برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

چند سال پیش به همراه دو نفر از همکارانم تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی گرفتیم. اولین قدم راه اندازی یک وب سایت بود. در حین جست و جو برای نحوه راه اندازی وب سایت با مفاهیم مثل طراحی گرافیک، طراحی UI و UX آشنا شدیم. یکی از همکاران تیم ما یک طراح گرافیک قوی بود. بنابراین خیالمان راحت بود که می توانیم کار طراحی UI سایت را به این دوستمان بسپاریم. اما با پیشرفت کار مشکلاتی برای ما به وجود آمد و برای مدت طولانی در حال درجا زدن بودیم. و بله! در این نقطه متوجه تفاوت طراحی UI با طراحی گرافیکی شدیم. این شد که تصمیم گرفتیم در این مقاله از الیت دیزاین درباره تفاوت های UI و طراحی گرافیک صحبت کنیم تا شما نیز معنای هر یک را به صورت دقیق بدانید و دچار چنین خطایی نشوید.

تفاوت طراحی UI با طراحی گرافیکی چیست؟

وقتی از طراحی صحبت می شود همه ما در ذهن خود طراحی گرافیکی را متصور می شویم. اما در این دنیای پیچیده امروزی واژه طراحی صرفا به این حوزه محدود نمی شود. در بحث طراحی سایت واژه طراحی مفاهیم بسیار متنوع دارد.

در واقع این تفاوت ها از جایی به وجود امدند که با پیرفت تکنولوژی ابزارهای جدیدتر و تخصصی تر ایجاد شدند و افزایش رقابت باعث شد که به هر مسئله به صورت جزئی تر و تخصصی تر پرداخته شود.

طراح گرافیک یک هنرمند است. هنرمندی که سعی دارد با کمک قوه تخیل خود مفاهیمی را به افراد انتقال دهد. تصاویر، رنگ‌ها و تایپوگرافی به کمک طراح گرافیک می آیند تا ایده ای که در ذهن دارد را بتواند اجرا کند.

یک ایده یا پیام با کاری که طراح گرافیک انجام می دهد می تواند توسط نشریات، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم ها منتشر می شود. کار طراح گرافیک اثر مستقیم روی تبلیغات و برنینگ دارد.

اما تفاوت طراح UI در این است که باید به این نکته توجه کند که استفاده از یک وب سایت چگونه می تواند برای یک کاربر آسان تر باشد. یک طراح UI با بررسی موقیت مکانی المان های گرافیکی و رنگ و طرح آن ها سعی دارد به آن جلوه ای منحصر به فرد ببخشد. این جلوه منحصر به فرد در بالابردن نرخ بازدید یک سایت و همچنین افزایش فروش تاثیر مستقیمی دارد.

طراح گرافیک کیست؟

طراح گرافیک کیست؟

از هنر طراحان گرافیک هم در حوزه وب و فضای دیجیتال استفاده می شود و هم در حوزه چاپ! آن ها طرح بندی هایی را ایجاد می کنند تا برای مصرف کننده جذاب و سرگرم کننده باشد و به نوعی در او حس لذت ایجاد کند. ابزار های مورد استفاده طراحان گرافیک معمولا  برنامه‌های نرم‌افزاری است که می‌توانند عکس‌ها یا تصاویر را دستکاری کند و آیتم دیجیتالی مختلف را در یک طرح قرار دهد. مثلا فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل درا و… این طراحان گرافیک هستند که درباره فونت، اندازه و رنگ متن تصمیم می گیرند.

قبل از این که طرحی ایجاد شود، یک گرافیست باید بارها و بارها با کارفرما مذاکره کند تا در نهایت به طرح و ایده ای برسد که هم مورد تایید کارفرما باشد و هم مورد علاقه مخاطب باشد و همچنین با اهداف برندینگ سازگار باشد.

مسئولیت های شغلی یک طراحی گرافیک:

  • فکر کردن به ایده برای طراحی
  • ارائه ایده های خود به مشتریان یا کارفرمایان
  • افزودن هرگونه تغییری که مشتریان یا کارفرمایان نیاز دارند
  • بررسی کار برای عدم وجود خطا قبل از تحویل دادن
  • همگام بودن با ترندهای روز

طراح UI کیست؟

طراح UI کیست؟

یک طراح رابط کاربری با عناصر خلاقانه کار می کند تا اطمینان حاصل کند که کاربران از تعامل با یک محصول لذت می برند. یک طراح رابط کاربری از نرم افزاری با قابلیت ویرایش عکس یا طراحی برای ایجاد یا بهبود محصولات استفاده می کند همچنین معمولا یک زبان برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، HTML5 یا CSS3 را می شناسد. کار طراح UI این است که صفحات وب را به نحوی اجرا کند که کاربران بتوانند آن را درک کنند.

در طراحی رابط کاربری به دنبال رنگ و رو بخشیدن به ساختار و محتوا هستیم. در واقع تفاوت طراحی UI با طراحی گرافیکی در این است که صرفا به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطب نیستیم. بلکه تجربه و راحتی او نیز مورد بحث است.

زمانی که طراحی UI انجام دهید برندیگ، رنگ‌ها، تایپوگرافی، گرافیک‌ها، عکاسی و دیگر المان‌های بصری مورد توجه قرار می گیرند.

یک طراحی UI موفق از نظر بصری با زمینه کاری برند هماهنگ است.

اگر شخصی UI کار حرفه ای باشد می تواند محدودیت های کدنویسی و همچنین مدت زمانی که طول می کشد یک صفحه بارگزاری شود را مد نظر قرار می دهد. زیرا المان های گرافیکی تاثیر قابل توجهی بر سرعت آپلود یک وب سایت دارند.

البته کار یک طراح UI زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که با تیم UX کار همکاری نزدیکی داشته باشد.

مسئولیت های شغلی یک طراح رابط کاربری عبارتند از:

  • ساخت وایر فریم
  • ایجاد نمونه های اولیه
  • ایجاد A/B تست
  • کار با یک تیم

همکاری طراح UI و UX

همکاری طراح UI و UX

زمانی که از UI صحبت می کنیم باید نگاهی به مفهوم UX نیز داشته باشیم. ما برای ایجاد ارتباط با مخاطب محتوایی را آماده می کنیم. پس از این مرحله کار طراح UX یا همان طراح تجربه کاربری آغاز می شود. UX کار معماری صفحات، نقشه سایت و المان‌های مختلف که باید در صفحه قرار بگیرند را مشخص می کند.

سپس طراح UI یا همان طراح رابط کاربری تصمیم می گیرد که هر یک از این آیتم ها به شکل و با چه رنگ و چه فونتی و در کجای صفحه به نمایش در بیاید.

حتما تا حالا برای شما پیش آمده است که وارد یک وب سایت شوید اما دکمه ثبت نام و یا خرید را پیدا نکنید. در واقع در این وب سایت ها UX مشکلی ندارد. زیرا امکان ثبت نام و یا خرید در صفحه پیشبینی شده است. اما طراحی UI ایراد دارد. زیرا شما نمی توانید به راحتی عملکردی را که به آن نیاز دارید پیدا کنید.

همانطور که می بینید طراحی UI با طراحی گرافیکی زمین تا آسمان تفاوت دارد و نیازمند تخصص و تجربه ای ویژه است.

آیا یک طراح گرافیکی می تواند یک طراح UI باشد؟

این دو زمینه با زوق و سلیقه یک فرد در ارتباط هستند. یعنی کسی که هر یک از این دو کار را انجام می دهد باید بتواند خود را به جای مخاطب بگذارد و تصور کند که مخاطب دوست دارد چه چیزی را ببیند. از طرفی هم با استفاده از خلاقیت خود طرح های نوآورانه ارائه دهد تا بتواند وجه تمایزی برای برند ایجاد کند.

بنابراین بله! یک طراح گرافیکی با توسعه مهارت های خود و کسب دانش و تجربه می تواند تبدیل به یک طراح UI  شود.

اما ابزارهایی که در این دو حوزه استفاده می شود یکسان نیستند. بنابراین فردی که می خواهد از حوزه طراحی گرافیکی به حوزه طراحی رابط کاربری وارد شود، باید ابتدا کار با ابزارهای مورد نیاز را آموزش بیند.

همچنین فردی که قصد دارد وارد حوزه طراحی UI شود، باید تا حدی مهارت های خود در حوزه طراحی گرافیکی را ارتقا دهد.

دیدگاه متفاوت طراحی UI و طراحی گرافیکی

دیدگاه متفاوت طراحی UI و طراحی گرافیکی

همیشه در طراحی گرافیکی به دنبال خلق زیبا ترین المان ها و طرح ها هستیم با قرار گرفتن در کنارهم جلوه ویژه ای ایجاد کنند. اما در طراحی UI صرفا هدف زیبایی نیست. بلکه هدف جلب توجه مخاطب به یک قسمت خاص از سایت و کلیک بر روی آن است.

اگر طرح وب سایت شما زیبا باشد اما دکمه خرید در میان انبوه جلوه های گرافیکی گم شده باشد، هیچ ارزشی ایجاد نمی شود. بنابراین UI کار سعی دارد جنبه های مهم را در یک وب سایت با زیباترین شیوه برجسته سازی کنید و به نوعی جلوی چشم مخاطب بگذارد.

مثلا  برای کشاندن مخاطب به یک بخش خاص از سایت، از یک رنگ متضاد با سایر قسمت ها استفاده می کند. در واقع هدف طراح UI این است که مخاطب به آسانی در سایت هر آیتم را ببیند.

نتیجه گیری

شاید قبل از خواندن این مقاله در نظر شما طراح UI و طراح گرافیک دو شغل یکسان بود اما اکنون با تفاوت طراحی UI و گرافیک دیزاین آشنا شدید. حالا می دانید که یک طراح گرافیک هنرمندی است که ذوق و سلیقه خود را برای هماهنگ کردن طرح ها و رنگ ها به کار می گیرد تا زیبایی خلق کند. اما طراح UI فردی است که از تجربه و دانش خود بهره می گیرد تا یک سایت علاوه بر این که زیبا باشد، کاربری ساده و در دسترس نیز داشته باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست