برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 11 دقیقه وقت بگذارید : )

امروزه با افزایش کسب و کارهای اینترنتی، رقابت در بین برندها هم افزایش پیدا کرده است. بنابراین برای حفظ جایگاه هویت برند و موقعیت نام تجاری، باید به ارائه مداوم نام تجاری و هم سویی با ارزش های مخاطبان پرداخت. برای دستیابی به این اهداف می توان از Archetype برند تجای در هویت بخشیدن به برند تجاری استفاده کرد. برای اینکه بیشتر بدانید کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست و آشنایی با 12 کهن الگو برند یا آرکتایپ در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست؟

کهن الگو برند یا آرکتایپ (Archetype)، احساسات، رویدادها و نوع شخصیت های داستانی هستند، که دارای صفات و ویژگی هایی برای تعریف برند می باشد،که با استفاده از آنها می توان متوجه شد، که برندها می خواهند چه چیزی را به اجرا در بیاوردند و به مخاطبان منتقل کنند.

کهن الگوهای نام تجاری به برندها شخصیت می دهند و روشی برای ارائه یک نام تجاری و مفاهیم ارتباطی نظیر: نمادها، ارزش ها، رفتارها و پیامهای آن به عنوان یک شخصیت انسانی است، بنابراین مخاطبان آنها را بهتر می شناسند و بیشتر با برندها ارتباط برقرار خواهند کرد.

اولین قدم برای شخصیت سازی برند، انتخاب شخصیتی مناسب برای برند است، و همه ما در ضمیر ناخود آگاه مان استانداردهایی برای شخصیت های مختلف در نظر داریم.

برای مثال همه ما یک تصور یکسان، از شخصیت یک انسان خیرخواه، عاشق، قهرمان و یا یک انسان خودخواه در ذهن مان داریم و ما در هر کجای دنیا که برویم می توانیم از روی برخورد رفتاری انسانها این شخصیت ها را شناسایی کنیم.

کسب و کارهامی توانند از طریق Archetype به راحتی یک هویت شخصیتی برای برند خود انتخاب کنند و در ارتباط با مخاطبان، از روانشناسی این شخصیت ها برای برند خود موجب برقراری و درک هویت بیشتر از سوی مخاطبان شوند.

هدف استفاده از کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست؟

استفاده از کهن الگوها در شخصیت برند، یکی از مهم‌ترین روش های بازاریابی‌ است، که برندهای زیادی برای شخصیت بخشیدن به برند خود از این روش استفاده کرده اند.

همچنین کسب و کارها با در نظر گرفتن یک آرکی تایپ قالب، شخصیتی انسانی به برند خود می دهند تا بتوانند به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

با استفاده از آرکتایپ های برند می توانید یک هویت بسیار قوی و شخصی برای برند خود ایجاد کنید و مصرف کنندگان و مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید.

هدف استفاده از کهن الگوهای تجاری، هویت بخشیدن به برندها می باشد و می تواند یک هویت برند شخصی، باورپذیر و قوی را برای کسب و کار ایجاد کند. در این راستا می توانید از رنگ ها نیز در شخصیت دادن برندتان استفاده کنید و مقاله روانشناسی رنگ در کسب و کار و معرفی مفهوم رنگ ها را مطالعه کنید.

چرا آرکتایپ ها برای برندینگ مهم هستند؟

اولین اهمیت کهن الگوها برای برند سازی، متمایز شدن برند شما با سایر برندها می باشد، زیرا با توجه به شخصیت هایی که برای برند خود انتخاب می کنید امکانات متعددی را با سایر برندهای رقبای خود ایجاد خواهید کرد و در بین آنها به یاد ماندنی تر و منحصر به فردتر خواهید شد.

همچنین آرکتایپ ها ارتباط عمیق تری با مخاطبان شما برقرار خواهند کرد، زیرا جنبه شخصیتی و انسانی به برندها می دهند و دارای مجموعه ای از ویژگی ها، رفتارها و خلق و خوهایی شبیه به رفتار انسان هستند.

موارد مورد نیاز برای انتخاب یک کهن الگو متناسب با برند چیست؟

استفاده از کهن الگو برای هویت بخشیدن به برندهای تازه تاسیس و کوچک بسیار اثر بخش است و می تواند به رشد و توسعه برند کمک کند. بنابراین برای انتخاب یک کهن الگو برند باید مواردی مهمی را در نظر داشته باشید:

ارزش های شما

ارزش ها و اهداف کسب و کار، عناصر اصلی کهن الگوی برند است و همه ویژگی های دیگر را آگاه می سازد. بنابراین برای انتخاب یک آرکی تایپ متناسب با برندتان باید مواردی همچون ارزش هایی که می خواهید به برندتان نسبت دهید را در نظر داشته باشید.

همچنین باید اهداف و موقعیت کسب و کار خود را در نظر بگیرید تا بتوانید نشان دهید که برند شما به چه معناست.

مخاطب مورد نظر شما

نوع آرکتایپی که برای برند خود انتخاب می کنید تا حد زیادی بستگی به مخاطب شما دارد. الگوی برند و مخاطبان مورد نظر شما باید با هم همسو باشند.

درباره مشتریان خود تحقیق کنید، شخصیت های خریدار ایجاد کنید و از علایق و ارزش های آنها عمیقا مطلع شوید. برای شناسایی مشتریان و مخاطبین می توانید مقاله پرسونای مشتری چیست را بخوانید.

صنعت شما

انتخاب یک کهن الگوی متناسب با کسب و کار شما بستگی به ویژگی های برند، صدای نام تجاری برند، پیام رسانی و استراتژی که برند شما دارد، و همچنین بسته به این که کسب و کار شما در چه صنعتی قرار گرفته دارد.

هنگامی که ارزش ها، اشکالات و اهداف خود را مشخص کردید، می توانید یک الگو برای نام تجاری خود ایجاد کنید که می خواهید نمونه اولیه نام تجاری شما چگونه باشد.

۱۲ کهن الگو برند یا آرکتایپ

بسیاری از برندهای موفق در دنیا برای انتقال هویت خود یک احساس قوی در برندشان ایجاد می کنند تا بتوانند با مخاطبان هدف خود ارتباط عمیق تری را ایجاد کنند.

اکنون نگاهی عمیق به 12 کهن الگوی برند می اندازیم و استراتژی های نام برند، شخصیت برند، پیام رسانی و نیروی عملکرد آنها را توسط این 12 آرکتایپ مشخص می کنیم.

کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست ؟ معرفی 12 Archetype
قهرمان

کهن الگو برند یا آرکتایپ قهرمان

آرکی تایپ قهرمان دارای ویژگی هایی همچون شجاعت و اراده می باشد و قصد دارد تا دنیا را به جای خوبی تبدیل کند.

آرکتایپ برند قهرمان می خواهد تا یک احساس قدرت و انگیزه را در مشتریان برند ایجاد کند و با اثبات ارزش های خود از طریق شجاعت و اراده نشان دهد که افراد سخت کوشی هستند که دوست دارند سخت کار کنند تا مهارت های لازم را داشته باشند.

شعار آرکی تایپ قهرمان این است که می گوید: “جایی که اراده وجود دارد، راهی هم وجود خواهد داشت”.

بنابراین با توجه به این شعار در آرک تایپ قهرمان، درست زمانی که همه چیز از بین رفته است، قهرمان از راه می رسد و می تواند همه چیز را نجات دهد.
اگر می خواهید از این آرکی تایپ برای کسب و کار خود استفاده کنید، بهتر است تا یک هدف مشخص برای پیروزی در رقابت با سایر برندها داشته باشید، زیرا مشتریان این نوع آرکتایپ به دنبال کیفیت محصولات هستند.

کهن الگوی قهرمان بهترین انتخاب برای برند سازی محصولاتی مانند کفش، لباس ورزشی، تجهیزات و خدمات اضطراری مانند برق، مکانیک، لوله کشی و… می باشد.

برندهای معروف این کهن الگو:

  • نایک و آدیداس
عاشق
عاشق

کهن الگو برند یا آرکتایپ عاشق

انگیزه کهن الگوی عاشق ایجاد یک احساس جذاب، مطلوب و خواسته شده در بین مخاطبان است، و قصد دارد تا یک تجربه لذت بخش و صمیمیت را در مشتریان برند خود ایجاد کند.

این آرکی تایپ به دنبال عشق و لذت است و می خواهد مخاطبان را شیفته خود کند، بنابراین با انتخاب این آرکی تایپ برای برند ها باید ظاهر محصولات و همچنین بسته بندی آنها را به صورت زیبا و جذاب طراحی کرد تا مشتریان با مصرف محصولات این برندها حس جذابیت پیدا کنند.

برندهای الگوی عاشق می خواهند مطلوب واقع شوند. بنابراین آنها سعی می کنند تا تجربه هایی مانند صمیمیت، احساسات و لذت را در ارزش ها و پیام های خود قرار دهند.

الگو عاشق بهترین انتخاب برای برندهایی مانند؛عطر و ادکلن، لوازم آرایشی، جواهرسازی، مد و فشن می باشد.

برند های معروف‌ این کهن الگو :

  • Victoria’s Secret و Alfa Romeo
شعبده باز
شعبده باز

کهن الگو برند یا آرکتایپ شعبده باز

یکی از صفات شعبده باز راز آلود بودن است. شعبده باز رویا را تبدیل به واقعیت می کند و از روش هایی که به ظاهر عرفانی به نظر می رسند، برای تحقق این امر استفاده می کنند.

استفاده برندها از این آرکی تایپ باعث می شود که برندها به توانایی های خود تکیه کنند و طیف وسیعی از شخصیت ها را جذب خود کنند.

الگوی شعبده باز از نظر خلاقیت و ابتکار، به الگوی خالق شباهت زیادی دارد. برند هایی که الگوی شعبده باز را انتخاب می کنند، دارای مواردی هستند که می توانند لحظات جادویی را خلق می‌کنند.

کهن الگوی شعبده باز بهترین انتخاب برای برندسازی محصولاتی همچون؛ زیبایی، سرگرمی، تندرستی و برندهایی که محصولات راز آلود ارائه می کنند مناسب می باشد.

برندهای معروفی که این آرکتایپ را انتخاب کرده‌اند:

  • دیزنی و Sony
کهن الگو برند یا آرکتایپ دانا
دانا

دانا

از صفات بارز این الگو جستجوی علم و دانش است، و در برندسازی خود را جستجوگر حقیقت و خرد معرفی می کند. این الگو به عنوان مربی و مشاور شناخته می شود و هدف آنها ارائه دانش، جستجوی اطلاعات، درک جهان و به اشتراک گذاری دانش با مخاطبان است.

از این آرکی تایپ برای برندهایی که دائم در جستجوی اطلاعات و یادگیری هستند استفاده می شود مانند؛ رسانه های خبری، مدارس و دانشگاه‌ها، موتورهای جستجو و…
برندهای معروفی که این آرکتایپ را انتخاب کرده‌اند:

  • گوگل و الیت دیزاین
خلاق
خلاق

خلاق

کهن الگوی خالق به دنبال نوآوری و خلاقیت است. خالق به دنبال این است تا بتواند تا چیزهای جدیدی را خلق و کشف کند.استفاده از این Archetype در برند سازی به معنای تولید یک محصول بدون نقص و خلاقانه است.

برندهایی که از این آرکی تایپ را انتخاب می کنند تمایل به تولید محصولاتی ماندگار دارند و مشتریان این برندها انتظار دارند تا تبلیغاتی خلاقانه از این برندها دریافت کنند.
از این آرکتایپ برای برندهایی که به دنبال نوآوری و خلاقیت هستند استفاده می شود مانند؛ بازاریابی، تبلیغات، طراحی، هنر و…

برندهای معروفی که آرکتایپ خالق را انتخاب کرده‌اند:

  • اپل و Adobe
کهن الگو برند یا آرکتایپ دلقک
دلقک

 دلقک

آرکتایپ دلقک از زندگی در لحظه لذت می برد و خود را با اوقات خوب و جنبه مثبت و سبک زندگی همرا می داند.

این آرکتایپ معمولا به دنبال طنز و سرگرمی برای شاد کردن افراد است. انگیزه دلقک ایجاد سرگرمی است و می خواهد تا در لحظه مخاطب را شاد کند و اوقات خوشی را برای آنها رقم بزند.

برندهایی که از این آرکتایپ استفاده می کنند معمولا دارای عناصر مفرح و شادی هستند و می توانند مخاطبان را در لحظه شاد کنند.آنها از طریق خنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند.

این الگو مناسب کسب و کارهایی مانند؛ خدمات کودکان، شیرینی پزي، نوشیدنی و… می باشد.
معروف‌ترین برندهای کهن الگو دلقک:

  • M&M و چی توز
حاکم
حاکم

حاکم

این آرکی تایپ دارای ویژگی هایی همچون اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، قدرت و اشرافیت است و نماد رسیدن به قله موفقیت می باشد. از این الگو برای برندهای با کیفیت، لوکس، و گران قیمت استفاده می شود و دارای قدرت و فرمان دهی می باشد.

این کهن الگو تمایل دارد تا برتری را خود را نشان دهد و قصد دارند که آنها را با کسانی که از آنها پیروی می کنند به اشتراک بگذارند. هدف این آرکی تایپ ایجاد احساس کنترل، قدرت و احترام برای جلب نظر مخاطبان می باشد. آنها حس برتری و انحصاری بودن را به مشتریان منتقل می کنند.

این آرکتایپ مناسب برندهایی مانند؛ خودرو های مدل بالا، هتل ها، تولید اشیاء ظریف مانند ساعت، پوشاک و هر برند لوکس و کیفیت بالا استفاده می شود.

معروف‌ترین برندهایی این الگو:

  • مرسدس بنز و رولکس
یاغی
یاغی

یاغی

این آرکی تایپ به دنبال انقلاب و بر هم زدن جامعه می باشد و می خواهد تا قوانین را تغییر دهد و کنترل امور را در دست بگیرد.

برندهایی که الگوی یاغی را انتخاب می کنند به دنبال ایده های جسورانه و بسیار متفاوت برای تولیدات و ارائه محصولات هستند و همواره با هنجار شکنی ها و شکستن چهارچوب ها مخاطبان را شکفت زده می کنند.

از این آرکی تایپ برای برندهایی مانند؛ موتور سیکلت، ساخت و ساز، ابزار آلات تخریب و… استفاده می کنند.
معروف‌ترین برندهای این کهن الگو :

  • Harley Davidson و Diesel
 کاشف یا  کاوشگر
کاشف یا  کاوشگر

 کاشف یا  کاوشگر

شخصیت کاشف به دنبال ماجراجویی و جستجو می باشد و دارای روحیه ای شجاع، مارجراجو و کاوشگر می باشد. برند هایی که این آرکی تایپ را انتخاب می کنند به دنبال جلب توجه مصرف کنندگان و به چالش کشیدن مخاطبان هستند.

برندهایی که دارای کهن الگو کاوشگر هستند ماجراجو و بی باک هستند و هدف اصلی آنها این است تا با جستجو و کاوش شناخته شود.

از این آرکتایپ برای برندهایی که به دنبال ماجراجویی هستند استفاده می شود مانند؛ تجهیزات کوهنوردی و سفر، خودرو های شاسی بلند، سفرهای ماجراجوی و…
نمونه ای از معروف‌ترین برندهای این آرکی تایپ :

  • Jeep و Nasa
معصوم و بی گناه
معصوم و بی گناه

معصوم و بی گناه

در آرکتایپ معصوم هدف اصلی نگرش مثبت به زندگی است. ویژگی های این الگو خوش بینی،آزادی، خوشحالی وشادابی و طراوت است. این آرکی تایپ ترس از گناه دارد و از گناه پرهیز می کند.

برند هایی که آرکتایپ بی گناه را انتخاب می کنند باید دارای ویژگی های که منجر به شادابی، طراوت و روحیه تازه اند باشند. این الگو به دنبال آزادی است و از اشتباه و تنبیه شدن به دور است.

کهن الگوی معصوم بهترین انتخاب برای معرفی محصولات زیبایی، مراقبت از پوست، محصولات غذایی و… می باشد.
معروف‌ترین برندهای این الگو:

  • داو و اولکر
همه پسند
همه پسند

همه پسند

کهن الگوی همه پسند دارای شخصیتی معمولی و متواضع است و به همه افراد جامعه تعلق دارد.

این آرکتایپ در بین افراد شبیه به یک “مرد معمولی” است و خود را برتر از دیگران نمی داند. هدف اصلی این آرکتایپ همسویی با ارزش های اساسی است و به اینکه همه انسان ها از حقوق یکسانی برخوردر هستند معتقد است.

مرد معمولی به دنبال این است تا از طریق احساسات و فعالیت های روزمره با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کند و معمولا با خانه و زندگی خانوادگی سازگار هستند.

برندهای این الگو معمولا مقرون به صرفه و کم هزینه هستند و برای همه افراد جامعه مناسب است، بنابراین بخش عمده ای از نیازهای اساسی بازار را این آرکی تایپ تامین می‌کند.

کهن الگو همه پسند برای محصولات و خدماتی همچون؛ پوشاک روزمره، لوازم خانگی، غذای راحت و… مناسب است.
معروف‌ترین مارک‌هایی که این کهن الگو را انتخاب کرده‌اند:

  • GAP و Target
مراقب
مراقب

مراقب

این آرکتایپ دارای شخصیتی فداکار، صبور، دلسوز و پشتیبان می باشد که به دنبال حمایت و مراقبت از نیازمندان است. این آرکتایپ به صورت واکنشی و پیشگیرانه عمل می کند و در هر جایی که یک اتفاق ناگوار به وجود بیاید حضور پیدا میکند.

هدف اصلی برندهایی که دارای این Archetype ها هستند کمک به نیازمندان است، و اغلب کسانی هستند که بسیار حساس هستند و به دنبال به وجود آوردن احساس امنیت و پشتیبانی برای افرادی که نیاز به کمک دارند هستند. آنها پیامهای گرم و متفکرانه ای ارائه می دهند.

استفاده از کهن الگوی مراقب بهترین گزینه برای بیمارستان ها و مراقبت های پزشکی، خیریه ها، خدمات اجتماعی، مراقبت های بهداشتی و… می باشد.
معروف‌ترین برند های الگو مراقب:

سازمان بهداشت جهانی و WWF

نتیجه گیری

در این مقاله با کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست آشنا شدیم و به 12 کهن الگوی برند شخصیتی که می توانید برای برند خود در نظر داشته باشید به طور مفصل پرداختیم.

دریافتیم که استفاده از آرکی تایپ ها برای شخصیت دادن به برند باعث می شود تا مخاطبان ارتباط عمیق تری نسبت به برند شما داشته باشند و بخش احساسی و رفتاری مخاطب را تحت کنترل داشته باشد.

بنابراین برای هویت بخشیدن به برند خود حتما یک آرکتایپ متناسب با برند خود در نظر بگیرید و در راستای هدف گذاری کسب و کارتان موفقیت های بیشتری را در برند سازی کسب و کارتان کسب کنید.

برای اینکه بدانید کدام الگو متناسب کسب و کار شماست، می توانید با تیم مشاوران الیت دیزاین تماس حاصل کنید و آرکتایپ برندتان را که برای خدماتی همچون طراحی لوگو و طراحی سایت مورد نیاز است را مشخص کنید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (4 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست