برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

استراتژی محتوا چیست؟ استراتژی محتوا یک رویکرد همه جانبه برای ایجاد یک محتوا می باشد و اهداف کلیدی موضوع را هدایت می کند. همچنین استراتژی یک فرآیند برنامه ریزی، بالا تر از سطح بازاریابی محتوا است، زیرا فرآیند اصلی بازاریابی محتوا، ایجاد، انتشار و تبلیغ محتواست.برای اینکه بیشتر بدانید استراتژی محتوا چیست و با مراحل تدوین استراتژی محتوا آشنا شوید، در ادامه این مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

سئو در فرآیند توسعه استراتژی محتوا بسیار حیاتی است و به شما کمک می کند تا نحوه جستجوی مخاطبان خود را تشخیص دهید و با استفاده از آن محتوای ایجاد شده را تقویت کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یعنی برنامه ریزی و اجرا، ارتقاء و مدیریت مداوم چرخه، عمر محتوا برای حمایت از ابتکارات کلیدی کسب و کار.

در اصل استراتژی محتوا، یک برنامه هویت برند برای هدایت ترافیک، افزایش مشتریان، مشارکت، فروش و سایر نتایج کسب و کار از طریق محتوا است. اجرای درست استراتژی محتوا، یکی از مهمترین اجزای استراتژی بازاریابی برند است.

اما برای ایجاد محتوای عالی زمان و هزینه لازم است. بنابراین چه پست‌های وبلاگ را برون سپاری کنید و چه در منزل فیلم تهیه کنید، داشتن یک برنامه منظم برای دستیابی به نتایج مورد نظر بسیار مهم است.

استراتژی محتوا یک راهنما است که عمل و بینش را پیش می برد و مطالب زیادی را پوشش می دهد.

تفاوت بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا فعالیت کسب و کار بالاتری نسبت به بازاریابی محتوا دارد و نقشه راهی است که بازاریابی محتوای شما را هدایت می کند. این مهم است که محتوای شما روی چه کسانی تاثیر می گذارد و چگونه محتوای شما می تواند تمام آشفتگی‌ها و پیامدهای مورد نظر را کاهش دهد.

علاوه بر این، شامل تعریف موفقیت محتوا نیز می شود. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرآیند سازماندهی، زمانبندی، ایجاد، انتشار، توزیع و ترویج قطعات محتوا است. بازاریابی محتوا تاکتیک‌هایی است که از استراتژی محتوا نشات می گیرد. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا مقاله بازاریابی محتوا چیست را بخوانید.

بدون اطلاع از نتیجه و هدف نمی توانید برای انجام کاری برنامه ریزی کنید.

استراتژی محتوا تضمین می کند که تلاش‌های بازاریابی محتوا، شما را در مسیر درست قرار می دهد. بدون یک استراتژی مشخص، ممکن است زمان زیادی را صرف نوشتن محتواهایی کنید که نه بر مخاطب تاثیر می گذارد و نه بر نتایج کسب و کار مورد نظر شما.

مزایای استراتژی محتوا چیست؟

از جمله مزایایی که استراتژی محتوا دارد عبارتند از؛

  • صرف زمان کمتر برای تولید محتوا
  • تولید محتوا براساس یک هدف خاص
  • منسجم شدن محتواهای منتشر شده در سایت و کانال‌‌های مربوطه
  • پیشی گرفتن از رقبا با انتشار یک محتوای خوب و با کیفیت
  • بهبود سئوی سایت و افزایش احتمال موفقیت و …
استراتژی محتوا چیست ؟ 15 مرحله تدوین استراتژی محتوا
استراتژی محتوا چیست ؟ 15 مرحله تدوین استراتژی محتوا

5 نکته مهم سئو در استراتژی محتوا

استراتژی محتوا و استراتژی سئو دست به دست هم می دهند. بخش مرکزی یک استراتژی موثر شناسایی سؤالات، خواسته‌ها، نقاط ضعف و چالش‌هایی است که بر مخاطبان شما تاثیر گذاشته و آن ها را به سمت خرید و سایر نتایج کسب و کار سوق می دهد.

سپس شما کلمات کلیدی استراتژیک را برای تعیین نحوه جستجوی مخاطبین برای راه حل‌های مورد نیاز خود انجام می دهید. در نهایت، محتوایی را در حول این موضوعات ایجاد می کنید که هدف جستجوی آن‎ ها را فراهم کند.
این به برند شما اجازه می دهد تا دقیقاً در زمانی که مخاطبان، بیشتر به محتوای شما توجه می کنند، ارتباط برقرار کنند. بنابراین مزایای سئوی استراتژی محتوا را دست کم نگیرید.

برندهایی که سرمایه گذاری زیادی در جستجوی سازمان یافته انجام می دهند، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. لذا با تولید محتوای با کیفیت می توانید سئوی سایت خود را ارتقا ببخشید.

نقشه محتوای مسیر مشتری را ترسیم کنید

به عنوان بازاریاب، ما باید یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم که برند ما را در مرکز توجه مخاطبان هدف ما قرار گیرد، نه برعکس.

طراحی نقشه مسیر مشتریان، به شما کمک می کند تا لحظات کلیدی را که بر تصمیم خریدار تاثیر می گذارد، شناسایی کنید. مثل زمانی که آن ها متوجه می شوند که به آن محصول نیاز دارند، وقتی راه حلی را پیدا می کنند و هنگامی که تصمیم می گیرند.

سپس محتوایی را منتشر کنید که شناخت و آگاهی از برند شما را تقویت کرده، مشکلات را حل کرده و بر تصمیم گیری مشتری تاثیر گذارد. این محتوا می تواند شامل پست‌های وبلاگ، مقالات و فیلم‌هایی باشد که به سوالات مشتری شما پاسخ می دهد. همچنین می تواند شامل محتوای MOFU باشد تا به آن ها در برداشتن گام بعدی در مسیر، مانند وبینارها و مطالعات موردی کمک کند.

در نهایت، می توانید محتواهایی مانند ابزارها و ماشین حساب‌های تعاملی، نمودارهای مقایسه محصولات و غیره ایجاد کنید تا آن ها را از خط پایان در انتهای قیف عبور دهید.

با هدف جستجو، همسو شوید

صرف نظر از محتوایی که تولید می کنید، مطمئن شوید که با هدف جستجو، همسو هستید. به عبارت دیگر، مطمئن شوید که نوع محتوا، اطلاعات و پاسخ‌هایی را که شخصی در یک کلمه کلیدی معین جستجو می کند، ارائه می کنید.

هدف واقعا مهم است زیرا اگر کسی در جستجوی اطلاعات آموزشی است و چیزی که شما ارائه می دهید فقط یک محصول است، احتمالاً گوگل عدم ارتباط را شناسایی کرده و محتوای دیگر را در بالای سرپ‌ها (SERP) به جای شما نشان می دهد.

همسویی با هدف جستجو، رکن اساسی الگوریتم گوگل است. این امر در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل گواهی شده است.

کلاسترها یا خوشه‌های موضوعی سئو را راه اندازی کنید

همراه با محتوای کامل قیف و همسویی با هدف، ماهیت محتوای شما باید به طور آگاهانه سازمان یافته باشد. بدین منظور، خوشه‌های موضوعی سئو یک راه موثر برای افزایش ترافیک برای کلمات کلیدی مرتبط هستند.

کلاسترها گروهی از محتواهای فرعی موجود در سایتش شما هستند که همگی یک موضوع مشترک و اصلی دارند و این محتوای اصلی، محتوای ستونی یا پیلار نام دارد که معمولاً روی یک کلمه کلیدی جامع و پر جستجو تمرکز دارد
بنابراین ، خوشه‌های موضوعی مانند سطوح متمرکز، مرتبط هستند که به موتورهای جستجو در درک زمینه، روابط و سلسله مراتب هر صفحه در یک محتوا کمک می کنند.

به همین ترتیب، خوشه‌های موضوعی به مخاطبان شما کمک می کند تا به راحتی پاسخ‌ها و اطلاعات مرتبط را پیدا کنند.

محتوای خود را اتمیزه کنید

یکی دیگر از استراتژی‌های محتوا که می تواند عملکرد جستجوی ارگانیک را بهبود بخشد، اتمیزه کردن محتوا است، جایی که شما چندین قطعه محتوا را از یک منبع محتوای واحد تولید می کنید. به عنوان مثال ، ممکن است یک گزارش تحقیق به عنوان محتوای اصلی خود ایجاد کنید.

با اتمیزه کردن، می توانید گزارش را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید و ویدیو، صوت، گزارش، مقاله‌های سفید، وبینارها، ارائه‌ها، تجسم داده‌ها و سایر محتوا را توزیع کنید. تجمیع محتوا می تواند یک استراتژی محتوای موثر باشد که با اطمینان از این که مخاطب نوع مناسب محتوا را پیدا می کند، به سئو، ترافیک و مشارکت آن ها کمک می کند.

توسعه ابزارهای آنلاین

آیا به دنبال یک مثال برای این استراتژی هستید که بتواند تاثیر بسزایی در عملکرد سئوی شما داشته باشد؟ توسعه و در اختیار گذاشتن ابزارهای آنلاین رایگان و ارزشمند برای مخاطبان، در بسیاری از موارد به آن پیوند داده می شود و مشخصات بک لینک شما و در نتیجه رتبه بندی ارگانیک شما را تقویت می کند.

15 مرحله تدوین استراتژی محتوا
15 مرحله تدوین استراتژی محتوا

15 مرحله تدوین استراتژی محتوا

بازاریابی محتوا بدون داشتن استراتژی، جهت مشخصی ندارد و در این صورت معیار درستی برای سنجش محتوای خود نخواهید داشت. این به شما راه و مسیر را نشان می دهد تا بتوانید در زمان‌های مشخصی به بررسی محتواهای خود بپردازید.

تدوین استراتژی محتوا شامل مراحلی است که برای سایت و برای هر کسب و کاری لازم است تا اجرایی شود، این مراحل عبارتند از:

1. تعیین اهداف محتوایی

تعیین اهداف محتوایی یکی از مهمترین مراحل استراتژی محتوا می باشد، برای اینکه به یک محتوای با کیفیت برسید باید اهداف آن محتوا را برای کسب و کارها تعیین کنید.

برای مثال؛ افزایش مشارکت کاربران سایت، افزایش ترافیک، ارائه خدمات و آموزش استفاده از محصول و ….

2. تحقیق درباره مخاطبان خود و ایجاد پرسونا:

تحقیقات لازم در مورد نیازهای مخاطبان از مراحل بسیار مهم تدوین این استراتژی می باشد، زیرا توسعه یک استراتژی محتوا که مخاطبان اشتباه را هدف قرار می دهد، هزینه و زمان زیادی را شامل می شود.

پرسونا تصویر واضح و فرضی از یک فرد یا یک کسب و کار است، در واقع مجموعه‌ای از خصوصیات؛ الگوهای فکری، رفتاری، خواسته‌ها و داشته‌هایی است که برای تهیه آن در ابتدا بایستی مشتریان خود را آنالیز کنید.

برای مثال بازه سنی، تحصیلات، علایق، نحوه خرید و …. را در مورد آن ها بیابید و تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار می توانید از پرسشنامه استفاده کنید.

3. ممیزی محتوا و تجزیه و تحلیل خلأها:

ممیزی محتوا را انجام دهید تا همه محتویات برند موجود را شناسایی کنید و اثر بخشی آن را ارزیابی کنید.

4. طراحی نقشه محتوا در طول مسیر مشتری:

هنگامی که اطلاعات مخاطبان و پرسونای خریدار خود را مشخص کردید، نقشه مسیر مشتری هر شخص در سراسر قیف خریدار را ترسیم کنید.

5. رعایت کلمات کلیدی در محتوا:

شما تنها با محتوای خوب هزاران بازدیدکننده را به سایت خود جذب نخواهید کرد. علی رغم موارد ذکر شده بایستی کلمات کلیدی را بهینه سازی کنید و بدین ترتیب می توانید از ابزارهای kwfinder ، keywordplanner و مانند آن ها استفاده کنید. در واقع استفاده از کلمات کلیدی مناسب باعث افزایش ترافیک گوگل به سمت سایت شما خواهد شد. اگر میخواهید با کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید مقاله کلمات کلیدی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم را بخوانید.

6. اجرای ایده‌های محتوایی:

در این مرحله، از لیست کلمات کلیدی خود برای ایده پردازی، از ایده‌های محتوای جدید استفاده کنید.

7. انتخاب سیستم مدیریت محتوا:

اگر قصد دارید تعداد محتوای بالایی تولید کنید، به یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) قوی نیاز دارید که به شما امکان می دهد انواع مختلفی از محتوا، از جمله پست‌های وبلاگ، صدا، ویدیو، PDF و غیره را ایجاد، سازماندهی، منتشر و ذخیره کنید. برای درک بیشتر CMS میتوانید مقاله سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست را در وبلاگ الیت دیزاین مشاهده کنید.

8. ایجاد یک فرآیند توسعه محتوا:

محتوای شما خود به خود ایجاد نمی شود، بنابراین شما نیاز به یک فرآیند توسعه استراتژی محتوا واضح، تکرار پذیر و ساختار یافته دارید. متدولوژی مناسب، تضمین می کند که همیشه محتوای با کیفیت بالا و با ارزش ایجاد کنید.

9. پیاده سازی تقویم محتوا:

تقویم محتوا بسیار فراتر از یک برنامه ساده می باشد و یک ساختار سازمان یافته‌ای است که تیم محتوای شما را با تاکتیک‌ها و اهداف بازاریابی گسترده تر هماهنگ می کند. برای درک بیشتر تقویم محتوا می توانید مقاله تقویم محتوا چیست را مطالعه کنید.

10. ارجحیت کیفیت بر کمیت:

اگر مخاطبان توجه شما را به خود جلب می کنند، فرصت برقراری ارتباط را با ارائه محتوای ضعیف به آن ها، از دست ندهید. برند خود را با کیفیت استثنایی برجسته کنید.

11. انتشار محتوای طولانی:

وقتی صحبت از رتبه بندی گوگل و ترافیک جستجوی ارگانیک می شود، محتوای طولانی مدت مانند؛ وبلاگ نویسی، تقریباً همیشه برنده است. طبق مطالعه‌ای که توسط Semrush انجام شده است، محتوای طولانی 3 برابر ترافیک بیشتر، 4 برابر اشتراک گذاری بیشتر و 3.5 برابر بک لینک بیشتر، ایجاد می کند.

12. ایجاد اطلاعات مدیر محتوای اصلی صفحه:

اعتبار صفحه و دامنه آن و اعتماد و صحت محتوای صفحه و کیفیت آن ( E A T ): اعتماد برند بر تبدیل، وفاداری مشتری، سئو و دیگر موارد تاثیر می گذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که اعتماد را با نشان دادن تخصص طبیعی برند خود در سراسر استراتژی محتوای خود ایجاد کنید.

13. برانگیختن احساسات مخاطب:

یک استراتژیست محتوای هوشمند می داند که تاثیرگذارترین محتوا در سطح ناخودآگاه کار می کند. دلیل آن هم، این است که مغز انسان به طور ناخودآگاه در هر ثانیه 11 میلیون بیت اطلاعات حسی را پردازش می کند.

14. برنامه ریزی انواع مختلف محتوا:

سعی کنید انواع رسانه‌ها را در استراتژی محتوای خود به کار ببرید. هر فردی محتوا را به طور متفاوتی استفاده می کند، بنابراین هنگام ایده پردازی، شخصیت مشتریان خود را در نظر داشته باشید.

15. مشخص نمودن استراتژی توزیع و تقویت محتوا:

هنگامی که یک پست وبلاگ یا یک ویدیو منتشر می کنید، استراتژی محتوای شما به پایان نمی رسد. شما زمان و پول زیادی را صرف تولید محتوایی کرده‌اید که انتظار دارید به نتیجه برسد. بنابراین، آن را یک باره به اشتراک نگذارید و به سراغ پروژه بعدی بروید. در عوض، تقویت کننده فرآیند استراتژی محتوای خود باشید و پست‌ها را چندین بار در چندین سیستم عامل اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری

در این مقاله با عبارت استراتژی محتوا چیست آشنا شدیم و دانستیم که با کمک استراتژی محتوا می توانیم عرصه حوزه فعالیتی خود را ارتقا دهیم.

اکنون شما می توانید یک استراتژی محتوایی بسازید که توجه شما را جلب کند، ترافیک ایجاد کند، تعامل را افزایش دهد، سهام را تشویق کند و میزان اقبال مصرف کننده برای خرید محصول را افزایش دهد. همچنین تجربیات پیش رو را در نظر بگیرید و اینکه چگونه این تجربیات کاربر در قیف خرید و سفر گسترده تر مشتری قرار می گیرد.

برندهایی که بهترین تجربیات دیجیتالی را ارائه می دهند، در دراز مدت بیشتر موفق خواهند شد. یک برنامه استراتژی محتوا به شما نقشه راه می دهد تا هر مرحله را دنبال کنید و به شما این امکان را می دهد تا محتوایی تولید کنید که به مخاطبان و اهداف تجاری شما خدمت کند.

همچنین شما را از هدر دادن زمان و تلاش برای محتوایی که برای کسب و کار شما ذره‌ای رونق ندارد، جلوگیری می کند. استراتژیک شوید. و نتایج بیشتری بگیرید!

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست