برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در دنیای دیجیتال امروز با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی انواع ابزارهای هوشمند به اینترنت، نیازهایی را برای طراحی سایت ریسپانسیو به وجود آورده است. برای اینکه بیشتر بدانید ریسپانسیو چیست در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

اگر بخواهیم سایت خود را از طریق مرورگرهای تلفن هوشمند، تبلت و یا لپ تاپ خود باز کنیم، آیا در همه این ابزار ها اندازه سایت به درستی نمایش داده خواهد شد؟

جواب به این سوال قطعا نه خواهد بود، زیرا اگر بدون توجه به انواع نمایشگرهای هوشمند سایت خود را راه اندازی کنیم قطعا در نمایش وب سایت‌مان به مشکل بر خواهیم خورد که یکی از نقاط ضعف در طراحی سایت ایجاد شده می باشد. در ادامه قابلیت طراحی سایت ریسپانسیو خواهیم گفت.

ریسپانسیو یکی از قابلیت های مهم در طراحی سایت است و به شما این امکان را می دهد تا صفحه سایت شما در انواع نمایشگرهای هوشمند به طور صحیح نمایش داده شود.

ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو (responsive) یا واکنش گرا یک فرآیند طراحی سایت است که با ابعاد و رزولوشن صفحه در دستگاه های مختلف سازگار است و باعث می شود که صفحات وب سایت ها بر روی انواع نمایشگرهای هوشمند به درستی نمایش داده شوند.

برای مثال اگر شما از طریق مرورگرهای دستگاه های هوشمند مختلف مانند؛ تلفن همراه، تبلت و یا لپ تاپ خود وارد صفحه سایت تان شوید، مشاهده خواهید کرد که صفحه سایت شما با توجه به سایز و ابعاد هر نمایشگری به درستی و در اندازه صحیح نمایش داده می شود، که به این قابلیت ریسپانسیو یا همان واکنش گرا بودن سایت می گویند.

درگذشته صاحبان کسب و کار برای ورژن موبایل هزینه طراحی سایت را به صورت جداگانه پرداخت می کردند که بسیار هزینه های بسیاری در بر داشت، اما امروزه با قابلیت ریسپانسیو دیگر نیازی به هزینه مجدد طراحی سایت نیست.

اگر سایتی قابلیت ریسپانسیو بودن را نداشته باشد قطعا کاربران و بازدیدکنندگان بسیاری را از دست می دهد، زیرا اکثر کاربران امروزه فعالیت های اینترنتی خود را با تلفن های همراه خود انجام می دهند.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

در طراحی سایت، یکی از مهمترین نکاتی که می توان به آن اشاره کرد افزایش بازدیدکنندگان برای سایت است. (در این زمینه میتوانید مقاله ۵ روش رایگان و تضمینی افزایش بازدید سایت را مطالعه کنید.)

قابلیت واکنش گرایی سایت برای جذب مخاطبان و کاربران بازدیدکننده سایت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا اگر سایت شما قابلیت ریسپانسیو را نداشته باشد، بازدید از سایت برای کاربران آزاردهنده خواهد بود.

واکنش گرا بودن سایت نسبت به نمایشگر دستگاه های هوشمند مختلف باعث می شود که ما در هنگام بازدید سایت، مطالب و محتوا را در اندازه و ابعاد صحیح در صفحه ببینیم و از زوم کردن و اسکرول کردن صفحه در جهت های مختلف بپرهیزیم.

در سال ۲۰۱۹ میلادی گوگل واکنش گرا بودن سایت را یک اصل مهم برای تمامی وب سایت ها در نظر گرفت.

اکثر سایت هایی که قابلیت واکنش گرا و ریسپانسیو را نداشتند از نتایج جستجو گوگل به شدت افت می کردند. به همین علت امروزه قابلیت ریسپانسیو بودن وب سایت ها در سئو بسیار مهم شده است.

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا
اهمیت طراحی سایت واکنش گرا

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو چیست ؟

۱. انعطاف پذیری بالا:

یکی از مزیت های طراحی سایت ریسپانسیو، انعطاف پذیر بودن سایت است که با انواع نمایشگر ها در سایزهای مختلف مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ و … سازگاری دارد و در نمایش انواع سایت در طیف وسیعی از مرورگر های جدید و قدیمی پیشرو است.

۲. بهتر شدن نتیجه سئو:

طراحی سایت ریسپانسیو از نکات بسیار مهم سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل است و سایت هایی که قابلیت واکنش گرایی را دارند در نتیجه جستجوی گوگل، امتیاز ویژه ای نسبت به سایت های غیر ریسپانسیو دارند و گوگل سایت های ریسپانسیو را در الویت قرار می دهد. برای آشنایی بیشتر با سئو می توانید مقاله سئو چیست را در سایت الیت دیزاین مطالعه کنید.

۳. صرفه جویی در هزینه:

قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن سایت به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد، کاربرانی که قصد داشتند سایتشان در مرورگرهای موبایل به درستی نمایش داده شود باید هزینه ای را جهت راه اندازی و طراحی مجدد سایت برای سایز انواع نمایشگرها پرداخت می کردند. اما امروزه با قابلیت ریسپانسیو، دیگر نیازی به پرداخت هزینه های سنگین طراحی مجدد سایت نخواهید داست.

۴. افزایش کاربران موبایل:

امروزه بیش از 45 درصد از کاربران اینترنت، با تلفن همراه خود در بستر اینترنت هستند.

اگر شما سایتی را که راه اندازی کرده اید در نمایشگرهای موبایل به خوبی نمایش داه نشود، بسیاری از مخاطبانی را که می توانید داشته باشید را از دست خواهید داد.

قابلیت ریسپانسیو سایت سبب افزایش کاربران در انواع مرورگرهای موبایل می شود. زیرا با دسترسی راحت اینترنت در تلفن همراه، اکثر مخاطبان با موبایل همراه خود به وب گردی می پردازند.

چرا باید سایت بصورت ریسپانسیو پیاده سازی و اجرا شود؟
چرا باید سایت به صورت ریسپانسیو پیاده سازی و اجرا شود؟

چرا باید سایت به صورت ریسپانسیو پیاده سازی و اجرا شود؟

اگر میزان بازدید وب‌ سایت خود را در نظر بگیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که اکثر بازدیدکنندگان سایت شما برای بازدید سایتتان از موبایل و دستگاه‌های همراه استفاده می‌کنند.
همین آمار تجربی به شما نشان خواهد داد تا به اهمیت طراحی سایت واکنش گرا برای کاربران این قبیل دستگاه‌های هوشمند پی ببرید.
با استفاده از این قابلیت محدودیت خاصی در استفاده از وب‌سایت شما وجود نخواهد داشت و سایت شما به راحتی با هر دستگاه و با هر اندازه‌ نمایشگر تطبیق خواهد شد.
با امکان طراحی سایت واکنش گرا می‌توانید پاسخگوی نیاز های کاربران با دستگاه های هوشمند جدید و قدیمی باشید.
با استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو می‌توانید دامنه گسترده ای از کاربران اینترنتی را پوشش بدهید.

قابلیت ریسپانسیو بودن سایت یکی از تکنیک های بسیار مهم در سئوی داخلی سایت میباشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای اینکه با تکنیک های سئوی داخلی آشنا شوید توصیه میکنم مقاله سئو داخلی سایت چیست ؟ ۸ عامل مهم بر سئوی داخلی را بخوانید.

تست ریسپانسیو بودن سایت

  • برای تشخیص سایت واکنش گرا ساده ترین راه، وارد کردن آدرس سایت در مرورگر موبایل و تبلت است که در صورت مشاهده سایت متوجه قابلیت ریسپانسیو آن خواهید شد.
  • در صورت عدم دسترسی به موبایل سایت مورد نظر را در لپ تاپ یا کامپیوتر وارد کنید و صفحه سایت خود را zoom in و zoom out کنید. اگر اندازه و چیدمان محتوای آن تغییر کرد در صورتی که اسکرول افقی در صفحه سایتتان نمایان نشد، سایت شما از قابلیت ریسپانسیو بهره می برد.
  • ابزار گوگل (موبایل فرندلی) با وارد کردن آدرس اینترنتی سایتتان در سایت mobile-friendly می توانید برای تست سایت خود اقدام نمایید.
  • همچنین در سایت ivetesttooresponsl می توانید سایت خود را در انواع نمایشگرهای مختلف تست کنید.

نتیجه گیری

در مقاله طراحی سایت ریسپانسیو چیست، دانستیم برای اینکه بتوانیم مخاطبان زیادی را به سایت و کسب و کار خود جلب کنیم، باید سایت خود از امکانات ویژه ای بهره مند کنیم تا بتوانیم خدمات گسترده تری را ارائه دهیم. با امکان ریسپانسیو بودن سایت می توانید در میان کاربران جایگاه ویژه ای را در مقایسه با رقیبان خود داشته باشید.

تیم طراحی سایت الیت دیزاین با طراحی انواع سایت با قابلیت واکنش گرا در خدمت شما عزیزان است. بهترین خدمات طراحی سایت را از ما بخواهید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (3 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست