برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

شاید شما به دنبال حرفه ای در طراحی رابط کاربری هستید و می خواهید بدانید چه چیزی در انتظار شما است. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که طراحی رابط کاربری چیست و چه نکاتی برای طراحی UI مهم است، پس با ما در الیت دیزاین همراه شوید.

در دنیای کسب و کار اینترنتی و طراحی وب سایت، کلید واژه توسعه یک سایت موفق، شناسایی قابلیت هایی است که کاربران از شما درخواست می کنند و این امر توسط طراحی رابط کاربری و تجربه بصری که استفاده از آن را تا حد ممکن ساده می کند، امکان پذیر می باشد.

متخصصان طراحی رابط کاربری، اپلیکیشن یا برنامه های کامل وب را طراحی می کنند تا نیازهای یک سایت خاص و نیازهای صنعت شما را برآورده کنند. ما تجربیات نوآورانه کاربران دیجیتال را طراحی و توسعه می دهیم تا مشکلات را پیش بینی و آن ها را حل کنیم.

طراحی رابط کاربری چیست ؟

رابط کاربری یا UI مخفف User Interface می باشد که در واقع عامل ارتباط یک سیستم با کاربر است و کاربر ممکن است برای استفاده از یک محصول با آن ارتباط برقرار کند و شامل تصاویر، رنگ‌ها، فاصله‌ها و دکمه‌ها می باشد. برای تولید هر محصول باید رابط کاربری آن محصول را برای کاربران در نظر داشت.

در مجموع رابط کاربری فضایی است که بین کاربر و ماشین تعامل دارد و بر روی تجربه بصری کاربر تمرکز می کند. واسط کاربری بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار و محصولی است که کاربر با آن سروکار دارد تا بتواند استفاده از آن ابزار را برای کاربر خوشایند کند.

UI تعیین کننده این است که یک کاربر چطور بتواند به واسطه یک رابط با اپلیکیشن یا سایت شما ارتباط برقرار کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله استانداردهای طراحی رابط کاربری ( UI ) حرفه ای چه مواردی هستند؟ را در وبلاگ الیت دیزاین بررسی کنید.

طراحی رابط کاربری چیست ؟ 8 نکته طلایی در طراحی UI
طراحی رابط کاربری چیست ؟ 8 نکته طلایی در طراحی UI

طراحی رابط کاربری یک زیر مجموعه مهم از تجربه کاربری است و هر دوی آنها هدف مشترکی دارند که تجربه ای مثبت را برای کاربر ارائه دهند. یک طراح رابط کاربری با در نظر گرفتن رفتار مخاطب و کاربر، کار می کند. رابط کاربری در حالت های متفاوت بر روی همه سیستم ها، از سایت گرفته تا نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایل و .. وجود دارد.

چرا طراحی UI مهم است؟

یکی از ویژگی های مهم هر محصولی کارایی و قابل استفاده بودن آن می باشد به همین دلیل طراحان رابط کاربری می کوشند تا نیازهای مخاطبان را بطور کامل درک کنند و در صدد آن هستند تا طرح های خود را طوری ارائه دهند که بتواند برای همه مخاطبان و کاربران آن قابل درک باشد یعنی استفاده از آن محصول برای کاربران آسان و راحت باشد.

طراحی رابط کاربری بخش بسیار مهمی برای ایجاد احساس و تجربه مثبت کاربر است. به‌همین علت طراح سعی می‌کند نیاز کاربران و مخاطبان برای تعامل با محصول را کامل درک کنند.

اهمیت UI یا یک طراحی واسط خوب در این است که دائم در حال تلاش است و می کوشد تا کاربران را از آن چه که نیاز او هست راضی نگه دارد و از این رو می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت و یا اپلیکیشن خود جذب کند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری یا UX مخفف User Experience می باشد، که در واقع تجربه شما برای استفاده از یک محصول است، یعنی زمانی که شما از یک کالا یا محصول استفاده می کنید، تجربه های متفاوتی مانند آسان بودن یا سخت بودن و یا اینکه آن محصول برای شما خوشایند بوده یا نه ایجاد می شود.

یک تجربه کاربری دقیق برای موفقیت یک برنامه مهم است و طراح تجربه کاربری باید در جستجوی نیاز کاربران باشد و بهترین گزینه را برای رفع نیاز کاربر قرار دهد.

به عنوان مثال برای اینکه بتوانید مسیرهای یک سایت را برای کاربران به گونه ای قرار دهید که آنها بتوانند به راحتی به همه بخش های سایت مورد نظرشان دسترسی داشته باشند، باید تجربه این را داشته باشید که لینک‌ها و دکمه‌های سایت را در کدام قسمت‌ از سایت قرار دهید و یا اینکه کاربران چگونه بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

همه این موارد بخشی از طراحی تجربه کاربری می باشند.

طراح رابط کاربری می کوشد تا المان هایی که قرار است در ارائه سایت نهایی قرار بگیرد دارای چه نمایش و دیزاینی باشد تا کاربر دچار سردرگمی نشود و بتواند در سریع ترین زمان به سمت هدف اصلی سایت برسد و در نهایت نظر مثبت کاربر را جذب کند.

تفاوت UI و UX چیست؟
تفاوت UI و UX چیست؟

تفاوت UI و UX چیست؟

رابط کاربری بخشی از تجربه کاربری می باشد و همین باعث می شود تا اکثر افراد این دو را با هم اشتباه بگیرند، در صورتی که اینگونه نیست و این دو با هم تفاوت هایی دارند.

رابط کاربری یا همان UI بخشی است که شما برای تعامل با یک محصول استفاده می کنید. یعنی اگر بخواهید سایت راه اندازی کنید به ظاهر سایت می پردازد، در حالی که تجربه کاربری یا همان UX به فکر این است که این تعامل کلی چگونه احساس می شود و برای سایت هماهنگی طراحی با نیازهای کاربر را بررسی می‌کند و موجب وفاداری کاربر می شود.

Ux تجربه و احساسی است که کاربر در هنگام تعامل با بخش‌های مختلف از محصولات ما دارد. در این خصوص برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری میتوانید مقاله تفاوت UI و UX در چیست ؟ را مطالعه کنید.

کار طراح رابط کاربری چیست؟

طراح رابط کاربری، در مورد ذهن کاربران و نحوه عملکرد ذهن آنها فکر می کند و در راستای در نظر گرفتن نیازهای یک سایت و اپلیکیشن برای کسب و کار به طراحی آن می پردازد و باید به عناصری مانند رنگ، فونت، تصاویر و دیگر اجزای آن ها توجه داشته باشد.

برای این فرآیند طراح رابط کاربری باید نمای صفحه را با تمام ویژگی‌ها و به صورت جزئی پیاده سازی کند و به صورت یک طرح آماده با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طراحی رابط به طراح سایت و اپلیکیشن بسپارد.

8 نکته مهم در طراحی رابط کاربری
8 نکته مهم در طراحی رابط کاربری

طراح رابط کاربری باید فرم‌ها را برای کاربر تا حد امکان ساده کند و محل جایگذاری تصویر ها و دکمه ها و اجزای مختلف آن را به گونه ای انتخاب و تعیین کند تا کاربران بتوانند به‌ راحتی سایت را مشاهده کنند.

8 نکته مهم در طراحی رابط کاربری

بارها برای شما پیش آمده وارد سایتی شده اید و در نگاه اول متوجه شده اید که این سایت دارای ظاهر و طرح نامرتب، شلوغ و گیج کننده ای است که اصول و استانداردهای طراحی و پیاده سازی آن رعایت نشده است، شما به طور ناخودآگاه از آن وب‌سایت خارج شده اید و در جست و جوی سایت دیگری برای استفاده از خدمات یا مطالعه مطالبتان شده اید.

اما اگر طرح وب‌سایتی بتواند در چند ثانیه اول توجه شما را جلب کند، قطعا شانس ماندن شما در آن سایت بیشتر خواهد بود، بنابراین برای طراحی رابط کاربری سایت، نکات مهم و اصولی را باید در نظر بگیرید که لازمه همه سایت ها می باشد. از جمله می‌توان موارد زیر را در نظر داشت.

  1. شناسایی کاربران
  2. رعایت اصول و ساختارهایی که ذهن کاربر با آن‌ آشنا باشد.
  3. تعیین انتظارات کاربران
  4. ارائه المان های مفید و ساده برای کاربران
  5. اولویت بندی و دسته بندی اطلاعات لازم برای ارائه
  6. ارتباط بصری برای بخش‌های مختلف طرح با یکدیگر
  7. استفاده از رنگ های مناسب
  8. استفاده از عناصر زیبا وجذاب
معرفی محبوب ترین ابزارهای  طراحی رابط کاربری
معرفی محبوب ترین ابزارهای طراحی رابط کاربری

معرفی محبوب ترین ابزارهای طراحی رابط کاربری

  • Adobe photoshop
  • Adobe XD
  • Figma
  • Sketch

در مقاله معرفی 4 نرم افزار طراحی ui سایت و اپلیکیشن بسیار محبوب میتوانید با این ابزار بیشتر آشنا شوید.

نتیجه گیری

طراحی تجربه کاربری و طراحی واسط کاربری تکمیل کننده یکدیگر هستند بنابراین برای ایجاد یک تجربه کاربری رضایت‌ بخش و تاثیر گذار باید هر دو مفهوم به صورت منسجم و یکپارچه عمل کنند.

هر دوی آن‌ها به یک اندازه کاربرد و کارایی دارند بنابراین نمی‌توان گفت که کدام یکی به دیگری ارجحیت دارد. در این مقاله سعی کردیم دو مفهوم UI و UX را برای شما شرح دهیم و میزان اهمیت آنها در طراحی محصولات و مراحل آن‌ را بررسی نماییم.

یکی از تخصصی ترین حرفه های الیت دیزاین خدمات طراحی رابط کاربری می باشد که افتخارات و رضایت مشتریان بسیاری را در این زمینه به خود کسب کرده است.

متخصصان UI الیت دیزاین، با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان به طراحی اپلیکیشن و برنامه های کامل وب به صورت حرفه ای می پردازند و می کوشند تا بهترین تجربه و احساس کاربران را به خدمات خود جلب کرده و آنها را به کاربران وفاداری تبدیل کنند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست