برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 4 دقیقه وقت بگذارید : )

ما انسان ها همواره تمایل به رقابت داریم. تقریبا آنچه که به انسان ها انگیزه حرکت می دهد همین مقایسه و رقابت است. این مسئله به قدری برای انسان ها مهم است که برای مقایسه و رقابت در هر زمینه ای ابزاری را اختراع کرده اندو فضای اینترنت نیز محل رقابت کسب و کارهاست. بنابراین باید ابزاری وجود داشته باشد که نشان بدهد وب سایت کدام کسب و کار رتبه بهتری دارد! یکی از ابزارهای مهم در این حوزه الکسا است. در این مقاله از الیت دیزاین می خواهیم بدانیم رتبه بندی الکسا چیست؟ پس تا انتها همراه ما باشید.

پیشینه شرکت الکسا

بد نیست قبل از این که بدانیم رتبه بندی الکسا  چیست، نگاهی با تاریخچه الکسا بیاندازیم و ببینیم که الکسا از کجا شروع شد و چطور توانست انقدر قدرمند شود!

الکسا زیر مجموعه ای از شرکت آمازون است. اما از اول متعلق به آمازون نبوده است.

در واقع الکسا در سال 1996 توسط دو شخص به نام های بروستر کیل و بروس گلیت راه اندازی شد. نامش را الکسا گذاشتند تا ادای احترامی داشته باشند به کتابخانه اسکندریه مصر که یکی از بزرگترین اماکن ترویج علم و دانش است. سه سال بعد یعنی در سال 1999 شرکت آمازون، الکسا را خرید.

رتبه بندی الکسا چیست ؟

رتبه بندی الکسا چیست ؟

الکسا یک سایت است که ترافیک ورودی سایت های دیگر را کنترل می کند. از این کنترل کردن اطلاعاتی و آن ها را آنالیز می کند. در نتیجه می تواند مشخص کند که در کدام نقطه از دنیا چه سایت هایی دارای بیشترین بازدید هستند. الکسا اعلام کرده است که سایت ها را بر اساس آیتم هایی مثل تعداد بازدید کنندگان و تعداد صفحاتی که هر بازدید کننده در سایت به آن مراجعه کرده است آنالیز  و رتبه بندی می کند.

اما اگر به گزارش های الکسا سری بزنید شاهد دو آیتم دیگر نیز خواهید بود. ایتم های نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت…

اما این دو آیتم صرفا در گزارش ها ارائه می شوند اما در محاسبه رتبه سایت نقشی ندارند. در این سرویس هر چه رتبه یک وب سایت کوچکتر باشد به معنی بهتر بودن آن است. به همین دلیل رتبه سایت های فیسبوک و گوگل تک رقمی است.

دسته بندی رتبه الکسا

رتبه الکسا یک آیتم مهم برای صاحبان سایت و متخصصین سئو است. زیرا به کمک ان می توانند خودشان را با رقبا و همچنین با گذشته خودشان مقایسه کنند. بهبود رتبه الکسا نشان دهنده این است که سئو سایت در مسیر درستی در حال اجراست.

رتبه الکسا هم در سطح جهانی مشخص می شود و هم در سطح کشوری. یعنی به کمک این رتبه یک سایت می تواند ابتدا با رقبای خود در کشورش رقابت کند و سپس سراغ رقبای جهانی خود برود.

گاهی ممکن است سایتی را در الکسا وارد کنید و هیچ نتیجه ای نبینید! این بدان معنی است که اطلاعات الکسا در مورد این سایت بسیار پایین است و در واقع این سایت ترافیک چندانی ندارد و نمی تواند در رتبه بندی الکسا قرار بگیرد.

چطور از الکسا استفاده کنیم؟

چطور از الکسا استفاده کنیم؟

برای استفاده از الکسا دو راه دارید.

راه اول: مراجعه به سایت الکسا. وارد کردن وب سایت مورد نظر در بخش سرچ و مشاهده نتیجه

راه دوم: اضافه کردن اکستنشن الکسا به مرورگر کروم. در این حالت وارد هر سایتی که بشوید بلافاصله می توانید از طریق این اکستنشن رتبه الکسا آن سایت را مشاهده کنید.

چگونه رتبه الکسا را بهبود بدهیم؟

اگر صاحب سایت هستید یک قدم برای بهبود رتبه سایت در الکسا این است که وب سایت خود را در آن ثبت کنید. در این حالت توجه الکسا به وب سایت شما بیشتر می شود و آنالیز ها و رتبه نهایی نیز بهتر می گردد.

رتبه الکسا بر اساس ترکیبی از تخمین بازدیدکننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته یک وب سایت است.

اما این دو آیتم یعنی چه؟ بازدیدکننده منحصر به فرد یا یونیک، تعداد کل کاربرانی است که در یک روز از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند. اما بازدید صفحه، تعداد درخواست کاربران برای مشاهده یک وب سایت است.

این دو آیتم در فرمول های اماری الکسا قرار می گیرد و از ترکیب آن رتبه سایت ایجاد می شود. این نکته را در مورد الکسا در نظر داشته باشید که کم بودن رتبه گاهی به معنی فعالیت بد شما نیست. گاهی شاید فعالیت رقبا از شما بهتر باشد و حجم زیادی از بازدید را به خود اختصاص داده باشند. از ان جا که الکسا یک پلتفرم مقایسه ای است این مورد می تواند بر افزایش رتبه الکسا شما تاثیر بگذارد.

آیا رتبه بندی الکسا مهم است؟

آیا رتبه بندی الکسا مهم است؟

خیلی از افراد این سوال را می پرسند که وقتی نتایج گوگل و آنالیز های آن هست آیا رتبه الکسا مهم است؟ اکنون به این سوال پاسخ می دهیم.

به عنوان اولین نکته باید بگوییم که اگر سایت رنک گوگل خوبی نداشته باشد قطعا الکسای خوبی هم نخواهد داشت پس این دو آیتم با یکدیگر همسو هستند. هر یک از این دو مورد را بهبود بدهید بر دیگری تاثیر می گذارد.

دوم این که زمانی که قصد دارید سایت خود را با سایر وب سایت ها مقایسه کنید، تنها مرجع رتبه بندی سایت ها که می توانید به آن مراجعه کنید همین الکسا است. پس بله! الکسا اهمیت دارد.

زمانی که می خواهید در مورد ویژگی های مثبت سایت خود صحبت کنید نیازی نیست از آمار کلیک ها، مدت زمان حضور مخاطبان و تاثیر گذاری محتوایتان بگویید. بلکه کافیست صرفا رتبه الکسا سایت خود را اعلام کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله با رتبه بندی الکسا آشنا شدیم. درباره تاریخچه الکسا، نحوه رتبه بندی الکسا و همچنین اهمیت آن صحبت کردیم. الکسا یک سرویس رتبه بندی قوی سایت هاست که به کمک اطلاعات اماری دریافت شده از ترافیک هر سایت می تواند جایگاه آن را در سطح جهانی و در سطح کشوری مشخص کند. بنابراین یک معیار مناسب برای افرادی است که می خواهند در هر زمان محبوبیت خودشان را با گذشته و با رقبایشان مقایسه کنند.

اگر تا کنون از الکسا استفاده نکرده اید همین حالا وارد سایت الکسا شوید و آمار وب سایت خودتان و یا هر سایتی که برای شما جذاب است را بررسی کنید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست