برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 8 دقیقه وقت بگذارید : )

به احتمال زیاد شما روش های متفاوتی را برای پیدا کردن کلمه کلیدی محتوای مورد نظر خود امتحان کرده اید. گوگل ترندز یکی از معروف ترین و برترین ابزارها، برای تحقیق کلمات کلیدی است. اما به طور کلی ابزار گوگل ترندز چیست؟ و چه استفاده هایی از آن می شود؟ در یکی دیگر از مقاله های الیت دیزاین سعی داریم شما را با ابزار گوگل ترندز آشنا کنیم.

ابزار گوگل ترندز چیست؟

ابزار گوگل ترندز Google Trends یکی از سرویس‌های جستجوی آنلاین گوگل است که برای مشاهده آماری جستجوی کلمه‌های کلیدی استفاده می‌شود. همچنین گوگل ترندز یک ابزار کاربردی برای بررسی میزان جستجوی یک کلمه کلیدی در بین کاربران و همچنین مقایسه کلمات پر تکرار توسط کاربران با یکدیگر است.

در بخش ترند یا ترندینگ هر سایتی، گرایش کاربران قابل مشاهده است. با این ابزار می‌توان به آنالیز داده‌ها و بازارهای سئو پرداخت، که با استفاده از فیلتر موضوع، تاریخ محتوا، دسته بندی محصولات، مکان کاربران و … می‌توان دید وسیع تری به تجزیه و تحلیل‌ها نسبت به ابزارهای قدیمی تر داشت.

گوگل ترندز یک ویژگی روند جستجو یا همان «ترند» است که نشان می دهد یک عبارت جستجوی معین نسبت به میزان جستجوی کل سایت در یک بازه زمانی معین چقدر در موتور جستجوی گوگل وارد می شود. از Google Trends می توان برای مقایسه کلمات کلیدی و کشف سیر صعودی میزان جستجوی کلمات کلیدی استفاده کرد.

ویژگی های ابزار گوگل ترندز چیست؟

شما می توانید با مراجعه به ابزار و مشاهده جستجوهای فعلی که در حال جستجو هستند، گوگل ترندز را از بالا به پایین کاوش کنید، سپس برای کسب اطلاعات بیشتر به موضوع مورد نظرتان بپردازید.

همچنین می توانید کلمه کلیدی خود را در کادر جستجو در بالای ابزار وارد کنید تا ببینید چگونه میزان جستجو برای آن عبارت در طول زمان و در مکان های مختلف متفاوت می باشد. مکان، محدوده زمانی، دسته یا صنعت و نوع جستجو (وب، اخبار، خرید یا یوتیوب) را برای داده های دقیق تر تغییر دهید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره یوتیوب بدانید مقاله تولید محتوا در یوتیوب را بخوانید.

در این سرویس، امکان درخواست همزمان پنج کلمه یا موضوع وجود دارد و نتایج کلمه مورد نظر در جدولی نمایش داده می شود که در گوگل “نمودار میزان جستجو” نام دارد.

یک ویژگی به نام “جستجوهای داغ” در این ابزار وجود دارد که لیستی از 40 کلمه جستجوی برتر روز در ایالات متحده را نشان می دهد.

ویژگی دیگر به نام Google Trends for Websites به جای ترافیک برای عبارات جستجوی خاص ، ترافیک وب سایت را تجزیه و تحلیل می کند. داده ها شامل بازدیدکنندگان منحصر به فرد و ستون مناطق است که درصد بازدیدکنندگان از یک منطقه جغرافیایی خاص را نشان می دهد.

ستون های ” Also visited” و ” also searched for”، سایر وب سایت ها و سایر اصطلاحات جستجو را نشان می دهد که بازدیدکنندگان سایت احتمالاً از آن‌ها بازدید کرده و آن‌ها را جستجو می کنند.

ویژگی  Google Insights for Search، سرویسی است که ویژگی های پیشرفته تری برای نمایش داده های روند جستجو ارائه می دهد.

کاربرد ابزار Google Trends چیست؟

گوگل ترندز برای سئو و بازاریابی محتوا بسیار کاربرد دارد. با کمک این ابزار می توانید دریابید که مخاطبان بازار هدف شما در مورد چه چیزی در جستجوی اطلاعات هستند. نوشتن درباره موضوعات پرطرفدار می تواند به افزایش بازدیدکنندگان از سایت شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محتوا میتوانید مقاله بازاریابی محتوا چیست را مطالعه کنید.

برای ایجاد انگیزه در تبلیغات خود، گوگل ترندز را بررسی کنید، تا ببینید چه موضوعاتی در حال حاضر تصور عموم را به خود جلب کرده است. پرداختن به موضوعی پرطرفدار در کمپین های بازاریابی شما می تواند، تعامل تبلیغات شما را افزایش دهد.

برای آگاهی از میزان محبوبیت برند خود، می‌توانید از گوگل ترندز استفاده نمایید. لذا تنها نام برند خود را در این ابزار جستجو کرده و مقدار جستجو این کلمه را در بازه زمانی موردنظر و همچنین میزان افزایش جستجو را مشاهده نمایید.

همچنین برای گسترش کسب و کار خود، از ابزار گوگل ترندز می‌توانید استفاده کنید که برای این کار ابتدا شهری که درمورد محصولتان یا خدمات مربوط به آن، بیشترین جستجو را دارد مشخص نمایید. همچنین برای بهترین نتیجه، بهتر است تنها به داده‌های این ابزار متکی نباشید.
برای یافتن کلمه کلیدی در تولید محتوا، براساس مقایسه آماری می توانید از گوگل ترندز بهره مند شوید. برای آشنایی با کلمه کلیدی میتوانید مقاله کلمات کلیدی چیست را مطالعه کنید

آموزش کار با گوگل ترندز

در مرحله اول برای اینکه بتوانید وارد وب‌سایت گوگل ترندز شوید، باید به آدرس Google.com /Trends بروید و سپس وارد صفحه اصلی گوگل ترندز خواهید شد.

گوگل ترندز چیست ؟ آموزش کامل 0 تا 100 Google Trends
گوگل ترندز چیست ؟ آموزش کامل 0 تا 100 Google Trends

در این صفحه می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در کادر بالا جستجو کنید و سپس وارد صفحه زیر می شوید. برای مثال کلمه طراحی سایت در تصویر زیر جست جو شده است.

جستجو کلمه کلیدی
جستجو کلمه کلیدی

برای جستجو در گوگل ترندز، می‌توانید چهار گزینه را برای جستجو کلمه مورد نظر خود تنظیم کنید:

محل جستجو
محل جستجو
  • انتخاب محل جستجو:

در این بخش می‌توانید کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و فقط آمار جستجوی کلمه، برای کشور مورد نظر شما نمایش داده شود و ایران هم در بین این کشورها می باشد.

  • بازه زمانی جستجو:

در این بخش از تنظیمات می‌توانید یک بازه زمانی معین برای جستجوی خود مشخص کنید. یعنی می توانید ببینید میزان جستجوی این کلمه در یک هفته اخیر چگونه بوده و یا حتی در طی 12 ماه اخیر تا به الان چگونه بوده است.

  • دسته‌بندی موضوعی عبارت:

در این قسمت می توانید دسته‌بندی مرتبط با موضوع کلمه خود را در هنگام جستجو مشخص کنید. برای مثال اگر کلمه مورد نظر شما مربوط به طراحی سایت است میتوانید دسته بندی مورد نظر با این کلمه را انتخاب کنید.

  • نوع جستجو

در این بخش می توانید مشخص کنید که کلمه شما در کدام یک از بخش های گوگل جستجو شود. برای مثال اگر کلمه کلیدی مورد نظر برای عکس است باید گزینه جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) را انتخاب کنید. اگر برای خبر ها می باشد باید جستجوی اخبار (Google News) را انتخاب کنید.

همچنین برای محصولات می توانید، امکان جستجوی محصول (Google Shopping) و یا جستجو در یوتیوب را انتخاب کنید.

در قسمت پایین این نمودار بخش دیگری قرار دارد که آمار کلمه جستجو شده را بر اساس موقعیت های جغرافیایی منطقه ای نشان می دهد.

شما می توانید با کلیک بر روی منطقه مورد نظر خود، میزان آمار این کلمه را طبق کشور، استان و شهر مورد نظرتان انتخاب کنید. سپس با کمک Subregion کشویی باز می‌شود که می توانیم با انتخاب گزینه City دریابیم که این عبارت کلیدی بالاترین میزان محبوبیت را در کدام شهر دارد.

میزان محبوبیت
میزان محبوبیت

آخرین بخش این ابزار Related Topics و Related queries می‌باشد، که در Related Topics شما می توانید عنوان‌هایی که مربوط با کلمه مورد نظر شما جستجو شده‌اند را مشاهده کنید و در قسمت Related Queries می توانید جستجوهایی که مشابه با این کلمه هستند را مشاهده کنید.

در قسمت کشویی منو زیر که در تصویر با علامت فلش نشان داده شده، می‌توانید این بخش ها را طبق کلمه هایی که در حال پیشرفت اند تنظیم کنید.

کلمه های در حال پیشرفت
کلمه های در حال پیشرفت

برای اینکه بتوانید بهترین کلمه را در بین سایر کلمات انتخاب کنید می توانید به طور همزمان 5 کلمه را با یکدیگر مقایسه کنید و میزان جستجو شده آن را با هم بسنجید.

برای مقایسه بین کلمات کافیست در قسمت Compare کلمه مورد نظر خود را وارد کنید. به عنوان مثال ما کلمه سایت ساز را هم اضافه کردیم و میزان جستجوی کلمات وارد شده را با هم مقایسه کریدم.

مقایسه کلمات کلیدی
مقایسه کلمات کلیدی

برای مقایسه کلمات کلیدی بیشتر با هم می‌توانیم کلمه دیگری را در کادر سوم این ابزار اضافه کنیم، همانطور که مشاهده می کنید کلمات وارد شده با دو رنگ آبی و قرمز به صورت مجزا از هم قابل تشخیص هستند.

طبق مقایسه بالا بین دو کلمه کلیدی که در ایران مقایسه شده اند؛ میزان جستجوی کلمه طراحی سایت از کلمه سایت ساز طی 30 روز گذشته بیشتر بوده است. این کلمات نیز بر اساس موقعیت مکانی آمار نشان داده می‌شود.

اهمیت گوگل ترندز برای کسب و کارها

می توانید از داده های موجود در Google Trends برای چندین هدف مختلف بازاریابی استفاده کنید:

اطلاعات داده شده توسط گوگل ترندز می تواند، برای اطلاع از کمپین های فصلی شما مورد استفاده قرار گیرد و به برنامه ریزی هزینه و همچنین موجودی حساب شما کمک کند.

همچنین اطلاعات روند جستجوی گوگل می تواند برای بازاریابان بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت فصلی (مانند فروشگاه لوازم خانگی و باغبانی) را اداره می کنید، زمانی که عبارات جستجوی مرتبط با کسب و کار شما رواج پیدا می کند، می توانید تلاش های بازاریابی خود را افزایش دهید و نسبت به فروش بیشتر محصولات خود اقدام نمایید.

همچنین بازاریابان موتورهای جستجو می توانند از Google Insights برای تنظیم دقیق استراتژی های کلمات کلیدی خود استفاده کنند زیرا به آن‌ها این امکان را می دهد تا چرخه ها و الگوهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص و محبوبیت یک کلمه کلیدی را بر اساس مکان و محدوده زمانی بررسی کنند. برای اینکه بدانید google pagespeed insights چیست توصیه می کنم این مقاله را مطالعه کنید.

در طول افزایش میزان جستجو، هزینه هر کلیک شما در ادورد بیشتر خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که وقتی محصولات یا خدمات شما رواج دارد، بودجه بیشتری را برای هزینه ادورد اختصاص دهید.

اگرچه داده های ارائه شده توسط گوگل ترندز روزانه آپدیت می شوند، اما گوگل  در قبال این داده ها مسئولیتی ندارد و داده هایی که ترندز تولید می کند، ممکن است به دلایل مختلفی شامل موارد نادرستی باشد، از جمله مسائل مربوط به نمونه گیری داده ها و تقریب های مختلفی که برای محاسبه نتایج استفاده می شود.

در چه مواقعی می‌توان از Google Trends استفاده نمود؟

از ابزار گوگل ترندز در سه موقعیت می توان استفاده کرد:

  1. زمانیکه سرمایه کافی برای بهره‌مندی از سرویس های غیررایگان را نداشته باشید. مانند سرویس Google Keyword Planner که البته این ابزار مقایسه درستی بین دو کلمه کلیدی و تشخیص میزان محبوبیت آن‌ها نمی‌دهد و در این مواقع بایستی از ابزار گوگل ترندز استفاده نمود.
  2. وقتی که قصد دارید میزان محبوبیت یک موضوع را در یک بازه زمانی خاص و معین ببینید.
  3. مورد سوم زمانی است که بخواهید اشکال مختلف نوشتاری یک کلمه را مقایسه کنید، که البته این گزینه از موارد پرکاربرد گوگل ترندز است در این ابزار می‌توانید به‌طور رایگان از آن بهره مند شوید.

نتیجه گیری

در این مقاله با ابزار گوگل ترندز چیست و همچنین آموزش آن آشنا شدیم، و دانستیم که ابزار گوگل ترندز از ابزارهای به روز و پرکاربرد در سئو است که روندهای پرتکرار در بازه‌های زمانی مشخص را نشان می‌دهد و می‌توانید با تولیدمحتوا در دوره تکرار بعدی افراد موردنظر را هدف قرار دهید.

در این ابزار می‌توان به تحقیق کلمات کلیدی و همچنین مقایسه همزمان دو کلمه کلیدی از نظر میزان جستجوی آن‌ها پرداخت و از طرفی نیز می‌توان میزان جستجوی کلمات کلیدی را برحسب دسته بندی موضوعی، موقعیت جغرافیایی، بازه زمانی و … مشاهده کرد.

البته ابزار گوگل ترندز، تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی را نشان نمی‌دهد و مقیاس آن برای جستجوی کلمات بین 0 تا 100 است و اگر عدد نشان داده شده به 100 نزدیک تر باشد، نشانگر پرجستجو بودن آن کلمه است لذا در اینصورت باید گفت که در کنار این ابزار نیاز به ابزار Google Keyword Planner و مشابه آن برای تحقیق دقیق‌تر درمورد کلمات کلیدی دارید.

الیت دیزاین به عنوان یک طراح سایت بسیار حرفه ای میتواند، شما را برای داشتن یک سایت حرفه ای و تولید محتوای سایت تان همراهی و یاری کند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (2 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست