مخاطبین اغلب از عناوین و تیترها تصمیم سریع میگیرند که یک محتوا را بخوانند یا از آن گذر کنند. این مسئله نشان میدهد که ابتداییترین چیزی که مخاطب با آن رو در رو میشود، قطعا «عنوان» محتوای شماست. پس اگر میخواهید مخاطب روی محتوا و مقاله شما مکثی به بلندای خوانش تمام مقاله داشته باشد، باید در نوشتن عنوان حرفهای عمل کنید. همراه الیت دیزاین باشید که قرار است در مقاله ۱۰ تکنیک عنوان نویسی و نکات مهم و اساسی برای نوشتن عناوین مناسب را باهم بررسی کنیم.
همچنین اگر علاقمند به مطالعه دربارهی بازاریابی محتوا هستید میتوانید به مقاله «بازاریابی محتوا چیست؟ و چگونه انجام میشود» سر بزنید.
چرا عنوان نویسی مهم است؟
همانطور که اشاره کردیم عنوان اولین و ابتداییترین چیزیست که مخاطب هنگام خواندن مقاله، پست یا هر نوع محتوای دیگری با آن برخورد میکند. احساس مخاطب به محض برخورد با عنوان تعیین میکند که به خواندن ادامه دهد یا از محتوا صرفهنظر کند. در عنوان نویسی باید سعیمان را بکنیم که نظر موافق خواننده را برای خواندن ادامه محتوا یا کلیک روی لینک وب سایت جلب کنیم. همینطور یک عنوان خوب میتواند موجب بهبود سئو و رتبهگیری بهتر وب سایت شود.
۱۰ تکنیک عنوان نویسی جذاب
حال قرار است ۱۰ تکنیک مهم و کاربردی عنوان نویسی را به شما آموزش دهیم. هر یک از این تکنیکها علاوه بر اینکه به شما در نوشتن عنوان کمک میکند، میتواند ایده نابی برای تولید محتوا نیز باشد. برای درک بهتر هر تکنیک حتما به مثالها توجه کنید. فراموش نکنید که برای بهتر شدن در عنواننویسی، مثل هر مهارت دیگری احتیاج به تمرین دارید.
عنوان نویسی آزمون
این تکنیک یکی از پرطرفدارترین تکنیکها برای محتوا نویسها است. «تکنیک آزمون» یعنی به عنوان یک تولیدکننده محتوا عنوانی بنویسیم که خوانندگان ترغیب شوند ادامه محتوا را بخوانند یا دوست داشته باشند دربارهی آن بیشتر بدانند و آن را امتحان کنند.
برای مثال:
- کدام فرم عینک به صورت شما میآید؟
- تیپ شخصیتی شما چیست؟
- لباس عروس مناسب اندام شما کدام است؟
عنوان نویسی شکاکیت
در این روش با ایجاد یک شک در خواننده، اون را ترغیب به مطالعه متن میکنیم. خواننده با خواندن عنوان مشتاق میشود شکی که در ذهنش به وجود آمده است را با مطالعه متن برطرف کند. به مثالها دقت کنید:
- سرعت مطالعه شما از میانگین دنیا عقب است.
- شاید پوست صورت شما احتیاج به کرم آبرسان ندارد.
- بدون داشتن مدرک زبان هم میتوان مهاجرت کرد!
عنوان نویسی تبیین
در این تکنیک عنوان را مفصلتر از دو روش قبلی مینویسیم و سعی میکنیم عنوان اشاره مستقیمی به محتوا داشته باشد تا مخاطبین دقیقا متوجه موضوع اصلی نوشته ما باشند.
مثال:
- روش انتخاب یک کفش مناسب دو چیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
- محتوای زرد چیست؟ چرا باید از محتوای زرد دوری کرد؟
- عینک مناسب تندخوانی کدام است و چه ویژگیهایی دارد؟
ارائه راهحل عملی
تحقیقات نشان داده که این مدل عنوان برای مخاطب میتواند جذاب باشد؛ چرا که مستقیما مخاطب از عنوان میتواند درک بکند که این محتوا برای او مناسب است یا خیر؟
- ۵ مرحله برای انتخاب لپتاپ مناسب
- ۷ مرحله برای شناسایی گوشی موبایل اصلی از فیک
- ۱۱ تکنیک برای یادگیری بدون فراموشی لغات انگلیسی
عنوان نویسی مخالفخوانی
یکی از جالبترین تکنیکها مخالفخوانی است. برای این کار میتوانید نظرات منفی یا مخالف محصولات و خدمات خودتان را بررسی کنید. مواردی که قابلیت تبدیل شدن به عنوان یا حتی محتوا را دارند جداگانه یادداشت کنید.
مثلا:
- چرا عینک دودی برای چشم مضر است؟
- مخالفین محصولات ما چه میگویند؟
- خدمات ما برای چه کسانی مناسب نیست؟
عنوان نویسی مطالعه موردی
این عنوان میتواند برای محتوایی که بصورت تحقیقاتی آماده شده مناسب باشد.
مثال:
- ویکتوریا بکهام چگونه عینک آفتابی میخرد؟
- ایلان ماسک از چه تکنیکی برای ثروت آفرینی استفاده میکند؟
- فرشتگان ویکتوریا سکرت چه روتین پوستی دارند؟
چه کارهایی نکنیم؟
این تکنیک حتی میتواند به شما ایده تولید محتوا بدهد. برای این کار لازم است لیستی از کارهای ممنوعه یا مضر در زمینه کاری خود را جمع آوری کرده و با یک عنوان مناسب مقاله یا پست تولید کنید.
برای مثال:
- ۳ کاری که در فروش ممنوع است.
- ۵ ماده غذایی که نباید باهم بخورید.
اول شخص
این تکنیک میتواند برای کسانی که صاحب یک برند شخصی هستند مثل بلاگرها و اینفلوئنسرها و یا در صفحه کاری، برند شخصی دارند مفید باشد. چرا که مخاطبین همیشه دربارهی زندگی شخصی افراد مشهور کنجکاو هستند.
- من از چه روتین پوستی استفاده میکنم؟
- از کجا شروع کردم؟
- تیم ما از چه ترفندهایی برای تولید محتوا استفاده میکند؟
عنوان نویسی مقایسه ای
از جذابترین عناوین برای مخاطبین عناوین مقایسهای میباشد. این دسته از عناوین مخصوصا در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام پرطرفدار هستند.
- مقایسه روشهای نوین بازاریابی محتوا
- مقایسه ۳ کرم پودر برتر ایرانی برای پوستهای خشک
- دوربین کنون یا نیکون؟ مسئله این است!
عنوان نویسی سوال و جوابی
این عنوان را هم میتوانید با مراجعه به قسمت سوالات مشتریان خود تهیه کنید. قطعا این سوالات بین اکثریت مخاطبین شما مشترک است و میتواند ایده جذابی برای تولید محتوا هم باشد.
مثال:
- ۵ سوال اساسی قبل از خرید ساعت هوشمند.
- پاسخ به سوالات متداول دربارهی مهاجرت کاری.
اسرار خودی
برای این تکنیک سعی کنید از محتوایی استفاده کنید که سایر رقبا شما کمتر از آن صحبت کردهاند. اسرار و ترفندهایی که در کسب و کار خود استفاده کردهاید و از آنها اصطلاحا جواب گرفتهاید میتواند ایده مناسبی باشد.
- رازهای بازاریابی در اینستاگرام که باید بدانید.
- روشهای مخفیانه افزایش فالوور.
- ۳ سوته فلش زدن گوشی را یاد بگیر.
چطور یک عنوان خوب بنویسیم؟
تکنیکهایی که با هم بررسی کردیم به نوعی میتواند ایده تولید محتوا هم باشد و باعث جرقه فکری برای تولید یک مقاله یا یک پست شود. اما علاوه بر این تکنیکها، موارد زیر هم به شما کمک میکند که عنوان مناسب و جذاب بنویسید:
- اعداد شگفت انگیز: از تاثیر اعداد در عنوان غافل نشوید. تحقیقات نشان داده که خوانندگان به یکسری از اعداد تمایل و رغبت بیشتری نشان میدهند. اصطلاحا این اعداد را «اعداد طلایی» مینامیم. استفاده کردن از این اعداد در عناوین محتوا میتواند باعث جذب و تحریک حس کنجکاوی مخاطب شود. اعداد ۳، ۵، ۷ و … نمونههایی از اعداد طلایی هستند.
- کلمات پربازده: کلماتی مثل: چگونه؟ چطور؟ ترفند، نکته، آموزش و… از این قبیل کلمات هستند که برای مخاطبین محبوبیت دارند.
- کوتاه، مختصر، مفید: وضوح را فدای حرفهای دیده شدن نکنید. سادهنویسی بهترین و زیباترین شیوه برای بیان یک مطلب است. همینطور مخاطبین همیشه به دنبال سادهترین راهحلها هستند و معمولا از خواندن عناوین و محتوا پیچیده پرهیز میکنند. پس تا میتوانید بی تکلف بنویسید.
- از کلمات مثبت استفاده کنید: به بار معنایی واژگانی که برای عنوان استفاده میکنید توجه ویژه داشته باشید و سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که بار معنایی مثبت دارند .
- کلمه کلیدی، رکن اصلی عنوان: کلمه کلیدی باید حتما در عنوان استفاده شود و همینطور به آن اشاره مستقیم صورت گیرد.
نتیجه گیری
در مقاله ۱۰ تکنیک عنوان نویسی با هم به بررسی تکنیکهای مختلف عنواننویسی پرداختیم. علاوه بر آن مواردی که باید برای نوشتن یک عنوان جذاب به آن توجه کنید نیز در مقاله گنجاندیم. امیدواریم مجموع این تکنیک ها بتواند به شما در نوشتن عناوین و محتوای کاربردی و مناسب کمک کند.