برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در مقالات قبلی به بررسی موضوعات حول تولید محتوا پرداختیم. حال وقت آن است که به یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک محتوای متنی بپردازیم. اولین قدم در تولید محتوا شناسایی و انتخاب یک کلمه کلیدی است. در این مقاله سعی کردیم بگوییم که کلمات کلیدی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم تا تا انتهای این مقاله با الیت دیزاین همراه باشید.

کلمات کلیدی چیست؟

زمانی که مخاطب شما قصد جستجو در گوگل را دارد سعی می‌کند از کلماتی برای سرچ کردن استفاده کند که موتور جستجو سریعتر او را به مطلب مورد نظرش برساند. به این مجموعه واژگان، کلمات کلیدی می‌گویند. در حقیقت کلمات کلیدی یک محتوا، خلاصه‌ای از کل آن محتوا می‌باشد.

هر چقدر این کلمات مرتبط‌تر با موضوع اصلی باشد جستجو راحت‌تر و نتایج همخوانی بیشتری با موضوع مورد نظر دارد.

کلمات کلیدی اصطلاحا شیرازه اصلی یک محتوا است. شما بعنوان یک تولیدکننده محتوا یا صاحب یک برند و وب‌سایت اولین قدمی که برای نوشتن برمی‌دارید انتخاب کلمات کلیدی است تا بتوانید پیرامون این کلمه، محتوا تولید کنید.

کلمات کلیدی چیست؟

اهمیت کلمات کلیدی

طبق توضیحاتی که دادیم کلمات کلیدی باعث ارتباط مخاطب با سایت شما می‌شود. همینطور هدف شما هم از نوشتن محتوا، جذب مخاطب از طریق محتوای بهینه و ناب و همینطور رتبه گرفتن در گوگل است. کلمات کلیدی در واقع پلی است که باعث ارتباط بین محتوا شما و مخاطب می‌شود. بدیهی‌ست که این پل ارتباطی اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. هرچقدر کلمه کلیدی درست‌تر استفاده شده باشد جذب مخاطب راحت‌تر و بازدید سایت بیشتر خواهد شد.

انواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از لحاظ اهمیت و تعداد واژگان به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • کلمات یا عبارات کلیدی ( Key word ): کلماتی که ما حول آن محتوا تولید می‌کنیم. این کلمه یا عبارات باید حتما در عنوان محتوا ذکر شود. مثال: قاب گوشی
  • عبارات کلیدی جم ( Gem keyword ): کلمه کلیدی جم ( الماس ) همان عباراتی هستند‌ که ذهن مخاطب با آن درگیر است و معمولا مشتریان بالقوه این عبارات را در گوگل جستجو می‌کنند. کلمات کلیدی جم همان کلماتی هستند که برای بهبود سئو بسیار حیاتی می‌باشند. مثال: قاب گوشی آیفون ۷
  •  عبارات کلیدی بلند ( long tail keyword ): این دسته از کلمات کلیدی جزئیات بیشتری دارد و از لحاظ تعداد واژگان نیز بیشتر است. برای تولید کلمات کلیدی بلند می‌توانیم از عبارات کلیدی جم استفاده کنیم؛ به این صورت که جزئیاتی که می‌دانیم برای مخاطبین جذاب هستند یا مخاطب در گوگل جستجو می‌کند را به جم کیبوردها اضافه می‌کنیم و یک لانگ تیل کیبورد یا همان کلمه کلیدی بلند تولید می‌کنیم. مثال: قاب گوشی آیفون ۷ پلاس با طرح ژله‌ای

استفاده از کلمات کلیدی در سئو

استفاده از کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی برای بهبود سئو اهمیت زیادی دارد. فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی کیف و کفش دارید. با انبوهی از اطلاعات و ایده‌ها برای تولید محتوا مواجه هستید و دقیقا نمی‌دانید از کجا شروع کنید.

بهترین راهکار برای مدیریت ایده‌های تولید محتوا دسته‌بندی این اطلاعات است؛ برای مثال شما دو محصول در فروشگاه خود دارید: شال و روسری، بهترین راهکار این است که بصورت دو گروه جداگانه تقسیم‌بندی انجام داده و برای هر مدل از زیر گروه‌ها محتوا تولید کنید. مثلا در گروه روسری و برای عباراتی مانند روسری ساتن می‌توانید کلمات کلیدی مثل: نحوه شستشو روسری ساتن، آموزش بستن روسری ساتن و… را در نظر بگیرید.

تکنیک‌های زیر روش‌های استفاده از کلمات کلیدی در سئو محتوا است

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان محتوا

استفاده از کلمات کلیدی در متن

استفاده از کلمات کلیدی در متا تگ به خصوص توضیحات متا ( Meta Description )

استفاده از کلمات کلیدی در لینک‌سازی

استفاده از کلمات کلیدی در تگ تصاویر و تگ Alt (اگر با تگ Alt آشنایی ندارید می‌توانید مقاله «تگ Alt چیست و چطور کار می‌کند؟» را در سایت الیت دیزاین مطالعه کنید.

چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

حالا وقت آن است که بصورت عملی‌تر وارد کار شویم و بیاموزیم که چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم:

  • استفاده از تجربیات خودتان در ارتباط با مشتری: درست است که این یک ابزار نیست اما ملموس‌ترین و قابل دسترس‌ترین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. سوالات و چالش‌هایی که کاربران سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما با آن مواجه هستند منبع خوبی برای این روش است.
  • استفاده از پیشنهادات سرچ گوگل: پیشنهادات ارزشمندی که گوگل به ما می‌دهد؛ در واقع عبارات جستجو شده توسط افراد مختلف که در یک زمینه خاص به‌ دنبال جواب سوالات خود هستند، می‌باشد. این مدل پیشنهادات اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که دقیقا به‌ ما نشان می‌دهد مخاطب در جستجو چه چیزی است. این پیشنهادات منبع الهام کلمات کلیدی در تولید محتوا هستند.
  • استفاده از پیشنهادات سایر ابزارهای تخصصی:

ـ سایت kw finder : یکی از ابزارهای خوب برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط است. علاوه بر کلمات کلیدی به شما کلمات کلیدی مرتبط با واژه‌ای که جستجو کردید و آمارهای مربوط به آن را هم می‌دهد.

ـ سایت Keyword planner : با داشتن یک اکانت گوگل ادز به راحتی می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و عبارات مورد نظرتان را تحلیل کنید.

ـ سایت keywordtool.io: یکی از قابل اعتمادترین و بهترین سایت‌های جستجو و تحلیل کلمات کلیدی که آمار دقیق از هر واژه جستجو شده به شما می‌دهد. در عین حال کار کردن با آن نیز بسیار راحت است.

پایش کلمات کلیدی

پایش Key word

بعد از بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب شاید لازم باشد این کلمات ویرایش شوند یا به کلمات کلیدی جم و کلمات کلیدی بلند تبدیل شوند.

برای این کار باید این عبارات را پایش کرد. روش‌های پایش عبارات کلیدی به شرح زیر است:

  • دسته‌بندی موضوعی ( گروه مخاطب یا گروه کالا یا خدمات ) مثل: پوشاک مردانه| پوشاک زنانه| پوشاک بچه‌گانه
  • اعمال پسوند و پیشوند: مثلا برای کلمه کلیدی «گوشی آیفون» می‌توانیم از پیشوند «خرید» «قیمت» و… استفاده کنیم: خرید گوشی آیفون، قیمت گوشی آیفون دو نمونه کلمه کلیدی پایش شده و Gem key word هستند.
  • برای اعمال پسوند از کلماتی مثل «در مشهد» «در ایران» و… استفاده کنیم: خرید گوشی آیفون در مشهد، خرید گوشی آیفون در ایران.
    کلمات جمع و مفرد: تعمیرگاه: تعمیرگاه‌ها یا هتل ارزان: هتل‌های ارزان
  • مترادف‌ها: برای بهینه و هدفمند عمل کردن در پایش کلمات کلیدی حتما از کلمات مترادف استفاده کنید.مثل: بهترین گوشی‌های موبایل: بهترین گوشی‌های موبایل

با استفاده از این روش‌ها وب‌سایت شما بهتر در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد و باعث ترافیک بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که کلمات کلیدی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم و به این نتیجه رسیدیم که همان اندازه که کلمات کلیدی می‌تواند باعث ایجاد ترافیک سایت و بهبود سئو شود، استفاده نادرست از آن منجر به آسیب به رتبه سایت در گوگل می‌‌شود.

زمانی که در حال تولید یک محتوا متنی هستید حتما به چگالی کلمات کلیدی و ارتباط آنها با یکدیگر توجه ویژه داشته باشید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست