برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

عناوین گرافیست ( Graphic Artist ) و گرافیک دیزاینر یا همان طراح گرافیک ( Graphic Designers ) به اندازه‌ای شبیه به هم هستند که معمولا اشتباه گرفته می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید بدانید که گرافیست و گرافیک دیزاینر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این مقاله از سایت الیت دیزاین را به صورت کامل مطالعه فرمایید.

گرافیست و گرافیک دیزاینر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اصطلاحات گرافیست ( Graphic Artist ) و گرافیک دیزاینر یا همان طراح گرافیک ( Graphic Designers ) اغلب توسط افرادی که در این حوزه تخصص ندارند، به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که این دو عنوان از نظر شغلی، مشابه هم نیستند. هر دو مورد در محیط‌های هنری و تجاری مانند آژانس‌های تبلیغاتی، روزنامه‌ها، مجلات و شرکت‌های چاپ کار می‌کنند. اما نیازهای آموزشی آن‌ها برای شروع به کار کاملا متفاوت است.

گرافیست و گرافیک دیزاینر دو شغلی هستند که در حال حاضر افراد زیادی قصد ورود به این مشاغل را دارند. از طرفی نیاز شرکت‌ها برای این مشاغل بسیار زیاد است. موارد زیر تفاوت‌ها و توضیحاتی است که در خصوص این دو شغل، لازم است بدانید.

توضیحات شغلی گرافیست و گرافیک دیزاینر

در حقیقت یک گرافیست یک اثر هنری ایجاد می‌کند که از آن در پروژه‌های گرافیکی مانند تبلیغ محصول یا جلد کتاب، استفاده می‌شود. چنین فردی می‌تواند از نرم‌افزارهای کامپیوتری هم استفاده کند و آثار خود را به کمک رایانه‌ها خلق کند. اکثر گرافیست‌ها سبک خاصی دارند و معمولا زمانی استخدام می‌شوند که کارفرما یک اثر هنری در همان سبک بخواهد. یک گرافیست می‌تواند تصاویری خلق کند که تقریبا از نظر تمام افراد، یک اثر هنری است. به طور کلی گرافیست‌ها برای خلق آثار هنری برای یک پروژه خاص، مامور می‌شوند.

کارهای انجام شده توسط گرافیست
کارهای انجام شده توسط گرافیست

اما یک گرافیک دیزاینر، پروژه را با توجه به دیتا و نیاز مشتری انجام می دهد و از اثر هنری که توسط گرافیست ایجاد شده، کمک می‌گیرد تا بتواند یک راه‌حل بازاریابی ایجاد کند. علاوه بر این، گرافیک دیزاینر باید به کمک سایر هنرهای خود، یک پیام را در طرح هنری جای دهد تا بدین وسیله، پیام مورد نظر به مخاطب منتقل شود.

طراحی با اصول و قواعد توسط دیزاینر جهت انتقال پیام به مخاطب با توجه به نیاز کارفرما
طراحی با اصول و قواعد توسط دیزاینر جهت انتقال پیام به مخاطب با توجه به نیاز کارفرما

این افراد ممکن است از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنند تا در نهایت چندین طرح ایجاد شود. سپس با توجه به نظر کارگردان یا مدیر پروژه، طرحی که بیشترین بازدهی را داشته باشد، انتخاب می‌کنند. زمانی که کلمات و هنر به تنهایی کافی نیستند، یک گرافیک دیزاینر این دو را به روشی دلپذیر در کنار هم قرار می‌دهد تا در عین جلب توجه کاربران، پیام خود را منتقل کند.

تفاوت‎های تحصیلی و درآمدی گرافیست و گرافیک دیزاینر

ممکن است گرافیست‌ها به صورت خود آموزی این کار را یاد گرفته باشند. زیرا برخی افراد در این رشته هنری استعداد دارند و می‌توانند آن را برای کارهای تجاری استفاده کنند. البته این امکان هم وجود دارد که فرد مد نظر شما، مدرک گرافیک سایر مدارک مرتبط با آن را داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه گرافیست‌ها معمولا به صورت فریلنسری کار می‌کنند، نمی‌توان یک حقوق ثابت و مشخص برای این شغل در نظر گرفت.

اما طراحان گرافیک معمولا دارای مدرک لیسانس طراحی یا تبلیغات هستند. دروس آن‌ها شامل اصول طراحی، اصول استفاده از رنگ‌ها، تایپوگرافی و طراحی کامپیوتری با نرم‌افزارهای مرتبط می‌شود. البته این افراد می‌توانند مدرک طراحی یا تبلیغات خود را از سایر مراکز دریافت کرده باشند که این مدرک در کنار نمونه‌ کارهایی که دارند، برای استخدام شدن کافی است. سپس در حین انجام کار تجربه‌های جدیدی بدست می‌آورند و به مرور زمان به یک طراح گرافیک قابل اعتماد تبدیل می‌شوند.

حقوق فردی که طراح گرافیک است در خارج از ایران و در سال 2017، به طور میانگین سالیانه 48700 دلار بوده است. دقت داشته باشید که این مبلغ، به صورت میانگین است و ممکن است برخی از طراحان مبلغ بیشتر یا کمتری دریافت کنند. به طور کلی ده درصد برتر حدود 83140 دلار و ده درصد پایین حدود 28560 دلار یا کمتر درآمد داشتند. اما حقوق طراحان گرافیک در ایران با توجه به سابقه کار طراح و توافق بین طرفین مشخص می‌شود.

تفاوت‎های تحصیلی و درآمدی گرافیست و گرافیک دیزاینر

تفاوت در صنایع

هم گرافیست‌ها و طراحان گرافیک در محیط‌های تجاری مانند آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت‌های طراحی گرافیک، روزنامه‌، مجلات و ناشران مشغول به کار می‌شوند. اما نکته مهم اینجاست که گرافیست‌ها معمولا به صورت فریلنسر پروژه‌ها را انجام می‌دهند، اما گرافیک دیزاینرها معمولا استخدام می‌شوند. این افراد معمولا در محیط‌های مرتبط با شغل خود فعالیت می‌کنند، یعنی مکانی که بتوانند آثار هنری و طراحی خود را توسعه دهند.

تجربه یا سابقه کار

شهرت یک گرافیست ممکن است به کمک تجربه بالا و سال‌ها کار کردن ایجاد شود. اما طراحان گرافیک پس از اینکه تعدادی مدیر با سبک هنری آن‌ها آشنا شوند، به راحتی در زمان نیاز می‌توانند طراح مورد نظر خود را پیدا کنند. گذراندن سال‌های اولیه کار و بازاریابی برای خود می‌تواند تا حد زیادی نتیجه بخش باشد. بنابراین، طراحان می‌توانند در آینده زمان بیشتری را برای خلق هنر صرف کنند و بازاریابی را برای خودشان کمتر انجام دهند. با کسب محبوبیت بین مدیران، طراحان می‌توانند هزینه بیشتری برای کار خود دریافت کنند.

طراحان گرافیک می‌توانند از تجربیات خود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشته استفاده کنند. کسب اطلاعات بیشتر در کنار تجربه‌ای که دارند، می‌تواند منجر به افزایش دستمزد شود. حتی ممکن است این موضوع باعث شود به سرپرستی بخش طراحان گرافیک یا حتی مدیر هنری منصوب شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که در شرکت‌های دیگر با حقوقی بالاتر مشغول به کار شوند.

روند رشد شغلی گرافیست و گرافیک دیزاینر 

روند رشد شغلی گرافیست و گرافیک دیزاینر

بسیاری از افراد با استعداد و خلاق، جذب شغل‌های گرافیست یا طراحی گرافیک می‌شوند. با توجه به اینکه امروزه رسانه‌های چاپی جای خود را به رسانه‌های دیجیتال داده‌اند، نیاز کمتری به هنرمندان و طراحان در روزنامه‌ها، مجلات و سایر روش‌های چاپی وجود دارد. اما این نیاز در حوزه رسانه‌های دیجیتال روز به روز در حال افزایش است.

مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که نیاز به طراح گرافیک تا سال 2026 حدودا 4 درصد افزایش خواهد داشت. اگر چه این تحقیقات برآوردی را در خصوص افزایش نیاز به گرافیست‌ها ارائه نمی‌دهد، اما مسلما این آمار بیان‌ کننده افزایش نیاز برای شغل گرافیست هم می‌باشد. زیرا این دو شغل کاملا به یکدیگر بستگی دارند.

کلام آخر

در این مقاله از وبسایت الیت دیزاین سعی کردیم تفاوت‌هایی که بین شغل‌های گرافیست و طراح گرافیک وجود دارد را به طور کلی بیان کنیم. هدف از نوشتن چنین مطلبی این بود تا افرادی که قصد ورود به حوزه گرافیک را دارند، تفاوت بین این مشاغل را بدانند. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست