برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 7 دقیقه وقت بگذارید : )

قبل از اینکه به پرسش «چگونه محتوای خوبی تولید کنیم؟» بپردازیم، لازم است با هم بررسی کنیم چه محتوایی را محتوای «خوب» می‌گویند؟ برای ادامه این مقاله در «الیت دیزاین» همراه ما باشید.

یکی از چالش‌های همیشگی محتوانویس‌‌ها، تولید محتوایی است که «خوب» باشد. اگر شما هم یکی از علاقمندان به نوشتن و تولید محتوا باشید‌ احتمالا با این جنگ درونی همیشگی برای نوشتن کلمات قصار، جملات غیرکلیشه‌ای و در نهایت نوشتن یک محتوای خوب و کاربر پسند مواجه شده‌اید!

محتوای خوب، چه محتوایی است؟

درباره‌ی خصوصیات یک محتوای خوب بسیار شنیده‌ایم. اما میخواهیم سربسته بگوییم، محتوای خوب محتوایی‌ست که به جان مخاطب بنشیند. خوانندگان آن را بپسندند و تا آخر بخوانند و در صورتی که به آن علاقه داشتند، اشتراک‌گذاری کنند.

محتوا برای مخاطب است؛ صرفا برای چشمان مبارک او نوشته می‌شود! به یاد داشته باشید که «مخاطب» مهم‌ترین عنصر سازنده یک محتوای خوب است. پیش‌فرض ما در آغاز نوشتن باید توجه به سلیقه و نظر مخاطب باشد. همین حالا که در حال نوشتن این جملات هستم، چهره تک‌تک خوانندگان احتمالی این مقاله در آینده، از ذهنم عبور می‌کند و مداوما این پرسش تکرار می‌شود: «او چه می‍پسندد؟»

محتوایی که خواننده آن را به هر دلیلی نپسندد، و گوشه یک وب‌سایت خاک بخورد! هیچ ارزش بازاریابی و حتی سئو نیز نخواهد داشت و بی‌تعارف نقطه قابل اتکایی هم در رزومه یک تولید کننده محتوا نخواهد بود.

پس محتوایی را محتوای خوب می نامیم که مخاطب پسند باشد. اما برای این مخاطب پسند بودن چند نکته مهم و اساسی را باید در تولید محتوا رعایت کنیم که در ادامه به اینکه چگونه محتوای خوبی تولید کنیم، می‌پردازیم.

 چگونه محتوای خوبی تولید کنیم؟

 چگونه محتوای خوبی تولید کنیم؟

گرچه در جملات قبلی به وبلاگ و وبلاگ‌نویسی اشاره کردیم، اما منظور ما در اینجا صرفا محتوای ساده متنی نیست، بلکه سعی کرده‌ایم نکات ضروری برای تولید محتوای ناب و کاربر پسند را چه برای محتوای متنی و مقالات وبلاگ‌ها و چه برای انواع دیگر محتوا مثل: تولید پادکست، ویدئو، اینفوگرافیک و… ارائه دهیم.

مخاطب چه می‌خواهد؟

اولین و مهم‌ترین قدم چه در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی و چه در تولید یک محتوا، پاسخ به این پرسش است: مخاطب چه می‌خواهد؟ چه محتوایی را لایک می‌کند؟ و انتظارش از کسب و کار ما چیست؟
اگر شما بعنوان یک صاحب کسب و کار یا مدیر تولید محتوا قرار است به این سوال پاسخ دهید، بدون شک باید انرژی زیادی بگذارید. برای شروع بازاریابی محتوا به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله « بازاریابی محتوایی چیست؟» را مطالعه کنید.

اگر کارشناس تولید محتوا یا وبلاگ‌نویس هستید می‌توانید از مدیر مربوطه بخواهید نتایج حاصل از تحقیقاتی که برای شناخت مخاطب انجام داده‌اند را در اختیار شما قرار دهند. با بررسی این نتایج به راحتی می‌توانید ترجیح مخاطب را بشناسید و بر اساس آن تولید محتوا انجام دهید.

نوشتن عناوین جذاب:

فرض کنید 100 نفر از وبلاگ شما بازدید می‌کنند. به طور متوسط، 80 نفر از آنها عنوان شما را می‌خوانند و تنها 20 نفر باقی محتوا را می‌خوانند. به عبارت دیگر، تیترها، مسئولیت سنگین‌تری نسبت به متن اصلی محتوا دارند.
برای درک بهتر تاثیرگذاری عناوین بر تولید محتوا می‌توانید به مقاله‌ی «چرا عنوان نویسی مهم است ؟ ۱۰ روش ساخت عنوان جذاب» مراجعه کنید.

 چگونه محتوای خوبی تولید کنیم ؟ 13 روش جذاب تولید محتوا

یک ایده مشخص را از ابتدا تا انتهای محتوا دنبال کنید:

پیروی از این ایده مشخص می‌تواند به شما کمک کند تا استدلال‌های منطقی‌تری داشته باشید، نسخه‌ای بنویسید که به طور طبیعی کشش کافی برای مخاطب داشته باشد و او را با جریان محتوا همراه کند. یکی از بهترین راه‌های نوشتن محتوای اثربخش، مشخص بودن ایده و شفاف بودن هدف محتواست.

برای درک بهتر به این مثال‎‌ها توجه کنید:
ایده نه چندان خوب: چگونه استراتژی بازاریابی خود را بهبود ببخشید؟
ایده بهتر: چگونه بازاریابی کسب و کارهای کوچک را انجام دهیم؟
بهترین ایده: نحوه انجام بازاریابی رسانه های اجتماعی برای استارت آپ‌های فعال در حوزه محیط زیست؟

نوشتن محتوای ارزشمند با موضوع اول کار سختی است زیرا مخاطبان بالقوه بسیار گسترده هستند و محتوا دقیقا سمت و سوی مشخصی ندارد. پیدا نیست که دقیقا استراژی‌های بازاریابی را قرار است برای کدام نوع کسب و کار تولید کنیم؟
در رابطه با موضوع دوم راحت‌تر می‌توان محتوای ارزشمند تولید کرد. اما قطعا عنوان سوم بهترین نوع برای تولید محتوا کاربردی و ناب است. با محدود کردن تمرکز روی دسته خاصی از مخاطبین، می‌توانید باکیفیت‌تر محتوا تولید کنید.

طوفان فکری راه بیاندازید:

قدم بعدی برای پیدا کردن ایده‌های ناب تولید و پردازش محتوا، به راه انداختن طوفان فکری و کمک گرفتن از اعضا تیم است. گاهی اوقات سایر افرادی که درگیری کمتری با اصل موضوع تولید محتوا دارند راحت‌تر می‌توانند ایده‌های خلاقانه ارائه دهند. زیرا کمتر از شما یا مدیر تولید محتوا با اصل موضوع درگیر بودند و همینطور با موانعی که شما در ذهن پروراندید، آشنا نیستند. به همین دلیل خلاقانه‌تر می‌توانند ایده ارائه دهند.

محتوای سئو شده:

همانطور که گفتیم محتوا برای کاربرپسند شدن باید دیده شود و اصول دیده شدن یک محتوا، سئو شدن آن است.
اگرچه گوگل برای بهبود جایگاه یک وب‌سایت، به سلیقه مخاطب توجه می‌کند اما قطعا اصول سئو نیز مهم و اثرگذار است. اگر گوگل با استفاده از بهینه‌سازی، وب سایت شما را در رتبه بالایی قرار دهد، بلافاصله در معرض دید مشتریان بالقوه‌ای قرار می‌گیرید که در جستجوی محصول یا خدمات شما هستند.

ارائه محتوا بصورت کامل:

ارائه محتوا بصورت کامل:

وقتی مردم در وبسایت‌ها به جستجو می‌پردازند، به دنبال پاسخ سوال و مشکل خود هستند. اگر محتوای شما پاسخ مورد انتظار آنها را ارائه نکند، عملا مخاطب سرخورده شده و بعد از چند لحظه اسکرول کردن صفحه وب‌سایت آنجا را ترک خواهد کرد و به سایت بعدی در نتایج جستجو می‌رود.

همیشه و همیشه شفافیت کار خود را می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که وب سایت‌های غنی از اطلاعات، در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه بهتر و موثرتر عمل می‌کنند. موتورهای جستجو نیز سایت‌هایی را ترجیح می‌دهند که اطلاعات جامعی را ارائه کنند و آنها را بالاتر از سایت‌هایی که محتوای پراکنده‌ و فاقد موضوع عمیق تولید می‌کنند، رتبه بندی خواهد کرد.
در صورت امکان، آمار و مشخصات مربوطه را در محتوا درج کنید زیرا می‌تواند به حمایت از ادعاهای شما کمک کند و موجب جلب اعتماد مخاطب می‌شود.

صفحه اصلی وب‌سایت را به عنوان جبهه اصلی در نظر بگیرید:

از آنجایی که صفحه اصلی شما رایج‌ترین ورودی به وب‌سایت شما است، باید نحوه بهره‌مندی مشتریان از محتوا، محصولات یا خدمات شما را شرح دهد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند به سرعت بفهمند موضع کسب و کار شما چیست؟ و چکاری برای آنها انجام می‌دهید؟ روی دکمه بازگشت کلیک می‌کنند. به همین راحتی! خارج می‌شوند! 
در صفحه اصلی وب‌سایت خود، لینک‌هایی به دو تا چهار صفحه داخلی که بازدیدکنندگان معمولاً به دنبال آن هستند قرار دهید. می‌توانید این لینک‌ها را به صفحه «درباره ما» یا «سؤالات متداول شما» یا به صفحه محصولات پرفروش شما پیوند دهید. لینکها به جذب بازدیدکنندگان و جلب توجه و علاقه آنها کمک می‌کند.

لندینگ پیج‌ منحصر به فرد برای موضوعات مختلف تولید کنید:

ممکن است بخواهید همه از صفحه اصلی وب سایت شما وارد شوند، اما ممکن است این استراتژی همیشه بهترین گزینه نباشد. با یک رویکرد هدفمندتر لندینگ پیج تولید کنید.
می‌توانید برای هر کدام از محصولات یا خدمات خود یک لندینگ پیج جداگانه ایجاد کنید. این کار نه تنها ترافیک وب بیشتری را جذب خواهد کرد، بلکه شاهد افزایش تبدیل مخاطب به مشتریان بالقوه نیز خواهید بود، یعنی بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند. برای آشنایی با موضوع لندینگ پیج می توانید مقاله لندینگ پیج چیست را بخوانید.

از تصاویر استفاده کنید:

از تصاویر استفاده کنید:

اگر عکس‌های حرفه‌ای از محصولات یا خدمات خود دارید، حتماً از آنها استفاده کنید. بازدیدکنندگان می‌خواهند ببینند چه چیزی را از چه کسی خریداری می‌کنند.

«مقاله‌های متنی ممکن است خسته کننده باشند ، داستان‌هایی که به صورت بصری گفته می‌شوند درگیری بیشتری با مخاطب ایجاد می‌کنند. حتی می‌توانید از اینفوگرافیک‌ها برای بیان مطالب پیچیده استفاده کنید، قطعا تصاویر و اینفوگرافیک‌ها در ذهن مخاطب ماندگارتر خواهند بود. برای آشنایی با اینفوگرافیک‌ها می‌توانید به مقاله‌ی «اینفوگرافیک چیست؟» مراجعه کنید.

محتوایی که سبب جلب اعتماد مخاطب شود تولید کنید:

در محتوای خود برتریهای برند و کسب و کار خود را عنوان کنید و توضیح دهید که چرا مخاطب می‌تواند به شما اعتماد کند. جزئیاتی در مورد تاریخچه و دستاوردهای شرکت خود، به خصوص در صفحه درباره ما بگنجانید.

وب سایت خود را به روز نگه دارید:

اگر بازدیدکنندگان متوجه شوند که محتوای شما به روز نیست، سایت شما اعتبار خود را از دست می دهد. حتما به طور مداوم سایت خود را بروزرسانی کنید، و هر گونه اطلاعاتی را که منسوخ شده است حذف کنید.
بروزرسانی مداوم وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان موجب می‌شود اولا مخاطبین حساب دیگری روی شما باز کنند ثانیا محتوای جدیدی که منتشر می‌کنید بازدید و بازخورد بیشتری بگیرد.

ارزش آفرینی کنید:

هدف شما از نوشتن محتوا باید این باشد که خوانندگان از محتوای شما نکات ارزشمندی را یاد بگیرند. به این ترتیب، شانس بیشتری وجود دارد که محتوای شما را به اشتراک بگذارند.
ساده‌ترین راه برای آموزش به خوانندگان خود «ارائه نکات خاص و کاربردی» است که موجب ارزش آفرینی می‌شود.
برای اینکه این کار را به خوبی انجام دهید، باید در رشته خود سطح معلومات قابل قبولی داشته باشید تا بتوانید محتوای کاربردی تولید کنید. به همین دلیل است که من در مورد تولید محتوا می نویسم نه جراحی مغز! 

چند نمونه از سایت‌هایی که محتوای خوبی ارائه می‌دهند:

چند نمونه از سایت‌هایی که محتوای خوبی ارائه می‌دهند:

بعد از آشنایی با روش های چگونه محتوای خوبی تولید کنیم، برای ایده گرفتن و شروع کردن، اینترنت پر از سایت‌های مختلفی‌ست که می‌تواند به شما کمک کند.

2 سایت زیر محتوای ارزشمندی به مخاطب ارائه می‌دهد:

  • HubSpot:
    یکی از بهترین سایت‌های ارئه محتوای به روز و هدفمند می‌باشد.
  • لینکدین:
    لینکدین به عنوان بزرگترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای در دنیا، منبع بسیار معتبری می‌باشد. به‌جای تولید محتوای کم‌ارزش، مقالات آن اغلب شامل تحقیقات منحصربه‌فرد می‌شود که آن را ارزشمندتر می‌کند.

جمع‌بندی

در مقاله چگونه محتوای خوبی تولید کنیم، همانطور که گفتیم یک محتوای خوب معیارهای بسیاری دارد که توضیح تمام آن در یک مقاله امکان پذیر نیست. برای آشنایی بیشتر با معیارهای محتوای ناب و کاربردی می‌توانید به مقالات «9 نکته موثر برای تقویت مهارت نویسندگی» «شناسایی محتوای بی‌کیفیت توسط گوگل» مراجعه کنید.
تلاشمان را کرده‌ایم که هر آنچه یک تولید کننده محتوا برای نوشتن محتوای درجه یک و ناب احتیاج دارد را در این مقاله و سایر مقالات وبلاگ «الیت دیزاین» ارائه دهیم.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست