برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

دیجیتال مارکتینگ چیست ، عنوان مقاله ای است که توسط کارشناسان الیت دیزاین طراحی و تنظیم شده است. خواندن این متن می تواند نگاه شما را درباره کسب و کارهای نوین تغییر داده و شما را با روشها، مزایا و دیگر ویژگی های بازاریابی دیجیتال آشنا کند.

چنانچه به خواندن این گونه مقالات علاقمندید، این فرصت را از دست ندهید. شاید شما نیز تصمیم گرفتید، به جرگه فعالان اقتصادی در شبکه های مجازی بپیوندید. از این که ما را همراهی می کنید، سپاسگزاریم.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

در زمانه ای که کسب و کارهای آنلاین به شدت رونق گرفته است، دیگر کمتر کسی است که بخواهد به روش های سنتی بسنده کند. حالا دیگر همه مشاغل خرد و کلان از یک کسب و کار کوچک بگیرید تا غول های صنعتی، وب سایت هایی در اختیار دارند. این وب سایت ها مشتری را با مدیران وب سایت ها ارتباط داده و خرید و فروش به صورت آنلاین اتفاق می افتد.

دیجیتال مارکتینگ حجم زیادی از بازاریابی را از آن خود کرده است؛ به نحوی که بازاریابی به شکل سنتی در حال منسوخ شدن است. عرصه محتوای دیجیتال شتاب تغییرات دیوانه کننده و سرسام آور است.

این موضوع از آن جا نشات می گیرد که فناوری رشدی صددرصدی داشته و توسعه آن به صورت مداوم بر روی نحوه ارتباطات نیز تاثیر گذاشته است. با ارتباطات بیشتر به اطلاعات بیشتری نیز درباره کالاها و خدمات دسترسی پیدا می کنیم. و اینگونه است که یک کسب و کار کوچک اقتصادی رشد کرده و به بازارهای داخلی و حتی خارجی معرفی می شود.

دیجیتال مارکتینگ همه فعالیت های حوزه بازاریابی را شامل می شود. این کنشگری آنلاین می تواند دربردارنده حوزه وسیعی از کارها مانند سرچ در گوگل، ایمیل، رسانه های اجتماعی و وب سایت ها باشد. این فعالیت ها به منظور پیوند با مشتریان بالقوه و بالفعل انجام می گیرد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این روزها سهم عمده بازاریابی توسط شبکه های مجازی و سایت های فروشگاهی انجام می گیرد. دیگر بازاریابی سنتی کارایی خود را از دست داده است. حقیقت این است که به دلیل شتاب در زندگی مدرنیته، مردم وقت چندانی برای خیابان گردی و بازار گردی ندارند.

حالا بیشتر از طریق فضای مجازی و با کمک از رسانه های اجتماعی می توان به خرید آنلاین پرداخت. در گذشته بازاریابی دارای این مفهوم بود که به دنبال مشتری باشید ! بازاریابان سنتی، مشتری را در مکان های مختلفی جستجو می کردند. امروزه نیز همین مفهوم پابرجاست اما دیگر مکان آن مکان قبلی نیست. بازاریابی دیجیتالی به دنبال مشتری است و مشتری بیشتر وقت خود را در مکانی به سر می برد که فیزیکی نیست.

حضور مشتری در مکان های مجازی و در بستر اینترنت فراهم است. از همین رو بازاریابان نوین، با ارتباط آنلاین با مشتری او را متقاعد می کنند تا از سایت فروشگاهی آنها دیدن کنند.

همانطور که مستحضرید، پدیده ای به نام اینترنت باعث شده است، مردم بیشتر در شبکه های مجازی و صفحاتی مثل اینستاگرام و فیسبوک و… وقت گذرانی کنند. از همین رو بازاریابان با فرصتی که از این طریق بدست می آورند، با خیل عظیمی از کابران فضای مجازی آشنا می شوند. بدون صرف انرژی و وقت و هزینه مالی با آنها ارتباط پیدا می کنند.

حال اگر شما هنوز پشت دخل مغازه اتان نشسته اید و چشم به آمدن مشتری دارید، زمان آن رسیده است که با روش های سنتی فروش خداحافظی کنید. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به نحو شایسته ای به مشتریان خود عرضه بدارید.

این مشتریان در واقع هان کاربران اینترنتی هستند که می توانند علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای بین المللی را نیز در تصرف داشته باشند. شما با دیجیتال مارکتینگ خواهید توانست صاحب یک ابزار بسیار قدرتمند و البته پرفایده در عرصه بازاریابی شوید. از طریق این ابزار، سطح موفقیت ها و نحوه خدمات رسانی خود اندازه گیری نمایید.

دیجیتال مارکتینگ شامل چه قالب هایی است ؟

قالب ها متنوعی در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. از وب سایت بگیرید تا برند آنلاین، آگهی های دیجیتالی، بازاریابی بوسیله ایمیل، بروشورهای مجازی و غیره. همه این ها فنون و روش های جدیدی هستند که تحت لوای دیجیتال مارکتینگ دور هم گرد آمده اند. در ادامه به بعضی از رایج ترین روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اشاره می شود.

همانطور که در متن فوق نیز آمد، بازاریابی دیجیتال، کالا و خدمات شما را با کمک دستگاه های الکترونیکی و در بستر اینترنت تبلیغ می کند. قالب های متنوعی در این حوزه وجود دارد که می توان به پیام رسان های نوشتاری، فیلم، اپلیکیشن، محتواهای صوتی، بیلبوردهای الکترونیکی، رسانه ها و کانال های رادیویی اشاره کرد.

از مزایای دیگر بازاریابی دیجیتال، فراهم ساخت فرصتی است که بوسیله آن پویش ها، محتواها و راهبردهای خود را ارزیابی کرده و خود را در بوته نقد بگذارید.

انواع دیجیتال مارکتینگ چگونه عرضه می شوند؟

انواع دیجیتال مارکتینگ چگونه عرضه می شوند؟

این خدمات در دو حوزه وب و رسانه های اجتماعی قابل عرضه می باشند. در ادامه به برخی از این حوزه ها اشاره می شود:

  • پلتفرم وب
  • خدمات سئو محور یا بهینه ساختن موتور مرورگرها
  • طراحی سامانه
  • آگهی های دیجیتالی نظیر تبلیغات بنری و کلیکی
  • بازاریابی بوسیله ایمیل
  • بازاریابی تولید محتوا نظیر نوشتن مقاله، تالیف و ترجمه، رپورتاژ آگهی و روابط عمومی به صورت مجازی و الکترونیکی
  • بازاریابی بوسیله ساخت فیلم یا ویدیو مارکتینگ
  • تبلیغ محصول و خدمات در مرورگرها من جمله گوگل، کروم، گوگل ادز و…
  • طراحی صفحات فرود یا لندینگ پیج. (برای آشنایی با صفحه فرود مقاله لندینگ پیج چیست رابخوانید.)
  • پلتفرم شبکه های مجازی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (اگر میخواهید بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ چیست بر روی لینک کلیک کنید.)
  • بازاریابی ساخت محتوا
  • پویش دیجیتال نظیر پویش ساخت محتوا بوسیله کاربر UGC
  • تبلیغات در شبکه های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و…

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی دیجیتالی دارای شش ابزار شناخته شده هستند. با کمک این ابزارها می توانید محتوای خود را در معرض دید عموم قرار دهید.

  • تارنما یا همان وب سایت
  • وبلاگ یا تارنگار
  • گزارش و کتاب دیجیتال
  • اطلاع نگاشت ها یا اینفوگرافیک
  • ابزارهای ارتباطی
  • رسانه های اجتماعی نظیر تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و…

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تبلیغات مجازی یا آنلاین به چه معناست؟

اینگونه تبلیغات بوسیله اینترنت و فضای مجازی صورت می گیرد. بنا به تعریف یکی از اساتید دانشگاه پنسیلوانیا، تبلیغات مجازی به هر فعالیتی که با کمک اینترنت صورت بگیرد و هدفش ایجاد آگاهی در بین مردم باشد، تبلیغات مجازی می گویند. البته قابل ذکر است این ایجاد آگاهی باید به گونه ای باشد که کاربران اینترنتی را به خرید محصول و خدمات تشویق کند.

یکی از دلایلی که ما دست به تبلیغ می زنیم، شناساندن برندی است که برای محصول و خدمات خود برگزیده ایم. این تبلیغ باید به خوبی قادر باشد تا کاربر را به سطح مناسبی از آگاهی درباره کالا یا خدمات برساند. در مقایسه با تبلیغات سنتی باید گفت، دارای محدودیت های کمتری است و حوزه امتیازاتش بسیار فراخ!

تبلیغات آنلاین چه فوایدی دارد؟

در مقایسه با تبلیغات سنتی می توان گفت، تبلیغات در فضای مجازی دارای مزیت های زیر است :

  1. راندمان بیشتر
  2. امکان سنجش
  3. شخصی سازی

وجه تمایز تبلیغات دیجیتال و سنتی 

همانطور که مشاهده می کنید، کاربران در شبکه های اجتماعی بیش از پیش حضور داشته و به موضوع اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر دامن می زنند. به طور مشخص وجه تمایز بسیار روشنی در تبلیغات مجازی و بازاریابی سنتی وجود دارد که به بخشی از این موارد می پردازیم:

  • امکان مرور نتایج بدست آمده از نتایج
  • چگونگی ارتباط کسب و کارها با کاربران مجازی
  • تمایز بسیار زیاد در موضوع هزینه های بازاریابی
  • تمایز در چگونگی اصلاح و همین طور کنترل در بازاریابی
  • تعیین کردن مخاطبین هدف و شکل رسیدن به آنها

برابر مطالعات صورت گرفته، میزان بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی در کشورهای پیشرفته پیشی گرفته است. برای مثال، یکی از محصولاتی که اسم و آوازه بسیار خوبی کسب کرده است و در سال 2021 بسیار خوب درخشید، نرم افزاری است موسوم به کلاب هوس. این امر تنها در زمینه بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ اتفاق افتاده است.

راه های دیجیتال مارکتینگ

راه های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی دیجیتال راه ها و شیوه های متعددی دارد که می تواند صاحب وب سایت یا صفات مجازی را به موفقیت های بزرگ شغلی برساند. شناخت این راه ها باعث می شود از گمنامی بیرون آمده و شاهد توسعه کسب و کارهای اقتصادی تان باشید. در ادامه به برخی از این شیوه ها اشاره می شود :

بهبود موتورهای جستجو یا همان سئو: SEO: search engine optimization))

یکی از راه هایی که بازاریابی دیجیتال طی می کند تا به انبوه مشتریان برسد، سئو یا بهبود مرورگرها می باشد. وقتی وب سایت شما با تمام قواعد سئو همراه باشد، بهتر از هر موقعی در نگاه مخاطب خواهد درخشید.

یادتان باشد، سئو کلید هوشمند رسیدن به بازارهای داغ داخلی و خارجی است. بنابراین این موضوع را بسیار جدی بگیرید و در نوشتن مقالات و تولید محتوا سر خود وارد میدان نشوید. چون شما هر چند که نویسنده خوبی باشید، اما در پیاده کردن قواعد سئو به مشکل بر خواهید خورد.

همچنین باید خاطر نشان کرد، وب سایت سئو محور باعث ترافیک در تعداد بازدید کنندگان می شود. تعداد بازدیدکنندگان نیز رتبه و جایگاه شما را در نتایج گوگل ارتقاء می دهد. برای شناخت بیشتر راه های سئو می توانید مقاله سئو چیست در وبلاگ الیت دیزاین را مشاهده کنید.

بازاریابی محتوا

با بازاریابی محتوا قادر خواهید بود، امکانات ساخت محتوا را با نیت فراهم آوردن آگاهی از نام تجاری، رشد تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهید. در نهایت آنچه که شما از این نتیجه راضی خواهد کرد، تعداد مشتریانی است که در دایره مشتریان وفادار شما نامشان ثبت خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا میتوانید مقاله بازاریابی محتوا چیست را مطالعه کنید.

بازاریابی درونگرا

ساخت محتوای برخط و متمایل و متقاعد کردن کاربران مجازی به محتوای ارایه شده می تواند روشن باشد برای بازاریابی موسوم به قیفی. در این شیوه از بازاریابی، با استفاده از ساخت محتوای ارزشمند به افراد کمک می کند تا در خرید به تصمیم درستی برسند.

روش پی پی سی

در این شیوه، به منظور افزایش بار ترافیک در وب سایت، می توان به ازای هر مکثی که روی تبلیغ شما می شود، یک امتیاز گرفت. این شیوه کمک می کند تا وب سایت شما بیش از پیش مورد توجه عموم مخاطبان قرار بگیرد.

دیجیتال مارکتینگ حد و مرزی ندارد

دیجیتال مارکتینگ حد و مرزی ندارد

فرقی نمی کند شرکت شما یک کسب و کار کوچک محلی باشد یا یک موسسه خوشنام بین المللی. در هر صورت باید در عرصه دیجیتال فعال باشید وگرنه از سایر رقبا عقب خواهید افتاد.

بازاریابی دیجیتال به کسب و کارتان اعتبار می دهد، سطح آگاهی مخاطب را درباره محصولات و خدمات شما بالا می برد. بدین ترتیب فرصت های جدیدی برای هر دو طرف بوجود می آورد و فعالیت اقتصادی شما را توسعه می دهد.

یک راه کار برای خروج از چالش های دیجیتال مارکتینگ

یکی از خدمات بی شائبه بازاریابی مارکتینگ، بوجود آوردن زمینه ای برای همکاری دو سویه است. با کمک این شیوه از بازاریابی از نوع نگاه و سطح سلیقه مشتری آگاه می شوید.

این موضوع کمک خواهد کرد تا شما بهتر بتوانید محتواهای تولیدی خود را مدیریت کنید. از همین رو بیش از پیش به ارتباط برقرار کردن با مشتری اهمیت بدهید و از نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها مطلع شوید.

برقراری رابطه و ایجاد صمیمیت بین مشتری و مدیران وب سایت ها از جمله امتیازات مهم شبکه های آنلاین است. این فرصت بی نظیری است که با راهبردهای بازاریابی، سطح فروش خود را اندازه گرفته و آنها را ارزیابی نمایید.

علاوه براین چنانچه موفق شوید به مخاطب خود این حس را القا کنید که هدف شما فقط فروش نیست به نتایج خوبی خواهید رسید. مشتری به شما بیشتر اعتماد خواهد کرد چرا که می داند همه سعی و تلاش شما برای خدمتگزاری و ارتقاء سطح کیفی زندگی آنهاست.

مشتری را ترغیب کنید که حتما نقطه نظرات و پیشنهادات خود را با شما در میان بگذارد. این رمز موفقیت شما در بازارهای نوین است.

سخن آخر

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست. پاسخ کارشناسان الیت دیزاین را نیز در این باره جویا شدیم. اگر با ما همراه شده باشید، نکات مهم و ارزنده ای درباره شیوه های نوین بازاریابی آموختیم. این آموخته ها می تواند دروازه های موفقیت در بازارهای جهانی را به روی شما بگشاید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست