برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

اگر در شبکه های اجتماعی و بازاریابی الکترونیکی حضور داشته باشید، این سوال برایتان پیش آمده که لحن برند چیست. پاسخ این سوال در این مقاله که در تیم الیت دیزاین تهیه شده، آمده است. لطفاً با ما تا پایان این نوشتار بمانید.

همانطور که می دانید، زبان به عنوان موجودی زنده می‌تواند احساسات و اندیشه‌های مختلفی را به مخاطب القا کند. زبان نوشتاری نیز که مهم ترین پل ارتباطی بین صاحبان برند و مخاطبانشان است، از این قاعده مستثنی نیست. به‌عبارتی، استفاده درست و قاعده‌مند از کلمات و محتوایی که خلق می‌کنید، می‌تواند در هنر برندسازی نقش داشته باشد.

گزافه نیست اگر بگوییم لحن برند، تمام هستی و هویت برند را نمایان می‌کند. این که برند در اختیار شما رسمی و اداری است یا دوستانه و خودمانی به لحنی است که انتخاب می‌کنید.

لحن برند چیست؟

لحن برند همان کلمات و عبارات انتخاب شده شماست که هر کدام با لحنی که دارند طرز بیان مخصوص شما را می سازند. به نحوی که مخاطب با خواندن اولین پاراگراف از روی لحن مخصوص و منحصر به فرد شما متوجه می شود که با چه برندی مواجه است.

به بیانی دیگر، نحوه چینش کلمات و ضرب آهنگ واژگان فارسی و تکنیک های که در این زمینه وجود دارد، قابلیت های زیادی در اختیار نویسنده یا گوینده می گذارد. این اختیارات وقتی با قواعد نگارشی، تکنیک های متنی همراه باشد، می تواند ضمن متمایز کردن و اصالت بخشی به برند، در انتقال مفهوم به مخاطب نیز کمک کند.

اشعار پروین اعتصامی با آن لحن لطیف و زنانه خودش را از بین هزاران شعری که در ادبیات فارسی دارد، مشخص و مجزا می کند. همین لحن و شیوه خاص اوست که مانند یک مهر و نشان رسمی عمل می کند. در واقع با خواندن اولین بیتی که درباره سوزن و پیاز و  دیگر عناصر زنانه در شعر او وجود دارد، سریع از روی کلمات او به هویت شاعر پی می بریم.

لحن برند نیز در شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال مارکتینگ این گونه عمل می کند. شما محتوایی می نویسید اما هدف از این نوشتن فقط ارایه اطلاعات نیست. شما متناسب با فضایی که بین شما و مشتریان تان وجود دارد، هماهنگ با شخصیت و وجه اجتماعی آنها و دیگر فاکتورهایی که در این مقاله آمده است، دست به انتخاب کلمات و اصطلاحات مخصوص می زنید.
این دقت نظر در بکار گیری کلمات درست، اهنگین، و مناسب، لحنی می سازد که به آن لحن برند می گویند.

 همچنین لحن برند شما را از سایر رقیبانتان جدا می‌کند. در ارتباطات مستقیم، با توجه به حس و حال و نوع رابطه‌ای که دارید ، کلمات را انتخاب کرده و بر زبان می‌آورید. در محتوای نوشتاری نیز، همین دقت را داشته باشید که کلمات و جملات درست و مناسبی را بکار ببرید، چرا که لحن برند از همین مسیر ساخته می‌شود.

لحن برند چیست؟

در انتخاب لحن برند نیز باید اول تشخیص بدهید، مخاطب متعلق به چه طبقه‌ای است، از نظر سنی و جنسیتی در چه جایگاهی قرار گرفته است. حتی حرفه و میزان سواد او در انتخاب لحن برند نقش دارد.

 از نظر فکری، روحی، عاطفی و غیره به مخاطب نزدیک شوید و مطابق فاکتورهای شخصیتی و فکری مشتری لحن برند را بسازید. این استراتژی بین شما و مخاطب اعتماد برقرار می‌کند. توجه داشته باشید، اگر ادبیات نوشتاری شما جدی و رسمی است، در تمام ارتباطات متنی خود با مخاطب با همین لحن با او در تعامل باشید. خودمانی شدن و تمایل لحن به شوخی باعث عدم انسجام و هماهنگی لحن می‌شود.

 در متنی که لحن برند شما را می‌سازد، تک‌تک کلمات استفاده شده، می‌تواند پشت‌شان بار معنایی و عاطفی داشته باشد. حتما این مثال معروف را شنیده‌اید:

  • لطفاً بنشینید!
  • بنشین!
  • بتمرگ!

همه این جملات دارای یک معنی واحد هستند اما لحن متفاوت، آنها را از حیث عاطفی متمایز کرده است. مشتری به لحن برند و احساسی که به آنها منتقل می کند، حساس بوده و همین امر می‌تواند بر تصمیم آنها تاثیر بگذارد. جملات سرراست و ساده، در لحن برند از صداقت و بی‌غل‌وغش بودن محصول و خدمات ارائه شده، حکایت می‌کند. جملات پیچیده و پر زرق و برق نیز در لحن برند می‌تواند برتری برند را به رخ بکشاند.

چگونه بفهمیم لحن برند مناسب ما کدام است ؟

چگونه بفهمیم لحن برند مناسب ما کدام است ؟

  • قبل از هر چیزی به خودتان رجوع کنید، آیا رگه‌هایی از شوخ طبعی در وجودتان هست یا به کسب و کارتان نگاهی جدی دارید؟
  • در قدم بعدی ، آیا محصول و خدماتی که ارائه می ‌دهید، ظرفیت پذیرش این را دارد که لحن برند شما را مطایبه آمیز و خودمانی کند یا نه؟
  • از همه مهمتر برای تشخیص لحن برند مناسب، باید دید مشتریان شما از چه طیف آدم‌هایی هستند.
  • اگر بازار هدف شما قشر جوان است، باید لحن برند از کلمات پرشور و پرتحرک استفاده کند تا لحن منطقی.
  • این موارد کمک می‌کند تا بهتر و آسانتر شخصیت و لحن برند خود را پیدا کنید.

انواع لحن برند

انواع لحن برند تبلیغات

همانطور که دانستیم لحن برند چیست اکنون شما را با انواع لحن برند آشنا می کنیم. لحن برند دارای چهار لحن اصلی است که عبارتند از:

  •  طنزآمیز ،
  • رسمی و اداری ،
  • محترمانه،
  • پر شور و انرژی.

هر کدام از این موارد اگر در جایگاه مناسب خود استفاده شوند، بازدهی خوبی خواهند داشت. 

لحن پر شور و انرژی:

لحن پر شور و انرژی:

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، بسته به شرایط سنی مشتری و نوع کالا و خدماتی که ارائه می‌شود، می‌توان لحن برند را انتخاب کرد.

مسلما یک برند ورزشی از لحنی پرشور برای ترغیب مشتری خود استفاده می‌کند.

لحن برند طنزآمیز :

حتما در برخی از سایت ها و صفحات اجتماعی شاهد بوده آید که محتوای متنی دارای لحنی دوستانه است.

حتی این لحن با کمک گرفتن از المان‌ های طنز پردازی، جوی صمیمی ایجاد می کند. بیشتر در خاطره‌ها می‌ماند، حس خودمانی و صمیمیت را القاء می‌کند.

توجه داشته باشید، در ساخت لحن چه جدی و چه دوستانه برابر ضوابط اخلاقی عمل کنید، زیاده روی در هر کدام تبعات خاص خود را دارد.

در لحن طنزآمیز، برند شما یک شخصیت فرض می شود، پس مراقب باشید با کلمات را درست و سنجیده انتخاب کنید.

وگرنه مخاطب شما را غیر حرفه ای و غیر موجه قلمداد خواهد کرد.

لحن برند رسمی و اداری:

لحن برند رسمی و اداری:

انتخاب یک لحن جدی و رسمی، کسب و کارتان را  منطقی جلوه خواهد داد. لحن انتخاب شده شما معرف برند و شخصیت شماست. وقتی از کلمات و دایره واژگانی استفاده می کنید که رسمی است، باعث می‌شود، ایده و استراتژی شما محکمی جلوه خواهد.

لحن برند محترمانه:

به تک تک عواملی که در مجموعه شما هستند و حتی خود برند، وجاهت و شخصیت می‌دهد.

برند می‌تواند مانند یک شخصیت حقیقی و حقوقی عمل کند. توجه کنید، شخصیت برند شما چه نوع تیپی دارد.

نکته:  گاهی لحن برند می‌تواند در جای مناسب خود از لحن بی‌پروا نیز بهره بگیرد.

جمع بندی

 این که لحن برند چیست، طبق نظر کارشناسان الیت دیزاین، پاسخش می تواند، نشان دهنده شخصیت و هویت واقعی محصول یا خدماتی باشد که به مشتری ارائه می‌‌دهید.

لحن برند به وسیله چینش کلمات، آهنگین کردن جملات و ریتم ادای آنها در متن بوجود می آیند .

این عوامل با اتکا به دایره وسیع واژگانی، به کارگیری اصطلاحات رایج، آشنایی با فرهنگ عوام و غیره ، لحنی می سازد که خاص و ویژه است و مانند نشان رسمی عمل می کند.

 

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست