برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در عصر امروزی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در یک حوزه مشابه فعالیت می‌کنند. بنابراین چنین وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی معمولا رقابت زیادی با یکدیگر دارند. یکی از مسائلی که سبب می‌شود یک سایت نسبت به سایت رقبا متمایز شود، طراحی رابط کاربری یا UI می‌باشد. بنابراین رابط کاربری در طراحی سایت یا اپلیکیشن، اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحان UI از ابزارهای مختلفی برای انجام این کار استفاده می‌کنند. از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از سایت الیت دیزاین، سه مورد از محبوب‌ترین نرم افزار های طراحی ui سایت و اپلیکیشن را معرفی کنیم.

بهترین نرم افزار طراحی ui سایت و اپلیکیشن

رابط کاربری یا User Interface یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باعث می‌شود کاربر به راحتی با سایت یا اپلیکیشن ارتباط برقرار کند. توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت UI و UX در چیست؟ را مطالعه فرمایید تا دقیقا با مفهوم رابط کاربری آشنا شوید. برای طراحی UI، نرم افزارهای مختلفی توسط طراحان مورد استفاده قرار می‎گیرند، اما اگر بخواهیم سه مورد از بهترین نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری را نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

نرم افزار طراحی Figma

نرم افزار طراحی Figma

فیگما یکی از ابزارهای طراحی برای UI و UX است که تحت وب و دارای ویژگی هایی مشابه به نرم ا افزار اسکچ می باشد. این برنامه در سال 2015، اولین ابزار طراحی که دسترسی به وب را با عملکرد یک برنامه بومی ترکیب می کرد متولد شد. فیگما برای کسانی که تازه شروع به کار می کنند کاملا رایگان می باشد.

این برنامه بر روی هر سیستم عاملی که دارای مرورگر وب باشد قابل اجرا می باشد. سیستم عامل هایی همچون windows و سیستم عامل mac و همچنین linux و Chromebook می توانند از این ابزار طراحی بهرمند شوند.

نرم افزار طراحی ui سایت xd

نرم افزار طراحی Adobe XD

نرم افزار Adobe XD برای اولین بار توسط شرکت ادوبی در سال 2017 ارائه شد. همانطور که می‌دانید، این شرکت نرم‌افزارهایی تولید می‌کند که برای طراحی استفاده می‌شود. این موضوع در مورد Adobe XD هم صدق می‌کرد. به طور کلی هدف از ارائه این نرم افزار، طراحی رابط کاربری و ایجاد Prototype بود که با استقبال خوب طراحان مواجه شد.

Adobe XD مخفف عبارت Adobe Experience Design می‌باشد. همچنین این نرم افزار، از معدود نرم افزارهایی بود که هم برای سیستم عامل مک و هم برای سیستم عامل ویندوز ارائه شد. قبل از اینکه این نرم افزار توسط شرکت ادوبی ارائه شود، بسیاری از کاربران برای طراحی رابط کاربری از فتوشاپ استفاده می‌کردند. اما فتوشاپ برای طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری ایجاد نشده بود و بستر آن برای این کار، مناسب نبود.

در همان زمان نرم افزار Sketch ارائه شد و توانست در فرصتی مناسب و کوتاه، نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کند. شرکت ادوبی برای اینکه از گردونه رقابت عقب نماند، بلافاصله اقدام به تولید و انتشار Adobe XD کرد. به طور کلی نرم افزار مذکور یک گزینه مناسب برای طراحی ui است که در عین سادگی، یک ابزار قدرتمند و تخصصی به حساب می‌آید.

برخی مزایای نرم افزار Adobe XD عبارتند از:

یادگیری آسان Adobe XD

فرض کنید برای حمل 10 جعبه کوچک پرتقال، بجای اینکه از یک ماشین کوچک استفاده کنید، آن‌ها را با یک تریلر حمل می‌کنید. مسلما نیازی به این کار نیست و این عمل صرفا هزینه اضافی است. ابزار فتوشاپ برای طراحی رابط کاربری نیز مانند یک تریلر است که در حال حمل 10 جعبه پرتقال است. تا قبل از ارائه نرم افزار Adobe XD، طراحان ui و ux مجبور بودند از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنند. اما Adobe XD به نسبت فتوشاپ ابزارهای کمتری داشت و همین موضوع باعث می‌شد، طراحان به خوبی این نرم افزار را یاد بگیرند.

عدم نیاز به کانفیگ بالای سیستم

اگر شما در حوزه طراحی فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که معمولا نرم افزارهای طراحی، نیازمند کانفیگ بالا در سیستم هستند. اما خوشبختانه نرم افزار Adobe XD نیاز به سخت افزار خاصی ندارد و روی سیستم‌های معمولی هم اجرا می‌شود.

نرم افزار Sketch

نرم افزار طراحی ui سایت و اپلیکیشن Sketch

دومین نرم افزاری که در این دسته قرار می‌گیرد، نرم افزار Sketch می‌باشد. این نرم افزار هم مانند مورد قبلی، برای طراحی رابط کاربری ایجاد شد و همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، توانست طراحان زیادی را به خود جذب کند. این ابزار در عین سادگی، یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای طراحی در دنیای وب و طراحی اپلیکیشن است.

‌سادگی این ابزار سبب شده تا تمامی طراحان از مبتدی تا حرفه‌ای، به راحتی بتوانند با آن کار کنند. اما نکته‌ای که در مورد اسکچ حائز اهمیت است، پشتیبانی نشدن آن در سیستم عامل ویندوز می‌باشد. بنابراین، صرفا طراحانی که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند، می‌توانند از اسکچ برای طراحی‌های خود، کمک بگیرند. اما اگر شما یک طراح هستید و از ویندوز می‌کنید، نگران نباشید. زیرا ابزارهای آنلاینی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها، فایل‌های Sketch را ایجاد یا ویرایش کنید.

نرم افزار Sketch هم مزایایی دارد که عبارتند از:

قابلیت گرید بندی

بسیاری از طراحان حرفه‌ای، در زمان طراحی خود از گریدبندی استفاده می‌کنند. خوشبختانه در نرم افزار اسکچ، قابلیتی وجود دارد که به وسیله آن به راحتی می‌توانید گرید بندی انجام دهید. این ویژگی در نهایت باعث می‌شود طراح بتواند پروژه را در سایزهای مختلف پیاده‌ سازی کند.

حجم پایین فایل‌ها

بسیاری از فایل‎هایی که توسط طراحان در نرم افزارهای طراحی ایجاد می‎شود، معمولا حجم زیادی دارد. اما فایل‌‌هایی که از اسکچ خروجی گرفته می‌شود، حجم بسیار کمی دارد. حجم کم فایل‌ها می‌تواند فضای کمی از دستگاه شما را اشغال کند و در ارسال یا دریافت آن‌هاَ، راحت‌تر باشید.

نرم افزار InVision Studio

نرم افزار طراحی ui سایت و اپلیکیشن InVision Studio

نرم افزار InVision Studio در سال 2019 برای اولین منتشر شد. قبل از هرچیز شاید بهتر باشد بدانید که این نرم افزار، به کمک پلاگین Craft، با نرم افزار اسکچ سازگاری کامل دارد. طراحان به کمک این نرم افزار می‌توانند به راحتی UI یک اپلیکیشن یا وبسایت را طراحی کنند.

نرم افزار مذکور یک تیم پشتیبانی می‌شود و به صورت دوره‌ای، آپدیت‌هایی را برای آن ارائه می‌دهند. InVision Studio قابلیت‌های مختلفی را در اختیار طراحان قرار می‎دهد. برای مثال طراحان می‌‎توانند برای خود یک لیست از کارهایی که باید انجام دهند، ایجاعلد کنند.

اما شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نرم افزار InVision Studio یک نرم افزار رایگان نیست. طراحان می‌توانند نرم افزار مذکور را برای اولین پروژه خود، به صورت رایگان استفاده کنند.. اما پس از آن، باید پک‌های آن را خریداری کنند.

کلام آخر

در این از مقاله سایت الیت دیزاین سعی کردیم سه مورد از محبوب‌ترین نرم افزار طراحی ui را که در راستای اپلیکیشن و سایت استفاده می‌شود را معرفی کنیم. محبوبیت این سه مورد بدون شک اتفاقی نیست، بلکه کیفیت، امکانات و سایر موارد تخصصی که ارائه می‌دهند باعث این محبوبیت شده است. اگر قصد دارید به عنوان یک طراح شروع به فعالیت کنید، بهتر است با یکی از این سه نرم افزار کار خود را شروع کنید. در نهایت امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست