برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

فرآیند استخدام در هر شرکت یا سازمانی، با پیدا شدن یک نیاز آغاز می‌شود. یکی از شغل‌هایی که امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال متخصصان آن هستند، شغل طراحی رابط کاربری است. اما در زمان استخدام یک طراح رابط کاربری ( UI ) باید به نکاتی دقت داشته باشید، تا بتوانید بهترین فرد را برای شرکت خود پیدا کنید. در این مقاله از سایت الیت دیزاین همراه ما باشید تا با فاکتورهایی که در زمان استخدام طراح UI باید در نظر داشته باشید، آشنا شوید.

طراحی رابط کاربری ( UI ) چیست؟

کلمه UI مخفف عبارت User Interface است. هدف اصلی رابط کاربری در حقیقت انتقال ارزش‌های برند با توجه به نمایش بصری آن و ایجاد یک تعامل محکم با کاربران است. رابط کاربری باعث افزایش درک کاربران از محصولات یک برند می‌شود. به طور کلی طراحی UI باعث می‌شود کاربران برای دسترسی به اهداف خود، مسیر راحت‎تری داشته باشند.

طراحی رابط کاربری ( UI ) چیست؟

طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟

یک طراح رابط کاربری سعی می‌کند تا به کمک اِلِمان‌ها و رابط‌هایی که ایجاد می‌کند، رضایت کاربران را جلب کند. متخصصان این حوزه معمولا تمرکز زیادی بر نوع چیدمان قسمت‌های مختلف در سایت دارند. برخی از وظایف یک طراح رابط کاربری عبارت است از:

  • کاربران سایت را به صورت کامل بشناسد و نیازهای آن‌ها را درک کند.
  • با مفاهیم مربوط به حوزه رنگ‎ها، طراحی و نحوه استفاده از آن‎ها آشنایی کامل داشته باشد.
  • مسلط بودن به نرم‌افزارهای طراحی مانند Photoshop، IIustrator، و سایر نرم‌افزارهایی که در این حوزه هستند.

فاکتورهایی که در زمان استخدام طراح رابط کاربری باید در نظر داشته باشید

فاکتورهایی که در زمان استخدام طراح رابط کاربری باید در نظر داشته باشید

اولین قدیمی که باید در زمان استخدام یک طراح رابط کاربری بردارید، تجزیه و تحلیل یک محصول یا پروژه است. سپس بررسی کنید که پروژه به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در این قسمت لیستی از فاکتورهایی که در زمان استخدام یک طراح رابط کاربری باید در نظر داشته باشید را آماده کرده‌ایم. بنابراین اگر به دنبال استخدام چنین فردی هستید، بهتر است این مهارت‌ها را در نظر داشته باشید.

اصول استفاده و ارتباط بصری

یک طراح UI که در شغل خود حرفه‌ای است، این موضوع را می‌داند که یکی از سوالات اصلی در زمان استخدام این است که: آیا استفاده از یک برنامه آسان است؟ اگر پاسخ به این سوال خیر است، او می‌داند که چه کاری باید انجام دهد. او باید به اصول یادگیری، کارایی، به یاد ماندنی، استحکام، جذابیت و … آگاه است.

سلسله مراتب بصری

یک طراح رابط کاربری، می‌داند که چگونه باید اطلاعات را سازماندهی نماید. او می‌داند اهمیت عناصر موجود در یک صفحه را، به چه شکل به کاربران نمایش دهد. به طور کلی شخصی برای شما مناسب است که به صورت ماهرانه و حرفه‌ای از اصول طراحی بصری استفاده کند. چنین شخصی به کنتراست، رنگ، اندازه، هم‌ترازی، مجاورت عناصر و … آشنایی کامل دارد.

طراحی چیدمان

یک طراح رابط کاربری حرفه‌ای، باید نحوه سازماندهی و قرار دادن عناصر بصری در یک صفحه را بداند. عناصری که به صورت سازمان یافته در یک صفحه قرار می‌گیرند، در واقع باعث بوجود آمد تعادل و ظاهر جذاب در آن صحفه می‌شوند.

طراحی چیدمان

تایپوگرافی

ظاهر صفحه و فونت‌ها، نقش بسیار مهمی در شناخت برند، جلب توجه کاربر، خوانایی و جذاب کردن محتوا دارند. از این رو، درک اصول تایپوگرافی یک امر ضروری به حساب می‌آید.

انیمیشن

انیمیشنی که پشت آن یک تفکر درست است، باعث جذاب‌تر شدن رابط کاربری یک صفحه می‌شود. شخصی که به صورت حرفه‌ای در شغل طراحی رابط کاربری فعالیت دارد، به خاطر سرگرمی؛ انیمیشن تولید نمی‌کند، زیرا او توانایی درک هدف منطقی را دارد. او با تولید انیمیشن سعی می‌کند، از سردرگمی کاربر جلوگیری کند، بار شناختی را کاهش دهد و بازخورد کاربران را پیش‌بینی می‌کند. بنابراین شخصی که می‌خواهید استخدام کنید، باید حتما به اصول ساخت انیمیشن، تسلط داشته باشد.

تست گرفتن

مسلما هر محصول دیجیتالی که ساخته می‌شود، قبل از اینکه به کاربران ارائه شود، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. شخصی که قرار است در شرکت یا سازمان شما استخدام شود، باید بداند که چگونه تلاش‌های خود را آزمایش کند، با بازخوردهای بدست آمده از آزمایش چگونه کار کند و در نهایت چگونه محصول را بهبود ببخشد.

ابزارها و نحوه گردش کار

در مورد ابزارهایی که متقاضیان استخدام، برای طراحی رابط کاربری استفاده می‌کنند، از آن‌ها سوال کنید. از متقاضیان درخواست کنید شرایطی را مجسم کنند که کارهای زیادی در شرکت وجود دارد که باید انجام دهند، حال چگونه گردش کار را انجام می‌دهند؟ می‌توانید از آن‌ها بخواهید در مورد تجربیات قبلی خود برای گردش کار توضیحاتی ارائه دهند.

آیا متقاضی از تکنیک‌های خاص یا مدل‌های فرآیند طراحی مانند مدل V استفاده می‌کند؟ پاسخ این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید، آیا شخص متقاضی می‌تواند به عنوان یک طراح رابط کاربری در کنارتان مشغول به کار شود یا خیر.

مهارت‌هایی که طراح رابط کاربری باید به آن‌ها مسلط باشد

مهارت‌هایی که طراح رابط کاربری باید به آن‌ها مسلط باشد

در این قسمت به بررسی سه مهارتی که برای یک طراح رابط کاربری الزامیست، می‌پردازیم.

همدلی با مشتریان و شناسایی نیازهای کاربران

همدلی با مشتریان به طراحان کمک می‌کند تا نیازها، امیدها، ترس‌ها، موانع و اهداف یک کاربر را درک کنند. طراحانی که با کاربران همدل هستند، می‌توانند به مشکلات دید عمیق‌‍‌تری داشته باشند و راه‌ حل‌های بهتری ارائه دهند. در طرف مقابل، شناسایی و درک نیازهای کاربران نیز موضوع بسیار مهمی است. در حقیقت این موضوع باعث تسریع روند حل مشکلات می‌شود.

کنجکاوی

طراحی UI یکی از مشاغلی است که به صورت مداوم در حال تغییر است. فردی که کنجکاو است و به تغییرات علاقه نشان می‌دهد، به توانمندسازی شایستگی‌های خود و شرکت شما، کمک می‌کند. کنجکاوی همیشه باعث بوجود آمدن سوالات روشنی می‌شود که ممکن است دغدغه کاربران هم باشد. بنابراین، فردی که قصد استخدامش را دارید، بهتر است، شخص کنجکاوی باشد.

مهارت‌های ارتباطی

ارتباط موثر به طراحان کمک می‌کند تا بهتر با تیم در تعامل باشند. این تعامل باعث می‌شود ایده‌ها و اهداف خود را با تیم در میان بگذارند و بازخوردهای مختلفی دریافت کنند. همچنین کار کردن روی یک محصول بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی برای یک طراح UI، یک کار غیر ممکن به نظر می‌رسد.

کلام آخر

طراحان UI افرادی بسیار خلاق و باهوش هستند که بدون شک می‌توانند در توسعه و گسترش کسب و کار، کمک زیادی به شرکت شما داشته باشند. اما چه نکاتی را باید برای استخدام طراح رابط کاربری در نظر بگیریم؟ در این مقاله از وبسایت الیت دیزاین سعی کردیم پاسخ به این سوال را به صورت کامل و جامع ارائه کنیم. شما نظرات و پیشنهادات خود را با ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای خوانندگان گرامی، مفید بوده باشد.

 

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (1 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست