برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

یکی از روش های شناسایی و معرفی برند به کاربران و مخاطبان، طراحی لوگو مناسب برای کسب و کار است. چرا که مخاطب برای شناسایی برند شما نیاز به علامت و نشانه ای دارد تا بتواند به راحتی کسب و کار شما را از سایر کسب و کارهای مشابه شما تشخیص دهد. برای اینکه بدانید طراحی لوگو چیست در ادامه مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

لوگو چیست؟

در تعریفی ساده، لوگو یک نشانه و نماد گرافیکی است که از متن و تصویر تشکیل شده و به صورت علامت و سمبل و یا ترکیبی از این ها برای ساخت هویت برند و کسب و کارها طراحی می شود. یک لوگو معمولاً از یک نماد یا یک علامت تجاری تشکیل شده است.

یک لوگوی خوب نشان دهنده این است که شرکت دارای چه نوع کسب و کاری است و برند آن چیست. بدون داشتن لوگو، هیچ شناسه تصویری از برندتان نخواهید داشت. با توجه به نوع کسب و کارتان می توانید نماد یا لوگوی مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید. یک لوگو خوب باید بتواند؛ ماهیت نام تجاری یک شرکت یا فعالیت آن را بیان کند.

طراحی لوگو چیست ؟ 5 ویژگی لوگو و معرفی انواع لوگو
طراحی لوگو چیست ؟ 5 ویژگی لوگو و معرفی انواع لوگو

هدف از طراحی لوگو چیست؟

همه لوگو ها و آرم ها یک هدف مشترک دارند که آن هم به رسمیت شناختن نام تجاری کسب و کارها است. لوگو به منظور شناسایی بصری یک شرکت یا موسسه می باشد، که می تواند به صورت نام شرکت یا فقط حاوی یک علامت بصری باشد. هدف لوگو این است که توجه افراد و مخاطبان را به سرعت به برند جلب می کند.

یکی دیگر از اهداف طراحی لوگو شناسایی شرکت به گونه ای است که به یاد ماندنی و آشنا باشد و در خاطر و ذهن مخاطب جای بگیرد و به ثبت و ماندگاری برند، سرعت ببخشد.

چرا به لوگو نیاز داریم؟

برای اینکه بتوانیم به کسب و کار خود هویت دهیم به لوگو نیاز داریم. لوگو این قدرت را به شما می دهد که بتوانید کسب وکار خود را حرفه‌ای‌تر نشان دهید و اعتماد مشتریان زیادی را جلب کنید. طراحی لوگو حرفه ای بسیار اثر بخش تر از تبلیغات است. زمانی که یک لوگوی منحصر به فرد را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار خواهید کرد و همچنین در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی که در آن هستید با استفاده از لوگو در تبلیغات مختلف، می‌توانید نقش مهمی در جلب اعتماد مخاطبان داشته باشید. در این خصوص میتوانید مقاله اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

لوگوها به منظور شناسایی بصری شرکت ها هستند و می توانند نام شرکت یا فقط نمایشی، بصری باشند. با طراحی لوگو شرکت خود، می توانیم که توجه افراد را با سرعت بیشتری به شرکت مان جذب کنیم.

لوگوی یک برند اغلب روی هر گونه خدمات و محصولاتی که ارائه می شوند حک می شود و شرکت ها از آن در حوزه تبلیغاتی، قراردادها و هدیه های تبلیغاتی و اهدایی به خیریه ها و … به عنوان نشان رسمیت کسب و کار خود استفاده می کنند.

با کمک لوگو که بخش مهم یک برند و کسب و کار است می توانیم، هویت نام تجاری شرکت مان یا هر فعالیتی که انجام می دهیم را بطور خلاصه و تنها با نمایش علامت و نشانه ای به مخاطب بیان کنیم.

انواع لوگو
انواع لوگو

انواع لوگو

برای طراحی لوگو می توان از سبک های متنوع و بسیاری بهره برد و با توجه به نیاز برند، سبک آن را شناسایی و طراحی نمود. برخی از این سبک ها به شرح زیر می باشد:

  •  لوگو تصویری

در این نوع لوگو تصاویر و شمایل و نمادها قالب هستند. یعنی برای طراحی آنها، از آیکون ها، تصاویر ساده و اشکال مختلفی که بیان کننده آن محصول یا شرکت و کسب و کار هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 لوگو تصویری
لوگو تصویری

این تصاویر باید داستان برند شما و نوع سبک کار شما را به مخاطب نمایش دهد. لوگوهای تصویری خیلی خوب در ذهن مخاطب ماندگار می‌ماند، برای همین شرکت های زیادی به استفاده از این لوگوها روی آورده اند.
شرکت اپل و نایک از جمله شرکت هایی هستند که برای نام شرکت خود از لوگوهای تصویری استفاده کرده اند.

  •  لوگو نوشتاری

در این دسته از لوگوها نام برند با فونت و ظاهری متفاوت نوشته می‌شود که به آن لوگو تایپ هم گفته می شود. در لوگو تایپ، تمرکز طراح بر روی نام تجاری یک شرکت یا برند کسب و کار است که به نوعی با ترکیب فونت ها و تغییراتی در اندازه و نحوه چینش کلمات همراه با خلاقیت آن را به یک نشانه بصری زیبا تبدیل می کند.

 لوگو نوشتاری
لوگو نوشتاری

در این نوع از لوگو نام برند باید حتما قابل تشخیص و خوانا باشد. این دسته از لوگوها زمینه ای را برای کسب و کارها فراهم می کنند که بتواند برند مورد نظر به سرعت معروف شود.

  •  لوگو ترکیبی

این نوع لوگو از ترکیب لوگوی نوشتاری و لوگوی تصویری در کنار هم استفاده می شود و ترکیب این ها می تواند حاصل یک لوگویی شود که مفهوم برند و خدمات شما را به مخاطب برساند.

  لوگو ترکیبی
لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی، از جذابیت بصری بالایی در بین افراد برخوردار است و می تواند شرکت و نوع خدمات ارائه شده را به خوبی به مخاطب معرفی کند و برای اکثر برندها مناسب است.

  • لوگو مونوگرام (monogram) یا لوگوی حرف نماد

این نوع لوگو بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود و معمولا می تواند شامل حرف اول یا مختصر حروف نام تجاری یک شرکت یا برند باشد.

از این لوگو زمانی که نام شرکت یا برند، سخت و طولانی باشد، استفاده می شود و لوگوهایی بسیار متفاوت و خلاق هستند و مخاطب به جای اینکه به دنبال تصاویری فانتزی باشد از حروف اول شرکت یا برند تجاری خود به عنوان لوگو استفاده می کند و از جایی که تشخیص آنها برای مخاطبان راحت می باشد، منطقی است که چرا آنها لوگوهای مونوگرام را انتخاب کرده اند.

لوگو مونوگرام (monogram) یا لوگوی حرف نماد
لوگو مونوگرام (monogram) یا لوگوی حرف نماد

لوگوی HP و CNN در سبک لوگوی مونوگرام طراحی شده اند.

  • لوگو امبلم (emblem) یا لوگوی نشانه

این لوگو جزو قدیمی ترین لوگوها می باشد که نام های گوناگونی مانند کلاسیک، نشانه و … دارد. با این حال در صورت کلاسیک بودن آن هنوز هم تقاضا برای طراحی و انتخاب این لوگوها کم نشده است. لوگوی نشانه شامل نماد یا نمادی با مهر ، تاج و نشان است که با قرار دادن نوشته و متن درون شکل، تشکیل می شود.

لوگو امبلم (emblem) یا لوگوی نشانه
لوگو امبلم (emblem) یا لوگوی نشانه

این نوع از لوگو می تواند شرکت را به برندی منحصر به فرد در بازار تبدیل کند و مورد استفاده اکثر سازمان ها، مدارس یا سازمان های دولتی و صنعت خودرو قرار می گیرد.

لوگوی استارباکس یکی از لوگوهایی است که به این سبک طراحی شده است.

  • لوگوی انتزاعی

لوگوی انتزاعی لوگویی است که یک تصویر بدون هیچ متن و حرفی طراحی می شود و استفاده از این لوگو در هنگام ورود شما به بازار کمی ریسک پذیر می باشد. چرا که همه یک لوگوی انتزاعی را به یک شکل تفسیر نمی کنند. ولی در عین حال با یک استراتژی خوب در پشت صحنه، استفاده از این نوع سبک، شما را از همه رقبای موجود متمایز می کند و توسط به نمایش در آمدن یک تصویر خاص می تواند فعالیت شرکت و برند تجاری تان را به صورت نمادین انتقال دهد.

لوگوی انتزاعی
لوگوی انتزاعی

ویژگی های طراحی یک لوگو خوب چیست؟

یک لوگوی خوب باید ساده باشد تا به راحتی شناخته شود و در خاطر و یاد مخاطب بماند. یکی از نکات مهم در طراحی لوگوی خوب به کار بردن جزئیات و توجه به هر عنصر آن از جمله شکل و فونت و رنگ است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه این موارد می تواند حسی عالی را در ذهن مخاطب ایجاد کند و باعث می شود تا پیام مورد نظر برند شما را منتقل کند.

ویژگی بارز برای طراحی یک لوگو خوب به صورت زیر می باشد:

  • لوگو باید با موضوع و خصوصیات برند هم خوانی داشته باشد تا بتواند برای مخاطب سریعا قابل شناسایی باشد.
  • لوگو باید به یاد ماندنی و هدفمند باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
  • لوگو باید انعطاف پذیر، ساده و زیبا باشد به گونه ای که مخاطب برای درک آن مشکلی نداشته باشد و ذاتأ توضیحی باشد.
  • لوگو هویت برند و لحن برند شماست برای همین هم باید دائمی و همیشگی باشد. برای اینکه بیشتر با برند آشنا شوید توصیه میکنم مقاله لحن برند چیست را مطالعه کنید.
  • لوگو باید حتی در اندازه کوچک هم واضح و قابل شناسایی باشد.

اصول طراحی لوگو چیست؟

برای طراحی یک لوگو ابتدا باید سبک طراحی لوگوی خود را انتخاب کنید و سپس برای طراحی آن به موارد زیر دقت و توجه کافی را داشته باشید.

  1. فعالیت و جایگاه برند تجاری را بررسی و تحقیق کنید.
  2. اتود و طرح اولیه برای برند مربوطه را آماده سازی کنید.
  3. به معنا و مفهوم پنهان پشت لوگو توجه داشته باشید.
  4. در طرح کلی لوگو تعادل و هماهنگی را در نظر بگیرید.
  5. برای طراحی لوگو ابعاد و اندازه آن را برای تمام سطوح با سایزهای مختلف در نظر بگیرید.
  6. در هنگام طراحی لوگو به انتخاب هوشمندانه رنگ توجه داشته باشید. برای اینکه بدانید چه رنگی مناسب لوگوی کسب و کار شماست توصیه می کنم مقاله روانشناسی رنگ در کسب و کار را مطالعه کنید.
  7. برای طراحی لوگو از فونت های معمول استفاده نکنید.
  8. در هنگام طراحی استفاده از نهایت خلاقیت را دست کم نگیرید.
اصول طراحی
اصول طراحی لوگو چیست؟

در نهایت …

طراحی لوگو در کسب و کار، نوعی هویت و سرمایه‌گذاری در برند شما محسوب می شود و در بازار رقابتی امروز داشتن لوگوی حرفه ای بسیار حائز اهمیت است. چرا که ما نسبت به گذشته زمان کافی را برای معرفی و داستان های برندمان را نخواهیم داشت. بنابراین ما باید سعی کنیم تا یک لوگو بتواند به سرعت در ذهن مخاطب جای گیرد. طراحی لوگوهایی که توسط تیم‌ حرفه‌ای و مجرب الیت دیزاین، طراحی می‌شود بسیار حرفه ای و منحصر به فرد هستند.

اگر به دنبال سفارش طراحی لوگو به صورت حرفه ای هستید الیت دیزاین می تواند بهترین گزینه برای طراحی یک لوگوی حرفه ای برای کسب و کار شما باشد، چرا که خلاقیت از اصول مهم ما در زمینه طراحی لوگو است.

طراحی لوگوی شرکت و برند تجاری تان را با خیالی آسوده به الیت دیزاین بسپارید تا بتوانید لوگوی برندتان را در ذهن‌ مخاطبان ماندگار و به یاد ماندنی کنید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
3.8/5 - (6 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست