برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

قبل از این که به تعریف بانس ریت چیست پردازیم، اجازه دهیم نظر کارشناسان الیت دیزاین را درباره این اصطلاح بشنویم. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که از یک سایت دیدن کرده اید اما بدون این که واکنشی نشان بدهید، از آن صفحه خارج شده اید.

بانس ریت به دلایل این موضوع می پردازد و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می دهد. اگر وبمستر هستید و علاقمند به دانستن این موضوع هستید، فرصت خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بانس ریت یا نرخ پرش چیست ؟

بانس ریت bounce rate، نرخ پرش یا نرخ فرار به میزان مخاطبینی گفته می شود که بعد از مشاهده یک صفحه بدون این که عکس العملی از خود بروز دهند، صفحه را ترک می کنند. بنابراین نرخ پرش نشان دهنده درصد کاربرانی است که بدون هیچ اقدامی صفحه شما را ترک می کنند.

بانس ریت یا bounce rate یا نرخ پرش چیست ؟

بانس ریت چه اهمیتی در بازار کسب و کارهای آنلاین دارد؟

بانس ریت به سه دلیل عمده دارای اهمیت است:

کاربری که دچار بانس ریت شده است، دارای میزان تبدیل صفر می باشد. چرا که هیچ واکنشی نسبت به صفحه شما انجام نداده است. از همین رو، هنگامی که بانس ریت صفحه خود را کم می کنید، همزمان میزان تبدیل شما افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت بانس ریت، استفاده گوگل از موضوع به عنوان یک فاکتور در رتبه بندی است. بررسی ها نشان می دهد، نرخ پرش با کلاس بندی سامانه ها در صفحه نخست گوگل مرتبط است.

وبمستر ها با توجه به نرخ فرار می توانند ایرادات مرتبط به صفحه بندی محتوا را رفع نمایند و تجربه کاربری خود بهبود دهند. با این همه میزان بانس ریت در هر حوزه ای متفاوت است.

گاهی اوقات در وب سایت های فروشگاهی شاهد کمترین مقدار نرخ فرار هستیم ولی ممکن است این نرخ در برخی از وبلاگ ها بانس ریتی قریب به نود درصد را نیز مشاهده کنند.

لذا چنانچه علاقمندید، به یک بانس ریت مطمئن و استاندارد برسید، لازم است سامانه خود را با وب سایت های دیگر مورد مقایسه قرار دهید. شایان ذکر است، منابع ترافیکی سامانه هم قادرند به طرز شگفت انگیزی بر روی بانس ریت سامانه شما اثربگذارند.

به عنوان نمونه، با نظر به بررسی های صورت گرفته بوسیله سامانه ConversionXL بار ایمیل و بک لینک های موجود در سامانه های دیگر از کمترین نرخ پرش برخوردار هستند. در برابر بار تبلیغات نمایشی و رسانه های اجتماعی بیشترین نرخ پرش کار را درج کرده اند.

دلایل بروز نرخ بانس ریت چیست؟

دلایل بروز نرخ بانس ریت چیست؟

در حالت کلی، می توان گفت دلایل بالا رفتن بانس ریت عبارتند از:

  • صفحه انتظارات مخاطب را پاسخ گو نیست،
  • طراحی سایت به زیبایی انجام نگرفته است،
  • سایت دارای تجربه کاربری خوبی(UX) نیست.

صفحه انتظارات مخاطب را پاسخ گو نیست

برای درک بهتر بانس ریت در این زمینه به این مثال توجه کنید؛ تصور کنید، می‌خواهید یک جاروبرقی تهیه کنید. شما پس از جستجوی کلمه کلیدی به یکی از سامانه های مربوطه وارد می شوید.

اما شما در عوض این که با صفحه معرفی و فروش انواع جاروبرقی وارد شوید، به صفحه نخست سامانه ارجاع داده شده اید. خیلی طبیعی است که برای محقق شدن خواسته تان سریعا آن صفحه را ترک می کنید و بر روی نتایج دیگر موتور جستجو تمرکز می کنید.

برای فهم بهتر بانس ریت یک مثال دیگر تقدیم می شود. فرض کنید که مخاطب برای یافتن دستور آشپزی یک غذای خاص در اینترنت می چرخد. تا این که به صفحه شما می رسد.

این صفحه به خوبی قادر است تمامی اطلاعات آن دستور پخت را در اختیارش بگذارد . کاملا طبیعی است که با خوانش مطلب صفحه بوسیله مخاطب، آن صفحه بسته نخواهد شد.

طراحی سایت به زیبایی انجام نگرفته است

در افزایش بانس ریت طراحی سایت بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات طراحی سامانه ممکن است نامناسب باشد. دیزاین و دکور سامانه شما در کم کردن یا بالا بردن این نرخ سهم زیادی دارد. دلیل این امر قضاوت کاربران از روی ظاهر سایت شما می باشد. هر چه شکیل تر و جذاب تر به همان اندازه نرخ ماندن کاربر در صفحه بیشتر می شود.

سایت دارای تجربه کاربری خوبی (UX) نیست

یکی دیگر از دلایل مهم در افزایش بانس ریت، عدم سهولت و دسترسی به تمامی اجزا صفحه است. درست که سامانه می باید از ظاهر شکیلی برخوردار باشد اما به این نکته نیز توجه کنید، کاربر باید بتواند به راحتی به به تمامی اجزاء صفحه دسترسی داشته باشد. در غیر این صورت این موضوع می تواند موجب تجربه بد برای مخاطب شود. اگر میخواهید با ux بیشتر اشنا شوید مقاله طراحی تجربه کاربری ux چیست را بخوانید.

چگونه نرخ فرار را کاهش دهیم؟

چگونه بانس ریت یا نرخ فرار را کاهش دهیم؟

برای این که بتوانید نرخ بانس ریت را کاهش بدهیم باید این چند راهکار را جدی بگیرید:

  • کمک از ویدیوهای مرتبط در لندینگ پیج
  • استفاده از عنوان های جذاب
  • بالا بردن سرعت صفحات

کمک از ویدیوهای مرتبط در لندینگ پیج

برای این که بتوانید نرخ بانس ریت را کاهش دهید، خوب است از فیلم های مرتبط با صفحه فرود استفاده کنید. این موضوع کمک می کند تا زمان پایداری مخاطب را در صفحه بالا ببرد. برای اطلاعات بیشتر درباره لندینگ پیج میتوانید مقاله لندینگ پیج چیست را مطالعه کنید.

استفاده از عنوان های جذاب

عناوین و تیترهای مشتری پسند نیز می تواند نرخ بانس ریت را کاهش دهد. این عنواین کمک می کند تا در قسمت وبلاگ تا حدودی از ترک زودهنگام مخاطب ممانعت نماید. در مقاله چرا عنوان نویسی مهم است، میتوانید ۱۰ روش ساخت عنوان جذاب را فرا گیرید.

بالا بردن سرعت صفحات

درباره بانس ریت بررسی های زیادی انجام شده است. نتایجی که بدست آمد حاکی از آن است که این پدیده با سرعت پایین صفحات ارتباط تنگاتنگی دارد. این اطلاعات از تحقیق بر یازده میلیون وب سایت بدست آمده است. برای این که بتوان از سرعت صفحات را بهبود داد می توان راهکارهایی انجام داد. از جمله:

  • کم کردن حجم عکس ها
  • بالا بردن میزان وب
  • از بین بردن افزونه ها و اسکیرپت های زائد
  • بالا بردن خوانایی صفحه

کم کردن حجم عکس ها

گاهی اوقات حجم زیاد عکس ها از جمله علت های بارگذاری کند صفحات است. همین امر بانس ریت را بالا می برد. مخاطب منتظر باز شدن عکس ها و تصاویر را ندارد و با ظرف چند ثانیه صفحه را ترک می کند. برای کم کردن حجم عکس ها بصورت آنلاین میتوانید مقاله معرفی ۵ سایت کاهش حجم عکس به صورت آنلاین را مطالعه کنید.

بالا بردن میزان وب

چنانچه از هاست های اشتراکی برای میزبانی سامانه خود کمک می گیرید، خوب است برای این قسمت کمی پول خرج کنید. بدین معنی که باید پلن و برنامه خود را ارتقاء دهید. حقیقت این است که هاست های اشتراکی برای سامانه هایی با بار بسیارپایین مناسب تر هستند.

از بین بردن افزونه ها و اسکریپت های زائد

چنانچه از سی ام اس به منظور طراحی سامانه خود کمک می گیرید، سری به قسمت افزونه ها بزنید و پلاگین های زائد را از میان بردارید. این امر علاوه بر بالا بردن سرعت به ارتقاء امنیت سامانه شما نیز کمک خواهد کرد.

بالا بردن خوانایی صفحه

خوانایی صفحه و وضوح مطالب نیز یکی دیگر از کاهش بانس ریت در سامانه شما خواهد بود . هر گونه نقصی که در این زمینه مشاهده می شود، باید برطرف کرد.

کمک گرفتن از اطلاعات هیت مپ

کمک گرفتن از اطلاعات هیت مپ

هیت مپ یک شیوه موثر برای کاهش بانس ریت است. علاوه براین کمک می کند تا شما چگونگی تعامل مخاطب با سایت را نیز مشاهده کنید. ابزارها متنوعی برای این منظور یافت می شود ولی Hotjar و CrazyEgg از موثرترین ابزارهای این زمینه به شمار می رود.

طریقه استفاده از این ابزار دشوار نیست. کافی است یک قطعه کد جاوا اسکریپت به سامانه چگونگی اندازه گیری و تعامل مخاطب با سامانه را مورد واکاوی قرار دهید. در خاتمه این بحث باید گفت، یکی دیگر شیوه های کاهش نرخ فرار ، افزودن لینک های داخلی است.

خلاصه کلام

این مقاله نگاهی داشت به اینکه بانس ریت چیست و دارای چه اهمیتی برای بهبود کسب و کارهای آنلاین است. کارشناسان الیت دیزاین مطالبی طرح کردند که میتواند نرخ بازدید از صفحات شما را توسط کاربر افزایش دهد. امیدواریم این تلاش توانسته باشد قسمتی از نیازهای شما را در این حوزه پاسخ بدهد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست