برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

نقشه سایت چیست؟ نقشه سایت یکی از مهمترین مواردی است که باید برای کمک به بهبود محتوا و سئو انجام داد. در ادامه همراه الیت دیزاین باشید تا به معرفی این مبحث مهم بپردازیم.

ثبت نقشه سایت در گوگل انجام می شود. بدین ترتیب که گوگل با دیدن نقشه سایت بهتر خواهد توانست موضوع اصلی سایت را بفهمد. همین مساله کمک می کند تا سئو بهتر انجام شود. چنانچه می خواهید درک درستی از اینکه نقشه سایت چیست داشته باشید، لطفا ما را تا انتهای این نوشتار همراهی کنید.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت الگویی از محتوای وب سایتی است که شما در اختیار دارید. این نقشه برای کمک به کاربران سایت و مرورگرهای اینترنتی ساخته می شود. در حقیقت sitemap یک فهرست از صفحاتی است که بر مبنای موضوع، جداول سازمانی یا ایکس ام ال و به گونه سلسله مراتبی به هم متصل شده اند.

این نقشه حاوی دستورالعمل هایی است که برای خزش در موتورهای جستجو در سایت لازم است. مپ سایت مدلی از نقشه راه است که وب سایت شما بدان نیاز دارد چرا که به گوگل این فرصت را می دهد تا صفحات مهم وب سایت شما را پیدا کرده و مورد شناسایی قرار دهد. این عملیات بر روی سئو نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. چرا که در صورت قوی نبودن لینک سازی داخلی سایت نیز باز گوگل قادر خواهد بود تا صفحات مهم را بیابد و شناسایی کند.

نقشه سایت چیست؟

در هر صورت هدف ایجاد نقشه سایت، به نمایش گذاشتن محتواهایی است که در آن به مخاطب نشان داده می شود. این هدف غایی نیز زمانی قابل دسترسی است که سایت و مطالب آن برای گوگل شناسایی شود و او بتواند مطالب را بخواند.

مرورگرهایی مثل گوگل به صورت روزانه صفحات با اهمیت سایت های مختلف را مرور می کند. این عمل در اصطلاح خزیدن نام دارد. چنانچه وب سایت شما به طرز شایسته ای تمامی قواعد و نکات سئو و لینک سازی داخلی را بکار بسته باشد، پیدا کردن صفحات وب سایت تان مشکلی نخواهد داشت. آنها به سرعت توسط گوگل خوانده شده و مورد توجه قرار می گیرند.

چنانچه مپ سایت را به درستی اجرا کرده باشید، گوگل آن را پیدا کرده و شناسایی می کند. از طرفی، با مپ سایت، سایت شما از نظم و ترتیب شایسته ای برخوردار خواهد شد و این نیز به مخاطب کمک می کند تا مطالب بهتر توسط او درک شود.

انواع مختلف نقشه سایت

انواع مختلف نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت بر مبنای ساختار قابل دسته بندی هستند. ولی مهمترین نوع نقشه سایت که بوسیله بیشتر وب سایت ها بکار گرفته می شوند، سایت مپ HTML و XML است. در ادامه به تعریف منسجم تر و دقیق تر این مدل سایت مپ می پردازیم.

مپ سایت  HTML

این نقشه سایت یا همان Hyper text Markup Language در بردارنده داده هایی درباره صفحه های وب سایت است و موقعیت آنها را در سایت نشان می دهد. این نقشه، به شکل دیداری در دسترس کاربران وب سایت قرار می گیرد. مخاطب می تواند به وسیله مپ سایت HTML  به بخش های گوناگون وب سایت دسترسی داشته باشد.

مثلا چنانچه وب سایتی از صدها صفحه طبقه بندی شده در قسمت های گوناگون برخوردار باشد، ممکن است باعث گیجی مخاطب شود. گاهی اوقات مخاطب قادر نیست از بین آن همه موضوع مطروحه، موضوع خود را پیدا کند. در این شرایط، بهترین گزینه این است است که از مپ سایت کمک بگیرد.

البته مپ سایتی که با زبان HTML نوشت شده باشد. مخاطب وسیله این نوع نقشه قادر خواهد بود، به شکل دقیق تری از مسیر و صفحه های موجود در سایت اطلاع بدست آورد. از طرفی، با استفاده از مپ سایت، صفحات بوسیله لینک داخلی به هم متصل می شوند. و این مساله رتبه سایت را بهبود می دهد.

نقشه سایت XML

نقشه سایت ایکس ام ال در زبان نشانه ابر متنی همان  Extensible Markup Language است. سایت مپ ایکس ام ال فقط برای نشان دادن محتوای وب سایت به مرورگرها مورد بهره وری قرار می گیرد. لذا مخاطب وب سایت هرگز قادر به دیدن آن نمی باشند. در حقیقت با تشکیل این نقشه شما به خزنده های گوگل نشان می دهید که وب سایت شما از چه میزان صفحه تشکیل شده است. علاوه براین، هر میزان تغییری که در صفحات وب سایت شکل می گیرد، یا هر میزان به روز رسانی که درون سایت انجام می شود، بوسیله مپ سایت به اطلاع گوگل رسانده می شود.

این موضوع کمک می کند که گوگل بدون توقف و بدون هیچ خطایی قادر باشد محتوای وب سایت را مرور کند. خوشبختانه این موضوع کمک می کند تا این اتفاق تاثیر مطلوبی بر روی سئو سایت داشته باشد. همانطور که گفته شد، مخاطبان سایت، این نوع مپ سایت ها را نمی توانند ببینند. هدف از تشکیل این چنین نقشه ای تنها راهنمایی خزنده های موتورهای جستجو است. در حقیقت می توان گفت، سرعت و ایمنی ایندکس شدن مطالب وب سایت ها بوسیله مرورگرهای جستجو تا اندازه ای به مپ سایت بستگی دارد.

نقشه سایت چه امتیازاتی دارد؟

نقشه سایت چه امتیازاتی دارد؟

  • نقشه سایت XML به مرورگرهای جستجو گوگل این پیام را می فرستد که در وب سایت شما خزش کرده و مطالب درون آن را ایندکس می کند،
  • مپ سایت به مرورگرهای گوگل نشان می دهد که مطالب بارگذاری شده در سایت شما چه هستند و در چه موضوعاتی می پردازند،
  • هر بار که مطلبی در وب سایت شما به روز رسانی می گردد، نقشه سایت ایکس ام ال به گوگل نشان داده خواهد شد،
  • فاصله زمانی بین هر دوره آپدیت شدن ها و میزان دفعات تکرار آن را به موتورهای گوگل اطلاع رسانی می شود،
  • با کمک نقشه سایت شما قادر خواهید بود، سطح اهمیت محتواهای هر صفحه از وب سایت تان را بسنجید،
  • با کمک مپ سایت ایکس ام ال، صفحات وب سایت شما را به طرز شایسته ای ایندکس می کند،
  • اگر یک مپ سایت در اختیار داشته باشید، نقطه ضعف سایت شما در زمینه لینک سازی تا حد قابل توجهی برطرف می شود،
  • نقشه سایت ایکس ام ال به وب سایت های بسیار معروف و پر محتوا کمک می کند تا با نهایت سرعت و نکته سنجی بیشتری ایندکس شوند،
  • سایت مپ ایکس ام ال، همه صفحات وب سایت شما را به گوگل نشان خواهد داد. این موضوع کمک می کند تا حتی وقتی که ساختمان سایت شما بسیار پیچیده شد، باز هم موتورهای جستجویی مانند گوگل قادر باشند خیلی فوری در آن خزش کرده و محتوا و مطالب بارگذاری شده را مورد بازبینی و مرور قرار دهند.

شناسایی نقشه سایت به موتورهای جستجوگر

شناسایی نقشه سایت به موتورهای جستجوگر

در یک نقشه سایت، داده هایی نظیر موقعیت مطالب در وب سایت، مهم بودن آن، شکل محتوا و تغییراتی که روی آن انجام می شود، در دسترس مرورگرهای گوگل قرار می گیرد. در حقیقت یک مپ سایت، باید داده های زیر را در بر بگیرد:

  • هر کدام از صفحات مشخصا در کدام بخش از سایت جا داده شده اند،
  • آخرین دفعه ای که صفحات آپدیت شده اند، چه وقت بوده است،
  • تغییراتی که روی هر یک از صفحات سایت انجام شده است، در چه بازه ای از زمان صورت گرفته است،
  • هر کدام از صفحات در نسبت با دیگر صفحه ها از چه میزان اهمیتی برخوردار است،
  • مرورگرهای جستجوی گوگل در کدام یک از صفحات وب سایت قرار است خزیده شوند،
  • سپس هنگام آن است که درباره قالب نقشه سایت تصمیم بگیرید. شما این امکان را دارید که نقشه را به صورت دستی تهیه نمایید یا این که از ابزارهایی که موجود است کمک بگیرید،
  • در مرحله پایانی نیز نقشه سایت در گوگل به ثبت می رسد.

همانطور که قبلا تر نیز بدان اشاره شد، این موارد از مهمترین مواردی است که در نقشه سایت باید بدان توجه شود. دادن این داده ها می تواند مسیر ایندکس شدن مطالب سایت را تا حد قابل قبولی بهبود دهد و رتبه سایت شما را ارتقاء دهد.

چگونه sitemap بسازیم؟

چگونه نقشه سایت بسازیم؟

برای این که بتوانیم نقشه سایت را در مرورگر گوگل ثبت کنیم، باید از این روش ها استفاده نمود:

  • ثبت کردن نقشه سایت با کمک ابزار سایت مپ سرچ کنسول
  • کمک از افزونه های گوناگون وردپرس مانند افزونه yoast یا All in One Seo Pack
  • و….

با در اختیار داشتن نقشه سایت می شود، سئو سایت را بهبود داده و سرعت و ایمنی ایندکس شدن صفحات وب سایت را نیز ارتقاء داد. ابزارهای مختلفی در این زمینه موجود است که می توان برای تولید نقشه وب سایت از آنها استفاده کرد. توصیه می شود، از همان ابتدای تشکیل و معرفی سایت مپ تمامی موارد لازم را رعایت کرده و در آن دقت نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

در این نوشتار درباره نقشه سایت چیست و افزونه های متعددی که در زمینه ساخت سایت مپ موجود است با شما حرف زدیم. علاوه براین می توانید، با کمک افزونه هایی نظیر، yoast seo یا Google XML Sitemaps اقدام نمایید. البته در نظر داشته باشید، این دو افزونه را با هم و در یک زمان به کار نگیرید چون باعث تداخل در فعالیت می شود.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست