برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 7 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مقاله قصد داریم به «تولید محتوا در یوتیوب» بپردازیم. همراه ما در «الیت دیزاین» باشید.

با شروع پاندمی کرونا و تغییر سبک زندگی، افراد بیش از پیش به شبکه‌های اجتماعی روی آوردند. از سرچ کردن یک دستور ساده آشپزی گرفته تا یادگیری یک مهارت پایه! حالا فضای مجازی نه فقط فضایی برای سرگرمی بلکه همدم قرنطینه مردم و حتی تبدیل به کلاس آموزشی شده.

در بین اپلیکیشن‌های مورد استفاده افراد، «یوتیوب» جایگاه ویژه و ارزنده‌ای دارد. یوتیوب، بزرگترین مدرسه دنیاست. حتما شما هم این اصطلاح را شنیده‌اید! هر ویدئویی با هر محتوای مقبول جامعه که بخواهید می‌توانید در یوتیوب پیدا کنید.

این وبگاه در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های کاربردی در جهان هست که روزانه بیش از 5 میلیون ویدئو در آن اشتراک‌گذاری می‌شود.

یوتیوب

یوتیوب دومین رتبه را پس از گوگل در بین وبگاه‌های پرطرفدار جهان بدست آورده است و هر روزه به تعداد مشترکین این وبگاه اضافه می‌شود. سازندگان محتوای یوتیوب را « YOUTUBER » می‌گویند. یوتیوبرها افرادی هستند محتوای خود را در این پلتفرم منتشر می‌کنند. درست مانند اینفلوئنسرهایی که در اینستاگرام و تیک تاک پست می‌گذارند، یوتیوبر‌ها نیز اینفلوئنسرهایی هستند که از یوتیوب به عنوان پلتفرم اصلی خود برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند.

یوتیوب این امکان را به مخاطب می‌دهد که هر نوع کلیپ فیلم و سریال، محتوای آموزشی، ورزشی، سرگرمی، فان و خنده‌دار و… را در آن به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از امکانات جذاب یوتیوب، پشتیبانی از ویدئوهای 3 بعدی و دستگاه‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن است.

یوتیوب

تولید محتوا در یوتیوب

حالا که با این پلتفرم پرطرفدار آشنا شدید وقت آن است که با هم به بررسی نکات ارزشمند برای تولید محتوای بهینه و ارگانیک در یوتیوب بپردازیم.

قدم اول در تولید محتوا این است که ابتدا هدف خود را از فعالیت در این فضا مشخص کنید. آیا فقط به دنبال سرگرمی، محبوبیت هستید؟ آیا قصد معرفی بیشتر کسب و کار و سایت شخصی خود را دارید؟ و یا اینکه به دنبال کسب درآمد هستید؟

هر هدفی داشته باشید پیروی از این دستورالعمل به شما کمک می‌کند کانال یوتیوب قوی و حساب شده‌ای داشته باشید:

 یک عکس یا لوگو مناسب برای کانال یوتیوب خود انتخاب کنید

عکس یا لوگو کانال باید با برند شما مطابقت داشته باشد و مکمل بنر کانال شما باشد. هنگام انتخاب این نماد، توصیه‌های YouTube برای بارگذاری تصاویر و ابعاد آن‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ترجیحا یکبار از طریق موبایل و یک بار از طریق کامپیوتر یا لپ‌تاپ کانال خود را برانداز کنید تا سایز عکس پروفایل یا لوگو در بهترین حالت برای هر دو دستگاه باشد.
در انتخاب تصاویر خلاقیت داشته باشید! این خلاقیت موجب ماندگاری اسم کانال شما در ذهن مخاطبین می‌شود. مثلا: استفاده از تصاویر کارتونی یا کاریکاتوری برای پروفایل ایده جالبی ست.

لیست پخش بسازید

سازماندهی و ایجاد لیست پخش ویدیویی در YouTube بهترین راه برای نگه داشتن بیننده در صفحه شما است.
لیست های پخش YouTube نه تنها محتوای مرتبط شما را در یک لیست مرتب سازماندهی شده نمایش می‌دهند، بلکه به صورت خودکار نیز پخش می‌شوند.

به این صورت هنگامی که یک ویدئو برای مخاطب به پایان می رسد، ویدئو بعدی شروع می شود. این امکان، احتمال اینکه مخاطب از صفحه شما خارج شود را به حداقل می‌رساند.

تولید محتوا در یوتیوب

یک تریلر برای کانال خود بسازید

وقتی کسی برای اولین بار با کانال شما آشنا می‌شود، یک تریلر راهی‌ست که آنها در شروع نگاهی به محتوای شما داشته باشند.

فرض کنید بیننده کاملاً با شما غریبه است، پس ابتدا خودتان را معرفی کنید و دقیقاً به آنها بگویید که چرا باید کانال شما را سابسکرایب کنند. سعی کنید در یک ویدئو کوتاه و هیجانی به آنها بگویید محتوای شما دقیقا چیست؟ و چه زمانی می‌توانند منتظر آپلودهای جدید باشند.

محتوای ناب و با کیفیت را به طور مداوم تولید و منتشر کنید

احتمالا این مورد یکی از اهداف شما باشد و بازگو کردن آن تکرار مکررات باشد! اما برای تاکید بیشتر به آن اشاره می‌کنیم: بینندگان می‌خواهند ویدیوهای خوب تماشا کنند!

طبق گزارش‌های موتور جستجو، ویدیوهایی در یوتیوب با اقبال عمومی مواجه می‌شوند که معمولا مقدمه‌های جالب‌توجه و برندسازی عالی، موسیقی پس زمینه و کیفیت صدای خوب دارند.

البته که مانند تمام محتوای رسانه‌های اجتماعی، هیچ فرمول کاملی برای یک ویدیوی یوتیوب موفق وجود ندارد. برخی از برندها با محتوای به‌روز و تکراری رشد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با خام بودن، فیلتر نشدن و خودمانی بودن مورد توجه قرار می گیرند. قطعا برای اینکه دریابید کدام مدل محتوایی کاربرد بیشتری برای شما دارد احتیاج به آزمون و خطا و شناسایی بیشتر مخاطبینتان دارید.

CTA (CALL TO ACTION) فراخوان برای اقدام

در مقاله «تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟» به مسئله فراخوان برای اقدام اشاره کردیم، در یوتیوب هم چه هدف شما این باشد که مخاطبان را به وبسایت خود سوق دهید چه تعداد مشترکین خود را افزایش دهید، CTA مناسب می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

برنامه‌ریزی انتشار داشته باشید

برنامه‌ریزی انتشار داشته باشید

با پست کردن در زمان مناسب به ویدیوهای خود بهترین فرصت را برای دیده شدن بدهید. سعی کنید این زمان‌بندی را طوری تنظیم کنید که احتمال می‌دهید افراد بیشتری آنلاین و آماده تماشای هستند.

برای این کار باید کانال خود را تجزیه تحلیل کنید این تجزیه و تحلیل، به شما می‌گوید که آیا روزی از هفته یا زمان خاصی وجود دارد که محتوای شما بیننده و تعامل بالایی داشته باشد؟ یا خیر!

می‌توانید با کمک ابزارهای زمان‌بندی مانند Hoot suite، که امکانات خوبی به شما می‌دهد به طور منظم در بازه زمانی مشخص، پست منتشر کنید.

مخاطب خود را بشناسید

اگر با ذائقه مخاطب خود آشنا نباشید تولید محتوا جذاب و دست اول دشوار خواهد بود. بنابراین قبل از شروع، مطمئن شوید که ترجیحات آنها چیست؟ در یوتیوب به دنبال چه چیزهایی هستند؟ و چه محتوایی به آنها حس خوبی می‌دهد و در آخر کدام محتوا را اشتراک گذاری می‌کنند.

تبلیغات یوتیوب را امتحان کنید

اگر با محتوای ارگانیک به روز خوب به جایگاه مورد نظر خود نمی‌رسید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که چند دلار پشت یک کمپین تبلیغاتی صرف کنید.

تبلیغات YouTube در این چهار دسته در دسترس هستند

  • تبلیغات درون برنامه قابل رد شدن (در طول ویدئوها اجرا می‌شود. مخاطب می‌‌تواند از آن عبور کند)
  • تبلیغات درون برنامه غیرقابل رد شدن (در طول ویدئوها اجرا می‌شود. مخاطب نمی‌‌تواند آن را رد کند)
  • تبلیغات اکتشافی ویدیویی (که قبلاً به عنوان تبلیغات در نمایش شناخته می شد)
  • تبلیغات غیر ویدئویی (به عنوان مثال بنرها)

از بینندگان بخواهید سابسکرایب کنند

هنگامی که شخصی در کانال شما مشترک می‌شود (و دکمه سابسکرایب را فشار می دهد)، به محض اینکه شما یک ویدیوی جدید منتشر کنید اعلان دریافت می‌کند. بنابراین افزایش تعداد مشترکین، بهترین راه برای افزایش دسترسی به view ارگانیک کانال شماست.

استفاده از جملاتی مثل «سابسکرایب را فراموش نکنید» یا « با سابسکرایب کانال، ما را حمایت کنید» معمولا توسط یوتیوب‌برهای بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.

بهترین ایده‌ها برای تولید محتوا در یوتیوب

بهترین ایده‌ها برای تولید محتوا در یوتیوب

چند نمونه از ایده‌های مناسب برای تولید محتوا و راه اندازی کانال در یوتیوب که می‌تواند به شما کمک کند:

  • ویدئو معرفی (خودتان، کسب و کارتان و…)
  • ویدئو پشت صحنه ( مثل پشت صحنه تهیه یک استاپ موشن، یک همایش و…)
  • ولاگ: ویدئوهای کوتاه سفر، کشف مکان‌های جدید، آنباکس خرید و… همیشه از پرطرفدارترین محتوا در یوتیوب هستند.
  • یک روز همراه من: اگر بعنوان ایفلوئنسر فعالیت می‌کنید تهیه ویدئویی از یک روز کامل در زندگی شما می‌تواند ایده جالبی باشد.
  • صحبت از فرهنگ و آداب و رسوم جدید: اگر سفری به منطقه‌ای کمتر شناخته‌شده داشتید یا با افرادی از فرهنگ و آداب و رسوم جدید دیدن کردید تولید ویدئوهایی از این اتفاقات می‌تواند برای مخاطب شما دست اول و جذاب باشد.
  • پرسش و پاسخ (Q & A): می‌توانید از مخاطبین خود بخواهید سوالات مدنظرشان را برای شما کامنت کنند و در ویدئو بعدی منتظر جواب آن باشند.
  • ویدئوهای آموزشی ( آشپزی، ورزشی و…)

درآمد تولید محتوا در یوتیوب

در چند سال اخیر یوتیوب مدل درآمدی جالبی برای یوتیوبرها و تولیدکنندگان محتوا در نظرگرفته و از آنجایی که این پرداختی به دلار است باعث شده ایرانیان رغبت خاصی برای فعالیت در این اپلیکیشن داشته باشند.

در حال حاضر ویدئوهای آموزشی در حیطه‌های ورزشی و سبک زندگی سالم، نقد و بررسی و مقایسه محصولات مصرفی و آرایشی، همینطور ولاگ‌های سفر و گردشگری و روزمرگی بسیار پرطرفدار هستند.

و اما هنگامی که در طول سال به 1000 سابسکرایب و 4000 ساعت تماشا رسیدید، می‌توانید از کانال خود کسب درآمد کنید. در حال حاضر هم با وجود فیلتر بودن یوتیوب، یوتیوبرهای ایرانی در حال کسب درآمد از یوتیوب هستند.

بایدها و نبایدهای یوتیوب

بایدها و نبایدهای تولید محتو در یوتیوب

قبل از شروع حتما قوانین نحوه فعالیت در یوتیوب و تولید محتوا در آن را مطالعه کنید تا طور کامل با این شبکه آشنا شوید:

  • قانون کپی رایت از طرف یوتیوب تمام و کمال اجرا می‌شود و ویدئوهایی که حق تکثیر را رعایت نکرده باشند (مخصوصا در استفاده از آهنگ‌ها) منتشر نخواهد شد حتی ممکن است منجر به جریمه شود.
  • ویدئوهای تکراری و کپی شده: یوتیوب بابت تولید چنین محتوایی نه تنها مبلغی را ئرداخت نمی‌کند بلکه حتی ممکن است این دسته از محتوا باعث افت وضعیت کانال شما شوند.
  • محتوای خشن و آزاردهنده و نامناسب منتشر نمی‌شود یا حتی ممکن است جریمه در پی داشته باشد. البته این مورد شامل کامنت‌هایی با محتوای آزاردهنده و کلمات رکیک هم می‌شود.

جمع‌بندی

مثل شبکه‌های اجتماعی دیگر، در یوتیوب هم موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد‍! علاقه و پشتکار، لازمه فعالیت در یوتیوب است. البته که نباید از تاثیر خلاقیت غافل شد. به این فکر کنید که شما قرار است در یک شبکه جهانی با میلیون‌ها بیننده مواجه شوید، قطعا باید بیش از پیش با دست پر به میدان بروید. هر آنچه در ذهن دارید را مکتوب کنید و از طریق محتوای دست اول سعی کنید بهترین خود را به نمایش بگذارید. یادتان باشد که این مسیر سخت و به همان اندازه شگفت‌انگیز و دوست داشتنی خواهد بود.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (4 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست