برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

هر سایتی برای اینکه قابلیت ارائه در فضای مجازی را بدست آورد، باید از یک هاست مناسب استفاده کند. به طور کلی اگر در انتخاب هاست دقت لازم را به کار نبریم موجب صرف هزینه و وقت اضافه می شود. یکی از اصولی ترین اقدامات قبل از راه اندازی سایت، انتخاب هاستی حرفه ای است. در مقاله هاست لینوکس چیست؟ سعی داریم به معرفی هاست لینوکس بپردازیم که کاربرد فروانی دارد. با الیت دیزاین همراه باشید تا دید وسیع تری نسبت به انواع هاست پیدا کنید.

تاریخچه لینوکس

برای اطلاع از شما عزیزان باید بگویم که سیستم عامل لینوکس توسط فردی به نام لینوکس توروالدر از فنلاند در سال 1991 به وجود آمده است. بعدها و در طی چند سال بعد از اینکه لینوس فنلاندی سیستم عامل لینوکس را راه اندازی کرد، این فن آوری قابلیت نصب بر روی سرور را نیز پیدا کرد و اینگونه بود که هاست لینوکس ایجاد گردید.

اکنون هاست لینوکس در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و از جایگاه بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است. هاست لینوکس به دلیل داشتن قابلیت های بسیار بالا و کارامد در بین کاربران دارای محبوبیت بسیار زیادی می باشد.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس چیست؟

به میزبانی که سیستم عامل سرور آن لینوکس باشد هاست لینوکس گوییم. هاستی که برای مدیریت منابعی که روی آن قراردارد از سیستم عامل لینوکس استفاده می شود. پس هاستی که مدیریت در آن بوسیله ی سیستم عامل لینوکس صورت می گیرد را هاست لینوکس گوییم. وظیفه ی سیستم عامل اصولا این می باشد که همه ی برنامه های ما بر روی منابع میزبان را اجرا می کند و کار تشخیص منابع را انجام داده و یک نتیجه ی قابل قبول و درستی را به ما نمایش می دهد.

حال اگر برای میزبانی و مدیریت سایت خود از سیستم عامل لینوکس استفاده کنیم هاست ما به نام هاست لینوکس نامیده خواهد شد. در واقع سیستم عامل لینوکس یک تکنولوژی متن باز می باشد و به کاربرانی که از این فن آوری استفاده می کنند این اجازه را می دهد که هر تغییراتی که مدنظرشان می باشد را در هسته ی سیستم عامل ایجاد نمایند.

در واقع یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت هاست لینوکس در نزد کاربران همین متن باز بودن سیستم عامل می باشد. در ادامه به تعریف نرم افزارهای متن باز می پردازیم تا درک بهتری نسبت به هاست لینوکس پیدا کنیم.

متن باز یعنی چه

متن باز یعنی چه

به تمامی نرم افزارها و نسخه هایی که قابلیت ویرایش دستی داشته باشند، متن باز می گویند. در واقع نرم افزارهای متن باز این امکان را به ما می دهند که به طور دستی و به دلخواه خود، تغییرات را در تنظیمات و نحوه عملکرد آن بدهیم. با توجه به نوع زبان هر نرم افزاری، می توانیم تغییرات خاصی را در آن به وجود آوریم. آن چیزی که در این نرم افزاها قابل توجه است، امکان شخصی سازی بسیار زیادی است.

علاقمندان به زبان های  تخصصی نرم افزار مانند لینوکس، می توانند تغییرات دلخواه را در متن نرم افزار ایجاد کنند. همان طور که اشاره شد، محبوبیت هاست لینوکس در متن باز بودن آن است.

کاربرد هاست لینوکس چیست ؟

هاست لینوکس به دلیل برخوردای از امنیت بالا و خوبی که دارد بسیار مناسب سازمان هایی می باشد که امنیت برایشان مهم و حیاتی است. سرعت و کارایی بسیار بالای آن در نوت بوک ها که ناشی از تطبیق داشتن کامل لینوکس با اندروید می باشد، مورد علاقه بسیاری از کاربران است.

نسخه های معروف لینوکس

نسخه های معروف لینوکس

نسخه های مختلفی از سیستم عامل لینوکس وجود دارد که می توان از آن ها در هاست لینوکس استفاده نمود. در ادامه مقاله به چند مورد از معروف ترین نسخه های موجود در بازار اشاره می کنیم.

Ubuntu

محبوب ترین نسخه سیستم عامل لینوکس می باشد که افراد زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. این نسخه در سال 2004 وارد بازار گردید. از ویژگی های این نسخه می توان به،  پشتیبانی از اکثر زبان های دنیا، راحت و ساده بودن و آسان بودن کار کردن با آن را شاره کرد.

Fedora

این سیستم عامل یک سیستم عامل چند منظوره ای است که هر شش ماه بروز رسانی می گردد. ویژگی های این سیستم عامل شامل: قابل استفاده بر روی رایانه های شخصی و سرور ها، اضافه شدن قابلیت های جدید به آن، بروز رسانی هر شش ماه یکبار است. قابلیت های جدیدی که به این نسخه اضافه شده است موجب محبوبیت آن شده است.

Debion

از قدیمی ترین سیستم عامل های لینوکس می باشد. این نسخه کیفیت بسیار بالا و قابل ملاحظه ای دارد. همچنین ثبات بالایی داشته و پشتیبانی بسیار خوبی از آن به عمل می آید. سایت های قدیمی و بسیار زیادی هم اکنون نیز در حال استفاده از این نوع نسخه هاست لینوکس هستند.

 

مزایای سیستم عامل لینوکس

مزایای سیستم عامل لینوکس

  • سیستم عامل لینوکس به صورت رایگان و به طور متن باز در اختیار همگان قرار می گیرد.
  •  بالا بودن سرعت پردازش اطلاعات و لود شدن
  • برخورداری از امنیت بالا و قابل قبول
  • متن باز بودن سیستم عامل لینوکس
  • دارای چندین کاربرد مختلف
  • نیاز نداشتن به نصب درایو
  •  منعطف بودن و قابلیت انعطاف بسیار بالا
  • حجم بسیار کم و افزایش سرعت لود

معایب سیستم عامل لینوکس

معایب موجود در سیستم عامل لینوکس نسبت به مزایای آن بسیار ناچیز است. این امر موجب محبوبیت بالا این سیستم در بین مدیران سایت شده است.

  •  کاربر پسند نبودن سیستم عامل لینوکس
  •  کم بودن برنامه های اختصاصی موجود در بازار برای لینوکس تعداد کمی است.
  • نداشتن درایو بعضی از سخت افزارها در آن

تفاوت هاست لینوکس با هاست اندروید

تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

این دو هاست پر کاربرد و پرطرفدار، دارای تفاوت هایی می باشند که در زیر به برخی از این تفاوتها به طور کاملا مختصر اشاره می کنیم.

  1. اولین و آشکار ترین تفاوت این دو هاست که از روی نامشان نیز کاملا آشکار و واضح است در این است که بر روی هاست لینوکس سیستم عامل لینوکس و بر روی هاست ویندوز سیستم عامل ویندوز نصب می شود.
  2. سیستم عامل لینوکس دارای قابلیت متن باز بوده و می توان آزادانه بر روی آن تغییرات دلخواه را اعمال نمود و این در حالی است که در سیستم عامل ویندوز نمی توان توسعه دهندگی داشته باشیم در واقع سیستم عامل ویندوز قابلیت توسعه و بسط دادن را ندارد.
  3. سیستم عامل لینوکس رایگان می باشد که این عامل خود عامل بسیار مهمی در پرطرفداری این سیستم عامل می باشد اما در مقابل سیستم عامل ویندوز پولی است و حتما باید آن را خریداری نمود.
  4. کنترل پنل (واسط گرافیکی) درهاست لینوکس که محبوبیت بالایی نیز دارد کار با آن بسیار ساده و آسان می باشد اما در مقابل کنترل پنل در هاست ویندوز اینچنین نمی باشد.
  5. هاست لینوکس از سیستم های مدیریت محتوا به گونه ای کامل و بسیار خوب پشتیبانی می نماید و در مقابل هاست ویندوز از سیستم های محتوایی بسیاری پشتیبانی نمی کند.
  6. به دلیل اینکه هاست ویندوز از ابزارهایی کارآمد و بسیار خوبی در بهینه سازی استفاده می نماید لذا سرعت آن گاهی از اوقات از هاست ویندوز بیشتر می باشد.
  7. وب سرور هاست لینوکس که آپاچی نامیده می شود از زبان برنامه نویسی پی اچ پی حمایت می کند که بسیار رایج و کاربردی می باشد ولی وب سرور هاست ویندوز تنها و تنها از زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کند که منحصرا مخصوص خودش است.

نتیجه گیری

در مقاله هاست لینوکس چیست، به بررسی کاربردها و ویژگی های مهم آن پرداختیم. هاست لینوکس می تواند نیاز سطح گسترده ای از سایت های مختلف را برطرف کند. شما می توانید از مشاوران و متخصصان ما در شبکه های اجتماعی الیت دیزاین، در مورد نحوه بهره گیری از هاست لینوکس راهنمایی بگیرید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست