برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 19 دقیقه وقت بگذارید : )

طراحی تجربه کاربری ux چیست؟ بنا به گفته کارشناسان تیم الیت دیزاین، طراحی تجربه کاربری ux در بازاریابی نوین صدای آشنایی است که همه مدیران و فعالان اقتصادی را به خود جذب کرده است.

از همین رو کارشناسان ما درصدد برآمدند تا در این حوزه اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. این پاره از توضیحات با زبانی ساده و روشن و در دو حوزه مدیریت سایت و شرکت ها بیان شده است. امیدواریم سعی و تلاش ما تا قسمتی از سوالات شما را پاسخگو باشد. از این که با ما هستید، متشکریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

طراحی تجربه کاربری ux چیست ؟

طراحی تجربه کاربری (User experience design) که به صورت اختصار UX نیز شناخته می شود، زمانی حاصل می شود که مشتری از محصولی که خریده است رضایت کافی داشته باشد. به بیانی روشن تر طراحی تجربه کاربری دربردانده احساسات و نوع رفتاری است که بر اثر استفاده از یک محصول بدست می آید. این پروسه که توسط تیم طراح شکل می گیرد، همواره به این نکته توجه دارد که این رضایت خاطر ممکن است از چه راه هایی بدست آمده باشد.

خب حال که دانستید طراحی تجربه کاربری ux چیست در ادامه به صورت مختصر، این شیوه های حصول تجربیات معنادار و دارای ارتباط با کاربران مورد بررسی قرار می گیرد. مشتری محصول را خریداری کرده و از ویژگی های آن خرسند است یا آن محصول کاربرد آسانی داشته است و او را به زحمت نمی اندازد.حتی ممکن است این سطح از رضایت علاوه بر کارایی خوب مشتری به خاطر حسن رفتار فروشنده نیز مرتبط باشد.

طراحی تجربه کاربری ux چیست ؟

طراحی تجربه کاربری ux در بازاریابی نوین چیست ؟

کارشناسان بازاریابی های نوین با مطالعه دقیق بر رفتار خریدار و فروشنده به این نتیجه رسیده اند که هرگاه مشتری با فروشنده دارای ارتباطات طولانی مدت بوده باشد، شانس این که خرید دوباره توسط مشتری تکرار شود، بیشتر خواهد شد.

از همین رو داشتن تعامل مثبت بین مشتری و فروشنده در بازه زمانی طولانی یکی از شانس های رسیدن به موفقیت در بازار محسوب می شود. در طراحی تجربه کاربری هدف روی رفتار و سطح رضایت کاربر متمرکز است. به گونه ای که نتیجه خوب موازی با سوددهی در حرکت باشد. در این روند، منظور از سود، به دست آوردن بیشترین ارتباط دوسویه با مشتری یا کاربر و محصول است به بیانی بهتر مثلت کاربر، محصول و فروشنده.

در اینجا معنی سود، تعامل و ارتباط خوبی است که می شود، بین این سه ضلع برقرار کرد و صرفا مقصود از سود، رسیدن به اهداف مالی نیست.
زمانی که راهکارهای طراحی تجربه کاربری ارائه می شود، به نوع احساسات، عادات و رفتارهایی که از کاربر سر می زند و حتی ویژگی های خلقی او نیز توجه می شود. در ادامه خواهیم دانست که طراحی تجربه کاربری ux در دیجیتال چیست. پس با ما همرا باشد.

طراحی تجربه کاربری ux در دیجیتال (وب و موبایل) ] چیست ؟

تجربه کاربری در پیشبرد نقشه سایت، طراحی رابط کاربری، معانی رنگ ها، نوع چیدمان و ترتیب گزینه ها تاثیر بسیار زیادی دارد. علاوه براین موارد می توان به چگونگی ثبت فرم ها، راه های ذخیره کردن اطلاعات مشتری و مراحل خرید را نیز اضافه کرد.
محتوایی که در سایت نوشته می شود نیز از این جمله موارد می باشد. بسیار مهم است که تصویری که بارگذاری می شود حتی عنوان ها، خوانایی و توضیحات ارائه شده، همه در نقشه و کیفیت بخش های اجرایی وب سایت موثر واقع شوند. حتی برای ایجاد یک تعامل دوسویه و بهینه باید به شیوه ارسال کالا نیز توجه کافی داشت. برای آشنایی بیشتر با محتوا می توانید مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه کنید.
از همین رو، طراحی تجربه کاربری به یک نگرش تام و خاص نیاز دارد تا یک محصول توسط مشتری در بهترین سطح ارتقاء کیفی قرار گیرد. همه این الزامات از تخصص های به کار رفته در یک سیستم ناشی می شود.
در تمامی شرکت های بزرگ و نام آور دنیا برای ارائه محصول جدید خود، به این نکته توجه دارند که محصول جدید می بایست در مشتریان حس رضایت و توام با لذت ایجاد کند.

هر چه این میزان رضایت و حس خوب در هنگام استفاده از محصول بیشتر باشد، موفقیت سازندگان نیز ارتقاء خواهد یافت. بنابراین UXD طراحی شده است که طی تعامل بین انسان و کامپیوتر، ضمن توجه به انتظارات مشتری از کالا یا خدمات دریافتی، جوانب یک محصول نیز در نظر گرفته شود.این روند را human-computer interaction نیز گویند که مختصرا HCI نیز نامیده می شود.

در واقع تجربه کاربر، دربردارنده حالت های عملی تجربه شده موثر و معنی دار می باشد که بین او، محصول و کامپیوتر قابل ارزیابی است. استفاده آسان و بی دردسر، عدم پیچیدگی و درک درست از محصول برای کاربران الزامی است.

طراح تجربه کاربری ux designer کیست ؟

طراح تجربه کاربری ux designer کیست ؟

کسی که تجربه کاربری را طراحی می کند، لازم است از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار باشد. طراح تجربه کاربری با استفاده از تجربیاتی که دارد و با تمرکز بر روی تجربه و نیاز کاربران، نوع محصولات و خدماتی را که باید عرضه شود، تعیین می کند. سپس با نرم افزارهای موجود دراین زمینه محصول و نوع خدمات طراحی می شوند. این طراحی همسو با بهینه شدن تجربه کاربران در استفاده از محصول است.

اگر چه این طرح ممکن است بدیع نباشد، اما طراحان متخصص در این زمینه قادرند بهترین ایده ها را از آنها کسب کنند. این ایده ها چنانچه به خوبی پردازش شود، طراحی قابل قبولی را برای کاربران خواهد داشت. از همین رو تجربه کاربری را از اصلی ترین بخش های حوزه در طراحی سایت می دانند.

طراحی تجربه کاربری ux در محصولات غیر آنلاین چیست ؟

برای رسیدن به محصول مورد نظر لازم است طراحی رابط کاربری یا همان (UI) و طراحی تجربی (UX) هر دو باهم همکاری فی مابین داشته باشند. طراحی تجربه کاربری به شیوه تجزیه و تحلیل موضوعات مطروحه است اما در طراحی رابط کاربری عمدتا شبیه طراحی گرافیکی است. برای اینکه بیشتر تفاوت میان طراحی تجربه کاربری ux و طراحی رابط کاربری ui را بدانید توصیه می کنم مقاله تفاوت UI و UX در چیست؟ را مطالعه کنید.

چنانچه بخواهیم رابط کاربری و تجربه کاربری در یک سایت را طرح ریزی کنیم، لازم است، از تجربه کاربری(UX) با رابط کاربری (UI) بهره مند شویم.

برای آشنایی بیشتر با طراحی رابط کاربری توصیه می کنم مقاله طراحی رابط کاربری چیست را در وبلاگ الیت دیزاین مشاهده کنید.

همچنین سعی ما این است، که همه موانعی را که در مسیر خلق یک تجربه موفق قرار دارد، برداریم.

از همین روست که طراحان تجربه کاربری به صورت مستمر و آگاهانه بر ارتباط دو سویه کاربر با شرکت، خدمات دریافتی و نوع محصولات زوم کرده اند.
تصور این که تجربه کاربری فقط در کسب و کارهای اینترنتی حضور داشته باشد، نادرست است.

از جمله نمونه های عینی از تجربه کاربری و مغایرتی که با رابطه کاری دارد، در زمینه قوطی های رب گوجه فرنگی است.

این نوع محصول جدید علاوه بر ظاهر شکیل و کیفیت آن از درب پوش پلاستیکی نیز استفاده می شود. این درب پوش پلاستیکی از توجه به نگاه مصرف کننده ابداع شده است.

طراحی تجربی کاربری از چه زمانی بوجود آمد ؟

طراحی تجربی کاربری از چه زمانی بوجود آمد ؟

طراحی تجربه کاربری، از زیرمجموعه طراحی معنامحور بر اساس عوامل انسانی و ارگونومی است.

این زیرشاخه در پایان دهه چهل میلادی بر محور ارتباط دوسویه بین انسان، ماشین، و محیط های نوشتاری شکل گرفت.

این روند باعث بوجود آمدن سیستم هایی شد که بر اساس تجربه کاربران بوجود آمده بود.
از زمان اوج استفاده از کامپیوترهای اداری، تجربه کاربری مورد کنکاش و توجه طراحان سایت در سال های دهه 90 واقع شد.
دونالد نورمن اولین کسی بود که این اصطلاح را وارد دانش بازاریابی کرد. افراد بسیاری این اصطلاح را پذیرفتند و از آن استفاده کردند.

توجه سازندگان محصول به تجربه‌های خوب و بد مشتری ها

تا به اینجا با مفهوم کلی از اینکه طراحی تجربه کاربری ux چیست و ازچه زمانی به وجود آمد را دانستیم و دیدیم که یکی از وجوه مهم سازندگان شرکت های برتر در این است که همیشه به نوع احساسات کاربران محصولاتشان توجه ویژه ای دارند.

به این معنی که تجربه آنها را در استفاده از یک محصول را رصد می کنند. آنها به خوبی می دانند که این تجربیات و احساسات خوب و بد نسبت به یک محصول است که آنها را نسبت به محصول مایل می کند. البته عکس آن نیز صادق است، تجربه ناخوشایند ممکن است، رغبت استفاده دوباره از آن محصول را از کاربران بگیرد.

این تجربه ها بر روی تصمیم گیری ها و نوع استراتژی های بعدی سازندگان محتواهای تولید شده، اثر می گذارد. از همین رو تولید کنندگان تمام همت خود را بکار می گیرند تا تمامی مواردی را که این تجربه خوب را می سازند، شناسایی و کشف کنند. برای اینکه با استراتژی های محتوا آشنا شوید مقاله استراتژی محتوا چیست را مطالعه کنید.

اگر کاربران از محصول استفاده شده رضایت خاطر نداشته باشد، آن محصول به خودی خود از گردونه تولید حذف خواهد شد.
حال ممکن است این سوال پرسیده شود؛ سازندگان از کجا به این اطلاعات دسترسی پیدا می کنند؟ کاملا واضح است که هر سایتی دارای فهرست و پنجره ای است که بازدیدکنندگان می توانند درباره استفاده از محصولات نظردهی داشته باشند. این نظرات را دنبال کنید و از تجربه کاربرهایتان مطلع شوید. البته همان طور که می دانید خرید و شارژ محصول می تواند گویای سطح رضایت مشتری از محصول نیز باشد.

سازندگان شرکت های معتبر به این مساله دقت نظر دارند که حتما محصول را به گونه ای طراحی کنند که درست منطبق با خواسته ها و نیازمندی های مشتری باشد. چنانچه محصولی دارای طراحی های خوب و استفاده آسان باشد ولی جنبه رفع نیاز را برطرف نکند، محکوم به بازبینی و یا حتی خروج از خط تولید خواهد بود.

تولیدکنندگان شرکت های درجه یک، برای اعتبار سایتی که در آن مشغول هستند، بسیار ارزش قائل‌اند. اگر کاربران به محصولاتی که به آنها پیشنهاد شده است، اعتماد چندانی نداشته باشند، هرگز از آن سایت خرید نمی کنند و پس از مدتی کوتاه شما را رها کرده و جذب سایت هایی می شوند که در آن، این میزان از اعتبار مشهود و کافی باشد.

برای فروش بیشتر محصولات نباید تنها به تولید کیفی نظر داشت. یک تولید کننده زبده باید تمامی کاربران و مشتری های خود را در نظر بگیرد. به امکانات و توانایی های آن ها نیز توجه داشته باشد.

در چنین شرایطی است که محصولات به دست یکایک کاربران با هر طیف و سطحی از توانایی که برخودار هستند، می رسد. همه موارد فوق الذکر، می تواند برای طراحی تجربه کاربری در سطح ممتاز به تولید کنندگان کمک موثری باشد. چنانچه یکی از این مورد از نگاه هوشمند و دقیق سازندگان دوربماند، باعث عدم قوت در طراحی تجربه کاربری می شود.

برای این که متن ملموس تر به ذهن متبادر شود، اجازه بدهید برایتان یک مثالی بزنیم:
تصور کنید قصد خرید از یک فروشگاه مجازی را دارید. تمامی محصولات به درستی دسته بندی شده است. قمیت ها خوب و مناسب اند. توضیحات ارائه شده به همراه عکس های ضمیمه شده گویا و روشن هستند.

عدم رعایت اصول طراحی تجربه کاربری در راه اندازی سایت چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

عدم رعایت اصول طراحی تجربه کاربری در راه اندازی سایت چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

شما محصول مورد نظر را خریداری می کنید، اما در نهایت زمانی که قرار است اطلاعات کارت بانکی تان را در اختیار سایت قرار بدهید، دچار مشکل می شوید. این امر ممکن است ناشی از عدم اعتبار، شناخت کافی کاربران از سایت فروشگاهی یا عملیات پیچیده واریز وجه باشد. در این صورت کاربر با حس عدم رضایت مندی از سایت خارج می شود.

عدم رغبت ورود کاربران به سایت

طراحی سایت امروزه یکی از متداول ترین رفتارهایی است که در بازاریابی اینترنتی قابل مشاهده است.

تقریبا همه تولیدکنندگان عمده و حرفه ای به ضرورت این امر واقف گشته اند.
همیشه یک مسیر بسیار مهم در کشاندن کاربران به سمت سایت ها وجود دارد که هدفش جذب مشتری به صورت علی الدوام است.

اقدام به تبلیغات گسترده در این حوزه همان مسیر مهم است که در بالا به آن اشاره شد.
طراحان سایت که متعاقبا به دنبال طراحی تجربه کاربری نیز هستند، هر گونه انتخاب یا عدم انتخاب محصول را جدی می گیرند.
آنها هرگونه احتمالی را که باعث شود، کاربر از سایت دیدن نکند شناسایی می کند.

ممکن است علت های زیادی در این باره وجود داشته باشد. ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.

محتوای سایت خوانش راحتی ندارد

در گام نخست بگذارید لحن و زبان سایت شما منطبق با فرهنگ و سطح اجتماعی کاربرانتان طراحی شود.

اگر مخاطبین شما از گروه زنان و دختران جوان هستند لحن و ادبیات نوشتاری سایت شما باید پاسخگوی جنبه زنانه آنها باشد.
گاهی سایتی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است و شاید سایت دیگری در زمینه فروش اقلام متنوع ساختمانی و نماهای پرکاربرد باشد. مخاطبین هر کدام از اینها زبان و لحن ارتباطی خاص خود را طلب می کند.  متنی که آماده می کنید لازم است به روشنی محصول و خدمات شما را به سمع و نظر مشتری برساند.

این متن چنانچه از قواعد و دستور نگارشی پیروی نکند، خواننده با اولین پیچش کلامی و اطناب زبانی دچار دردسر می شود.

اینجاست که مخاطب عطای خواندن را به لقایش می بخشد و سایت شما را ترک می کند.

طراحی سایت به روش های معمول و سبک جدید نیست

متاسفانه بیشتر کاربران قبل از هر چیز به ویژگی های ظاهری و رنگ و لعاب فضای کاری شما توجه می کنند.

چنانچه المان های به کاررفته در طراحی سایت کمی منسوخ و از مد افتاده باشند، احتمال این که کاربر سایت شما را ترک کند هست.
این مساله ممکن است ناشی از این باشد که کاربر اطلاعات و محصولات شما را نیز همین گونه بی کیفیت و نامرغوب تلقی خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما طراحی سایت به سبک وسیاق جدید هر چند سال یکبار است.

تبلیغات زیاد سرسام آور است

شاید شما نیز تبلیغات برای محصول را جزو استراتژی های مهم کاریتان بدانید اما این را در نظر داشته باشید که حضور تبلیغات گسترده در سایت مشکل آفرین خواهد بود.

حجم بالای تبلیغات چنانچه مشتری را مورد هدف بمباران تبلیغاتی خود قرار دهد، نظام کار را از درست شما خواهد ربود.
بنابراین به خاطر یک مشت ریال بیشتر حیثیت کاری خود را زیر سوال نبرید! دامنه پذیرش تبلیغات برای محصولات و خدمات سایت های دیگر را در صحفه کاریتان محدود کنید.

شما با راه کارهای دیگری نیز می توانید به درآمد بیشتری برسید.
یک از این راهکارها پذیرش تبلیغاتی است که از نظر نوع خدمات و محصول به استراتژی های کاری شما نزدیک باشد.

برای موثر واقع شدن بیشتر تبلیغات می توان از سوژه های نو و ارتباط معنادار و زیر متنی استفاده کرد.

عدم هماهنگی طراحی سایت با قابلیت های موبایل (ریسپانسیو)

بارگذاری سایت کند است

یکی از عواملی که باعث می شود بر تجربه کاربری تاثیر بسزایی داشته باشد، سرعت روند بازگذاری مطالب در سایت است.

چنانچه بارگذاری محتوا دیر به مخاطب نشان داده شود، مخاطب برای زمان لود شدن صبور نخواهد بود.
این احتمال می رود تا او به سرعت از سایت شما خارج شده وبه سمت سایت ها و صفحات مجازی دیگری کشیده شود.

آمار نشان می دهد که تقریبا بیش از چهل درصد کاربران توقع دارند تا زمان لود شدن مطالب در عرض دو ثانیه صورت بگیرد.
مطمئنا راهکارهای بسیاری در حل این مشکل وجود دارد. به این راهکارها متوسل شده و سرعت بارگذاری محتوی متنی و نمایشی خود را بالاتر ببرید.

عدم هماهنگی طراحی سایت با قابلیت های موبایل (ریسپانسیو)

حالا دیگر همه آحاد جامعه با گوشی های هوشمند آشنایی داشته و یکی از آنها را در اختیار دارد. به همین میزان نیز سایت هایی که توسط این افراد بازدید می شود، هر روز بیشتر می شود.

کاربران گوشی هوشمند به منظور وارد شدن به سایت های مختلف نیازمند خدماتی است که برای آنها اختصاص یافته است.
آنها برای این که بتوانند به راحتی به اطلاعات متنی و نمایشی سایت ها دسترسی پیدا کنند، لازم است سایت به صورت ریسپانسیو طراحی شود.
سایت شما نیز می بایست از قواعد و امتیازات ریسپانسیو برخوردار باشد وگرنه حجم بیشتری از این اطلاعات در اختیار مشتریان گوشی به دست قرار نخواهد گرفت. برای آشنایی بیشتر با واژه ریسپانسیو میتوانید مقاله ریسپانسیو چیست را مطالعه کنید.

نادیده گرفتن این موضوع احتمال از دست رفتن جایگاه سایت شما را در گوگل به مراتب پایین می آورد.

عدم تناسب فهرست سایت و غیرقابل فهم بودن اطلاعات آن

طراحی تجربه کاربری از این اصل غافل نیست! برای به جلب توجه کاربران نیازاست حتا سایتی که نمایش داده می شود، دارای منو یا فهرست گویا و روشن باشد.

گاهی دسترسی به اطلاعات راحت نیست. مسیر مناسبی برای آن تعریف نشده است.

نقطه ضعفی اساسی برای این که نشان دهد، طراح سایت فاقد هر گونه تفکر سوق الجیشی در این زمینه است.
لذا به شما اکیدا توصیه می شود، تمامی مواردی که قرار است در فهرست سایت شما درج شود، کاملا گویا و روشن باشد. بدون هیچ ابهامی.
به کارگیری از زبان و لحن که متن شما را آسان فهم کند، در نگاه داشتن کاربر بسیار موثر خواهد افتاد. ابزارهای موثر در جستجو نیز اقبال شما را در سئو سایت افزایش داده و بر تعداد بازدیدکنندگان سایت شما می افزاید.

سنگین کردن سایت با محتواهای غیرمرتبط

سنگین کردن سایت با محتواهای غیرمرتبط

مشاهده شده است، برخی از مدیران سایت ها برای جلب توجه کاربر از موسیقی و کلیپ ویدیوهایی خاص استفاده می کنند.

این حرکت جز این که سایت شما را از نظر سرعت بارگذاری مطالب کند نماید، فایده دیگری نخواهد داشت.
همین امر باعث می شود، بسیاری از کاربران به محض رویت موسیقی و کلیپ های خودکار از سایت شما خارج شوند.

بارگذاری این نوع محتواهای غیرضروری بر سرعت سایت شما تاثیر منفی گذاشته و مشتریان شما را وادار به بازدید از صفحات دیگر کنند.

عدم بهره گیری از ابزار و فناوری جدید

حالا دیگر بهره گیری از نرم افزار رایانه ای فلش پلییر کمتر شده است.

در قدیم به منظور مشاهده مضمون مالتی مدیا، انجام نرم افزارهای اینترنتی با تجهیزات تکامل یافته از این نرم افزار استفاده می شد.

این قابلیت در گوشی نیز کاربرد داشت و بسیار پرطرفدار محسوب می شد.
اما استفاده از این این فناوری در مرورگرهایی مثل کروم،فایرفاکس و اکسپلور دیگر مجاز نیست. یکی از دلایل منسوخ شدن این شیوه بالارفتن حجم صفحه است و باعث هدررفت بسیاری در زمان نمایش مضمون و محتوا می شود.
از همین رو مخاطب با دیدن نرم افزارهایی چبون فلش پلییر و دیگر فناوری هایی که امروز مورد کاربرد نیستند، به سایت شما بی علاقه شده و آن را ترک می کنند.
برای برون رفت از این مشکل کارشناسان ما استفاده از HTML5 را به شما سفارش می کنند. این نرم افزار رایانه ای پخش ویدیو و موزیک را برای کاربران راحت و آسان کرده و نسبت به دیگر تکنولوژی ها به روزتر است.

سایت هک شده است

هک شدن سایت ها امروزه امری شگفت و غیرمعمولی تلقی نمی شود. این مرض در روز، بالغ بر سی هزار سایت را درگیر خود می کند.

گاهی این مساله به حدی بغرنج و پیچیده می شود که برون رفت از آن ساعتها وقت میبرد.
گذشته از آن برای بازگرداندن حالت اولیه سایت قبل از هک شدن، زمان زیادی از مدیران تلف می کند.

لذا توصیه کارشناسان ما در این زمینه وقوف کامل به این مسایل است. همه جوانبی که ممکن است سایت شما را دچار این آسیب کند، بررسی کنید.
تمام راههای که ممکن است سایت شما از هک شدن بیرون بیاید، در مرورگرها قابل مشاهده است. این منابع را تهیه کرده و مطالعه کنید. برای جلوگیری از هک شدن از گواهی نامه امنیتی استفاده کنید.

همچنین از نرم افزاری های ضدویروس قوی نیز میتوانید استفاده کرده و امنیت سایت خود را افزایش دهید.

ایمیل های اسپم را جدی بگیرید. برای آشنایی با ایمیل اسپم و راه های مقابله با آن میتوانید مقاله ایمیل اسپم چیست را مطالعه کنید.
ذخیره کردن یک نسخه از بک آپ اطلاعات سایت می تواند راه نجاتی باشد برای وقتی که سایت شما مورد حمله هکرها واقع شد.

با ذخیره کردن اطلاعات سایت خود، می توانید هر زمان که لازم بود، برای بازیابی سایت از آنها استفاده کنید.
بررسی لاگ های سایت نیز امری مهم است. چنانچه بر روی سایت خود شاهد افزایش بار ترافیک بودید، لازم است ریشه آن را پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.
وب سایت خود را به روز رسانی کنید.
رمز عبور مناسبی طراحی کنید.
همه این اقدامات باعث می شود تا سایت شما از حملات هکری جان سالم دربرده و کاربران سایت با دلگرمی بیشتری محتوی شما را دنبال کنند.

همه این تمهیدات باعث می شود، تا با تعامل خوب با مشتری به طراحی تجربه کاربری نسبت به محصول و رفتار مشتری هایتان برسید.

طراحان تجربه کاربری به چه عواملی توجه دارند؟

طراحان تجربه کاربری به چه عواملی توجه دارند؟

طراح تجربه کاربری همواره به این مساله توجه کافی دارد؛ چرا کاربر به انتخاب یک محصول اشتیاق نشان داده است.

در واقع یک محصول را زیر ذره بین نقد و بررسی قرار می دهند تا بدانند چه عواملی در آن دخیل بوده است که باعث انتخاب او توسط کاربر شده است.
چیستی و کیفیت محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد. دلایلی که باعث انتخاب محصول شده نیز مهم تلقی می شود.

سطح رضایت مندی و نظر کاربران برای طراح تجربه کاربری بسیار حایز اهمیت است.
می شود تصور کرد که طراح تجربه کاربر کارش را با این واژه شروع می کند؛ چرا؟ سپس پاسخ را به چگونگی تولید محصول می کشاند.
معمولا در تیم طراحی از متخصصان مختلفی استفاده می شود.

از طراح بصری که یک برند را تعریف می کند و نقش کلیدی در تاثیرگذاری یک نشان تجاری دارند، بگیرید تا یک برنامه نویس حرفه ای.

حتی یک روان شناس و کسی که تعامل بین کاربر و محصول را طراحی می کند.
وظایف طراح تجربه کاربری می تواند متفاوت باشد. او در زمینه تحقیقات کاربر، شخصیت سازی، ارائه نمونه هایی در رابطه با تعامل بین کاربر و محصول و کامپیوتر فعالیت می کند.

یک طراح حرفه ای همواره نیازهای روانی و فیزیکی یک کاربر را در مرکز توجه خود قرار می دهد تا بتواند به یک تجربه موفق از سوی کاربر و محصولی که او مورد استفاده قرار داده است، برسد.

چرا یک طراح گرافیک به طراحی تجربه کاربری UX متمایل می شود؟

همانطور که می دانید طراح گرافیکی به صورت تام تلفیق هنر و فناوری است.

یک طراح گرافیک می تواند در زمینه های مختلفی هنر خود را نشان دهد، از طراحی سایت بگیرید تا طراحی محصولات و مجلات و برند سازی و خیلی مشاغل دیگر، می توان از هنر گرافیک استفاده برد.
با این همه بسیاری از طراحان گرافیک مایلند در زمینه دیگری نیز شانس خود را امتحان کنند. طراحی تجربه کاربری رشته جدیدی است که بسیاری از طراحان گرافیک را به سمت خود متمایل کرده است.
شاید یک دلیل آن بدیع بودن این حرفه است. شاید کار کردن برای ظاهرسازی و جذابیتهای بصری دیگر خیلی یک طراح گرافیک را راضی نگه نمی دارد.

طراحی تجربه کاربری از آنجا که با حس رضایت مشتری سر و کار دارد و موفقیت های بدست آمده ناشی از محصولات است، برای طراح تجربه کاربری جذاب تر است.
علت دیگر را می توان درمیزان دستمزدها یافت. در ایالات متحده دستمزد طراحان تجربه کاربری از طراحان گرافیکی بیشتر گزارش شده است.

چرا طراحی تجربه کاربری برای موفقیت کسب و کارهای امروزی ضروری است ؟

چرا طراحی تجربه کاربری برای موفقیت کسب و کارهای امروزی ضروری است ؟

اگر تا این جا با ما بوده باشید، دانسته اید که طراحی تجربه کاربری به شما یک راه حل درست و قوی در کارهایتان ارائه می دهد.

این استراتژی به بالندگی و سرعت موفقیت شغلی شما کمک می کند و در سایه آن مشتری ها همچنان به شما ومحصولات ارائه شده پایبند خواهند بود.
طراحان تجربه کاربری نه تنها به عنوان یک کارمند یا یک نیرو با شرکت های بزرگ کار می کنند که اساسا حضور آنها در تیم آنها به عنوان یک استراتژیست معرفی می شود.

حتی ممکن است طراحان تجربه کاربری برای چند سازمان و شرکت مختلف همکاری داشته باشد.
آنها با شناسایی نیاز و تجربه کاربران در رابطه با محصولات، دست به طراحی محصولاتی می زنند که تجربه خوشایندی برایشان فراهم آورد.

این مساله کم کم شکافی که بین خریداران و مشتریان پس از اتمام عقد قرداد بوجود می آید، پر می کند.
طراحان تجربه کاربری با روش هایی که در اختیار دارند، یک بار دیگر مشتری را به سمت محصولات و خدمات ارائه شده می کشانند.

در ادامه به مواردی که باعث می شود یک شرکت از طراحان تجربه کاربری استفاده کنند، فهرست می شود:

طراحی تجربه کاربری UX زیربنای ساز و کار فعالیت های اقتصادی

در همه کسب و کارها از گذشته تا امروز همه مدیران و صاحبان مشاغل به دنبال راه حل های بوده اند تا بهترین خدمات ومحصولات را به مشتری ارائه دهند.

آنها با آماده کردن تمهیدات خاص سعی دارند یک بار دیگر مشتری را با تجربه خوب و حس رضایت ناشی از استفاده از محصول به سمت خود بکشاند.
توانایی ایجاد حس خوب در مشتری بر اساس درک دقیق از نیازهای مشتریان حاصل می شود.

طراح تجربه کاربری مترصد احوالات و رفتارهای مشتری است.

او می داند همانطور که نیازهای مشتریان تغییر می کند باید در راه حل ها و شیوه های رسیدن به یک تجربه خوب و حس رضایت در مشتری نیز تغییر یابد.
در همین زمینه الکس اوستر در کتاب Value معتقد است :
مشتریان شما بهترین هیئت منصفه و داور محصولات شما هستند. آنها هستند که نمره ارزشیابی به کارهای شما می دهند.

اگر نتوانید با ایجاد حس رضایت در آنها خود را ثابت کنید، آنها بدون هیچ رودربایستی شما را از لیست فروشندگانشان خط خواهند زد.
مصاحبه با مشتریان، پژوهش درباره آنها، نمونه سازی و ساخت نقشه خدمات ازجمله روش های موثری است که می توان به راهکارهای خوبی در این زمینه دست یافت.
فعالان اقتصادی به خوبی با شرایط و پتانسیل های بازار خود را همسو و منطبق می سازند تا در ادامه فعالیت های اقتصادی شان از دیگر رقبا عقب نیفتند.

از دست دادن مشتری بزرگترین صدمه ای است که می توان به یک مدیر و فعال اقتصادی وارد کرد.

سرعت گرفتن تیراژ فروش با طراحی تجربه کاربری UX

درست است که رسیدن به تجربیات خوشایند مشتری در نسبت با محصولات کمی سخت تر شده است اما به همان میزان روش های تعامل با او نیز گسترش پیدا کرده است.

شما به لطف تکنولوژی راحت تر از گذشته می توانید با او مراوده و گفتگو داشته باشید.
نیازهای او را شناسایی کنید.

عملکرد آنها را بررسی نمایید و بر همان اساس یک نقشه جامع از خواسته ها و تمایلات آنها فراهم کنید.

سعی کنید یک قدم از او جلوتر باشید. آنچه را که باعث می شود یک مشتری از یک محصول حس رضایت و خاطره خوشی را بدست آورد، پیش بینی کنید.
آن ایده را قبل از این که مشتری بخواهد، در محصولاتتان وارد کنید.

یادگیری عملکردهای سنجیده، ویژگی های شاخص و پیشرفت در بهترین زمان می تواند در ترسیم یک استراتژی درست به شما کمک کند.
راه حل هایی که منجر به توفیق در ارزیابی مشتری و محصول می انجامد، بدون مطالعه دقیق رفتار و احوالات او ممکن نیست.
شما می توانید دایره مشتریان خود را بازتر و بازتر کنید، به شرط این که تمام جوانب کار را بسنجید. مشتریان شما قرار نیست همه از یک قشر و یک طبقه باشند.

گاهی ممکن است نگاه خود را به سمت افرادی بچرخانید که شانس دیده شدن را به دلایلی از دست داده اند.
محصولات و خدمات خود را براساس نیاز آنها نیز تغییر بدهید. اجازه بدهید این افراد نیز تجربه خوبی از محصولات شما داشته باشند.

محصولات شما باید برای آنها نیز طراحی های ویژه ای نیز در نظر داشته باشد.
حس رضایت و خاطره خوش آنها باعث دلگرمی آنها و رونق اقتصای شما می شود. هر یک از این مشتری های خاص که با محصولات شما رابطه خوبی برقرار کند، یک مبلغ و بلندگوی تبلیغاتی خوبی خواهد شد برای معرفی بیشتر شما و محصولاتتان.

طراحی تجربه کاربری ux و مقبولیت عمومی

طراحی تجربه کاربری ux و مقبولیت عمومی

طراحی تجربه کاربری می تواند شما را به سطح قابل قبولی از شهرت و محبوبیت نیز برساند. این نکته را در نظر داشته باشید و همه موانعی را که ممکن است باعث شود، برند و تلاش شما را زیر سوال ببرد، از میان ببرید.

در ادامه به برخی از مواردی که باعث شکاف شما و مشتری هایتان بوجود می آید، اشاره می کنیم.

  • چنانچه پاسخ مناسبی برای کاربران خود نداشته باشید،
  • آنها را برای دسترسی سریع به محصول و خدمات پشتیبانی نکنید،
  • خدمات پس از فروش عملکرد ضعیفی داشته باشد،
  • ارتباطات کافی و شایسته ای با آنها برقرار نشود، شما را در کشاندن ورطه شکست سوق می دهد.

متاسفانه این یک حقیقت دردآور است که کاربران امروزی به خاطر ورود به دنیای پرشتاب دیجیتال آنها عجول کرده است. سطح انتظارات آنها افزایش یافته و با اولین خطا از سوی شما سایت شما را ترک کرده و به سمت سایر فروشندگان متمایل می شوند. از همین رو به مدیران اقتصادی توصیه می شود، راههای ارتباطی خود و مشتریان را کم کرده و نیازهای آنها را با سرعت بیشتری پاسخ دهند.

برای دستیابی به مقبولیت عمومی باید قبل از هر چیز راه ها و فاصله های موجود را از میان برداشت. با مشتری به تعامل خوبی رسید و اظهارنظرات آنها را درباره محصولات وخدمات جدی تر از هر استراتژی فرض کرد.
مطمئنا بهترین محصولات دنیا نیز بدون همراهی تجربه کاربری یک کالای معمولی و حتی با ارزش پایین خواهد بود.
داده ها و نتایج تحقیقات خود را منسجم نگه دارید.
برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب لازم است رفتارها و تجربیات مشتری را زیر نظر بگیرید. نتیجه هر چه باشد، باید به صورت مدون و منسجم نگاهداری شود. این داده ها در تحقیقات بعدی شما به صورت کمی و کیفی تاثیرگذار خواهند بود. درست است که بسیاری از شرکت ها سرمایه زیادی را برای جمع آوری این تحقیقات هزینه می کنند، اما در نهایت از آنجا که پراکنده و غیرمنسجم هستند، از یاد می روند.
توصیه کارشناسان ما استفاده از تجربیات دیگر رقبا در این زمینه است. بسیاری از مدیران سایت ها و شرکت های نام آور، از دیتابیس که به مثابه یک بانک اطلاعاتی است، استفاده می کنند.
این محیط می تواند کلیه داده ها و اطلاعات با ارزش شما را در خود جای دهد.

دیتابیس یا پایگاه داده ها می تواند با جداولی که در اختیار دارد، با نظمی اصولی همه آمار و تحقیقات جامع شما را در خود دسته بندی کند.
این جداول با هم مرتبط بود و در عین حال می توانند به صورت مستقل نیز عمل کنند.

خلاصه کلام

از این که حوصله کردید تا پایان نوشتار طراحی تجربه کاربری ux چیست با ما ماندید، از شما متشکریم.

در این مقاله دانستیم طراحی تجربه کاربری ux چیست و از این متن برآمد، طراحی تجربه کاربری می تواند فروشندگان، فعالان اقتصادی و سایت هایی که در اختیار دارند را با مخاطبین و مشتری های خود مرتبط سازند.

این ارتباط دوسویه که ناشی از شناسایی صحیح درست رفتارهای کاربران است، به تولیدکنندگان امکانات خاصی می دهد.

طراحان تجربه کاربری که مشتکل از افراد متخصص می باشند، بر اساس همین شناخت، تجربه خوشایند و حس خوب مشتری را رصد کرده و در تولید محصولات بعدی خود آن ها را لحاظ می کنند.
همین ترفندها باعث می شود، مشتری دوباره به سمت محصول و خدمات ارائه شده، جذب شود. تعامل دوباره و مداوم با مشتری که حس خوبی به محصول دارد، بهترین نوع تبلیغ به شمار رفته و دایره مصرف کنندگان محصولات شما را گسترش می دهد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست