برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

امروزه یکی از روش های بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل انجام می شود.اما گاهی زیاده روی در تبلیغات ایمیلی مشکلاتی را به وجود می آورد.یکی از این مشکلات ایمیل اسپم است. برای اینکه بیشتر بدانید ایمیل اسپم چیست در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

در این مقاله به انواع ایمیل اسپم، علت ارسال آن‌ها و روش‌های پیشگیری از خطرات اسپم برای کاربران و دارندگان وب‌سایت‌ها خواهیم پرداخت.

ایمیل اسپم چیست؟

ایمیل اسپم به مجموعه‌ای از نامه‌های ناخواسته اشاره دارد که به طور گسترده برای افراد زیادی ایمیل می‌شود. دریافت این دسته از ایمیل‌ها که غالباً جنبه تبلیغاتی دارد برای گیرنده مزاحمت ایجاد می‌کند و در بسیاری موارد می‌تواند وسیله‌ای برای کلاه برداری از آن‌ها باشد. بنابراین هرکسی که ایمیل دارد باید راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها بلد باشد.

ایمیل اسپم چیست؟

ایمیل اسپم توسط چه کسانی ارسال می‌شود؟

این روزها تقریباً همه مردم در فضای مجازی فعالیت دارند. بارها برایمان پیش آمده که هنگام استفاده از ابزارهای دیجیتالی مختلف مانند کارکردن با نرم افزارهای کامپیوتری و یا ورود به برنامه‌های مختلف موبایل به ثبت آدرس ایمیل نیاز است.

هر کدام از کاربران فضای مجازی بارها و بارها در وب سایت‌ها و اپلیکیشن های مختلف با اکانت ایمیل خود ثبت نام می‌کنند که ممکن است بعدها حتی به یاد نیاورند که در کدامین موقعیت فضای مجازی ایمیل خود را اعلام کرده‌اند. همه این‌ها را مرور کردیم تا بگوییم که بخشی از ایمیل‌های اسپمی که برای ما ارسال می‌شود از طرف کسانی است که خود ما به آن‌ها آدرس داده‌ایم.

بنابراین مجموعه‌های مختلف خبری، علمی، ورزشی، تجاری، آموزشی و غیره که روزی با آن سرو کار داشته‌ایم یک بانک اطلاعاتی از آدرس ایمیل‌های کاربران در اختیار دارند که هرگاه خبری جدید، رویدادی تازه و یا محصولی برای عرضه داشته باشند به همه افرادی که امکان ایمیل زدن داشته باشند، اطلاع می‌دهند. این اتفاق به صورت دوره‌ای و منظم رخ می‌دهد.

اگر فردی از دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی و خبری ناخشنود باشد می‌تواند از اشتراک آن خبرنامه انصراف بدهد؛ معمولاً در انتهای این دست از ایمیل‌های اسپم گزینه‌ای وجود دارد که بتوانید عدم علاقه خود به دریافت ایمیل با آن موضوعات را اعلام کنید.

آیا ایمیل اسپم خطرناک است؟

بله! گروه دیگری از ایمیل‌های اسپم که خطرناک هستند از طرف افراد ناشناس ارسال می‌شوند و معمولاً آدرس ایمیل شفافی ندارند. محتوای این دسته از ایمیل‌ها به ترغیب افراد برای انجام تراکنش‌های مالی و یا ارسال اطلاعات شخصی و موارد مشابه می‌پردازند؛ معمولاً از توصیف یک موقعیت شگفت انگیز برای جلب توجه خواننده استفاده می‌شود، برای مثال برنده شدن مبلغ زیادی پول در قرعه کشی!

گاهی افراد ممکن است تحت تأثیر این این پیام‌ها قرار گرفته و به آن واکنش نشان بدهند که مسیر جدیدی به روی ارسال کننده باز می‌کند تا به اطلاعات بیشتر درون سیسیتم کامپیوتر یا موبایل گیرنده نفوذ کند. اما با کمی دقت به راحتی می‌توان این گروه از اسپم‌ها را شناسایی کرد. احتمالاً کنجکاوید بدانید که آدرس ایمیل شما چگونه به دست این افراد سودجو رسیده است؟

تمامی وب سایت‌ها و برنامه‌هایی که در فضای مجازی وجود دارند، به وسیله مجموعه‌ای از کدها برنامه نویسی شده‌اند که همواره راهی برای نفوذ به ساختار آنها وجود دارد. بهترین و ساده‌ترین مسیر هم رمزهای ورود افراد است که هرچه یکنواخت‌ و کوتاه‌تر انتخاب شود، پیدا کردن آن برای هکرها ساده‌تر است.

به این ترتیب یا به سایتی که شما قبلاً آدرس ایمیل خود را وارد کرده‌اید، نفوذ کرده‌اند و به بانک اطلاعاتی آنها دسترسی یافته‌اند و یا به ایمیل شما نفوذ کرده‌اند!

برای پیشگیری از این اتفاق خطرناک لازم است، همواره از بسترهای امن اینترنت استفاده کنید و پسورد قوی برای ایمیل خود انتخاب نمایید.

وقتی هکرها به وب سایت شما نفود کنند…

استفاده از ایمیل وب‌سایت‌ها برای ارسال ایمیل اسپم به دو دلیل توسط هکرها انجام می‌شود:

  • دسترسی به تعداد زیادی آدرس ایمیل که قبلاً توسط کاربران آن سایت ثبت شده‌اند.
  • استفاده از اعتبار وب سایت برای افزایش احتمال پاسخ از طرف گیرنده

با کنار هم گذاشتن این دو مورد احتمال افتادن به دام هکرهای کلاهبردار درحد زیادی افزایش می‌یابد. وقتی یک کاربر شخصاً آدرس ایمیل خود را در یک وب سایت ثبت کند تا از آخرین فعالیت‌های آن مجموعه مطلع شود، مثلاً اگر جشنواره تخفیف دارند، در غالب یک ایمیل به او اطلاع رسانی شود. بنابراین احتمالاً منتظر دریافت ایمیل است و اگر هم نباشد به ایمیل‌های ارسال شده از طرف آن مرکز اعتماد خواهد کرد.

فرض کنید قبلاً از یک وب سایت فروشگاهی خرید کرده‌اید و به طور مرتب ایمیل‌هایی هم از آخرین محصولات آنها به دست شما می‌رسد، حال اگر در این بین یک ایمیل متفاوت و اغوا کننده از طرف آن‌ها دریافت کنید که برنده 100 میلیون پول نقد شده‌اید و برای دریافت آن کافی است اطلاعات حساب بانکی خود را در فرم مربوطه وارد کنید؛ آیا ممکن است بتوانید با هیجان خود مقابله کنید و به آن واکنش نشان ندهید؟

اولین عامل که استدلال شما برای اسپم بودن این پیام را ضعیف می‌کند تا سریع به آن اعتماد کنید، سابقه تعامل با آن فروشگاه است. درحالی که روح صاحبان فروشگاه هم از این اتفاقات بی خبر است و متاسفانه اغلب زمانی متوجه موضوع می‌شوند که از آنها شکایت می شود و کلاهبردار واقعی فرار کرده است!

راه های مقابله با ایمیل اسپم چیست؟

برای پیشگیری از ایمیل اسپم و مشکلات ناشی از آن روش های ساده اما مهمی وجود دارد، که برای دارندگان وب سایت‌ها به شرح زیر است:

  • طراحی سایت خود را به گروه‌های حرفه‌ای و معتبر بسپارید تا هم نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنند و هم خودشان افراد مطمئن و قابل اعتمادی باشند.
  • از قالب‌ها و افزونه‌های رایگان که در فضای مجازی قابل دانلود است، استفاده نکنید. بسیاری از آنها توسط هکرها برای نفوذ و استفاده از اطلاعات وب سایت‌ها طراحی شده‌اند.
  • برای تمامی بخش‌های وب سایت از رمزهای عبور سخت و چند مرحله‌ای استفاده کنید، که برای وارد شدن حتماً به ارسال کد تأیید به شماره تلفن و یا ایمیل شما نیاز داشته باشند.
  • پرسنلی که به بخش پشتیبانی وب سایت شما دسترسی دارند را کم تعداد نگه دارید و حتماً سطح دسترسی آن‌ها را تا حد نیاز محدود کنید.

نکات امنیتی مقابله با ایمیل اسپم

همچنین کاربران فضای مجازی باید بدانند همواره افراد سودجو در کمین کوچکترین اشتباهات هستند، لذا برای مقابله با آنها ضروری است که نکات امنیتی استفاده از اینترنت را رعایت کنند:

  • نسبت به اعتبار هر جایی که به ثبت آدرس ایمیل نیاز دارد هوشیار باشند و هیچگاه بدون بررسی و تحقیق، اقدام به ثبت نام و ورود اطلاعات شخصی نکنند.
  • از پسوردهای قوی دارای کاراکترهای متنوع برای ایمیل و تمام حساب‌های کاربری خود استفاده کنند و هرگز آن را به کسی ندهند.
  • از اطلاعات شخصی روتین مانند شماره تلفن، سال تولد و یا هر آیتم قابل حدس دیگری به عنوان پسورد استفاده نشود.
  • به ایمیل‌های ناشناس که حاوی پیام‌های عجیب و غیر منتظره است واکنش احساسی نشان ندهند.
  • در صورت دریافت ایمیل غیرواقعی از طرف مراکز معتبر، به مسئولین آن مراکز اطلاع بدهید.
  • هنگام مشاهده ایمیل‌های مشکوک از طرف آدرس‌های نامفهوم، آن‌ها را بلاک کنید.
  • در بخش تنظیمات ایمیل خود، موضوعاتی را که تمایلی به دریافت آن ندارید فیلتر کنید.

نتیجه گیری

در مقاله  ایمیل اسپم چیست متوجه شدیم، که ایمیل اسپم با دو مشخصه اصلی یعنی ناخواسته بودن و ارسال انبوه تعریف می‌شود. اغلب این ایمیل‌ها جنبه تبلیغاتی دارند و برای معرفی محصولات یا حفظ تعامل با مشتریان قدیمی ارسال می‌شوند. اما گاهی افراد سودجو با هک کردن بخش‌های مختلف فضای مجازی به آدرس ایمیل‌های مختلف دسترسی میابند و با ارسال پیام‌های اغوا کننده در غالب ایمیل اسپم به کلاهبرداری از کاربران می پردازند.

همچنین برخی از روش‌های مقابله با ایمیل اسپم را مرور کردیم از جمله دقت در ساخت و محافظت از پسورد و آدرس ایمیل به طوری که احتمال هک شدن آن به صفر نزدیک شود.

از طرفی صاحبان وب‌سایت‌ها نیز می‌بایست، برای محافظت سایت خود در برابر نفوذ هکرها تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و در مراحل مختلف طراحی و مدیریت وب سایت از تیم‌های متخصص و معتبر کمک بگیرند.

گروه الیت دیزاین متشکل از کارشناسان حرفه‌ای در زمینه طراحی سایت می‌تواند مشاور و همراه شما برای پیشگیری از پیامدهای ایمیل اسپم باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست