برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در مقالات قبلی به بررسی محتوای اثر گذار بر سئو و گوگل پرداختیم. با هم بررسی کردیم که چه محتوایی می‌تواند بازدید بیشتری بگیرد و چه عناوینی باعث بهبود سئو می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه «گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را شناسایی می کند؟» بپردازیم و درباره‌ی محتوای بی‌کیفیت و طریقه تشخیص این مدل محتوا صحبت کنیم. و در ادامه معیارهای یک محتوای با کیفیت را بشناسیم. در الیت دیزاین همراه ما باشید.

محتوای بی کیفیت چه محتوایی هست؟

محتوای بی‌کیفیت اقبال خوبی در برابر مخاطب ندارد. خوانندگان در مواجهه با محتوای بی‌کیفیت یا معمولا همان ابتدا از صفحه خارج می‌شوند یا تا پایین صفحه اسکرول می‌کنند و سپس از صفحه سایت خارج می‌شوند. این مصداق برای محتوای شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند. اگر یک محتوا از روند سالم و جذابی بهره‌مند نباشد احتمال اینکه مورد توجه قرار بگیرد بسیار پایین است. در مقابل هر چقدر یک محتوا کاربردی و جذاب باشد شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.

مثلا یکی از ویژگی‌های منفی محتوای بی‌کیفیت غلط املایی و عدم بیان درست واژگان است. شاید با خود بگویید این مسئله چطور توسط گوگل بررسی می‌شود؟ پاسخ این است که گوگل به رفتار خوانندگان وب‌سایت نگاه می‌کند، پس هر چقدر یک محتوا بی‌کیفیت‌تر باشد کمتر مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرد و به زعم آن گوگل هم آن را محتوای بی‌کیفیت تشخیص میدهد.

محتوای بی کیفیت چه محتوایی هست؟

شناسایی محتوای بی کیفیت توسط گوگل

عوامل بسیاری وجود دارد که موتورهای جستجوگر گوگل می توانند محتوای بی کیفیت را تشخیص دهند، که ما در این بخش به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

نگارش غلط

املای واژگان، نحوه نگارش و رعایت علائم نگارشی یکی از مهم‌ترین معیارهای شناسایی محتوای بی کیفیت است. بدیهی‌ست که هرچه نگارش یک متن بهتر باشد مخاطب حوصله بیشتری برای خواندن آن دارد و بالعکس…همچنین استفاده از علائم نگارشی ، . ! ؛ به راحت‌تر خوانده شدن یک محتوا کمک شایانی می‌کند و همزمان باعث افزایش کیفیت محتوا می‌شود.

شناسایی محتوای بی کیفیت توسط گوگل

مدت زمانی که یک کاربر در سایت باقی می‌ماند

مدت زمانی که کاربر در سایت شما می‌ماند اگرچه یک معیار مستقیم تشخیص نیست اما گوگل آن را به عنوان یک عامل تاثیرگذار قبول دارد. این مدت زمان طی شده احتمالا کاربر با محتوا سرگرم شده و مشغول خواندن آن است پس این عامل نشان دهنده با کیفیت و اثرگذاری محتواست.

سرعت بارگذاری سایت

یکی از معیارهای تشخیص محتوای بی‌کیفیت، سرعت بارگذاری سایت است. اگر سرعت بارگذاری یک سایت پایین باشد یا به اصطلاح صفحه سایت دیر لود شود، احتمال اینکه خواننده پیش از لود کامل از صفحه خارج شود زیاد است. زیرا معمولا افراد به دنبال سریعترین و راحت‌ترین راه دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان هستند و وقت و صبر کمی دارند. همین امر موجب خروج کاربر از سایت می‌شود. در نظر داشته باشید که برای مبحث بسیار مهم و حیاتی مثل سئو سرعت بارگذاری عاملی مهم و تاثیرگذار است.

عدم استفاده از لینک‌های خارجی

عدم استفاده از لینک‌های خارجی در محتوای بی کیفیت

گوگل علاقه زیادی به لینک‌دهی خارجی دارد. این لینک‌دهی اگر به سایت‌های معتبر و پر بازدید باشد از دیدگاه گوگل این محتوا کیفیت بهتری دارد. همچنین این امر باعث می‌شود محتوا اصیل‌تر بنظر برسد. همینطور برای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت هم همیشه به لینک‌دهی خارجی تاکید می‌شود.

عدم استفاده از تگ Alt

در مقاله «بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می‌شود؟» به این مسئله تاکید کردیم که حتما برای جذابیت بیشتر متن از تصاویر استفاده کنید یا اگر در قسمتی از متن برای توضیحات طولانی می‌توانید از تصویر برای بیان بهتر مطالب استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید. اما همانقدر که تصاویر برای مخاطبین و گوگل جذاب است اگر بدون  تگ Alt استفاده شود کاربردی و اثرگذار نخواهد بود. بهترین کار این است که با استفاده از یک تگ Alt مفهوم و موضوع تصویر را توصیف کنید.

عدم توجه به مخاطبین انسانی در تولید محتوا

درست است که ما تاکید می‌کنیم اصولی را برای بهبود سئو و رتبه‌گیری وب‌سایت در گوگل رعایت کنید. اما مهم‌تر از این مسئله تولید محتوا برای مخاطب انسانی است که اتفاقا در مقالات گذشته به آن اشاره کردیم. زمانی که قصد تهیه یک محتوا را دارید تصور کنید که قرار است برای یک خواننده بنویسید، نه صرفا گوگل! اما چرا این مسئله تا این حد حساس است؟ چون گوگل به رفتار مخاطب شما نگاه می‌کند! مهم‌ترین مرجع گوگل برای تشخیص محتوای شما، رفتار کاربران و خوانندگان شما در مواجه با وب‌سایت شماست. اینکه مخاطب به محتوای شما امتیاز بدهد، آن را اشتراک گذاری کند و یا حتی به دفعات به سایت ما مراجعه کند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

محتوای کپی شده

گاهی اوقات صاحب یک برند و کسب و کار بودجه کافی به بحث تولید محتوا اختصاص نمی‌دهند و صرفا برای پر کردن سایت خود اقدام به کپی محتوا از سایت‌های دیگر می‌کنند. این کار نه تنها از نظر اخلاقی درست نیست بلکه هیچ سودی عاید آنها نخواهد شد. جدای از این به مذاق مخاطبین باهوش هم خوش نمی‌آید زیرا بعد از بررسی سایت‌های مختلف متوجه کپی بودن محتوا می‌شوند و این کار باعث آسیب به وجهه برند خواهد شد.

معیارهای یک محتوای با کیفیت

معیارهای یک محتوای با کیفیت

متوجه شدیم که «گوگل چگونه محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهد؟» وقت آن است که با هم بررسی کنیم که یک محتوای با کیفیت چگونه است؟ برای تشخیص محتوای با کیفیت معیارهای مشخصی وجود ندارد. اما با توجه به رفتار گوگل و نحوه رتبه‌دهی به وب‌سایت‌ها همینطور از آزمون و خطایی که برای بهبود سئو سایت‌ها انجام شده می‌توان معیارهای تشخیص محتوای با‌کیفیت را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

  • محتوا یونیک و غیر کپی باشد.
  • حضور طولانی مدت کاربر در سایت
  • لینک‌های خارجی به سایت‌های مطرح و معتبر و لینک‌های داخلی به محتوای با کیفیت سایت
  • بعد از اینکه مخاطب کلمه کلیدی را سرچ می‌کند و وارد یک صفحه می‌شود، در آن صفحه به جواب خود رسیده باشد و مجبور به خروج از سایت و ورود به سایت دیگری نباشد!
  • بازنشر در شبکه‌های اجتماعی: فرض گوگل این است که احتمالا هر چه محتوا با کیفیت‌تر باشد بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • و در آخر محتوایی که یک ارزش به مخاطب بدهد مثل: آموزش یک نکته، یک خبر تازه، یک ترفند و… تا موجب جلب رضایت و سرگرمی خواننده شود.

نتیجه گیری

حالا که فهمیدیم شناسایی محتوای بی کیفیت توسط گوگل چگونه است و دریافتیم که محتوای بی‌کیفیت چه خصوصیاتی دارد بهترین کار این است که سری به سایت خود بزنید و محتوایی که منتشر کردید را یکبار دیگر بررسی کنید:

آیا محتوا تولیدی شما می‌تواند بهبود ‌یابد؟ آیا امکان تبدیل یک محتوای معمولی به یک محتوای با کیفیت وجود دارد؟

اگر جواب شما به این سوالات مثبت است پس همین امروز اقدام کنید و با بهبود محتوای خود یک قدم به موفقیت کسب و کارتان کمک کنید.

 

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
4.4/5 - (7 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست