برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

امروزه یکی از بهترین راه‌های سازماندهی تولید محتوا، هرم بازاریابی محتوا می باشد. برای اینکه بدانید هرم بازاریابی محتوا چیست ؟ و 5 سطح آن را با هم بررسی کنیم، در ادامه این مطلب با الیت دیزاین همراه شوید.

انجام امورات بازاریابی محتوایی تا حدی سنگین و پیچیده است که می توان آن را مشابه، انجام دادن چندین کار سنگین به صورت همزمان دانست. به‌طور مثال فرض کنید که می خواهید همزمان مدیریت یک مدرسه، یک رستوران و یک مزون لباس را بر عهده بگیرید، مشخصاً انجام دادن این کارها به‌ صورت همزمان کار دشوار و گاهأ غیر قابل انجام است، حتی برای یک شخصیت ماورایی. برای آشنایی با بازاریابی محتوا مقاله بازاریابی محتوا چیست را بخوانید.

داشتن استراتژی مشخص و یک نقشه راه مستند، برای موفقیت در کسب و کار ضروری است.
همچنین از ادله‌ی این گزارش می توان نتیجه گرفت که کسب و کاری نسبت به کسب‌وکارهای دیگر موفق تر است که، یک برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص دارد. در خصوص استراتژی محتوا می توانید مقاله استراتژی محتوا چیست را مطالعه کنید.

هرم بازاریابی محتوا چیست؟

هرم بازاریابی محتوا Content Marketing Pyramid، یکی از روش‌های توسعه کسب و کار محسوب می شود.

در واقع این هرم یک نقشه راه و یک استراتژی مشخص برای هر بیزینس به حساب می آید که می تواند به شما کمک کند تا کمپین‌های تبلیغاتی و محتوایی بزرگ و گسترده را به اجرا دربیاورید و از این که عملکرد بهینه و درست در کسب‌وکار خود دارید مطمئن شوید. همچنین بازیافت و داشتن دامنه تأثیرگذار را برای شما امکان پذیر می کند.

هرم بازاریابی محتوا چیست؟ بررسی 5 سطح هرم محتوا

کاربرد هرم بازاریابی محتوا

اهمیت استفاده از این هرم محتوایی امکان داشتن یک استراتژی محتوای منسجم است و البته کاربرد و فواید دیگری نیز دارد از جمله:

  • هرم بازاریابی محتوا، به افزایش تمرکز و داشتن برنامه ریزی دقیق و منظم برای تولید محتوا کمک بسیاری می کند.
  • با استفاده از هرم محتوا شما می توانید یک استراتژی مشخص و یک نقشه راه برای بیزینس خود داشته باشید.
  • می توانید با خیال راحت‌تری به بقیه کارها بپردازید و آن ها را یک‌ به‌ یک طبق نقشه جلو ببرید. در نتیجه می توانید با تمرکز بیشتری مشغول فعالیت شوید.
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از هرم بازاریابی محتوا این است که، منابع اولیه و زمان شما را به‌ درستی مدیریت می کند.
  • در نتیجه هنگامی که منابع به درستی استفاده شوند، باعث می شود که کارایی شما بالاتر برود و بتوانید میزان بیشتری محتوا تولید کنید و در واقع ظرفیت ایجاد محتوا در بیزینس شما به‌شدت بالا می رود.

بررسی ساختار Content Marketing Pyramid

هرم محتوا پنج قسمت یا پنج سطح دارد که در ادامه به معرفی این سطح‌ها خواهیم پرداخت.

اولین سطح محتوای مرکزی است. اصلی ترین و ضروری ترین قسمت هرم بازاریابی محتوایی، دقیقاً قسمت اول یا محتوای مرکزی می باشد و شامل تحقیق‌های گسترده و تفکرات عمیق است که می توان محتواهای جانبی را نیز از روی محتوای مرکزی تولید کرد.

محتوای جانبی که می تواند شامل کتاب‌های کاغذی، کتاب‌های الکترونیکی و یا راهنماها باشد، به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر و دقیق تر بر روی محتوای اصلی و مرکزی تحقیق کنید و آن را درک کنید.

محتوای اولیه یا مرکزی برای همگان در دسترس نیست و تنها یک ماده اولیه به حساب می آید که بتوان از روی آن محتواهای جانبی را تولید کرد و این محتواهای جانبی شما را برای تبدیل مشتری بالفعل به مشتری بالقوه، کمک می کند.

اگر محتوای شما بتواند به مشتری کمک کند و مفید باشد به مرور زمان این مسئله در ذهن مشتریان حک می شود که شما و کسب و کارتان، یک حامی بزرگ و همراه همیشگی برای آن ها هستید، بنابراین در هر زمانی می توانند روی کمک شما حساب کنند.

سطح دو و سه و چهار هرم محتوا، همگی شامل محتواهای جانبی می شوند که آن را با نام محتواهای اشتقاقی می شناسیم.
در واقع این محتواها به‌واسطه‌ی محتوای مرکزی به وجود آمده اند. محتوای مرکزی بسیار گسترده و جامع است در نتیجه محتواهای جانبی قسمتی از آن را برداشت کرده و پیرامون آن تحقیقات و بررسی‌های فراوان انجام داده اند تا بتوانند اطلاعات جزئی تری به دست بیاورند.

بررسی ساختار هرم بازاریابی محتوایی

این محتواها اغلب برای همگان قابل دسترس هستند. هدفی که ما در این سطح دنبال می کنیم این است که بتوانیم مشتری و مخاطبان را به سمت سطح اول جذب کنیم و آن ها را با موضوع لایه‌ی اول درگیر کنیم.

محتواهای جانبی فرمت‌های متفاوتی دارند که می توان به پاورپوینت‌ها، پست‌های وبلاگ و اینفوگرافیک ها اشاره کرد که اغلب این محتواها بسته به موضوع و مضمون، رمز عبور ندارند. در نهایت در انتهای هرم، لایه‌ی پنجم یا محتواهای ترویجی وجود دارد. اگر میخواهید با اینفوگرافیک آشنا شوید مقاله اینفوگرافیک چیست را در وبلاگ الیت دیزاین بخوانید.

محتواهای ترویج، این رسالت را بر عهده دارند که به مخاطبین کمک کنند، لایه‌های بالاتر را بشناسند و بتوانند آن ها را به درستی درک کنند.

در هرم محتوا، با توجه به این که محتواهای ترویجی از روی محتواهای مرکزی و محتوای جانبی نوشته شده است، می توان گفت که محتواهای موجود در این سطح بکر و تازه نوشته شده نیستند بلکه از روی محتوای سایر دسته‌ها بازنویسی شده‌اند. پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می گیرند یا محتواهایی که از روی سایر محتواها بازنویسی می شوند، می توانند در این دسته جای گیرند.

مزایای استفاده از هرم محتوایی

در انتهای این مقاله قصد داریم چند مورد از مزایای شگفت انگیز استفاده از هرم بازاریابی محتوا را برای شما بازگو کنیم؛

در واقع هرم محتوایی در قسمت اول خود یک هدف کلی و مهم دارد که می تواند بزرگترین هدف برای بیزینس شما باشد؛ یعنی دقیقاً آن چیزی که شرکت شما تماماً برای آن تلاش می کند.

به عنوان مثال اگر شما تولید کننده پوشاک هستید، بزرگترین هدف شما می تواند این باشد که محصولات خود را به صورت گسترده به فروش برسانید.

در نتیجه این مسئله در لایه‌ی اول هرم محتوا قرار می گیرد و لایه‌های زیرین، به ترتیب کمک می کنند تا موضوع مطرح‌شده در سطح یک، در تمامی قسمت‌های بیزینس شما گنجانده شود و به آن اهمیت داده شود.

مزایای استفاده از هرم بازاریابی محتوایی

بنابراین هدف اصلی کسب و کار شما با سرعت عجیبی در کوچک ترین بخش‌های بیزینس نیز دیده می شود و رسیدن به آن آسان تر خواهد شد.

این هرم محتوا در واقع یک هدف را در سطح‌های مختلف به روش‌های گوناگون به صورت بولد شده و یا کوچک بیان می کند و این مسئله خود، باعث تکرار هدف و مقصد شما در کلیت کسب و کار می شود.

در این هرم انقدر محتواهای گوناگون و مختلف وجود دارد که تقریباً، می توان گفت کسب و کار شما از لحاظ محتوایی اشباع خواهد شد. نکته مثبت دیگری که وجود دارد این است که در نهایت در پایان هرم، شما تأثیر تلاش‌های خود را خواهید دید و قطعاً به فروشی که پیش از این آرزو داشتید خواهید رسید.

نتیجه گیری

در اینجا با هرم بازاریابی محتوا چیست و بررسی 5 سطح هرم محتوا آشنا شدیم و دریافتیم که رسالت اصلی این هرم این است که بتواند محتوای خوب را از بد جدا کند و در نهایت، محتوای خالص و مفید به شما تحویل دهد.

همچنین برای زمان بندی دقیق محتوا می توانید از تقویم محتوا نیز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره تقویم محتوا میتوانید مقاله تقویم محتوا چیست را مطالعه کنید.

با کمک هرم محتوا، رفته رفته و با عبور از هر پله شما محتوای بهتر را گلچین خواهید کرد و به مرور محتواهای بهتری تولید خواهید کرد. درنتیجه می توانید با استفاده از این هرم محتوا، مشتریان بیشتری را با کسب و کار خود درگیر کنید و به دنبال آن در بازاریابی و فروش محصول خود یا ارائه خدمات خود نیز موفق تر عمل کنید.

تیم طراحی سایت الیت دیزاین با طراحی انواع سایت‌های فروشگاهی، شرکتی، آموزشی، شخصی و… با افتخار در کنار شما عزیزان می باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
5/5 - (4 امتیاز)

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست