برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

اگر به دنیای کسب و‌ کارهای اینترنتی علاقه داشته باشید، احتمالا نام بازاریابی محتوا را شنیده‌اید. اما بازاریابی محتوا چیست و چرا تا این اندازه دارای اهمیت است؟ چرا شرکت‌ها به دنبال پیاده‌سازی آن هستند؟
ما در این مقاله قصد داریم شما را با این مبحث آشنا کنیم. همراه الیت دیزاین باشید، چرا که تمامی سعی‌مان را کرده‌ایم اطلاعات کامل را به زبان ساده در اختیار شما قرار دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا، هنر برقراری ارتباط با مشتریان، بدون نیاز به فروش به آن ها است. در این فرآیند یک کسب‌ و کار صرفا فروشنده نخواهد بود بلکه او مشاور و راهنمای خرید و حافظ منافع مشتری است.

در حقیقت کسب‌ و کارها سعی می کنند با استفاده از بازاریابی محتوا، اعتماد مخاطب که رکن اصلی وفاداری مشتری به برند و محصولات و خدمات یک کسب‌ و کار است را حفظ کنند. بازاریابی محتوا متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای با‌ ارزش، مرتبط و سازگار با سلیقه مخاطب برای جذب و حفظ مشتری تعریف شده است.

هنگامی که مخاطبان به برند شما اعتماد داشته‌ باشند، بیشتر مایل به خرید یا استفاده از خدمات شما خواهند بود. البته فرآیند جذب مخاطب بسیار سریعتر و کم هزینه‌تر از شیوه ساده بازاریابی سنتی پیش خواهد رفت و به طور کلی بازاریابی محتوایی در دراز‌ مدت می تواند منافع بسیار زیادی برای کسب و کارها به بار بیاورد که در ادامه به آن می پردازیم.

به طور خلاصه، فرآیند تولید و انتشار محتوا با هدف حفظ مشتریان قبلی به همراه جذب مشتریان جدید را بازاریابی محتوا می گویند.

بازاریابی محتوا چیست؟

 

اما چرا تا این حد به بازاریابی محتوا تاکید شده؟

بازاریابی محتوایی یکی از تاکتیک‌های بازاریابی موثر در سال‌های اخیر بوده است، اما چرا تا این اندازه مهم و حیاتی شده؟ احتمالا مهم‌ترین دلیلش تغییر ذائقه مخاطب در طی سال‌های اخیر بوده است. آمارها نشان می دهد که حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از نرم افزارهای مسدود‌کننده تبلیغات استفاده می کنند، برای دور زدن این موضوع، بازاریابان به دنبال آن بودند راهی جدید برای دستیابی به مخاطبان خود پیدا کنند.

در قدم اول پروسه بازاریابی محتوا، شما نیاز به ایجاد محتوای ارزشمند، آموزنده، بروز و هدفمند دارید تا بتوانید به بهترین نحو با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. اما این تمام راه نیست بلکه محتوای شما باید مخاطب را ترغیب به فعالیت بیشتری نظیر پرسیدن سوالاتش از شما، پرسیدن قیمت خدمات و کالا و در نهایت با خرید از شما تبدیل به مشتری شود. بازاریابی محتوا اگر به درستی انجام شود می تواند به ایجاد رابطه و جذب اعتماد مشتری منجر شود.

برای درک بهتر مفهوم بازاریابی محتوا در جدول زیر تفاوت‌های بازاریابی محتوایی و تبلیغات را آورده‌ایم:

جدول تفاوت های بازاریابی محتوایی و تبلیغات

استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

اولین قدم برای ورود به فرآیند بازاریابی محتوایی، تهیه یک استراتژی بازاریابی محتوایی است که در حقیقت یک چشم انداز و نقشه‌ راه برای این مسیر است.

برای تدوین استراتژی بازاریابی مناسب چند سوال بنیادی پیش رو داریم:

1. مخاطب شما: به عنوان یک صاحب کسب و کار یا شخصی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارد. در نتیجه باید مخاطب خود را بشناسید. منظور از این شناسایی، آشنایی با ذائقه و سلیقه مخاطب و انتظارات آن ها از کسب و کار شما است. همچنین باید بدانید این محتوا را چه کسانی می خوانند؟ ترجیح آن ها کدام فرمت محتوا (تصاویر، ویدئو، پادکست و…) است؟

2. به چه محتوایی بیشتر نیاز دارید؟ بعد از شناخت مخاطب، حال راحت‌تر می توانید تصمیم بگیرید که برای چه پلتفرمی، چه محتوایی تولید شود بهتر خواهد بود.

3. مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا شما چیست؟

4. فکر می کنید چه ویژگی‌هایی وجه تمایز شما نسبت به رقبا شماست؟ کدام خصوصیت برند یا محصول و خدمات شما باعث می شود یک مشتری به شما وفادار بماند یا میان انبوهی از پیشنهادات، چه چیزی او را ترغیب به خرید از شما می کند؟ شناخت این ویژگی‌ها و نقاط قوت می تواند تاثیر بسزایی روی رشد کسب و کار شما و رضایتمندی بیشتر مشتری داشته باشد.

5. تولید و انتشار محتوا: حال وقت آن است کانال‌های انتشار محتوای خود نظیر اینستاگرام، سایت و تلگرام و… را انتخاب کنید و با توجه به هر کدام محتوای مورد نیاز مشتری را تولید کنید. برای مثال: اگر قصد دارید ویدئو تولید کنید، یوتیوب و آپارات فضای بسیار مناسبی برای انتشار محتوای شما است.

روش های بازاریابی محتوایی:

روش های بازاریابی محتوایی:

حال وقت آن است که روش‌های متداول بازاریابی محتوا را با هم بررسی کنیم:

کتاب‌های الکترونیک: یکی از بهترین روش انتشار اطلاعات با ارزش و کاربردی برای مشتریان بالقوه، استفاده از کتاب‌های الکترونیک است.این کتاب یا کتابچه‌ها به شما کمک می کند بجای صرفا تمرکز روی تبلیغات، به فکر تولید محتوای غنی و حتی علمی باشید.

وبلاگ: از کمک کننده‌ترین ابزار جهت بهبود سئو و برقراری ارتباط مستمر با مخاطب است، داشتن یک وبلاگ در کنار سایت قطعا به شما کمک شایانی خواهد کرد.

پادکست: اخیرا اپلیکیشن‌های پادگیر بین مخاطبین بسیار محبوب شده، که احتمالا یکی از دلایل آن علاقه مردم به شنیدن باشد، اگر محتوای صوتی شما خلاقانه تولید شود قطعا می تواند شنوندگان را به طرفداران پر‌ و پا قرص برای شما تبدیل کند.

اینفوگرافیک: مفاهیم پیچیده، آمارها و نقل‌قول‌ها را می توان به ساده ترین روش برای مخاطب تبدیل به محتوای کاربردی کرد، اینفوگرافیک‌ها در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام خواهان زیادی دارد.

تولید ویدئو: شاید یک دلیل اقبال از ویدیوها، علاقه مردم به تماشا کردن باشد به جای خواندن یک مقاله طولانی! ویدئوها قطعا یکی از تاثیرگذارترین محتواهای تولیدی توسط کسب و کارها است. اگر قصد دارید استراتژی بازاریابی محتوا را در کسب‌ و کار خود پیاده کنید از تاثیر ویدیو غافل نشوید.

White paper یا مقاله سفید: متشکل از اطلاعات بسیار کاربردی که مشتریان به آن توجه زیادی دارند. این اطلاعات معمولا پیرامون حل یک مشکل یا مسئله و تصمیم گیری درباره آن است.

محتوایی که مشتری تولید می کند: رضایت مشتری یا مراجعه‌کننده، بخش نظرات و پیشنهادات سایت و… می تواند یک منبع کامل برای بازاریابی باشد. چرا که برای مخاطبین، نظر مشتریان شما و کسانی که قبلا از شما کالا یا خدمات دریافت کردند بسیار حائز اهمیت است. تلاش کنید که همواره با مخاطب خود (چه کسانی که قصد خرید دارند و چه کسانی که فقط دنبال‌کننده شما هستند) رابطه پایدار داشته باشید و در صورت نیاز حتما پاسخگو سوالات و ابهامات آن ها باشید.

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا مزایای پیدا و پنهان بسیاری دارد. در اینجا سعی کردیم تعدادی از مزایای استفاده از این روش را برای شما لیست کنیم:

Brand awareness یا آگاهی از برند: محتوای مناسب و کاربردی، راهنمایی و مشاوره‌دادن به مشتریان، همینطور اعتماد مشتری، کم کم باعث ایجاد یک هویت اصیل برای کسب و کار می شود، به طوری که پس از مدتی افراد، این برند را به یکدیگر معرفی می کنند و رفته رفته این کسب و کار می تواند سهم بازار بیشتری را فتح کند.

بهبود سئو: سئو وب سایت بجز مسائل فنی به کیفیت محتوا هم بستگی دارد. وقتی افراد به سرچ در گوگل می پردازند، روی سایتی کلیک می کنند که پاسخگوی مسئله آن ها باشد. بدین ترتیب هر چه بازاریابی محتوا درست‌تر اجرا شده باشد افراد بیشتری به سایت شما سر می زنند و سئو سایت شما به تدریج بهبود می یابد.

افزایش لید ورودی: محتوای بهینه علاوه بر بهبود سئو باعث افزایش لید هم می شود. هر چه محتوا باارزش تر و کاربردی‌تر، لید ورودی بیشتر!

افزایش سرعت خرید مشتری: مشتریان زیادی برای خرید یک کالا به سرچ در گوگل می پردازند، اگر شما محتوای درستی آماده کرده باشید و به تمام نیازهای مشتریان پاسخ داده باشید سفر مشتری به درستی طی شده و راحت تر از شما خرید می کنند.

ارتباط هدفدار و موثر با مخاطب: از تاثیرات مستقیم فرآیند بازاریابی محتوایی، ارتباط موثر و سودمند با مخاطب است که برای کسب و کار شما فواید بسیاری دارد یکی از این فواید آگاهی از نگرش مشتریان به محصولات یا خدمات شماست.

و اما مهم‌ترین فایده بازاریابی محتوا برای یک برند، جلب اعتماد مخاطب و معرفی برند خود بعنوان یک مشاور و راهنما برای خرید بجای صرفا فروشنده بودن است.

معایب بازاریابی محتوا چیست؟

هر روش بازاریابی ممکن است معایبی داشته باشد، معایب بازاریابی محتوایی بسیار محدود است. اما با این حال موارد زیر ممکن است بخشی از نقاط ضعف این روش در نظر گرفته شود:

1. زمانبر بودن: همانطور که می دانید این فرآیند ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد، اما قطعا تاثیرات مثبتش غیر قابل انکار است.

2. کمبود ایده‌های ناب تولید محتوا: طبیعی ست در فضایی که اکثر برندها به دنبال بازاریابی محتوایی هستند، پیدا کردن ایده ناب کار سختی باشد. اما قطعا با به کار بردن روش‌هایی که گفتیم، می توانید ایده‌های جدیدی را در حوزه فعالیت خود پیدا کنید.

3. نیازمند صرف منابع و انرژی زیادی است: برنامه ریزی برای شروع این فرآیند، برآورد هزینه‌ها، نیروهای انسانی درگیر این پروسه، همچنین بررسی داده‌های بدست آمده از فرآیند بازاریابی محتوا و تصمیم گیری و تنظیم استراتژی بر اساس یافته‌های جدید همه و همه نیازمند صرف وقت و انرژی و منابع زیادی است.

بازاریابی محتوا در اینستاگرام چگونه انجام می شود؟

در حال حاضر اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی فعال در کشورمان است، تولید محتوا و ارتباط با مخاطبین در آن بسیار آسان است، موارد زیر کاربردی ترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا در اینستاگرام است:

معرفی جذاب

سعی کنید قسمت Bio اینستاگرام که معرف شما به جامعه مخاطبین است را جذاب و کامل و مرتبط بنویسید.

زمان بندی انتشار پست‌ها

مخاطب بیشتر می پسندد با پیجی تعامل داشته باشد که انتشار محتوای خود را با زمانبندی انجام دهد. اینکه بهترین زمان برای صفحه شما چه موقعی‌ست را شاید لازم باشد با آزمون و خطا در ساعات مختلف شبانه روز بسنجید، تا بتوانید بهترین تایم را با بالاترین تعامل پیدا کنید. برای این کار ابتدا در ساعات مختلف پست بگذارید و در پایان نتایج (تعداد لایک، کامنت و…) را با یکدیگر مقایسه کنید.

ایجاد تقویم محتوایی

علاوه بر برنامه ریزی برای زمانبندی ساعات انتشار، توصیه می کنیم تقویم محتوایی برای اینستاگرام داشته باشید تا با توجه به مناسبت‌ها بتوانید محتوای بروز تولید کنید. همچنین این کار به شما کمک می کند با تولید محتوا زودتر از موعد، دست پر باشید و همیشه محتوایی برای انتشار داشته باشید.

استفاده از تمام امکانات اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد، مانند؛ هشتک گذاری، قابلیت تگ‌کردن، امکان افزودن موقعیت مکانی، حتی می توانید از IGTV برای افزایش ارتباط با مخاطب استفاده کنید.

تعامل با دنبال کنندگان

از مخاطب بخواهید درباره پست‌ها؛ تجربیات و احساسات خود را بیان کند. این مبحث فقط در رابطه با کسانی که مشتری شما هستند، نیست! بلکه تاکید داریم با تمام مخاطبین خود ارتباط بگیرید، نه صرفا کسانی که از شما خرید کرده‌اند. این مسئله حتی می تواند به شما کمک کند که سلیقه مشتری را دریابید.

انتخاب موضوع مناسب

برای پرداختن به بازاریابی محتوا در اینستاگرام، استراتژی شما باید تولید محتوای آموزشی یا ارزش آفرینی برای مخاطب از طریق محتوا باشد. این همراهی برای خوانندگان باید مفید واقع شود. برای این کار چند موضوع مرتبط با زمینه فعالیت خود پیدا و با برنامه‌ریزی مناسب، این موضوعات را تبدیل به محتوایی اعم از ویدئو و تصاویر کنید.

معرفی چند منبع کاربردی برای یادگیری بازاریابی محتوا

یکی از کارهای سخت، پیدا‌کردن منابع خوب و کاربردی در هر حوزه‌ای است. ما تصمیم گرفتیم نام تعدادی از کتاب‌های موثر در این حوزه که می تواند به این پرسش که بازاریابی محتوا چیست؟ پاسخ دهد را تهیه کنیم، شاید برای شما هم کاربردی باشد:

  • ادبیات تبلیغ (انتشارات سیته)
  • استراتژی خوب/ استراتژی بد (آریانا قلم)
  • بازاریابی محتوایی (سیته)
  • ماشین محتوا (علیرضا دهقانی)
  • کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی (نسل روشن)
  • آشنایی با فرآیند تولید محتوا در دنیای دیجیتال (سیته)
  • حماسه‌ نامه‌ی بازاریابی محتوا از جو پولیتزی

نتیجه گیری

در این مقاله با بازاریابی محتوا چیست، به طور مفصل آشنا شدیم و دریافتیم که در بازاریابی محتوا، ما به عنوان خالق و صاحب برند یا تولیدکننده محتوا سعی داریم خودمان را به جای مشتری قرار دهیم و از دیدگاه او به کل کسب و کار نگاه کنیم. باید نقاط ضعف و قوت، مزیت رقابتی، خصوصیاتی که قابل بهبود هستند و همینطور نیاز مخاطب را درک کنیم.

بعد از شناسایی نیاز مخاطب، محتوا و خوراک مناسب، برای او تهیه کنیم و از تولید‌ محتوای زرد و ناکارآمد بپرهیزیم. اگر با محتوای زرد آشنا نیستید، خوب است که به مقاله محتوای زرد چیست؟ در سایت الیت دیزاین نگاهی بیندازید.
در بازاریابی محتوا توجه ما به برقراری ارتباط سالم برای جلب اعتماد مشتری به جای صرفا فروشنده بودن، است. یعنی هدف اصلی ما همانطور که بالاتر به آن اشاره شد خلق‌ ارزش، جلب اعتماد مخاطب و تبدیل شدن به یک مرجع معتبر در حیطه کاری خودمان است.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (5 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست