برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

برخی اوقات ممکن است اهمیت رنگ‌ها توسط طراحان و سایر افراد نادیده گرفته شود. اما در واقع همانطور که می‌دانید، رنگ‌ها تاثیر‍ بسیار زیادی در زندگی افراد دارد. این تاثیر به حدی است که  حتی بسیاری از ما نمی‌توانیم دنیای اطراف خود را بدون وجود رنگ‌ها تصور کنیم. به بیانی دیگر، این رنگ‌ها هستند که تاحدودی باعث زیبایی و معنادار شدن زندگی مردم می‌شوند. رنگ‌ها امروزه در طراحی سایت و اپلیکیشن هم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از سایت الیت دیزاین به بررسی انتخاب پالت رنگی بپردازیم، و 10 سایت برتر در این حوزه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پالت رنگی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم سایت‌های برتر در حوزه انتخاب پالت رنگی را معرفی کنیم، ابتدا باید با تعریف این موضوع آشنا شوید. در واقع پالت رنگی به کلکسیونی از رنگ‌ها گفته می‌شود که توسط طراح، در یک پروژه استفاده می‌شود. این رنگ‌ها باید تا حد زیادی با یکدیگر همخوانی داشته باشند تا بتوانند به زیبایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر ترکیب شوند.

انواع پالت رنگی

انواع پالت رنگی

برای انتخاب یک پالت رنگی مناسب، دومین گام بعد از آشنایی با مفهوم آن، آشنایی با انواع پالت رنگی است. چنانچه قصد دارید به کمک رنگ‌ها اثری طراحی کنید که دارای یک پیام خاص برای مخاطب باشد، یا تاثیر گذاری زیادی در کاربر داشته باشد، باید انواع پالت رنگی را بشناسید. این انواع عبارتند از:

غروب آبی رنگ

پالت رنگی غروب آبی رنگ، به کمک ترکیب رنگ‌های نارنجی، آبی تیره، نارنجی تند و زرد روشن ایجاد می‌شود. پالت غروب آبی رنگ، به مخاطب حس پر انرژی بودن می‌دهد.

کلاسیک و گذشته نگر

رنگ تیره مانند قرمز تیره، نارنجی تیره و فیروزه‌ای مایل به خاکستری، باعث بوجود آمدن پالت کلاسیک و گذشته نگر است. این پالت به طراح کمک می‌کند تا بتواند یک تصویر ملایم خلق کند.

آبی و سبز درخشان

برای خلق این پالت رنگی، طراح باید رنگهای آبی روشن را با نارنجی و زرد ملایم ترکیب کند. این ترکیب تصویری سرزنده بوجود می‌آورد که احساس بهتری به نسبت ترکیب قهوه‌ای و آبی، به کاربران دست می‌دهد.

دهه 1950

پالت رنگی 1950 امروزه به یکی از پرطرفدارترین پالت‌های رنگی تبدیل شده است. این پالت حس نوستالژیک را به کمک ترکیب رنگ‌های نارنجی و آبی روشن در ابتدا و انتهای پالت و زرد کم رنگ و فیروزه‌ای پر رنگ در قسمت وسط پالت رنگی، بوجود می‌آورد.

شهر در شب

شاید بتوان به این پالت رنگی، لقب پالت رنگی مدرن را داد. زیرا رنگ‌هایی که در این پالت رنگی استفاده می‌شود، معمولا از خاص‌ترین رنگ‌ها هستند. بنفش، مشکی، سبز لجنی در کنار کدهای رنگی #A3765D و #714E3D باعث ایجاد این پالت رنگی می‌شوند.

پالت رنگ چگونه ساخته می‌شود؟

پالت رنگ چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت یک پالت رنگی، فاکتورها و عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال روانشناسی رنگ‌ها یکی از مسائلی است که برای ساخت پالت رنگی، به آن توجه بسیار زیادی می‌شود. اما روش‌های ساخت پالت رنگ عبارتند از:

تک رنگ

به طور کلی پالت‌های رنگی تک رنگ، معمولا نتیجه دلخواه کاربر و طراح را بوجود می‌آورند، اما با این حال ممکن است گاهی برخی اوقات کمی کسل کننده به نظر برسند. این پالت صرفا به کمک ترکیب یک رنگ، با انواع مختلف خودش شکل می‌گیرد.

مکمل

در پالت رنگی Complementary یا مکمل، در واقع از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که کاملا مخالف یکدیگر هستند. برای مثال رنگ‌های آبی و قرمز یا سفید و مشکی که کاملا رو به روی یکدیگر هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. معمولا طراحان UI زمانی از این پالت رنگی استفاده می‌کنند، که قصد داشته باشند کنتراست تصویر را به رخ بکشند.

نکته: توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت UI و UX در چیست را مطالعه فرمایید تا با همه نکات شغل طراحی UI آشنا شوید.

10 سایت برتر برای انتخاب پالت رنگی در زمینه طراحی

امروزه سایت‌هایی در بستر اینترنت وجود دارد که با کاربران کمک می‌کنند در انتخاب پالت رنگی، مشکل خاصی نداشته باشند. این وبسایت‌ها عبارتند از:

سایت Color Hunt

سایت Color Hunt

وبسایت Color Hunt در واقع سایت است که طراحان گرافیک و طراحان UI بتوانند به همکاران خود، تعداد زیادی از پالت‌های رنگی را ارائه دهند. همچنین در این سایت قسمتی وجود دارد که طراحان می‌توانند پالت رنگی خود را ایجاد کنند.

Color Hunt مجموعه ای باز از پالت های رنگی زیبا است که توسط گال شیر ایجاد شده است. Color Hunt به عنوان یک پروژه کوچک شخصی شروع شد که برای به اشتراک گذاشتن ترکیب رنگ های مرسوم بین گروهی از دوستان طراح ساخته شده بود. این مجموعه افزایش یافته و اکنون به عنوان یک منبع مفید روزانه توسط هزاران نفر در سراسر جهان استفاده می شود. Color Hunt با هدف تجلیل از زیبایی رنگ ها و به عنوان منبعی برای الهام گرفتن از رنگ ها ایجاد شد.

سایت Color Designer

سایت Color Designer

شاید بتوان از وبسایت Color Designer به عنوان یک ابزار حرفه‌ای برای تولید پالت‌ رنگی یاد کرد. زیرا این سایت سه سیستم مختلف را در اختیار طراح یا کاربر قرار ‌می‌دهد تا از این طریق بتواند پالت خود را ایجاد کند. این سه سیستم عبارتند از: Swatches، Color Picker و Mass Editor که هرکدام از آن‌ها در نوع خود منحصر به فرد است.

طراح رنگ مولد پالت رنگ ساده
هدف اصلی این ابزار کمک به ساخت یک پالت رنگ و ایجاد رنگ و سایه بر اساس آن است. فقط یک رنگ را انتخاب کنید و برنامه بقیه کارها را انجام می دهد. برای کنترل بیشتر می توانید از رنگ های از پیش انتخاب شده یا انتخابگر رنگ استفاده کنید.

سایت Brand colors

سایت Brand colors

اگر به دنبال سایتی هستید که پالت رنگی برندهای معروف را ارائه می‌‌دهد، سایت Brand colors مناسب شماست. این پالت رنگی توسط DesignBombs راه اندازی شد. مهم ترین هدف ایجاد این سایت، داشتن یک مرجع مفید برای تمام کدهای رنگ های مارک تجاری بود که اغلب مورد نیاز بسیاری از طراحان و کاربران است. اکنون بیش از 600 برند با 1600 رنگ وجود دارد و مجموعه همیشه در حال رشد است.

سایت Coolors.co

سایت Coolors.co

افرادی که در شروع کار هستند، بهتر است از ابزارهای ساده‌ای مانند سایت Coolors کمک بگیرند. کافیست یک حساب کاربری در این وبسایت باز کنید تا بتوانید از کلیه امکانات آن، بهره‌مند شوید.

در این سایت می تواندید انواع پالت های رنگی را تولید ویا آنها را تنظیم و اصلاح کنید. همچنین میوانید پالت مورد نظر خود را ذخیره و استفاده کنید. همچنین با استفاده از امکاناتی که این سایت در اختیار شما قرار میدهد میتوانید یک پالت گرادیان ایجاد کنید و رنگ های مورد علاقه خود را ذخیره و استفاده کنید

سایت color mind

سایت color mind

از دیگر سایت‌هایی که برای مبتدیان مناسب است، سایت colormind است که طراحان تازه‌کار می‌توانند تغییرات مدنظر خود را در حالت پیش‌نمایش طرح، انجام دهند. یکی دیگر از بهترین امکانات این وبسایت، امکان آپلود تصاویر و انتخاب رنگ‌های پالت از آن عکس است.

Colormind یک تولید کننده پالت رنگ است که اطلاعات کاملی راجبه رنگ ها دارد و می‌تواند سبک‌های رنگی را از عکس‌ها، فیلم‌ها و هنرهای محبوب بیاموزد. در این سایت مجموعه پالت های رنگی مختلف هر روز بارگذاری می‌شوند، و شما می توانید برای الهام‌گیری از رنگ‌های بیشتر همه روزه این سایت را بررسی کنید.

سایت canva pallet generator

سایت canva pallet generator

بدون شک سایت canva، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید یک پالت رنگی مناسبت است. کافیست تصویر مورد نظر خود را با فرمت یک عکس در این سایت بارگذاری کنید، سپس سایت به صورت اتوماتیک یک پالت رنگی را به شما پیشنهاد می‌دهد. این سایت ساده ترین مکان برای دریافت رنگ از عکس های شما می باشد.
اگرمی خواهید یک طرح رنگی کاملاً مطابق با تصاویر مورد علاقه تان داشته باشید با مولد پالت رنگ Canva، می توانید ترکیب رنگی را در چند ثانیه ایجاد کنید. به سادگی یک عکس آپلود کنید، رنگ های موجود در عکس برای ایجاد پالت رنگی به شما ارايه داده می شود.

سایت پالت رنگ khroma

سایت پالت رنگ khroma

فناوری هوش مصنوعی که در این پالت رنگی مدرن استفاده شده است را می‌توان به عنوان مهم‌ترین بخش آن به حساب آورد. سایت khroma می‌تواند پالت‌های مناسبی برای پروژه‌های مختلف به کاربران ارائه دهد.

شما می توانید در این سایت یک الگوریتم شخصی بسازید و با انتخاب مجموعه‌ای از رنگ‌ها، یک الگوریتم مبتنی بر شبکه عصبی را آموزش دهید تا رنگ‌هایی را که دوست دارید را تولید کند و رنگ‌هایی را که دوست ندارید را در مرورگر خود مسدود کنید.

همچنین می تواند ترکیب های بی نهایت ایجاد می کند و از بین هزاران پالت رنگی، ترکیبات عالی تولید کند که شما می توانید آنها را به عنوان تایپوگرافی، گرادیان، پالت یا تصویر سفارشی مشاهده کنید.

سایت پالت رنگ adobe color wheel

سایت پالت رنگ adobe color wheel

همانطور که از نام adobe color wheel پیداست، این سایت توسط شرکت بزرگ Adobe ایجاد شده است. توصیه می‌کنیم اگر در ابتدای کار هستید، از این ابزار استفاده نکنید.

در این سایت می توانید از چرخه رنگ ( یا تصویر در صفحه Extract Theme )  برای تولید پالت رنگ استفاده کنید که می تواند پس از ورود به سیستم در Creative Cloud ذخیره شود. سپس می توانید از تم های رنگی ذخیره شده خود، در محصولات Adobe (Photoshop، Illustrator، Fresco و غیره)، از طریق پانل تم رنگی Adobe یا کتابخانه های CC استفاده کنید.

سایت پالت رنگ Palleton

سایت پالت رنگ Palleton

سایت Palleton هم مانند گزینه قبلی برای طراحان حرفه‌ای بوجود آمده است و مناسب افراد تازه‌کار نیست. امکانات موجود در این سایت، به طراحان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین پالت رنگی را در اختیار داشته باشند.

برای استفاده از پالت رنگی منحصر به فرد و آسان پالتون، نیازی به دانستن نکات و تئوری رنگ نخواهید داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رنگ اصلی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و الهام بگیرید. Paletton فقط یک ابزار حرفه ای نیست، بلکه برای کمک به انواع پروژه های رنگی، از کارهای حرفه ای گرفته تا پروژه های مدرسه کودکان شما طراحی شده است. پالتون می تواند به شما در طراحی پروژه بافتنی بعدی خود کمک کند، بهترین ترکیب رنگ را برای کارت تولد بعدی مادرتان بیابید یا حتی به شما کمک کند آن آشپزخانه را همانطور که دوست دارید رنگ کنید.

سایت پالت رنگ color tool

سایت پالت رنگ color tool

اگر به دنبال سایتی هستید که بتوانید با توجه به نوع سایتی که دارید، یک قالب مناسب طراحی کنید، سایت color tool برای شما مناسب است.

جمع بندی

در این مقاله از وبسایت الیت دیزاین سعی کردیم تمام آنچه که برای پالت رنگی لازم است بدانید، را بیان کنیم. مواردی مانند تعریف پالت رنگی، انواع آن، نحوه ساخت پالت رنگی و بهترین سایت‌های انتخاب پالت رنگی، در این مطلب توضیح داده شد. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان، مفید واقع شده باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
4/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست