برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در مقاله قبلی به معرفی پرسونا و انواع آن پرداختیم. درباره‌ی تاثیرات خلق یک پرسونا برای کسب و کارها صحبت کردیم و به مراحل مختلف طراحی یک پرسونا اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم به سوال «چگونه از پرسونا در بازاریابی استفاده کنیم؟» پاسخ دهیم. همراه ما در الیت دیزاین باشید.

پرسونا در بازاریابی

همانطور که در مقاله «پرسونای مشتری چیست؟» اشاره کردیم، طراحی یک پرسونا برای برند از ضروری‌ترین کارهایی ست که باید ابتدای شروع فعالیت بازاریابی انجام شود. بدون طراحی پرسونا فرایند بازاریابی، از تحقیقات بازاریابی گرفته تا تبلیغات، بی‌ثمر خواهد بود.
پرسونای مشتری به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند محصولات و خدمات خود ر ا شخصی سازی کنند و منطبق‌ترین نمونه کالا یا خدمات با نیاز مشتری را ارائه دهند.
از تاثیرات دیگر پرسونای مشتری بر کسب و کارها می‌توان به کمک به صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی اشاره کرد. پرسونای مشتری به ما این امکان را می‌دهد که استراتژی‌های بازاریابی را بر اساس پرسونای مشتری طراحی کنیم و از این طریق از بیراهه رفتن و هزینه‌های اضافی برای سایر روش‌ها بپرهیزیم. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پرسونا در بازاریابی

چگونه از پرسونا در بازاریابی استفاده کنیم؟

علاوه بر مقاله قبلی، در این مقاله نیز تلاش کردیم به راهنمای استفاده از پرسونا در بازاریابی و تاثیرات آن را بر برند بپردازیم:

مدیریت هزینه و وقت در بازاریابی

پرسونای مشتری به کسب و کارها کمک می‌کند روش تبلیغاتی مناسبی را پیش بگیرند.
فرض کنید 70 درصد مخاطبین شما کارمندان شرکت‌های خصوصی و دولتی و فقط 5 درصد از کل مخاطبین دانشجو هستند، بدیهی‌ست که بعد از اطلاع درباره‌ی درصد مخاطبین، باید برای گروه دانشجویان، بودجه تبلیغاتی کمتری درنظر گرفت و بالعکس بخش بزرگی از بودجه را باید به کارمندان تخصیص داد.

نرخ ROI بالاتر (نرخ بازگشت سرمایه)

اگرچه برای تحقیق و طراحی پرسونای مشتری زمان زیادی لازم دارد، اما نتیجه آن بی حد و حصر است و می‌تواند تا چندین سال آثار مثبتی بر روند رشد یک برند بگذارد. بهبود بازگشت سرمایه یکی از این آثار مثبت است.

تمرکز روی کانال‌های هدف

پرسونای مشتری می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید روی کدام کانال‌ها باید تمرکز کنید تا به همه مخاطبان خود دسترسی داشته باشید و تعامل با آنها را افزایش دهید.
چرا که برخی از شخصیت‌ها از توییتر و یوتیوب استفاده می‌کنند، برخی دیگر تلگرام و اینستاگرام را ترجیح می‌دهند.
برخی از مشتریان هم ممکن است از هیچ یک از اینها استفاده نکنند و اطلاعات مورد نیاز را در مستقیما در گوگل جستجو کنند.
اطلاع داشتن درباره‌ی کانال‌های محبوب مخاطبین و مشتریان، کمک می‌کند که بدانید چه محتوایی را برای شبکه‌های اجتماعی تولید کنید و در کدام کانال‌ها بیشتر و موثرتر فعالیت کنید همینطور برنامه‌ریزی کنید که کجا به‌طور مؤثر محتوای خود را تبلیغ کنید.

مقاله اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را در وبلاگ الیت دیزاین مطالعه کنید تا بیشتر با شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

لازم است بدانید که این مسئله که ایرانیان بیشتر از اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنند، لزوما به معنی اینکه مشتریان بالقوه شما در این کانال‌های ارتباطی هستند، نیست! بلکه صحت این مسئله فقط بعد از طراحی پرسونای مشتری مشخص خواهد شد.

شخصی سازی کردن محتوای تبلیغات

شخصی سازی کردن محتوای تبلیغات

34 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که وقتی پیام‌های بازاریابی که دریافت می‌کنند با نیازهای آنها مطابقت ندارد، ارتباطشان را با آن برند متوقف می‌کنند.
اغلب، بازاریابان درگیر محتوایی می‌شوند که فکر می‌کنند به اشتراک گذاری آن مهم است. اما برای مرتبط و موثر بودن، بهتر است بر آنچه مشتریان نیاز دارند، تمرکز کنند.

مثال واضح برای این مسئله، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی کاشت مو یا لیزر برای همه افراد هست. احتمالا شما هم با این مدل تبلیغات مواجه شده‌اید، احساستان را بعد از دریافت این پیامک‌ها به یاد بیاورید؛ احتمالا با خود گفته‌اید چقدر مضحک! بله همینطور است: ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برای افرادی که احتمالا کچل نیستند!!!

یکی از تاثیرات بسیار پررنگ استفاده از پرسونای مشتری همین مسئله است؛ شخصی سازی محتوای تبلیغات.
با شناخت مشتریان، اطلاع از جنسیت، سن، نوع فعالیت آنها و… می‌توانید تبلیغات را متناسب با نیاز و خواسته مشتری طراحی کنید. برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را بخوانید.

برای درک بهتر این مسئله به این مثال توجه کنید:
فرض کنید دختری 25 ساله، کارمند یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، که اتفاقا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این حوزه است این دو پیامک را دریافت خواهد کرد:
– پیامک کاشت مو با 50 درصد تخفیف!
– پیامک آغاز ثبت‌نام دوره‌ی «تفکر خلاق در دنیای دیجیتال»
می‌توانید تصور کنید که بازخورد این فرد در برابر هر کدام از این پیامک‌های تبلیغاتی چه خواهد بود.

طراحی نقشه سفر مشتری(customer journey)

پرسونا در نهایت به شما کمک می‌کنند تا نقشه سفر مشتری را طراحی کنید. استفاده از پرسونای مشتری به شما درک بهتری از رفتارهای کاربر در طول سفر می‌دهد.
همینطور این امکان را به شما می‌دهد که یک استراتژی برای هدایت مشتریان در تمام مراحل سفرشان طراحی کنید. از آنجایی که پرسونا حاوی اطلاعات مهمی در مورد چالش‌ها، نیازها و علایق مشتریان هستند، پرسونای مشتری باید نقطه شروعی برای برنامه ریزی محتوای شما باشند.

در مرحله اول، که مربوط به آگاهی است، معمولا مشتریان آماده خرید نیستند، بنابراین باید بیشتر روی دریافت اطلاعات و آگاهی آنها تمرکز کرده تا در معرض محصول یا خدمات شما قرار گیرند. محتوایی که در این مرحله کاربرد دارد: نوشتن پست‌های وبلاگ، استفاده از اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی، یا ایجاد ویدیوهای کوتاه یا اینفوگرافیک است. بنابراین در پرسونای خود به موارد زیر توجه کنید: رسانه‌ها، علایق و کلمات کلیدی.

مرحله بعدی مخاطبین شروع به جستجو برای یافتن راه‌حل مشکلاتشان می‌کنند. در این مرحله با طراحی استراتژی درست می‌توانید به آنها نشان دهید که به فکر حل مشکلشان هستید و در این بین نسبت به رقبا هم به نیاز مشتری آگاهی بیشتری دارید.

در مرحله بعدی (تصمیم گیری) زمان تبدیل مشتری به خریدار فرا رسیده است. شما می‌توانید به معرفی محصول خود برای مشتری ادامه دهید، در این مرحله محتوای خوبی که می‌توانید ارائه دهید، نسخه دمو رایگان و هرگونه اطلاعاتی است که آنها را متقاعد می‌کند که شرکت شما بهترین راه حل را برای مشکل آنها ارائه می‌دهد.

بازاریابی محتوا و پرسونای مشتری:

بازاریابی محتوا و پرسونای مشتری:

هنگامی که محتوای خود را طراحی می‌کنید، باید به پرسونای مشتری خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. پرسوناها پیام‌های فروش و بازاریابی شما را انسانی می‌کنند؛ زیرا بایدشامل انواع لحن پیامی که مشتریان مختلف شما ترجیح می‌دهند شود. با استفاده از پرسونای مشتری در تولید محتوا خواهید دانست که محتوای شما با هر گروه از مخاطبین چه لحنی داشته باشد و چگونه بیان شود که موثر باشد. مقاله بازاریابی محتوا چیست اطلاعات بیشتری در این باره به شما می دهد.

نتیجه‌گیری:

داشتن پرسونای مشتری برای محصولات و خدمات، شما را یک قدم به نتایجی که در جستجوی آن بوده‌اید نزدیک‌تر می‌کند. اکنون که پاسخ سوال «چگونه از پرسونا در بازاریابی استفاده کنیم؟» دریافت کردید، مطمئن باشید که با طراحی و استفاده از پرسونا در کسب و کار خود با تغییرات شگرفی در تولید و ارائه محتوا و همینطور بازاریابی و فروش مواجه خواهید شد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست