برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

برای یافتن پاسخ پرسش پلسک چیست و آشنایی با 2 روش نصب وردپرس بر روی plesk در این مطلب با الیت دیزاین همراه باشید‌. اکثر افرادی که در زمینه‌ی وردپرس فعالیت می کنند و یا صاحب یک وب سایت هستند نام پلسک را به کرات شنیدند و احتمالاً برای نصب وردپرس بر روی پلسک به مشکلاتی برخوردند.

در این مقاله قصد داریم برای تفهیم بیشتر ابتدا اندکی از مفهوم و کلیت plesk با شما صحبت کنیم و در مورد تاریخچه آن بیشتر بدانیم و در نهایت نحوه نصب وردپرس بر روی پلسک را آموزش ببینیم. برای آشنایی با وردپرس مقاله وردپرس چیست را مطالعه کنید.

پلسک چیست؟

پلسک plesk نام اختصاری از واژه کامل لاتین parallels plesk panel است و یک نرم افزار کنترل پنل می باشد، که تحت شبکه کار می کند. با داشتن پلسک می توان از یک رابط گرافیکی کمک گرفت و منابع فیزیکی که سرور در اختیار ما قرار می دهد را به اشتراک بگذاریم و در نهایت مورد استفاده خود قرار دهیم.

پلسک قابلیت نصب شدن بر روی سیستم عامل‌های مختلفی از جمله لینوکس و ویندوز را دارد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ و شروع فروش اینترنتی یکی از اولین قدم‌ها راه اندازی وردپرس و نصب آن بر روی سیستم است.

با توجه به اینکه پلسک از انواع سیستم‌ها پشتیبانی می کند، دیگر نگرانی‌‌ از بابت سازگار نشدن پلسک با نوع سیستم عامل خود ندارید.

یکی از قدیمی و جدی ترین رقبای پلسک، Cpanel به حساب می آید. Cpanel قابلیت نصب بر روی سیستم عامل لینوکس را دارد.

تاریخچه plesk

چیزی حدود بیست سال قبل در سال دو هزار و یک شرکتی با نام plesk کنترل پنل پلسک را راه اندازی و افتتاح کرد. در نهایت پلسک به ترتیب توسط دو شرکت بزرگ SWsoft و parallels خریداری شد و در سال دو هزار و پانزده، پلسک توانست به صورت مستقل فعالیت کند.

رابط کاربری پلسک در طی سال‌های متمادی تغییرات و پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته است. امروزه پلسک برای ورژن‌های مختلفی از ویندوز و لینوکس توانسته، کارآمد باشد. این می تواند یکی از ضعف‌های سی پنل در مقابل پلسک باشد.

پلسک چیست؟ ( 2 روش نصب وردپرس روی plesk )
پلسک چیست؟ ( 2 روش نصب وردپرس روی plesk )

هاست پلسک چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که اصطلاح هاست پلسک به چه معناست و چه تفاوتی با سایر هاست‌ها دارد. شرکت‌هایی که میزبانی وب را بر عهده دارند معمولاً فقط از منابعی که در اختیار مشتریان قرار می دهند و نحوه عملکردشان صحبت می کنند اما از این مسئله غافل هستند که نوع کنترل پنل ارائه شده یکی از مهمترین چیزهایی است که مشتریان به آن توجه می کنند. اگرمیخواهید بیشتر بدانید هاست چیست توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.
آن دسته از شرکت‌های میزبان وب که از کنترل پنل پلسک استفاده می کنند هاست plesk نامیده می شوند.

یکی از دلایلی که افراد را برای استفاده از کنترل پنل پلسک ترغیب می کند این است که این پنل یک گزینه کاربردی به نام اپلیکیشن را در خود جای داده است. با فشردن این دکمه می توان نرم‌افزار‌های مدیریت محتوای بسیاری از جمله وردپرس را بر روی وب سایت راه اندازی کرد. در مقاله سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست میتوانید با انواع این نرم افزارهای مدیریتی سایت آشنا شوید.

اهمیت کنترل پنل پلسک چیست؟

یکی از مواردی که موجب برتری کنترل پنل پلسک نسبت به سایر کنترل پنل‌ها شده این است که کار با آن بسیار راحت است. این کنترل پنل با استفاده کردن از رابط گرافیکی مناسب، توانسته راحتی و سهولت در استفاده را به کاربران خود هدیه کند.

حتی کسانی که آشنایی و اطلاعات زیادی در مورد هاستینگ ندارند نیز قادر خواهند بود با کنترل پنل پلسک کار کنند.

استفاده از ابزار‌هایی چون fail2ban ,firewall ,revisium antivirus, آنتی اسپم‌های مخصوص ایمیل و ادغام نمودن آن ها با active directory باعث شده است تا کنترل پنل پلسک یکی از امن ترین و قابل اعتماد ترین پلسک‌های حال حاضر باشد.

از دیگر مزایای استفاده از کنترل پنل پلسک می توان به افزونه‌های فراوان و رایگان آن اشاره کرد که باعث محبوبیت دو چندان آن میان کاربران شده است.

اگر وب سایت شما به cms های مختلف از جمله وردپرس و جوملا نیاز داشته باشد، می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که کنترل پنل پلسک می تواند برای شما کاربردی باشد‌. در نهایت اگر باز هم استفاده از وردپرس برای شما مشکل است می توانید از هاست وردپرس بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر با هاست وردپری مقاله هاست وردپرس چیست را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم کنترل پنل پلسک را از لحاظ قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل‌ها هم بررسی کنیم باز این کنترل پنل پیروز خواهد بود؛ زیرا امروزه این کنترل پنل تنها موردی است که از هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز به خوبی پشتیبانی می کند.

plesk از نظر پشتیبانی از میل سرویس‌ها و دیتابیس نیز یکی از سرآمدان در میان کنترل پنل‌ها است.

نصب وردپرس بر روی plesk
نصب وردپرس بر روی plesk

نصب وردپرس بر روی plesk

برای نصب وردپرس بر روی کنترل پنل پلسک روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه 2 روش را برای شما ذکر خواهیم کرد.

Quick installation

پس از آن که وارد هاست پلسک خود شدید و به اصطلاح به آن لاگین کردید، باید گزینه اپلیکیشن را از قسمت سمت چپ ساید بار خود انتخاب کنید. از بین گزینه‌های موجود featured application را برگزینید و بر روی قسمت کنار نام وردپرس، instal تیک بزنید تا نصب آن شروع شود.

البته پیش از اقدام نهایی به نصب باید مسیر نصب، پروتکل و دامنه را به دلخواه انتخاب کنید. اگر برای انتخاب نوع پروتکل خود دو دل هستید کافی است به این نکته توجه کنید که آیا گواهی ssl بر روی سایت شما نصب شده است و یا قصد دارید در آینده آن را نصب کنید؟

اگر جواب مثبت بود، بهتر است از پروتکل https استفاده کنید. در هنگام انتخاب دامنه اگر قسمت جلوی directory name خالی باشد دامنه به صورت مستقیم اشاره به وردپرس خواهد داشت. برای انتخاب یک دامنه خوب مقاله دامنه چیست را بخوانید.

custom installation
custom installation

custom installation

روش سریع نیاز به اعمال تنظیمات و تغییرات زیادی نداشت و ما از اطلاعاتی که به صورت پیش فرض ذخیره شده، استفاده می کردیم؛ اما این روش کمی پیچیده تر است و در عوض می توانید تمامی تنظیمات نصب وردپرس را به صورت دستی و سفارشی تغییر دهید.

مراحل ابتدایی این روش مشابه روش قبلی است اما با این تفاوت که باید بر روی install custom کلیک نماییم.

از قسمت نصب وردپرس دکمه I accept the terms of License Agreement را فشرده و بعدی را بزنید. با مشاهده گزینه Specify the location where this web application should be installed نوبت به انتخاب پروتکل‌ها، دامنه و مسیر نصب می رسد.

همچنین برای بروز نگه داشتن وردپرس کافی است Automatically update this app when updates are available را از قسمت آپدیت تنظیمات انتخاب کنید تا همیشه یک وردپرس بروز داشته باشید و بتوانید خطرات احتمالی از حمله هک شدن که سایت شما را تهدید می کند، دفع کنید.

در نهایت باید از میان گزینه‌های موجود Grant administrative و یا use administrative را انتخاب کنید. اگر قصد دارید یکی از اکانت‌های قبلی شما مدیریت سایت را بر عهده بگیرد، باید مورد اول را انتخاب کنید و همچنین مورد دوم نیز برای انتخاب یک اکانت مستقل و جدید برای مدیریت وردپرس است.

پس از نصب سایر تنظیمات موجود می توان گزینه install را زد و در انتظار نصب شدن وردپرس بر روی پلسک ماند.

نتیجه گیری

در مقاله فوق تلاش کردیم در مورد ماهیت و اینکه کاربرد کنترل پنل پلسک چیست با شما صحبت کنیم. همچنین از معایب و مزایای آن آگاه شدیم و دانستیم که پلسک یک نرم افزار کنترل پنل می باشد، که تحت شبکه کار می کند و قابلیت نصب شدن بر روی سیستم عامل‌های مختلفی از جمله لینوکس و ویندوز را دارد.

برای کسب اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده توسط الیت دیزاین، از جمله طراحی سایت وردپرس، رابط کاربری، لوگو … می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و خدمات سایت خود را به ما بسپارید، تا از صفر تا صد آن را به صورت تکمیل دریافت کنید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست