برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

امروزه یکی از گرایش های مهم کسب و کارها، کارآفرینی است و فعالیت های مهم استارتاپ ها، باعث رشد و توسعه صنعت و افزایش اشتغال در اکثر کشورها شده است. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم بدانیم کارآفرینی چیست و چه ایده هایی موفق خواهند بود، پس در ادامه با الیت دیزاین همراه شوید.

در ابتدای مقاله سعی داریم با چندین واژه و مفهوم آشنا شویم که به احتمال زیاد به گوش شما خورده است. سپس به بررسی ایده‌هایی که در یک کارآفرینی موفق خواهند بود می‌پردازیم.

کارآفرینی چیست ؟

کارآفرینی در واقع ترجمه فارسی لغت Entreprendre با ریشه فرانسوی است. نخستین بار در سال ۱۷۲۳ میلادی این کلمه برای افرادی استفاده شد که به امید کسب سود به ریسک بالایی در جهت راه اندازی یک کسب و کار جدید دست می‌زنند.

تعاریف بسیار زیادی برای کارآفرینی وجود دارد که می‌توان به چند مورد از آن‌ها اشاره کرد:

کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش، تعقیب فرصت‌ها و تبدیل یک ایده به نوآوری است.

 

کارآفرینی چیست ؟

کارآفرین به شخصی گفته می‌شود که تجارت و کسب و کار خود را آغاز کرده است و همواره ایده هایی تازه در سر دارد، این گونه افراد با اعتماد به نفس بالایی حاضر به پذیرش ریسک در زمینه کسب و کار خود هستند. این افراد به رونق اقتصاد یک کشور کمک می‌کنند، چرا که سود مالی قابل توجهی در پی استفاده بهینه از منابع محدود و مشخص کسب می‌کنند.

یک کارآفرین خوب کسی است که دامنه اطلاعات و آگاهی خود را گسترش داده و به طور مداوم در جستجو راه کار‌های جدید برای ادامه فعالیت خود است.

پتانسیل کارآفرینی چیست؟

پتانسیل سود آوری یک مفهوم مهم در زمینه کسب و کار‌های جدید است که میزان پتانسیل یک ایده نو را بررسی می‌کند. این پتانسیل سهم مهمی در پیشبرد یک خلاقیت و نوآوری دارد و در صورت پایین بودن میزان سود آوری آن، احتمال سرمایه گذاری بر آن بسیار پایین می‌آید.

تمامی کارآفرینان قدرت ریسک پذیری بسیار بالایی دارند و وقت و انرژی خود را صرف ایده های جدیدی می‌کنند که هیچ اطمینانی جهت به ثمر نشستن آن وجود ندارد.

استارتاپ کارآفرینی چیست؟

با توجه به تعريف كارآفرینی چیست، باید بگوییم که استارتاپ نیز نوعی کارآفرینی محسوب می‌شود. استارتاپ‌ها کسب و کار‌هایی نوپا هستند که معمولا به کمک فناوری‌های جدید به اجرا ایده خود می‌پردازند. این گونه کسب و کار‌ها اینترنتی بوده و برای شرع آن هزینه کمی لازم است.
این گونه کسب کار‌ها ریسک بسیار زیادی را می‌پذیرند و درصد بسیار بالایی از آن‌ها با شکست رو به رو می‌شوند اما استارتاپ‌هایی مانند اسنپ که با دانش و تخصص کافی بنا گذاری شده است به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا می‌کنند.

آیا استارتاپ یک کارآفرینی است؟

چه ایده‌هایی در کارآفرینی موفق خواهند بود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ویژگی‌های خاصی که یک ایده برای موفق شدن به آن‌ها نیاز دارد را بررسی کنیم.

۱. کارآفرینی باید پاسخ‌گوی نیازی باشد یا مشکلی را برطرف کند.

محصولات متنوعی برای حل نیاز‌های روزمره انسان به بازار ارائه می‌شوند و در این میان عده‌ بسیار زیادی از آن‌ها نمی‌توانند به خوبی پاسخ‌گوی نیاز مردم باشند و دارای ضعف‌های گوناگون ساختاری و بنیادی هستند.

به همین علت محصولاتی جدید جایگزین محصولات قدیمی می‌شوند و عملکرد بهتری را نشان می‌دهند.
به همین علت ایده‌هایی که مشکلی را به طرف می‌کنند و یا در مدت زمان کمتری خدمات بهتر و بیشتری را ارائه می‌دهند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند. بنابراین با دقت و تمرکز کافی نیاز مشتری و کاربران خود را بشناسید و ایده‌ای خاص طراحی کنید.

۲. مقیاس‌پذیر بودن کارآفرینی

آینده یک کارآفرینی و کسب و کار جدید می تواند بسیار متغیر و گاهی غیر قابل پیش بینی باشد. اما به صورت قطعی می توان گفت، آغاز یک کسب و کار در مقیاس کوچک باشد. در صورت جلب توجه مردم شما می‌توانید مقیاس کار خود را افزایش دهید اما این را هم در نظر داشته باشید که آیا در صورت افزایش قابل توجه کاربران و مشتریان آیا شما قادر به افزایش مقیاس کسب و کار خود خواهید بود؟
بنابراین ایده شما باید بسیار بکر و مقیاس پذیر باشد تا در صورت لزوم به یک کسب و کار بزرگ و حتی جهانی تبدیل شود.

۳. قیمت‌گذاری مناسب بر روی محصولات

یکی از سیاست‌های بزرگ و البته مهم در زمینه کارآفرینی، انتخاب قیمت مناسب برای کالا یا خدمات قابل ارائه است. همه ما دوست داریم خدمات زیادی را در ازای مقدار ناچیزی پول دریافت کنیم اما در صورتی که این قیمت بسیار نا چیز و نامناسب باشد، در نظر ما بی ارزش تلقی می‌شود و دیگر تمایلی به آن نخواهیم داشت.

برعکس اگر قیمت محصول به گونه‌ای باشد که سود بسیار زیادی برای کارآفرین داشته باشد و قیمت تمام شده آن بسیار بالا باشد دیگر کسی تمایل به خرید آن نخواهد داشت.

بنابراین باید به گونه‌ای قیمت‌گذاری اتفاق بیافتد که مشتری احساس رضایت کند و سود کافی برای سر پا نگه داشتن کسب و کار نیز فراهم شود. به این ترتیب تعادلی زیبا شکل می‌گیرد.

۴. به راحتی کپی نشود

کپی کردن یک ایده جدید گاهی بسیار آسان است و عده زیادی در بازار منتظر یک ایده جدید هستند که قدرت جذب مشتری بالایی داشته باشد و در کمترین محصولی به طور کامل مشابه ارائه می‌دهند.

گاهی این عمل با مهارت بالایی انجام شده و حتی محصول بهتری نسبت به ایده اولیه تولید می‌کنند. بدیهی است که باید به گونه‌ای ایده خود را عملی کنیم که کپی کردن آن آنقدر مشکل باشد که کسی سراغ آن نرود یا اگر توانستد کپی کند به اصل آن شباهت زیادی نداشته باشد.

چه ایده‌هایی موفق خواهند بود؟

۵. کارآفرینی باید اجرای بی نقضی داشته باشد.

برخی ایده‌ها شاید در ذهن بسیار ساده باشد اما در عمل کاری بسیار حرفه‌ای و دشوار است. به طور مثال کسی باید ایده تاکسی اینترنتی را اجرایی می‌کرد که مهارت و تخصص کافی برای گردآوری افرادی حرفه‌ای را دارا باشد. پس به سراغ ایده‌هایی بروید که برای شما قابل اجرا باشد و در صورت لزوم آن را توسعه دهید.

نتیجه گیری

برای اینکه کارآفرینی موفق باشیم باید به سراغ ایده‌های نو و دست نخورده‌ای برویم که مشکلی را برطرف کند، قابل توسعه باشد، قیمتی مناسب داشته باشد، قابل کپی نباشد و قادر باشیم آن را اجرا کنیم.
با مطالعه این مقاله دانستید که کارآفرینی چیست و چه ایده هایی موفق خواهند بود، و به احتمال زیاد ایده‌هایی جدید و ناب هم در ذهن شما خطور کرده است، و همچنین از ایده‌های گذشته خود که یک یا تعداد بیشتری از این ویژگی ها را ندارد صرف نظر کرده اید.

کافی است با دیدی باز نسبت به نیاز مردم و کاربران به ارائه خدمات آن ها بپردازید، در این صورت احتمال سودآوری بسیار بالایی خواهید داشت و ایده شما نتیجه خواهد داد.

همچنین می توانید برای توسعه و پیشرفت کسب و کارتان سایت مربوط به فعالیت خود را راه اندازی کنید و از بازاریابی های مجازی برای معرفی بیشتر خدمات خود بهره ببرید. تیم طراحی سایت الیت دیزاین با طراحی انواع سایت های مرتبط با کسب و کار ها، با افتخار در کنار شماست.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست