برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

نویسندگی از اون مهارت های جذاب و دوست داشتنی هست که احتمالا خیلی از ما در کودکی آرزوشو داشتیم از جمله شخص نویسنده این مقاله 😊
اما آیا تنها علاقه‌مندی به یک مهارت برای موفقیت کافیه؟ قطعا خیر.
در این مقاله سعی کردیم به «9 نکته موثر برای تقویت مهارت نویسندگی» که قطعا می‌تونه به علاقمندان این حوزه کمک کنه بپردازیم. همراه ما در « الیت دیزاین» باشید.

تقویت مهارت نویسندگی

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که « استعداد ذاتیه؟» یا « نویسندگی تو خون آدمه و یاد گرفتنی نیست! » یا « نویسندگی باید از پدر و مادرمون ارث برسه؟ »
مسئله این هست که گرچه محیط بر مهارت‌های ما اثرگذاره اما یادتون باشه که مهارتی مثل نویسندگی که اتفاقا شیفتگان زیادی هم داره، بسیار بسیار تحت تاثیر علاقه و ممارست ماست؛ هر چقدر علاقه و تلاش ما برای تبدیل شدن به یک نویسنده بیشتر باشه همون اندازه موفق‌تر خواهیم بود.
پس قبل از اینکه از عشق و علاقه خودتون به نویسندگی دست بکشید به این فکر کنید که تاثیر تمرین کردن از داشتن استعداد ذاتی خیلی بیشتر هست.

کافیه به رشته‌های هنری مختلف نگاه کنید، بازیگران ماهر عموما یک جمله معروف دارن: «ما خاک صحنه خوردیم! » همین جمله کافیه برای نمایان شدن سالها تلاش و پشتکار این افراد برای تبدیل شدن به بازیگر…
نویسنده معروفی جمله جالبی داره که میگه: « بعد از چاپ دومین کتابم فهمیدم استعداد نویسندگی ندارم؛ اما فایده‌ای نداشت چرا که خیلی دیر شده بود.»

تقویت مهارت نویسندگی

9 نکته موثر برای تقویت مهارت نویسندگی

راه‌های متعددی برای تقویت نوشتن و مهارت نویسندگی وجود داره. اینجا سعی کردیم 9 نکته مهم و اثرگذار و برای شما توضیح بدیم:

برای سطل آشغال بنویس

صبح که از خواب بیدار شدید، قبل از هر کار جدی، بنویسید! یک قلم و کاغذ همیشه نزدیک خودتون داشته باشید و به محض بیدار شدن تمام چیزهایی که در سر دارید و مکتوب کنید. درباره‌ی چی؟ هر چیزی که دوست دارید! از خواب دیشب گرفته تا امروز قصد دارم قرمه سبزی بخورم!

این تمرین به شما کمک میکنه در قدم اول راحت نویسی را یاد بگیرید، دوما باعث میشه دست شما برای نوشتن باز بشه. سوم اینکه یکی از بهترین تمرین ها برای تمرکز و خودآگاهی هست دقیقا چیزهایی که ما برای نویسندگی بهش احتیاج داریم. هدفمون از این کار کنار گذاشتن کمالگرایی هست؛ پس نگران این نباشید که ممکنه کسی این نوشته ها رو بخونه چرا که قراره پایان روز خوراک سطل آشغال بشه!

خیلی مهمه که بجای تایپ کردن از قلم و کاغذ استفاده کنیم چرا که این شیوه کلاسیک نویسندگی هست و قراره هر روز یک کاغذ به سطل آشغال روانه کنیم.

ایجاد عادت نویسندگی

نویسندگی را برای خودت تبدیل به یک عادت کن. یادتون باشه که خرده عادت ها در دراز مدت باعث موفقیت ما میشن. نکته اولی که برای تبدیل نویسندگی به یک عادت باید توجه داشته باشید این هست که زمان انجام این عادت باید کوتاه باشه مثلا: من هر روز قراره ۵۰ کلمه یا یک صفحه دفتر بنویسم.

سعی کنید نوشتن تبدیل به یک کار روزمره بشه چرا که نویسندگی یک عادت هست نه هنر! بسیاری از افراد فکر می‌کنند نویسندگی یک هنره و میگن ک ما هنر نویسندگی نداریم! در صورتی که افرادی که نویسنده هستن عادت به نوشتن دارن و سالهاست که مینویسن و بعنوان یک عادت روتین از نویسندگی یاد می‌کنند. نویسنده ای نویسنده است که نوشتن براش عادت باشه.

۷ نکته برای تقویت مهارت نویسندگی

شروع کردن با یک پرسش

پرسش ها شاه کلید رسیدن به محتوای ناب هستن. در مقاله‌های «بازاریابی محتوایی چیست؟» و «تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟» به این مسئله اشاره کردیم که یکی از بهترین ایده‌های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها، پاسخگویی به سوال مشتری و مخاطب هست.

رسالت سوالات به چالش کشیدن فکر ماست. هر چقدر فکر ما با سوالات بیشتری به چالش کشیده بشه خوراک ذهنی بیشتری برای نوشتن خواهیم داشت. احتمالا یکی از دلایلی که علامت سوال شبیه یک قلابه همین نکته هست که سوالات قلاب میشن و به دنبال جواب در ذهن ما میگردند و ذهن شروع به تراوش می‌کنه و اینجاست که شما میتونید بنویسید.

نوشتن و فرار

هر روز سعی کنید بنویسید تا اونجا که فکر می‌کنین دیگه هیچ کلمه ای برای نوشتن به ذهنتون نمی‌رسه. در همین نقطه دست از نوشتن بردارید و رها کنید و به دنبال بقیه کارهاتون برید. و در ادامه روز هر زمان که احساس کردین ایده جدید برای نوشتن دارین مجددا به سراغ متن بیاین و تمام چیزی که در ذهن دارین روی کاغذ پیاده کنید.

این کار می‌تونه به اصلاح مجدد متن هم کمک کنه به این صورت که وقتی به سراغ متن اومدین مجددا متن را بازخوانی کنید تا بتونید اشکلات کار خودتون متوجه بشین.

نوشتن صبحگاهی برای تقویت مهارت نویسندگی

نوشتن صبحگاهی

ممکنه از اون دست افرادی باشین که معتقدن شب‌ها بهتر میتونن بنویسن چرا که ذهن با همه خستگی که داره فعال‌تر هست، اما دلیل تاکید ما بر نوشتن صبحگاهی این هست که ما ذهن فعال و در این تمرین احتیاج نداریم بلکه قصد داریم کاری کنیم که ذهن از خواب شبانه بیدار بشه!

پیاده روی

بله درست خوندین، پیاده‌روی بجز تاثیری که روی سلامت فیزیکی ما داره، کمک میکنه که ذهن از جایی ک در اون قرار داره بیرون بیاد و با تجربیات جدید مواجه بشه و همین مسئله باعث افزایش خلاقیت میشه. برای یک نویسنده ضروری هست که به جهان اطرافش نگاه متفاوتی داشته باشه و فرصت دیدن محیط پیرامونش را از دست نده.

همیش پشت میز بودن و نوشتن ممکنه ذهن رو دچار رخوت کنه. چه بهتر که بتونیم با تغییر محیط و قدم زدن در هوای آزاد ذهن را از چارچوب همیشگی خارج کنیم. برای یک نویسنده واجبه که تجربیات جدید را با آغوش باز پذیرا باشه.

پیاده روی را برای پیدا کردن ایده های جدید دست کم نگیرید! یک قلم و کاغذ بردارید، تلفن همراهتون و جا بگذارید و خودتون و دعوت به پیاده روی و کشف ناشناخته‌ها کنید.

پرخوانی

پرخوانی

خواندن کتاب های زیاد و متفاوت به شما کمک می‌کنه که ایده‌های جدید پیدا کنید، دایره لغاتتون و افزایش بدین و با انواع مدل‌های فکری و نگارشی آشنا بشین. شما به‌ عنوان یک نویسنده باید بیش از یک کتابخوان کتاب بخونید. همه ما می‌دونیم که کتاب‌خوانی یکی از ملزومات نویسندگی هست اما در این مرحله ما تاکید داریم که حتما «پرخوانی» کنید. حتی اگر برای شما امکان پذیر بود از خواندن روزنامه‌ها، مجلات و… غافل نشید.

داور رفیق همراه

یک دوست یا عضوی از خانواده که ارتباط خوبی با او دارید و میتونید روی حرف و حتی انتقاداتش حساب کنید را انتخاب کنید. از این داور رفیق همراه بخواید که محتوا و نوشته‌های شما را کاملا داوری کنه و هر جا که احتیاج به اصلاح و بازنویسی داره بدون هیچ قصد و غرضی بازگو کنه. این کار کمک می‌کنه شما از دید دیگری هم به نوشته‌های خودتون نگاه کنید و وقتی نتیجه مطلوب دیدین اعتماد بنفس بگیرید.

موثرنویسی

برای موثرنویسی لازم هست یک چک لیست درست کنید و سوالاتی مثل: از کجا شروع کنم؟ از چه چیزهایی بنویسم؟ و چه کنم که محتوای من بیشترین تاثیر را روی مخاطب بزاره؟ رو در چک لیست پاسخ بدید. این کار کمک می‌کنه محتوای شما فرم و استخوان‌بندی درستی بگیره و به راحتی از یک محتوای دم‌دستی تبدیل به یک محتوای حرفه‌ای بشه.

نتیجه گیری

علاوه بر «9 نکته موثر برای تقویت مهارت نویسندگی » که با هم مرور کردیم لازم هست به این نکته هم اشاره کنیم که برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‌ای باید شرایط جدیدی را برای خودتون ایجاد کنید. از عادت به نوشتن تا عادت دقت کردن به عناوین و تیترها، سوالات و… همه باعث میشه ذهن شما به خلق محتوا و تراوش افکار عادت کنه و این عادت در دراز مدت میتونه تاثیر شگرفی روی مهارت نویسندگی شما داشته باشه.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (5 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست