برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 7 دقیقه وقت بگذارید : )

قیف بازاریابی چیست عنوان مقاله ای است که توسط کارشناسان الیت دیزاین تهیه و تنظیم شده است. در ادامه سلسله مباحث بازاریابی آنلاین، باید گفت؛ قیف بازاریابی یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه است .

به نحوی که آمار نشان می دهد مشتری می بایست مراحلی را طی کند تا به خرید برسد. این مراحل را طی نموداری که شبیه قیف است، به کارآموزان و علاقه‌مندان بازاریابی نشان می دهند.

قیف بازاریابی چیست ؟

قیف بازاریابی اصطلاحی است که در رشته دیجیتال مارکتینگ بسیار از آن استفاده می شود. برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ میتوانید مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

قیف بازاریابی مسیر حرکت مشتری را نشان می دهد. از زمانی که محصول را می بیند، درباره آن تحقیق می کند، بر سر دو راهی خرید یا نخریدن می ماند، تحقیق می کند و با توجه با اطلاعاتی  که بدست آورده است، تصمیم نهایی را می گیرد.

در مسیر قیف بازاریابی، عده زیادی ممکن است محصولات و خدمات ما را مشاهده کنند. در طی مسیر ممکن است از تعداد آنها کم شود و در نهایت افراد کمی به پایان این مسیر می رسند. این روند که شباهت زیادی به قیف دارد، این روزها، در حوزه بازاریابی آنلاین مورد استفاده کارشناسان این رشته قرار گرفته است.

قیف بازاریابی چیست ؟

اهمیت قیف بازاریابی

قبل از ورود به بحث قیف بازاریابی اجازه بدهید، یک نکته جالب را برایتان تعریف کنیم. فقط دو درصد از خرید در نخستین تماس صورت می گیرد. بدین معنی که یک مشتری برای این که بتواند وارد فاز خرید شود باید پنج الی هشت بار در تماس با جنس باشد تا بالاخره برای خرید مصمم شود.

این تماس ها قادر است روند حرکت مشتری را نشان دهد. البته هر کدام  از این ارتباطات یا تماس مشتری با جنس، بر مبنای شخصیتی که مشتری دارد، ممکن است کم یا زیاد شود.

در نمودار قیف بازاریابی، عملکرد و نوع رفتار مشتری در انواع کسب و کارها با هم توفیر دارد. بدین معنی که هر کسب و کاری نیتی برای خود قائل است. برای رسیدن به این مقصود ، آن کسب و کار می بایست عملکرد معینی را برای خود در نظر بگیرد.

در فروشگاه هایی که کسب کارها بر مبنای عرضه محصول بنا شده است، فروش محصولات هدف اصلی است. اما در مجموعه هایی که نیاز به جذب مخاطب دارند، هدف تهیه فهرستی از مخاطبین است که می تواند آنها را در امر تولید یا خدمات یاری برسانند. مانند نهادها و موسسات آموزشی. لذا هر کسب و کار متناسب با نیت و هدفی که دنبال می کند، عملکرد خاصی را تعیین می کند.

قیف بازاریابی یک گونه بازاریابی به شمار می رود که به کوشش های بازاریابی شما سمت و سوی معینی می دهد. در این شیوه از بازاریابی، نیت و روش های مختلف تحقق آن ارائه می شود.

سپس معین می شود به چه شیوه ای می توان مشتری های مختلف و متعددی را در روند تحقق نیت هدایت نمود. هدایت مشتری به سمت و سوی هدف اصلی باعث می شود تا فروش و کارایی شما رشد مطلوبی داشته باشد.

قیف بازاریابی در بازاریابی آنلاین

قیف بازاریابی در بازاریابی آنلاین

خوشبختانه قیف بازاریابی در فعالیت های اینترنتی نیز با استقبال خوبی روبرو شده است. در حال حاضر موسسات بسیاری در زمینه تجارت الکترونیک از این گونه بازاریابی برای رشد فعالیت های اقتصادی خود بهره می برند.

مسلما شما از مخاطبین وب سایت خود تقاضا کرده اید که دست به خرید بزنند یا فرمی را تکمیل کنند یا نظر و انتقاد خود را در کادر ویژه بنویسند. به این اقداماتی که توسط مشتری و به خواست مدیران سایت صورت می گیرد، نرخ تبدیل می گویند.

در حقیقت این موضوع کمک می کند تا مشتری از حالت تماشاگر صرف خارج شود و خود یکی از فعالان و شرکت کنندگان در سایت تبدیل شود. در حقیقت همین فعالیت کوچک مشتری باعث می شود تا وارد یکی از مراحل قیف بازاریابی شود.

بنابراین، قیف بازاریابی، یک شیوه از بازاریابی است که نمایانگر این موضوع است که مخاطب سایت شما از چه مراحلی عبور می کند تا به تصمیم خرید می رسد.

به عبارتی دیگر مراحلی که مخاطب سایت طی می کند تا به خرید محصول برسد. این مراحل می تواند ثبت اطلاعات تماس باشد یا بارگیری یک فایل از سوی مشتری .

ویژگی مهمی که در قیف های بازاریابی وجود دارد، افزایش حجم خرید توسط مخاطب است. با کمک این نوع استراتژی می توان میزان فروش را افزایش داد بدون این که تعداد بازدیدکننده بخواهد فراتر برود.

قیف مارکتینگ را چرا بدین نام می نامند؟

ایده قیف بازاریابی بدلیل ساختار و شکلی است که به قیف دارد. یک قیف را در نظر بگیرید! یک قیف معمولا دهانه ای گشاد دارد اما خروجی آن تنگ است. در فرایند جذب مشتری و خرید محصول، ابتدا افراد زیادی ممکن است وارد سایت شوند اما آنچه که مهم است، خروجی کار است.

بسیاری از مخاطبین ممکن است از بین راه پشیمان شده و منصرف شوند. از همین رو تعداد افرادی که مبادرت به خرید و ماندن در سایت می کنند، بسیار کم است .

مراحل قیف بازاریابی چیست ؟

مراحل قیف بازاریابی چیست ؟

گونه های متنوعی از قیف های بازاریابی موجود است اما ابتدایی ترین نوع آن دارای مراحل ذیل است :

مطلع شدن

مطلع شدن از اولین مراحل قیف بازاریابی است. مخاطب بالقوه بوسیله پویش های بازاریابی و تحقیقاتی که توسط او انجام شده وارد این فاز می شود. در این مرحله بسیار مهم است که بدانیم مشتری چگونه فروشگاه ما را پیدا کرده و با ما آشنا شده است.

کسب آگاهی توسط مشتری ممکن است از مسیر تبلیغات، محتوای سایت، کتاب های دیجیتالی، رسانه های مجازی ، ایمیل یا وایت پیپرها و ….بدست آمده باشد. همچنین نقش نمایشگاه های تجاری ، بازاریابی درونی، سئو ، دیجیتال موتورهای مرورگر نیز در آگاهی دادن به مشتری اهمیت بالایی دارد. این مسیرها می تواند محصولات و خدمات شما را در معرض نگاه مشتری قرار دهد.

برانگیختن حس علاقه‌مندی در مشتری

بعد از این که مشتری آگاهی لازم را از فروشگاه و نوع خدمات ما دریافت کرد، وارد مرحله دوم قیف بازاریابی می شود. در این فاز، مشتری به داده های مهمتری از نوع خدمات و تولیدات ما می رسد. معمولا برندها در این مرحله این شانس را خواهند داشت تا با مشتری بیشتر تعامل داشته باشند. این ارتباطات می تواند از مسیر ایمیل، وبینارها و … شکل گیرد.

بدست آوردن توجه و تمرکز مشتری

سومین مرحله از قیف بازاریابی بدست آوردن توجه و تمرکز مشتری است. او حق دارد درباره محصولات و خدمات بیشترین اطلاعات را داشته باشد. حالا او نظر و توجه اش کاملا به محصولات ما معطوف شده است. می خواهد از نقطه نظر جنس، کیفیت و اندازه مطمئن شود. به او به درستی اطمینان بدهید و اطلاعات جامعی در اختیارش بگذارید.

انگیزه خرید

برای وارد شدن به فار بعدی قیف بازاریابی که انگیزه خرید می باشد، مشتری باید از خود انگیزه خرید را نشان بدهد. حالا او با داشتن اطلاعات خوبی که درباره خدمات و تولیدات ما بدست آورده است،  انگیزه بیشتری برای ماندن و خرید کردن دارد.

گاهی اوقات یک نسخه آزمایشی به مشتری داده می شود تا بتواند بررسی هایش را کامل تر کند. معمولا بازاریاب ها می کوشند تا او را توجیه کنند که چرا محصولشان عنوان بهترین را یدک می کشد.

ارزیابی و آزمون

در این مرحله از قیف بازاریابی، خرید کننده به این تصمیم می رسد که باید کالا را بخرد یا از سایت بیرون بیاید. اغلبا قسمت های بازاریابی و فروش با هم کار می کنند تا مشتری را توجیه کنند که تولیدات و خدماتشان می تواند در سطح کیفی بالایی باشد.

خرید

در این فاز از قیف بازاریابی، بالاخره مشتری به تصمیم نهایی می رسد. حالا او دیگر می داند که چه می خواهد و باید تصمیمش را عملی کند. مشتری وارد مرحله خرید می شود.

کامل شدن پروسه فروش یا هر نقطه پایان دیگری که برای مشتری در نظر گرفته می شود، بسیار اهمیت دارد. مثلا قیف بازاریابی سایت آمازون را مدنظر بگیرید! به منظور خرید از این سایت جهانی چند فاز وجود دارد که مشتری سایت، پیش از تهیه محصول مدنظر خود باید آنها را پشت سر بگذراند. این مراحل چندگانه عبارتند از:

  • بازدید از سامانه پرطرفدار و بین المللی آمازون،
  • تماشای محصولات،
  • گزینش کالا و محصول و اضافه کردن آن به سبد خرید،
  • خریداری محصول و پرداخت هزینه .

توسعه قیف بازاریابی

توسعه قیف بازاریابی چیست ؟

قابل ذکر در بین این مراحل چندگانه قیف بازاریابی می توان مراحل دیگری نیز افزود یا کم کرد. اما این موضوع در کاربرد این قیف اهمیت چندانی ندارد. برای نمونه این امکان وجود دارد که مشتری صفحات « درباره ما» ، « تماس با ما » و « مشاغل » را نیز در این سایت مورد توجه قرار دهد. اما احتیاجی نیست که این داده ها در قیف خرید بگنجانیم زیرا در شمار مراحل مهم این قیف قرار نمی گیرند.

حالا دیگر هر جا صحبت از قیف بازاریابی یا اصطلاحات آن شد، مفهوم و معنی دقیق آن را خواهید دانست. این نوشتار کمک کرد تا شما درباره گسترش قیف مفاهیمی بدست آورید.

در واقع وقتی صحبت از گسترش قیف به میان می آید، منظور این است که بازاریاب ها می خواهند اطلاعات جامع و مناسبی درباره مشتری ها بدانند. این که چگونه و با چه شیوه ای افراد جذب سایت شده است .

همه این اطلاعات که از طریق قیف بازاریابی بدست آمده است، کمک می کند تا وبمسترها بتوانند آگاهی خود را درباره برند افزایش دهند. بتوانند به خوبی بازاریابی درونی داشته باشند.

هر چه بر میزان افراد بیشتری در این قیف مشاهده شوند، قیف توسعه بیشتری خواهد یافت و در نتیجه شانس بیشتری برای فروش محصولات فراهم خواهد شد.

دامنه کارایی قیف بازاریابی

دامنه کارایی قیف بازاریابی تنها به خرید محدود نمی شود بلکه می توان از این شیوه کمک گرفت تا بهتر بدانیم روند حرکت مشتری چگونه بوده است. این قیف تمام مراحلی که مشتری طی کرده است تا به مرحله خرید برسد، نشان می دهد.

ماحصل کلام

در این مقاله که قیف بازاریابی چیست نام داشت، بر آن شدیم تا شما را با یکی از شیوه های جذاب بازاریابی آشنا کنیم. اگر این متن را خوانده باشید، از مراحلی سخن به میان آمد که مشتری می پیماید تا به خرید برسد. امیدواریم خواندن این نوشتار نگاه شما را به بازاریابی دیجیتالی و موضوع فروش آنلاین دقیق تر کرده باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست