1. خانه
  2. میزبانی وب
  3. استانداردهای طراحی رابط کاربری ( UI ) حرفه ای چه مواردی هستند؟

استانداردهای طراحی رابط کاربری ( UI ) حرفه ای چه مواردی هستند؟

برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

طراحی مبحث بسیار بزرگی است، متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند زمانی که صحبت از طراحی می‌شود، صرفا طراحی گرافیکی مد نظر است. اما رابط کاربری و تجربه کاربری دو موضوعی هستند که در زمان صحبت از طراحی، معمولا از آن‌ها هم زیاد صحبت می‌شود. در حال حاضر و با توجه به رقابتی که در دنیای آنلاین، بین کسب و کارها وجود دارد، مسلما تمام موارد گرافیکی حائز اهمیت هستند. اما ما در این مقاله از سایت الیت دیزاین، قصد داریم در مورد استانداردهای طراحی رابط کاربری صحبت کنیم. پس در ادامه تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید.

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری یا UI که مخفف عبارت “User Interface” است، در حقیقت به ابزارها و اِلِمان‌هایی گفته می‌شود که باعث تعامل کاربر با اپلیکیشن، وبسایت، نرم‌افزار یا سیستم عامل می‌شود. به بیانی دیگر، رابط کاربری یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها و ویژگی‌های یک محصول است که باعث رضایت کاربران می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع، به این مثال توجه کنید. فرض کنید می‌خواهید تلویزیون منزل خود را روشن کنید. در این شرایط شما می‌توانید از کنترل تلوزیون، اپلیکیشن‌های موبایل که نقش کنترل تلوزیون را دارند استفاده کنید. اما اگر این موارد در دسترس نباشند، شما مجبورید برای روشن کردن تلوزیون از دکمه‌هایی که روی آن تعبیه شده است، استفاده نمایید، که البته این کار در حوصله افرادی که در عصر امروزی زندگی می‌کنند نیست. در واقع هر ابزاری که باعث شود شما راحت‌تر با وسیله مورد نظر خود کار کنید، رابط کاربری گفته می‌شود.

طراح رابط کاربری یا UI کیست؟

طراح رابط کاربری یا UI کیست؟

طراح رابط کاربری در حقیقت شخصی است که به طور کامل با استانداردهای طراحی UI آشنایی دارد و در این زمینه آموزش دیده است. این شخص باید بتواند از طرح‌های مختلفی که در اینترنت و در سایت‌های معروفی مانند Freepik وجود دارد، ایده بگیرد و آن ایده را در سایت یا اپلیکیشن مدنظر، پیاده سازی کند.

طراح UI فردی است که حرکت کاربر بین صفحات مختلف سایت یا اپلیکیشن را طراحی می‌کند. معمولا UI Designer ها، این کار را به کمک طراحی عناصر گرافیکی و سایر قابلیت‌هایی انجام می‌دهند که کاربر به راحتی می‌تواند با آن تعامل برقرار کند. به بیانی دیگر، طراحی رابط کاربری خودش را به جای کاربر می‌گذارد و سپس حرکات او را پیش‌بینی می‌کند.

به طور کلی تعریف واحد و مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، اما اگر بخواهیم یک تعریف خلاصه از طراح UI ارائه دهیم، به شکل زیر است.

طراح رابط کاربری به فردی گفته می‌شود که به کمک ابزارهای طراحی مانند فتوشاپ، صفحه یک وبسایت یا اپلیکیشن را طراحی می‌کند. سپس خود را به عنوان یک کاربر در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند با صفحه طراحی شده ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب حرکات کاربران بین صفحات را پیش‌بینی می‌کند. کلیه این روند با این هدف انجام می‌شود که کاربر در نهایت به خرید، عضویت در خبرنامه یا هر موضوعی که صاحب سایت در نظر دارد، برسد.

 

اصول و استانداردهای طراحی رابط کاربری

اصول و استانداردهای طراحی رابط کاربری

همانطور که گفته شد، طراحی رابط کاربری، نیازمند تسلط بر استانداردهای طراحی UI می‌باشد. ظاهر یک وبسایت یا اپلیکیشن در حقیقت چهره کسب و کار شما را به کاربران نمایش می‌دهد. بنابراین رعایت استانداردهای طراحی رابط کاربری اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. به بیانی دیگر، طراحی زیبا در صفحات سایت و اپلیکیشن، می‌تواند باعث افزایش تعداد مشتریان و افزایش سودآوری برای یک کسب و کار شود. از همین رو توصیه می‌کنیم به موارد ذکر شده در زیر توجه کافی داشته باشید.

طراحی ساده

اگر از عناصر زیادی در صفحه استفاده شود، این احتمال وجود دارد که کاربر گمراه شود و در نهایت به هدف اصلی که انتظار دارید، نرسد. طراحی شاداب، زیبا و در عین حال ساده، سبب می‌شود کاربر به راحتی مسیر خود را در سایت یا اپلیکیشن شما پیدا کند. همچنین این موضوع می‌تواند باعث شود کاربران به صورت یکپارچه، در مسیری که شما می‌خواهید، حرکت کنند.

از همین رو بهتر است طراحی خود را بسیار ساده انجام دهید تا کاربران خود را از دست ندهید. علت این موضوع این است که امروزه کاربران صرفا به دنبال پاسخ پرسش خود هستند و قرار دادن عناصر مختلف، می‌تواند باعث اذیت آن‌ها شود.

سازگاری با موبایل

سازگاری با موبایل

همه ما می‌دانیم که در حال حاضر استفاده از موبایل‌های هوشمند، تا چه اندازه بین مردم جامعه؛ فراگیر شده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در عصر امروزی، بسیاری از کاربران از تلفن‌های همراه خود برای وبگردی و دسترسی به سایت‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین سایت و اپلیکیشن شما باید به اندازه‌ای طراحی شود که در نمایشگر‌هایی با ابعاد مختلف، به راحتی نمایش داده شود. همچنین تمامی اِلِمان‌هایی که در نظر دارید، باید در دسترس کاربر باشد.

فراگیری در طراحی رابط کاربری

یکی از اصلی‌ترین استانداردهای طراحی UI بدون شک اصل فراگیری است. اصل فراگیری بیان کننده این است که عناصر مختلفی که در صفحه به کار رفته است، باید برای تمام افراد قابل فهم باشند. طبق این اصل، تفاوتی ندارد کاربر شما یک فرد سالمند باشد یا یک کودک، بلاخره باید متوجه تمام عناصر موجود در صفحه شود.

با توجه به اینکه کاربران تحمل کمی دارند و فرصت زیادی به یک اپلیکیشن یا سایت نمی‌دهند تا خود را ثابت کند، بدون شک  اهمیت اصل فراگیری، بیش از قبل مشخص می‌شود.

استفاده از پالت رنگ بندی در طراحی UI

استفاده از پالت رنگ بندی در طراحی UI

پالت رنگی یا یک ترکیب رنگی مناسب که با عناصر صفحه و برند مورد نظر همخوانی داشته باشد، از مواردی است که در زمان طراحی باید به یاد داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود چشم کاربر در زمان استفاده از سایت یا اپلیکیشن شما خسته نشود و مدت زمان بیشتری را در آن سپری کند.

ضروریات در طراحی UI

ضروریات در طراحی رابط کاربری بدین معناست که شما به عنوان یک طراح، باید تمام مواردی که یک کاربر در زمان استفاده از اپلیکیشن یا سایت مد نظر لازم دارد، را برای وی آماده کنید. برای درک بهتر این موضوع به این مثال دقت کنید. فرض کنید شما یک اپ کارواش دارید. در چنین اپلیکیشنی مسلما کاربران باید بتوانند زمان رزرو را مشخص کنند. همچنین مواردی مانند انتخاب مواد شوینده، انتخاب توشویی و روشویی، و سایر مواردی که از قبیل هستند، باید برای کاربر آماده باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله از وبسایت الیت دیزاین سعی کردیم مفهوم طراحی رابط کاربری و استانداردهای طراحی UI را بررسی کنیم. همچنین در قسمتی از این مقاله به موضوع طراح رابط کاربری کیست، هم پرداخته شد. توصیه می‌کنیم برای اینکه یک User Interface مناسب طراحی کنید، حتما مواردی که در این نوشته ذکر شده است را رعایت کنید. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست