برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

شاید تا به حال نام گوگل آنالیتیکس را شنیده باشید. در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست، سعی داریم شما را با خدماتی که این سایت ارائه می دهد آشنا کنیم و مختصری به چگونگی استفاده از آن بپردازیم. الیت دیزاین به عنوان یک تیم پیشرو در زمینه طراحی سایت، شما را با خدمات این بخش از گوگل آشنا می کند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس «Google Analytics» امتیازی برای وب مسترها و بازاریابان عزیز می باشد، که گوگل آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. این امتیاز جذاب و بسیار پر کاربرد گوگل از سال ۲۰۰۵ بر روی این موتور جستجوی محبوب قرار گرفته است. گوگل آنالیتیکس برای رصد کردن وب سایت طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و این امکان را به ما می دهد تا با داده‌ها و گزارشات آن، وب سایت خود را ارتقا دهیم و علاوه بر اینکه سطح رضایت مشتریانمان را بالا ببریم، همچنین به تعداد کاربران بیافزاییم.

امکانات گوگل آنالیتیکس چیست؟

این ابراز گوگل به کاربران خود خدماتی را ارائه می دهد و امکانات گسترده‌ای را در اختیار طراحان سایت قرار می دهد. از این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان دیدن محل ( اینکه کاربران ما در چه شهرها و کشورهایی زندگی می کنند)
  • امکان دیدن و رصد کردن اینکه کاربران سایت ما از چه مرورگرهایی استفاده می کنند.
  • زمان ماندن کاربران در صفحات را به ما نشان می دهد.
گوگل آنالیتیکس چیست ؟ 5 مزیت مهم ابزار Google Analytics
گوگل آنالیتیکس چیست ؟ 5 مزیت مهم ابزار Google Analytics

اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار می دهد.

گوگل آنالیتیکس اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار ما قرار می دهد که شامل اطلاعات فنی و تخصصی است. در این جا به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • فعال بودن جاوا اسکریپت
  • رفتار کاربران در فضا سایت
  • نرخ تبدیل
  • میزان محبوبیت یک صفحه سایت در میان بازدیدکنندگان

بنابراین می توانید اطلاعات جامع و کاملی را از کاربران وب سایت کسب کنید که با آنالیز آن ها می توانید به نتایج خارق العاده‌ای دست یابید.

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟

مزایای گوگل آنالیتیکس بسیار گسترده و زیاد است و ما در ادامه به بخشی از مزایای این ابزار می پردازیم و عنوان به عنوان پیش می رویم. با استفاده درست از خدمات این ابزار می توانید نتایج قابل توجهی بدست آورید.

خدمات رایگان

تمامی اطلاعات و خدماتی که این سیستم در اختیار شما قرار می دهد کاملا رایگان بوده و نیازی به صرف هزینه نخواهید داشت. بنابراین بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات گسترده‌ای در زمینه کاربران و بازدیدکنندگان سایت، کسب خواهید کرد که در آینده کاری خود به آن ها احتیاج زیادی پیدا می کنید.

وجود مستندات

در تمامی مراحل انجام کار که شامل پیاده سازی و پیکربندی می شود، می توانید مستندات لازم را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد متخصصان این است که ابتدا از ابزار Google Analytics Tracking استفاده شود، سپس به بقیه اجزا دسترسی پیدا کنید.

اطلاع از منابع ترافیک

با این ابزار می توانید به صورت دقیق از این که چه مقدار ترافیک از چه طریقی وارد سایت شما شده است، اطلاع یابید. به طور مثال وب سایتی بیشترین بازدید را از تبلیغات اینترنتی کسب کرده است پس مناسب است که در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

میزان محبوبیت هر صفحه

این ابزار به طور دقیق به شما خواهد گفت که کدام صفحه از سایت محبوبیت بیشتری دارد. می توانید با تقویت محتواهای موجود در این صفحات به افزایش بازدید کلی سایت کمک کنید. برای تقویت محتوای سایت میتوانید مقاله چگونه محتوای خوبی تولید کنیم را بخوانید.

نمایش نرخ خروج سایت

ابتدا به تعریف نرخ خروج سایت خواهیم پرداخت، نرخ خروج سایت در واقع تعداد آن دسته از بازدیدکنندگان است که به محض ورود به سایت و بازدید از آن تمایلی به ماندن در سایت ندارند و از آن خارج می شوند. این اتفاق به چند دلیل می تواند رخ دهد، که بارز ترین آن ها عدم رضایت بازدیدکننده از محتوای سایت شما است. در واقع با کم کردن این نرخ می توانید بازدیدکنندگان را به مشتریان خود تبدیل کنید.

مسیرهای پیشنهادی برای دسترسی به امکانات
مسیرهای پیشنهادی برای دسترسی به امکانات

مسیرهای پیشنهادی برای دسترسی به امکانات

با این مسیرها می توانید به امکانات مختلف در سیستم Google Analytics دسترسی پیدا کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

سرعت سایت

عصر حاضر به تعبیری عصر سرعت است، بنابراین خیلی واضح و روشن خواهد بود که کندی و سرعت پایین خارج از حوصله کاربران ما خواهد بود و یقینا نتیجه اش چیزی جز کاهش تعداد کاربران و از دست دادن آن ها نخواهد بود. گزارش سرعت سایت یکی از امکاناتی است که Google Analytics برای ما فراهم کرده تا به کمک آن صفحات کند را شناسایی نماییم. بنابراین از اینجا به بعد وظیفه ماست که به عنوان طراح سایت به بررسی مشکلات صفحات کند بپردازیم و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم. اگر میخواهید سرعت سایتتان را تست کنید مقاله ابزار تست سرعت سایت را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی: Behavior > Site Speed > Overview

صفحات فرود و عنوان صفحات

با رفتن به قسمت صفحات فرود می توانیم، صفحاتی را که بیشترین ورودی را از نتایج طبیعی جستجو دارند را پیدا کنیم. با مشاهده صفحات فرود و عباراتی که آن صفحات در آن بهینه سازی شده اند، تقریبا می توانیم تحلیل کوچکی درباره کلمات مورد جستجو داشته باشیم. حتی ما قادر خواهیم بود تا صفحاتی را که در نتایج جستجو ظاهر نشده و جز ورودی‌های سایت محسوب نمی گردند را نیز شناسایی نماییم. اگر میخواهید با صفحات فرود بیشتر آشنا شوید لندینگ پیج چیست را مطالعه کنید.

مسیر: Behavior > Site Content > Landing Pages

سفارشی سازی داشبورد Google Analytics

حتما افرادی از کاربران ما هستند که توانایی زیادی در تحلیل آمارها ندارند، پس ما موظفیم برای این دسته از کاربران عزیز سایت‌مان فکری کنیم. ما به عنوان طراح سایت باید داشبوردی را برای کاربرانمان ایجاد نماییم که قابل فهم باشد.

برای رسیدن به این مورد مهم باید از چاره ای قابل درک مانند نمودارها و جداول بسیار ساده، استفاده نماییم. این نمودارها و جداول ساده کمک شایانی است تا مشتریانی که توانایی کمتری در تحلیل داده‌ها دارند بتوانند به آسانی داده‌ها را مجسم کنند. ما به کمک ویجت‌ها می توانیم داشبورد گوگل را سفارشی کنیم. این ویجت‌های مختلف شامل: معیارهای سنجشی ساده، تایم لاین، نقشه‌ها و جدول‌ها و چارت‌ها می باشد.

مسیر: Customization > Dashboards

جستجوی سایت

این گزارش برای ما به دلایل بسیار زیادی کارآمد و مفید خواهد بود، چرا که چنین گزارشی قادر خواهد بود که قدرت تجربه کاربری سایت را نمایش دهد. علاوه بر آن به ما کمک می کند تا به کلمات کلیدی که احتمال دارد کاربران سایت به جستجوی آن ها پرداخته ولی صفحه هدفی برای آن وجود نداشته را پی ببریم. همچنین این گزارش به ما کمک می کند تا گپ‌های موجود را با ساخت صفحات جدید و تولید کردن محتوای مناسب آن گپ‌ها پر نماییم. برای آشنایی با تولید محتوای سایت میتوانید مقاله تولید محتوا چیست را بخوانید.

مسیر: Behavior > Site Search > Search Terms

جستجوی ارگانیک

با کمک این امکان در Google Analytics ما قادر خواهیم بود که خلاصه ای از برترین ورودی‌های طبیعی را رصد نماییم و همچنین درباره حجم ترافیک، نرخ کاربران و رفتار آن ها اطلاعاتی را بدست آوریم.

مسیر: Acquisition > Overview > Organic Search

نرخ تبدیل کمکی
نرخ تبدیل کمکی

نرخ تبدیل کمکی

این که کاربر در مراجعه اولیه خود خریدی را انجام ندهد، اما سپس در روزهای آتی با تایپ مستقیم یو آر ال سایت، به سایت ما مراجعه کند و خرید مورد نظر را انجام دهد، در بین کاربران بسیار رایج می باشد. با استفاده از نرخ تبديل کمکی، ما می توانیم مسیر طی شده را برای خرید از ابتدا تا انتهای آن را رصد نموده و مورد تحلیل و ارزشیابی قرار دهیم.

مسیر: Conversions > Multi-Channel Funnels > Assisted Conversions

نرخ تبدیل

ترافیک بالایی‌ که باعث ایجاد مشتری شود را به اصطلاح افزایش نرخ تبدیل گویند. به دلیل اهمیت بسیار بالای این موضوع ما باید نرخ تبدیل را رصد کنیم و آن را تحلیل نماییم.

مسیر: Conversions > Goals > Overview

نتیجه گیری

در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست، به بررسی کاربردها و ابزارهای Google Analytics پرداختیم. الیت دیزاین در تلاش است علاوه بر ارائه خدمات قابل توجه و مناسب برای کاربران خود، اطلاعات گسترده ای را در زمینه طراحی سایت در اختیار آن ها قرار دهد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست