برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

در نظر بگیرید که شما می خواهید سایتی را ایجاد کنید، حال شما به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟ برای راه اندازی یک سایت، هنگامی که آدرس و عنوان دامنه مشخص شد باید به دنبال انتخاب هاست برای سایت مورد نظر برویم. هاست‌های مختلفی وجود دارد و حق انتخاب بسیار گسترده‌ای در اختیار ما است. در مقاله هاست اختصاصی چیست در الیت دیزاین، به بررسی نوعی از هاست خواهیم پرداخت.

چرا به هاست نیاز داریم؟

ما به هاست نیاز داریم تا بتوانیم فضایی برای ذخیره و نگهداری سایت خود، داشته باشیم. در حقیقت به این فضایی که ما در آن می توانیم اطلاعات سایت خود را ذخیره و نگهداری کنیم، هاست می گوییم. با داشتن هاست، ما قادر خواهیم بود که تمامی کارهای مربوط به سایت‌مان را بررسی نماییم و در صورت پدید آمدن مشکلی، آن را برطرف نماییم. در ادامه به بررسی انواع هاست خواهیم پرداخت.

هاست اختصاصی چیست؟

هاست اختصاصی چیست؟

ابتدا باید بگوییم که این هاست اختصاصی طرفداران زیادی دارد و طبیعی است که فروش بالایی نیز داشته باشد. دلیل این موضوع این است که هاست اختصاصی از یکسری امکانات و ویژگی‌هایی برخوردار می باشد که مدیران و صاحبان سایت‌ها را به انتخاب این هاست ترغیب می کند.

هاست اختصاصی، سرویسی کاملا مدیریت شده با منابعی بسیار قدرتمند می باشد و در این نوع سرویس، آخرین نسخه از نرم افزارهایی که موجود می باشد به همراه لایسنس کاملا معتبر، نصب و راه اندازی می گردد. در نتیجه کاربری که از هاست اختصاصی استفاده می کند برای بروزرسانی‌ها، دغدغه‌ای نخواهد داشت. چرا که تمامی بروزرسانی‌ها به صورت کاملا خودکار صورت می گیرد.

در هاست اختصاصی شما می توانید به صورت جامع، شخصی سازی انجام دهید و هیچ نگرانی در مورد عدم دسترسی به تنظیمات اصلی نخواهید داشت. سایت‌هایی تخصصی با میزان ترافیک بالا، یکی از کاندیدای این نوع هاست است.در واقع می توان اینگونه بیان کرد که در هاست اختصاصی، منابع یک سرور به چند قسمت تقسیم می گردد و هر کاربر، صاحب یک قسمت از این منابع خواهد شد.

علاوه بر داشتن منابع اختصاصی، ما به طور کامل نیز به این منابع دسترسی خواهیم داشت، یعنی در انتخاب سخت افزار و حتی سیستم عامل هم به طور کامل مختار خواهیم بود.

اهمیت هاست اختصاصی

اهمیت هاست اختصاصی چیست ؟

هاست اختصاصی، منابع اختصاصی و مجزایی را در اختیار ما قرار می دهد و شما می توانید کنترل کاملی بر سرور داشته باشید. در واقع آنچه موجب اهمیت بالای هاست اختصاصی در میان سایر هاست‌ها می شود، قابلیت شخصی سازی بسیار بالای آن است. سایت‌های بزرگ که برای مقاصد تجاری یا فرهنگی ساخته می شوند، نیاز به دسترسی به تنظیمات گسترده‌ای دارند و نمی توانند از هاستی مانند هاست اشتراکی استفاده کنند.

اختصاصی بودن سرور در این نوع هاست، از تاثیرگذاری ترافیک سایر سایت‌ها بر این سرور، جلوگیری کرده و فضایی باز را در اختیار ما قرار می دهد. همچنین بروزرسانی‌های این نوع هاست در دسترس همگان قرار خواهد گرفت و استفاده از آن بسیار راحت است.

مزایای هاست اختصاصی

مزایای هاست اختصاصی

هاست اختصاصی دارای مزیت‌های فراوانی بوده و در این مقاله به اختصار به بررسی مهمترین مزایای آن خواهیم پرداخت.

  • امنیت بالا: در این نوع از سرویس، سایت ما از لحاظ امنیت سطح بالایی دارد و خیالمان از این نظر راحت خواهد بود که مشکلی برای اطلاعات سایتمان پیش نخواهد آمد و این نکته بسیار مهم و حیاتی می باشد. بنابراین امکان هک شدن و وارد شدن ویروس به آن تا حد قابل توجهی پایین است.
  • نامحدود بودن فضای ذخیره سازی: در سرویس هاست اختصاصی ما از فضایی نامحدود، برای ذخیره اطلاعات و داده‌های سایت خود برخورداریم. این امر موجب در اختیار داشتن فضای مناسب برای ذخیره تمامی داده‌های مورد نظر است.
  • دسترسی بالا: سطح دسترسی به امکانات و تنظیمات در این نوع هاست بسیار بالا بوده و با سایر هاست‌ها قابل مقایسه نیست.
  • ترافیک بالا: اگر شما، سرویس هاست اختصاصی انتخاب کرده‌اید، پس دیگر نیازی نیست نگران ترافیک سایت خود باشید، چرا که هر چقدر هم ترافیک سایت بالا برود، مشکلی در سرعت و یا موارد دیگر برای سایت پیش نخواهد آمد، پس خیالتان در این مورد کاملا راحت باشد.
  • سرعت مناسب: در این نوع سرویس به دلیل اختصاصی بودن سروری که هاست بر روی آن قرار گرفته است، از سرعت بالایی در بارگذاری و لود شدن برخوردار می باشد.
  • انعطاف پذیری بالا: سرویس هاست اختصاصی، یک سرویس بسیار انعطاف پذیر می باشد . در این نوع هاست، ما در زمینه میزان انتقال داده‌های سایتمان و یا حتی فضای ذخیره سازی، دستمان کاملا باز خواهد بود و به شیوه‌ای که صلاحمان است می توانیم رفتار کنیم. به این صورت که ما به عنوان صاحب و یا مدیر سایت، نیازهای سایتمان را در نظر می گیریم و هر تغییری که به صلاح سایتمان خواهد بود را به راحتی می توانیم اعمال کنیم.
  • عدم نیاز به تخصص: در سرویس هاست اختصاصی حتی اگر ما از اطلاعات فنی و تخصصی بالایی برخوردار نباشیم، به راحتی می توانیم سرور خود را ارتقا دهیم. در واقع بروزرسانی‌های این نوع هاست، به راحتی در اختیار کاربران آن قرار خواهد گرفت.

معایب هاست اختصاصی

تنها چیزی که به عنوان عیب در هاست اختصاصی می توان از آن یاد کرد، هزینه بالای آن است. این هزینه برای سایت‌هایی که به منظور اشتراک گذاری خدمات محلی یا آثار محدود راه اندازی شده اند، معقول نیست. برای همین است که می گوییم این نوع سرویس، برای سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ که نیاز به ترافیک بالا دارند، مناسب می باشد تا هزینه تمام شده برای آن ها مقرون به صرفه و منطقی باشد.

اما هزینه این نوع هاست، با نوع خدمات و امکاناتی که ارائه می دهند، هماهنگ است و اگر بخواهیم سایتی شخصی سازی شده داشته باشیم، این نوع هاست بسیار مناسب و حتی مقرون به صرفه است.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی و اختصاصی در بسیاری از موارد تفاوت عمده دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

  1. قدرت سخت افزاری: چون منابع در سرور مجازی به اشتراک گذاشته می شود، قدرت سخت افزاری، محدود و پایینی دارد. اما در سرور اختصاصی، حافظه ذخیره سازی، پردازنده و حافظه اصلی به صورت مجزا بوده که موجب افزایش قدرت سخت افزاری آن می شود.
  2. نصب سیستم عامل: امکان نصب تمامی نسخه‌های سیستم عامل بر روی سرور اختصاصی وجود دارد. اما در سرور مجازی تنها مجاز به نصب سیستم عامل‌هایی هستیم که Image آن در سرور میزبان وجود دارد.
  3. منابع: سرور مجازی در برخی منابع همچون کارت شبکه و برق مشترک است، اما در سرور اختصاصی هیچ منابع مشترکی وجود دارد و تمام آن به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  4. پهنای باند: پهنای باند سرور مجازی بسیار کمتر از سرور اختصاصی است.

چگونه هاستی مناسب انتخاب کنیم ؟

به خاطر داشته باشید که برای انتخاب یک هاست مناسب، باید تمامی شرایط و امکانات خود و سایت‌تان را در نظر بگیرید و ببینید که دقیقا به چه چیزی نیاز دارید، حتی در نظر داشته باشید که چه مقدار می توانید هزینه کنید و چه خواسته‌هایی از هاست مورد نظر دارید. با پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل و همچنین بررسی کامل شرایط موجود، هاستی که نیاز واقعیتان را برآورده می کند انتخاب کنید.

چرا که باید این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید که انتخاب هاست بر روی عملکرد سایت، تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس با انتخاب دقیق و حساب شده هاست برای سایت خویش گامی مهم در جهت موفقیت سایت بردارید. به طور کلی معیارهای مشترکی جهت انتخاب یک هاست مناسب وجود دارد که شامل:

  • بروزرسانی منظم
  • قابلیت بک آپ گرفتن از داده‌ها و اطلاعات سایت
  • ابزارهای مناسب جهت مدیریت سرور
  • پشتیبانی در 24 ساعت شبانه روز
  • نصب نمودن نرم افزارهای امنیتی
  • داشتن ضمانت نامه جهت آپتایم

نتیجه گیری

در مقاله هاست اختصاصی چیست، به جمع بندی مختصری از اهمیت و مزایای هاست اختصاصی پرداختیم و شما را با ویژگی‌های این نوع هاست آشنا کردیم. انتخاب هاست یکی از مهمترین اقدامات، جهت برخورداری از یک سایت مناسب است. همکاران متخصص و حرفه‌ای ما در الیت دیزاین می توانند بهترین و مناسب ترین هاست را به شما پیشنهاد کنند. برای آشنایی بیشتر با الیت دیزاین، ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست