و ساعت: انتخاب دقیق تاریخ و ساعت در تولید و انتشار محتوا سبب نظم و انسجام محتوای شما می شود و مهمترین ویژگی در تقویم محتوایی به شمار می رود.

درج نام نویسنده: درج نام نویسنده و یا کاربر تولید محتوا در برنامه ریزی محتوا، برای مشخص کردن وظایف تمام اعضای گروه تولیدکنندگان یا نویسندگان محتوا یکی از ویژگی های این تقویم است.

دسته بندی محتوا: یکی از ویژگی های یک تقویم عالی، مشخص کردن دسته بندی محتوا است. یعنی باید مشخص کنید که هر محتوا مربوط به کدام حوزه فعالیتی می باشد.

هدف محتوا: اهداف اصلی خود را در تقویم محتوا درج کنید و هدف اصلی از تولید آن محتوا را بنویسید.

کانال اشتراک: در تقویم محتوا مشخص کنید که هر محتوا مربوط به کدام کانال اشتراکی است تا در هنگام انتشار سردرگم نشوید.

CTA محتوا: CTA به معنی دکمه فراخوان برای هدایت کاربر به صفحه مورد نظر است. با انتخاب محل CTA در تقویم محتوا، به تولید محتوا خود سرعت ببخشید.

هدف از تولید تقویم محتوا چیست؟

هدف از داشتن تقویم برای محتوا، ایجاد نظم و زمانبندی حرفه ای برای تولید و انتشار محتواست، این تقویم اهداف بسیاری را برای تولید و انتشار محتوا به دنبال دارد.

یکی از اهداف استفاده از این تقویم، جلوگیری از بروز هرگونه خطا و اشتباه در روند بازاریابی محتواست. با برنامه محتوایی خود می توانید تمرکزتان را بر روی تشخیص نیاز کاربر و ایجاد تنوع در محتوای تولید شده قرار دهید. بنابراین انتشار محتوا بدون استفاده از تقویم محتوا، می تواند باعث بروز خطا در تولید و انتشار محتوا شود و تاثیرات منفی بر روی صفحه اجتماعی شما گذارد.

یکی دیگر از اهداف تقویم محتوا، سرعت بخشیدن به فعالیت های بازاریابی محتوا است تا بتواند با برنامه ریزی، زمان کافی برای تولید محتوا و اعمال تغییرات ایجاد کند.

امروزه با وجود تفاوت هایی در شبکه های اجتماعی مختلف، گروه بازاریابی محتوا در ابتدا باید نیاز مخاطبان هر شبکه را شناسایی و با استفاده از تجربیات گذشته بتوانند محتوایی را تولید کنند که نیاز کاربران را به سرعت برطرف سازد. تقویم محتوا به تیم‌ بازاریابی این امکان را می دهد تا با توجه به رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، برنامه ریزی های مورد نیاز را انجام دهند.

یک برنامه زمانی محتوا با کیفیت، تمام تاریخ‌های مهم و اتفاقات تاثیرگذار را در خود جای می دهد. در نتیجه شما می توانید از مدت‌ها قبل بر روی محتوایی که قرار است در یک تاریخ خاص منتشر شود، وقت بگذارید.

یکی دیگر از اهداف این تقویم برقراری ارتباط قوی با مخاطبان است، که این امر با انتشار محتوا در تاریخ‌های مهم تحقق پیدا می کند. با انتشار محتوا در تاریخ و رویدادهای مهم، آگاهی از برند شما در میان کاربران شبکه اجتماعی افزایش پیدا می کند.

مزایای تقویم محتوا
مزایای تقویم محتوا

مزایای تقویم محتوا چیست؟

یکی از ضرورت های بازاریابی محتوایی داشتن تقویم محتواست. این تقویم کمک می کند در مدت و زمان مشخص به چه کاری بپردازد تا هرکس وظایف خود را بهتر درک کند. از این رو برنامه ریزی محتوا مزیت های دیگری را در پی دارد که چند مورد از آن ها را بیان خواهیم کرد. برای آشنایی با بازاریابی محتوا مقاله بازاریابی محتوا چیست را در وبلاگ الیت دیزاین مشاهده کنید.

  • ایجاد تعیین زمانی مشخص برای هدف ها و موفقیت ها
  • زمانبندی دقیق در تولید محتوا
  • جلوگیری از تولید و انتشار محتوای مشابه و تکراری
  • انتشار محتوا با توجه به موقعیت ها و رویدادهای مناسبتی
  • صرفه‌جویی در زمان و انرژی
  • سازماندهی کارهای روزانه، ماهانه و سالانه برای تمام عوامل
  • بهبود عملکرد در ایده‌پردازی، جستجو و بهینه‌سازی محتوا
  • مدیریت و نظارت راحت برای اجرای برنامه های محتوایی
  • ارزیابی عملکرد افراد و افزایش بازدهی تولید محتوا
  • مدیریت منابع تولید محتوا
  • سهولت در تبلیغ محتوا
  • افزایش اثر بخشی فعالیت تیم محتوا
  • انتشار مطالب به صورت سازمان یافته و دارای هدف

معرفی 4 ابزار حرفه ای تقویم محتوا

ابزارهای زیادی برای برنامه ریزی محتوا وجود دارد که هرکدام از این ابزارها برای تهیه این تقویم، قابل استفاده هستند. در ادامه چند مورد از بهترین ابزارهای تهیه تقویم محتوایی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

  1. گوگل شیت
  2. ترللو
  3. آسانا
  4. تسکولو

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که تقویم محتوا چیست و شما را با ویژگی ها و تکنیک های این نوع تقویم آشنا کردیم. پس به طور کلی دانستیم که تولید محتوای منظم، یکی از مهمترین قسمت های بازاریابی محتوا است.

بنابراین تقویم محتوا مهمترین گام برای داشتن یک محتوای باکیفیت و انتشار منظم محتوای تولید شده است. در برنامه محتوا باید هدف خود را قبل از تهیه آن مشخص کنید. تهیه این تقویم کار بسیار پیچیده ای نیست و با اندکی زمان می توان به یک برنامه ریزی خوب برای بازاریابی محتوایی رسید.

پیشنهاد الیت دیزاین به شما عزیزان این است که برنامه ریزی محتوای خود را با تهیه یک تقویم و پلتفرم ساده شروع کنید و به تدریج، تقویم محتوایی خود را گسترده کنید و آن را بسازید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست