برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 9 دقیقه وقت بگذارید : )

امروزه روانشناسی رنگ در کسب و کار و معرفی مفهوم رنگ ها یکی از مهمترین بخش های بازاریابی به شمار می آید و از اهمیت ویژه ای برای برند سازی برخوردار است. برای شناخت و روانشناسی رنگ ها در ادامه این مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

همچنین تاثیر رنگ در متقاعد کردن افراد نقش بسزایی دارد و یک برند می تواند توسط رنگ ها افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب کند. روانشناسی رنگ‌ در بازاریابی و برندینگ معمولا برای طراحی سایت ، طراحی لوگو، بنرهای تبلیغاتی و هویت برند اهمیت ویژه ای دارد. برای آشنایی با طراحی لوگو می توانید مقاله لوگو چیست را مطالعه کنید.

روانشناسی رنگ چیست؟

به بررسی و مطالعه رنگ ها و تاثیر آن بر روی احساسات و رفتار انسان روانشناسی رنگ می گویند. همچنین در حوزه بازاریابی و برندینگ، روانشناسی رنگ به منظور تاثیر رنگ برند، بر روی احساست و رفتار های مصرف‌کننده، برای خرید محصولات و خدمات یک برند می باشد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ نکته بسیار مهمی است که برای بازاریابی و ایجاد یک برند جدید باید به آن توجه و دقت زیادی نمود.

هدف از روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟

هدف از روانشناسی رنگ در کسب و کار، تحقیق و بررسی تاثیر رنگ ها بر تصمیمات، عملکرد و رفتارهای روزمره ما برای خرید محصولات و خدمات است. تاثیر رنگ در برندینگ بسیار قدرتمند می باشد به صورتی که می تواند برای تمام رفتارهای ما موثر واقع شود.

همچنین هدف روانشناسی رنگ به نوعی شخصیت دادن به برند است و انتخاب یک رنگ متناسب می تواند، دیدگاه مصرف کننده را نسبت به شخصیت برند را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر میخواهید با انواع شخصیت های برند آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست را مطالعه کنید.

به این ترتیب می‌توان گفت؛ که با هدف روانشناسی رنگ ها در برندنیگ می توان، تفکرات و عملکرد افراد را برای برندها تحت تاثیر قرار داد .

اهمیت رنگ ها در برند سازی

تحقیقات به دست آمده از روانشناسی رنگ در کسب و کار ها نشان می دهد که بیش از %90 قضاوت هایی که در مورد یک محصول صورت می‌گیرد، به رنگ آن محصول مربوط می باشد. بنابراین اهمیت رنگ ها در برند سازی، انتقال مفاهیم و پیام های برند به مخاطبان است، و هر رنگ پیام متفاوتی را به مخاطب ارسال می‌کند. همچنین با انتخاب رنگ مناسب می توانیم به برندمان هویت دهیم و پیام مورد نظر برندمان را به مخاطبان انتقال دهیم.

هویت برند نقش بسیار مهمی در برندینگ دارد. در برند سازی محصولات، ابتدا باید هویت برند را مشخص کنیم، و سپس توسط روانشناسی رنگ ها، رنگی  متناسب با هویت برند را برای برند سازی انتخاب کنیم.

انتخاب رنگ صحیح می تواند باعث اعتبار برند شما شود و مشتریان زیادی را به سمت محصولات و برندتان جذب کند. همچنین انتخاب رنگ برند باید به گونه ای باشد که متناسب با نوع محصولاتی که می‌فروشید باشد.

اهمیت رنگ در برند سازی سبب متمایز شدن برند ما از سایر رقیبان خواهد شد. با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد برای محصولات، برند خود را بصورت برجسته و محصولاتتان را در بین محصولات مشابه رقیبان خود خاص تر نشان دهید. همچنین میتوانید یک لحن برند برای برندتان انتخاب کنید که برای آشنایی بیشتر با انواع لحن برند می توانید مقاله لحن برند چیست را مطالعه کنید.

چگونه رنگ مناسبی برای برندمان انتخاب کنیم؟

  • یکی از بهترین راه حل ها برای انتخاب رنگ برند همراه شدن با هویت برند است. باید در نظر داشته باشید که هویت برند شما قرار است چه احساسی را در مخاطب تداعی کند. آیا می خواهید احساس امنیت را در محصولات خود به مخاطبان القا کنید یا احساس شور و هیجان را؟ بنابراین منطبق با ارزش های برند میتوان رنگ مورد متناسب با هویت برند را انتخاب کرد.
  • در انتخاب رنگ مناسب برای برند سازی، در ابتدا باید مخاطبان محصولات و خدمات خود را در نظر بگیرید و ببینید که اکثر مشتریان برند شما در کدام رده سنی قرار دارند. برای مثال اگر برند شما دارای محصولاتی برای گروه سنی کودکان است یکی از انتخاب های رنگی محصولاتتان باید در نظر گرفتن احساست و عواطف کودکان باشد.
  • رنگ‌ ها را براساس، ویژگی‌ محصولات و برندهای تولید کننده محصولات انتخاب کنید. ارتباط بین مغز و رنگ باعث برقراری و ایجاد ارتباط میان مخاطبان و محصولات می شود.
  • از انتخاب رنگ برخلاف مفهوم برند به شدت اجتناب کنید. زیرا این کار به شدت به هویت برند شما صدمه میزند و مخاطبان را گمراه خواهد کرد.
  • در انتخاب رنگ برند باید با به جنسیت مخاطب توجه داشت باشد. برای مثال اگر مخاطب شما خانم ها هستند از رنگ هایی مانند بنفش و ارغوانی استفاد کنید.

عوامل مهم رنگ ها در برندینگ

عوامل بسیار زیادی در انتخاب رنگ برند وجود دارد که ما به برخی از این عوامل خواهیم پرداخت.

هدف برند

اولین موردی که برای انتخاب رنگ برند باید مد نظر داشت، هدف برند است. بنابراین شیوه فعالیت و هدف از کاری که میخواهید انجام دهید برای انتخاب یک رنگ خاص بسیار مهم است. برای مثال اگر فعالیت شما در حوزه سلامت است، رنگ سبز بسیار متناسب این کار می باشد.

مناسب بودن

شما باید با توجه به نوع کسب و کار تان بدانید که چه پیغامی را می خواهید به مخاطب منتقل کنید، و به این صورت می توانیم پیام را با یک رنگ مناسب برای برند تطبیق دهیم.

ثبات

رنگ برند باید به طور ثابت باشد و نباید آن را تغییر داد، زیرا ثبات در انتخاب رنگ، هویت برند را تقویت می کند و در ذهن مخاطب همیشه ماندگار می ماند، همچنین ثبات در انتخاب رنگ، برند شما را متمایز از دیگر برندها می کند و علاوه بر این ها به حس اعتماد و وفاداری مخاطبان کمک میکند.

روانشناسی رنگ در کسب و کار و معرفی مفهوم رنگ سفید
روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید یکی از رنگ هایی است که نور را بازتاب می کند و نماد بی گناهی و خلوص است. همچنین این رنگ سمبل پاکیزگی و تمیزی می باشد بنابراین در فعالیت های پزشکی به نشانه تمیزی و استریلیزه بودن از آن استفاده می شود.

رنگ سفید برای تفسیر پاکی و کمال به کار می رود و از آن در ازدواج ها و مراسم های های عروسی به نشانه معصومیت و تازگی است.
برند اپل از جمله برندهایی است که رنگ سفید در لوگوی آن به کار گرفته شده است که نشانه شفافیت است.
از دیگر نشانه های مثبت این رنگ نمایش احساساتی همچون:

  • تمیزی و شفافیت
  • صلح
  • خلوص
  • سادگی
  • جوانی و تازگی
  • کمال و افتخار

همچنین استفاده بیش از حد این رنگ پیامدهای منفی در بردارد که عبارت است:

  • نشانه سردی
  • منزوی بودن و تنهایی
  • پوچی و خالی بودن
روانشناسی رنگ سیاه
روانشناسی رنگ سیاه

روانشناسی رنگ سیاه

رنگ مشکی یک رنگ مدرن است که هیچ وقت از مد نمی افتد و نماد قدرت است. این رنگ مکمل رنگ سفید است و به تاریکی از آن یاد می شود.

این رنگ در دکوراسیون سبب جذب نور محیط می شود و باعث می شود که فضا کوچک‌تر دیده شود. رنگ مشکی شخصیت را پنهان می کند و نشانه پیچیدگی و سنگین بودن است. این رنگ بی‌نظیر است و یک رنگ شیک به حساب می آید. اگر میخواهید در برند خود قدرت را به نمایش بگذارید استفاده از این رنگ توصیه می شود.

از دیگر نشانه های مثبت رنگ سیاه نمایش احساساتی همچون:

  • پیچیدگی
  • امنیت و اقتدار
  • عظمت و قدرت
  • اعتبار
  • ظرافت
  • استحکام و مقاومت

استفاده بیش از حد این رنگ پیامدهای منفی در بردارد که عبارت است از:

  • ظلم و ستم
  • سردی و تاریکی
  • سنگینی
  • غم و اندوه
  • رعب و وحشت
رنگ قرمز
روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز یک رنگ هیجانی و محرک است که تأثیر بسیاری در افراد دارد. همچنین استفاده از این رنگ اهمیت بسیاری در برندینگ دارد. رنگ قرمز نشان دهنده سرعت واکنش‌ است.

رنگ قرمز می‌تواند نشان دهنده توقف و مانع از بروز اشتباه شود. این رنگ دارای بلندترین طول موج است و نشانه شور و هیجان و عشق است.

رنگ قرمز در برندینگ باید با دقت و احتیاط زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر نشانه های مثبت رنگ قرمز نماد احساساتی همچون:

  • قدرت
  • گرمی
  • شور و هیجان
  • سرعت و انرژی
  • بی باکی

سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای منفی) عبارت‌اند از:

  • خشم
  • تهدید و خطر
  • هشدار و اختلال
  • اختلال
  • درد
روانشناسی رنگ آبی
روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی رنگی آرام بخش و نشان دهنده شفافیت و آرامش است. این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ های دنیا به شمار می رود و در حوزه برندینگ از آن استفاده زیادی می شود. رنگ آبی نماد ارتباط و وفاداری و همچنین نشانه ثبات و اعتماد می باشد.

از رنگ آبی معمولا در لوگوها و نماد بانک ها بیشتر دیده می شود زیرا حس قدرت و ثبات را به مخاطب منتقل می کند.

از جمله پیامدهای مثبت احساسی رنگ آبی مواردی همچون:

  • اعتماد
  • وفاداری
  • پایداری و منطقیت
  • آرامش و امنیت
  • طراوت

استفاده بیش از حد رنگ آبی پیامدهای منفی در بردارد که عبارت است از:

  • سردی
  • سکوت
  • بی‌احساسی
  • ناراحتی
سبز
روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز نماد رشد و سلامتی است. این رنگ بسیار آرامش بخش است و از نظر روانشناسی به کاهش استرس و آرامش ذهن کمک می کند. سبز رنگ در برندینگ نماد آرامش و حرفه‌­ای بودن است. رنگ سبز حس امنیت را به مخاطب می دهد و یکی از اطمینان بخش ترین رنگ هاست.

از دیگر نشانه های رنگ سبز نمایش احساسات مثبت نظیر:

  • نشاط و سلامتی
  • امید و سرزندگی
  • تازگی و طراوت
  • تعادل و توازن
  • رشد
  • سعادت

همچنین استفاده بی رویه از رنگ سبز پیامدهای منفی در بر دارد که عبارت است از:

  • خستگی و کسالت
  • رکود
  • سرگیجه و حسادت
  • بی‌حسی و بی انرژی بودن
 زرد
روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد نماد گرما و خلاقیت است. زرد به عنوان رنگ پر انرژی شناخته شده است و در برندینگ برای محصولاتی که می خواهند حس هیجان را القا کنند مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ حس انرژی و پویا بودن را به بیننده و مخاطب منتقل می کند. بنابراین از رنگ زرد در تبلیغات استفاده می کنند زیرا این رنگ توجه و نگاه همه را به خود جلب می کند و احساساتی همچون خوشحالی و نشاط را در بیننده ایجاد می کند.

ایرانسل از جمله شرکت هایی است که از رنگ زرد در برندینگ خود استفاده کرده است.

از جمله احساسات مثبتی که رنگ زرد در بیننده ایجاد می کند:

  • انرژی مثبت
  • گرما
  • شادی و انرژی
  • خلاقیت و نوآوری
  • عقلانیت و درایت
  • برونگرایی

احساساتی منفی که رنگ زرد در بر دارد:

  • خطر
  • ترس و اضطراب
  • احتیاط
  • یأس و ناامیدی

قهوه ای

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه ای نماد اعتماد و استحکام است. این رنگ نشان از داشتن اطمینان بوده و به عنوان رنگ اصلی در چوب و چرم دیده می شود. از رنگ قهوه ای بیشتر در برند هایی که کیفیت محصولات قالب است استفاده می شود. رنگ قهوه ای به نوعی نشان دهنده بلوغ و قدرت است و اکثرا مردان به این رنگ علاقه دارند. پس برای برندهایی که مخاطبان آنان مردان هستند انتخابی خوبی برای رنگ برند است.

پیام های احساسی مثبت که رنگ قهوه‌ای عبارت‌اند از:

  • استحکام و استقامت
  • کیفیت
  • اعتبار و اعتماد
  • حمایت کننده
  • محافظت کننده

پیامدهای منفی رنگ قهوه ای عبارت‌ است از:

  • خستگی
  • افسردگی
  • سنگینی
 بنفش
روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش از جمله رنگ هایی است که حس ارزش و اعتبار را به مخاطبان القا می کند و نماد اصالت و شخصیت می باشد. این رنگ از ترکیب قرمر و آبی تشکیل شده است و نشان از ثروت دارد. این رنگ باعث آرامش روحی در بین افراد می شود و حس اعتماد به نفس را در آنها افزایش می دهد.

از دیگر نشانه های مثبت رنگ بنفش نمایش احساساتی همچون:

  • عقلانگی
  • تجملات و ثروت گرایی
  • لوکس بودن
  • خلاقیت و پیچیدگی
  • معنویت

احساساتی منفی که رنگ بنفش در بر دارد:

  • اضطراب
  • فتنه گری
  • سرکوب
  • زیاده روی

نارنجی

 

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی ترکیبی از رنگهایی زرد و قرمز است و نماد خوش بینی و پرانرژی بودن است. این رنگ به حفظ روحیه کمک می‌کند و سبب مثبت اندیشی و حس انگیزه می شود. این رنگ تحریک کننده است و به مخاطب حس شوق و هیجان را القا می کند از رنگ نارنجی در برندینگ بیشتر برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود.
از جمله احساسات مثبتی که رنگ نارجی در بر دارد مواردی همچون:

  • ماجراجویی
  • اشتیاق به زندگی
  • اعتماد به نفس
  • رقابت و استقلال

استفاده بی رویه از رنگ نارنجی پیامدهای منفی در برد دارد که عبارت است از:

  • عدم وفاداری
  • محرومیت
  • کسل کننده
  • تسلط طلبی

نتیجه گیری

در روانشناسی رنگ در کسب و کار، استفاده از رنگ‌ها در برندسازی و بازاریابی دیجیتال پیام آورر هدف برند به مخاطب است و احساسی را در مخاطبان برای استفاده از آن برند بر می انگیزد. برای روش های دیگر بازاریابی دیجیتال می توانید مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را بخوانید.

همچنین استفاده از رنگ ها رنگ یک بخش بسیار مهم برای این احساسات و ادراک برند است.

بنابراین به طور کلی ارتباطی که ذهن ما با رنگ‌ ها برقرار می‌کنند می تواند راه حل اثر گذاری برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی برند ما و مخاطبان شود. پس در انتخاب رنگ برند خود دقت و توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید در میان سایر رقبای خود بیشتر دیده شوید.

پیشنهاد الیت دیزاین به شما عزیزان این است که رنگ برندتان را با توجه به هدف برند خود انتخاب کنید تا تفکرات و عملکرد افراد را برای برندتان تحت تاثیر قرار دهید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست