حدود ده سال از زمانی که اینفوگرافیکها در صحنه طراحی و گرافیک دنیا ظاهر شدند، میگذرد. و از همان ابتدا با اقبال عمومی مواجه شدند و بسرعت به عنصر اصلی برای برقراری ارتباط در کلاسهای درس، در محل کار و در سراسر وبسایتها تبدیل شدند. اما اگر در دنیای طراحی و محتوا، تازه کار هستید، ممکن است اصطلاح اینفوگرافیک هنوز برای شما ناآشنا باشد. در این مقاله قصد داریم به پرسش «اینفوگرافیک چیست؟» پاسخ دهیم. همراه ما در الیت دیزاین باشید.
اینفوگرافیک چیست؟
بر اساس فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، یک اینفوگرافیک “نمایش بصری اطلاعات یا داده ها” است. در حقیقت اینفوگرافیک متشکل از دو واژه Information و Graphic است. بصورت عامیانه به تصاویری که حاوی متن نوشته و عکسهایی حول محور یک موضوع باشد اینفوگرافیک میگویند.
اینفوگرافیک مجموعهای از تصاویر، تجسم دادهها مانند نمودارهای دایرهای و نمودارهای میلهای، با حداقل متن و نوشته است که نمای کلی یک موضوع را به راحتی قابل درک میکند. آنها از تصاویر جذاب و جالب برای انتقال سریع و واضح اطلاعات استفاده می کنند.
اینفوگرافیکها ابزار بسیار ارزشمندی برای ارتباطات بصری هستند. همینطور قدرت ارائه دادههای پیچیده را به صورت مختصر و مفید دارند.
رایجترین تعریف اینفوگرافیک از این تصاویر به عنوان یک نمایش بصری اطلاعات و دادهها یاد میکند. اینفوگرافیکها با ترکیب عناصر تصویری، متنی، نمودار و اخیراً ویدئوها، ابزاری موثر برای ارائه دادهها و توضیح مسائل پیچیده به گونهای هستند که میتوانند به سرعت به بینش و درک بهتر کمک کنند.
پس اینفوگرافیک عبارت است از:
- تصویرسازی مملو از دادهها، اطلاعات، یا داستان.
- ابزاری برای آموزش و اطلاع رسانی.
- راهی برای ایجاد آگاهی از برند.
اینفوگرافیک ها چه کاربردی دارند؟
اینفوگرافیکها باید با یک ایده واضح و روشن و با دانستن اطلاعات اولیهای مثل مخاطب هدف کیست؟ و پیام اصلی چه خواهد بود؟، تولید شوند.
همچنین میتوان از اینفوگرافیک برای نشان دادن تغییرات یا مقایسه در داده ها، زمان و مکان و همچنین آمار، نقشه ها و سلسله مراتب استفاده کرد.
محققان MIT یک مطالعه ردیابی چشم را برای تعیین نحوه پردازش اطلاعات توسط افراد انجام دادهاند. آنها دریافتند که تیترهای خوب کلید حفظ مخاطب هستند. عناوین مناسب بینندگان شما را جذب میکنند، و آنها را کنجکاو میکنند تا بیشتر بیاموزند. همینطور آنها باید به ما کمک کنند تا محتوای اینفوگرافیک را درک کرده و به خاطر بسپاریم. طبق نتایج این مطالعات، اینفوگرافیکها بیشتر از آنچه گفته میشود، برای بخاطرسپاری اطلاعات راحت هستند.
از اینفوگرافیک ها چه استفادهای میتوان کرد؟
اینفوگرافیکها برای راحتتر کردن فهم اطلاعات پیچیده و مشکل بوجود آمدند.
مثل:
- برای نمایش نمای کلی از یک موضوع یا مسئله.
- توضیح و تفسیر فرآیندهای پیچیده و مشکل .
- انتشار دادههای نظرسنجیها و تحقیقات و آزمایشات.
- خلاصهسازی منابع اطلاعاتی و گزارش طولانی.
- مقایسه موارد و دادههای مختلف: مثل مدلهای مختلف تلفن همراه یا مقایسه علائم سویه امیکرون و دلتای کرونا
- افزایش آگاهی: مثل آگاهی از روشهای جلوگیری از سرایت بیماری
- و در آخر زمانی که نیاز داریم در مورد مسئلهای، خلاصهای سریع و شسته رفته ارائه دهیم.
این بدان معناست که اینفوگرافیک میتواند تقریباً در هر کسب و کاری مفید باشد.
اینفوگرافیک و بازاریابی دیجیتال:
با این پرسش مواجهایم که از اینفوگرافیکها در بازاریابی چه استفاده میشود؟
در دنیای دیجیتال مارکتینگ از اینفوگرافیکها برای آگاهی از برند و افزایش تعامل استفاده میشود.
همچنین شما نیز میتوانید در بازاریابی آنلاین برای موارد زیر از اینفوگرافیک استفاده کنید:
- دستاوردهای کسب و کار خود را با طراحی یک اینفوگرافیک مناسب در لندینگ پیج یا یک صفحه وبسایت به نمایش بگذارید.
- برای ارائه اخبار، نمایش محصول یا خدمات جدید میتوانید از اینفوگرافیکها استفاده کنید.
- میتوانید نقل قولهای اینفلوئنسرها یا افراد مشهور حوزه خود را جمع آوری کنید، آنها را در یک اینفوگرافیک بصورت پست منتشر کنید.
همچنین میتوانید برای آشنایی با تاثیر اینفوگرافیک در بازاریابی محتوا مقاله «بازاریابی محتوا چیست؟» را مطالعه کنید.
اینفوگرافیک ها و کسب و کارهای کوچک و استارتاپها
استارتاپها میتوانند برای دستیابی به مخاطبان جدید و افزایش آگاهی از برند، از اینفوگرافیکها استفاده کنند.
لیستها، نوع رایجی از اسناد هستند که معمولا همه کسب و کارها با آن سر و کار دارند. اما خواندن لیستهای طولانی برای مخاطب خسته کننده و زمانبر است. بعید است که خوانندگان حتی اطلاعات لیستها را به خاطر بسپارند. در اینجا اینفوگرافیکها میتوانند بسیار کاربردی باشند و موضوعات مختلف را به طور کامل و مختصر در اینفوگرافیک پوشش داده میشوند.
کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان می توانند از اینفوگرافیک برای موارد زیر استفاده کنند:
- برای تهیه بروشورهای راهنمایی، آگاهی از برند و…
- تبلیغ کسب و کار خود
- به نمایش گذاشتن تاریخچه شرکت در صفحه «دربارهی ما» وب سایت
- ارسال خبرنامهها
اینفوگرافیک ها برای آگاهی اجتماعی:
علاوه بر مواردی که قید شد، اینفوگرافیکها برای سازمانهای مردم نهاد، گروههای مختلف اجتماعی و… نیز مفید میباشند.
اینفوگرافیکها میتوانند به گسترش آگاهی در بین مردم کمک کرده و شناخت آنها را در مورد مسائل اجتماعی بالا ببرند.
بخاطر بیاورید که اینفوگرافیکها تا چه اندازه در آگاه سازی و آموزش روشهای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مثبت عمل کردند و چقدر تاثیرگذار بودند.
انواع اینفوگرافیک چیست ؟
اینفوگرافیکها به دستههای مختلف طبقه بندی شدهاند در میان آنها رایجترین انواع اینفوگرافیکها عبارتند از:
- آماری
- اطلاعاتی
- تایم لاین (جدول زمانی)
- روندی (داستانوار)
- مقایسهای
به عنوان مثال، اینفوگرافیکهای اطلاعاتی معمولاً نسبت به انواع دیگر اینفوگرافیکها متن پیچیدهتری دارند.
از سوی دیگر، اینفوگرافیکهای آماری بیشتر بر روی اعداد و تجسم دادهها و نمودارها مانور میدهند و متن و روایت بسیار کمتری نسبت به اینفوگرافیکهای اطلاعاتی دارند.
اینفوگرافیک تایم لاین باید تاریخ و زمان داشته باشد. اینفوگرافیکهای مقایسهای معمولاً شامل ستونها و ردیفها میشوند و…
چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟
اگر این مقاله شما را متقاعد کرده که اینفوگرافیک ابزاری است که باید از آن در کسب و کارتان یا حتی برندسازی شخصی استفاده کنید، احتمالاً با این سوال مواجه میشوید که چطور اینفوگرافیک بسازید؟
در ادامه راهنمای گام به گام در مورد نحوه طراحی اینفوگرافیک، که منبع بسیار خوبی برای شروع میباشد را آوردهایم.
با استفاده از مراحل زیر، یک طرح کلی اینفوگرافیک، از محتوای موجود تهیه کنید
نکات کلیدی محتوای خود را مشخص کنید. انتخاب کنید که دقیقا قرار است دربارهی چه چیزهایی بنویسید.عنوان، سر صفحهها، سر فصلهای فرعی و متن محتوا را از قبل آماده کنید.
از الگوهای آماده اینفوگرافیک در اینترنت (تمپلیتها) استفاده کنید
بعد از اینکه یک طرح کلی تهیه کردید، باید یک الگوی اینفوگرافیک انتخاب کنید. تمپلیتهای اینفوگرافیک از پیش ساخته شده میتوانند منبع خوبی برای الهام بخشیدن به طراحی مورد نیاز شما باشند. هنگام انتخاب یک تمپلیت آماده اینفوگرافیک باید موارد زیادی را در نظر بگیرید:
از جمله رنگها، سبک، فونتها و اینکه هر کدام از این عوامل چقدر با محتوای شما هم جهت هستند.
اینفوگرافیک خود را شخصیسازی کنید
هنگامی که یک قالب اینفوگرافیک را انتخاب کردید، میتوانید بر اساس نیاز خود شروع به شخصیسازی آن کنید.
در اینجا چند راهحل برای تطبیق اینفوگرافیکهای آماده با محتوای برند شخصی آوردهایم:
- تغییر رنگ پس زمینه و متن تمپلیت آماده به رنگ سازمانی برند خودتان.
- متن را متناسب با لحن برند خود تنظیم کنید.
- اضافه کردن نمادهای مرتبط با موضوع و برند شما.
- لوگوی برند خود را اضافه کنید.
رنگهای متضاد برای جلب توجه
یکی دیگر از عناصر اصلی طراحی که باید به آن توجه داشته باشید رنگها هستند. رنگها میتوانند به عنوان یک ابزار برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین استفاده شوند. همینطور از رنگها، میتوانید برای گروهبندی اطلاعات و جداسازی بخشهای مختلف محتوای اینفوگرافیک استفاده کرد. سعی کنید از رنگهای متضاد برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبین استفاده کنید.
استفاده از فونتها
فونتها هم مثل عناوین یکی از اولین چیزهایی هستند که افراد در اولین نگاه به یک اینفوگرافیک، با آن برخورد میکنند. اگر فونتها بد انتخاب شوند، میتوانند یک اینفوگرافیک خوب را هم خراب کنند.
برای استفاده صحیح از فونتها در اینفوگرافیک، بهتر است سه سبک فونت مختلف انتخاب کنید: یکی برای عنوان اصلی، یکی برای عنوان بخش و دیگری برای متن اصلی.
- فونت هدر اصلی باید بزرگترین فونت باشد.
- فونت بخشها باید کمی کوچکتر باشند، اما همچنان باید در صفحه اصلی بولد باشند و به چشم بیایند.
- فونت متن بدنه باید کوچکترین و تا حد امکان خوانا باشد.
سادگی در انتقال مفاهیم
نکته کلیدی و بسیار مهم این است که هنگام طراحی اینفوگرافیک به یاد داشته باشید که سادگی کلید اصلی یک اینفوگرافیک موثر و کاربردی ست. هدف از ایجاد اینفوگرافیکها، سادهسازی مطالب پیچیدهی علمی و اطلاعاتی است. پس طراحی بصری و محتوایی آن نیز باید به همین شیوه ساده و رسا باشد تا موجب سردرگمی مخاطب نشود.
عناصر اصلی اینفوگرافیک چیست؟
هر محتوای نابی یکسری عناصر اصلی و مهم دارد، اینفوگرافیکها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ما دو مورد اصلی را برای شروع فهرست کردهایم:
داستان اینفوگرافیک
برای ساخت یک اینفوگرافیک فقط تصاویر و اطلاعات کافی نیست! از آنجایی که اینفوگرافیکها ابزار بصری هستند، باید حول یک داستان متمرکز شوند تا توجه خواننده را به خود جلب کنند.. شما باید مخاطب را با یک روایت مجذوب محتوای خود کنید.
دادهها
دادهها نقش حیاتی در تعیین صحت اطلاعات اینفوگرافیکهای شما دارند. ارجاع به آمار و اعداد موجب اعتمادپذیرتر شدن محتوای شما خواهد شد. میتوانید درصدها و اعداد مهم را برجسته کنید و نمودارها را به اینفوگرافیک خود اضافه کنید تا باعث جلب اعتماد مخاطب شود.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم به توضیح پرسش «اینفوگرافیک چیست؟» بپردازیم و بهترین اطلاعات موجود را برای شما آماده کنیم.
فراموش نکنید که اینفوگرافیکها در بازاریابی محتوا و تاثیرگذاری بر مخاطبین، نقش بهسزایی دارند و جزئی از بهترین راههای انتقال اطلاعات هستند. قطعا میتوانید با طراحی چشم نواز و تولید محتوا ناب، بهترین مدل اینفوگرافیکها را برای شبکههای اجتماعی خود تهیه کنید.