برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مقاله قرار است درباره‌ی اینکه کمپین تبلیغاتی چیست و نحوه طراحی آن چگونه است، صحبت کنیم پس همراه ما در «الیت دیزاین» باشید.

همه ما روزانه در معرض هزاران تبلیغ رنگارنگ تلویزیونی، بیلبوردی، آگهی روزنامه و… هستیم. تبلیغاتی که حتی ممکن است بدون آنکه بخواهیم روی انتخاب‌های ما اثر بگذارند. بیلبوردها، آگهی‌ها، بنرها که چهره شهرها را تغییر دادند پشت هر کدامشان مجموعه‌ای از تلاش‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها نهفته است.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

در قدم اول خوب است با مفهوم کمپین تبلیغاتی آشنا شویم. هنگامی که در فضای مجازی مشغول گشت زدن هستید با یک ویدئوی تبلیغاتی که توسط یک اینفلوئنسر اجرا می‌شود و در تلاش است که یک برند شیر را به مخاطب نشان دهد، مواجه می‌شوید. برای آشنایی با اینفلوئنسر میتوانید مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست را بخوانید.

بعد چند ساعت از منزل خارج می‌شوید و در مترو بنر تبلیغاتی همان برند شیر را می‌بینید، شب به خانه بر می‌گردید و دوباره همان تبلیغ شیر را این بار در تلویزیون می‌بینید. به فرایندی که این برند برای تبلیغ طی کرده، «کمپین تبلیغاتی» می‌گویند.
کمپین اشاره به جمع و گروه دارد.

زمانی که مجموعه‌ای از روش‌های تبلیغ را در یک بازه زمانی با هدفی مشخص و حول محور معرفی یک برند یا محصول به مخاطب ارائه دهیم، در واقع از کمپین تبلیغاتی استفاده کردیم.
معمولا برای تاثیرگذاری بیشتر و بهتر کمپین، محتوای کل کمپین را بصورت یکپارچه و منسجم با لحن مناسب برند طراحی ‌می‌کنند و سپس توسط کانال‌های مختلف تبلیغاتی به مخاطب ارائه می‌دهند. برای آشنایی با لحن برند مقاله لحن برند چیست را بخوانید.

هدف از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟

کسب‌وکارها از راه‌اندازی کمپین ممکن است اهداف متعددی داشته باشند:

  • معرفی محصول جدید به بازار
  • افزایش فروش یک محصول خاص
  • معرفی بیشتر به مشتریان و دریافت سهم بازار بیشتر
  • دریافت سهم ذهنی بیشتر با استفاده از تبلیغات
  • طراحی مجدد یک محصول قدیمی و معرفی دوباره آن به مخاطبین
  • و…

چرا از کمپین تبلیغاتی استفاده کنیم

چرا از کمپین تبلیغاتی استفاده کنیم؟

حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید که راه اندازی کمپین تبلیغاتی احتمالا یک کسب‌وکار را راحت‌تر به هدفش می‌رساند اما این مسئله برای طراحی یک کمپین کافی نخواهد بود. دلایل زیر این امر را تشریح می‌کند:

معرفی و جایگاه‌یابی برند:

کاری که کمپین تبلیغاتی با یک برند می‌کند افزایش سهم ذهنی مخاطبین است. شنیده شدن و دیده شدن نام یک برند تاثیری روی مخاطب می‌گذارد که نتیجه‌اش افزایش فروش محصولات آن برند می‌باشد. کم کم مخاطبین درباره‌ی کیفیت محصولات این برند با یکدیگر گفتگو می‌کنند در ادامه دنبال کننده‌های شبکه‌های اجتماعی آنها بیشتر خواهد شد و رفته رفته برند جایگاه خود را در بازار میابد.

تحت تاثیر قرار دادن همه مخاطبین:

مخاطبین و مشتریان یک برند احتمالا از هر سن و سالی هستند و طبیعی‌ست که تمام آنها با بیلبوردهای سطح شهر مواجه نشوند یا آگهی روزنامه را نبینند یا تلویزیون را تماشا نکنند. زمانی که یک کمپین تبلیغاتی اجرا می‌شود افراد بیشتری در معرض آن قرار می‌گیرند و دیگر محدودیتی در دیده شدن از سمت مخاطبین وجود نخواهد داشت.
برای آشنایی با برند و برندینگ می‌توانید مقاله‌ی «برندینگ چیست؟ و چرا باید برای شما مهم باشد؟» را مطالعه کنید.

برگذاری کمپین تبلیغاتی به عهده چه کسی ‌ست؟

معمولا واحد مارکتینگ یک سازمان عهده‌دار برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی هستند. در واحد مارکتینگ استراتژی کلی سازمان بررسی شده و با توجه به موقعیتی که یک برند دارد تصمیم به برنامه‌ریزی برای اجرای یک کمپین می‌گیرند.

چطور کمپین تبلیغاتی اجرا کنیم

چطور کمپین تبلیغاتی اجرا کنیم؟

‌این کمپین‌ها چه بصورت گسترده اجرا شوند و چه در مقیاس کوچک‌تر مراحل زیر را بصورت مشترک می‌توان برای آنها اجرا کرد.

تعیین هدف:

قدم اول این است که ما چه می‌خواهیم، از اجرای این کمپین چه قصدی داریم؟ به چه چیزی می‌خواهیم برسیم؟ و اگر به چه چیزی برسیم این کمپین موفق خواهد بود؟
این سوالات مجموعه سوالاتی ست که باید در قدم اول و پیش از ورود به مرحله اجرا در تیم مارکتینگ مورد بحث قرار گیرد. بدیهی ست هر چقدر به جواب روشن‌تری برسیم احتمال موفقیت کمپین بیشتر خواهد بود.

بودجه را تعیین کنید:

مشخص کنید که چه مقدار قرار است هزینه کنید و چه هزینه‌هایی را قرار است در طول کمپین متحمل شوید.
با برآورد هزینه کل کمپین می‌توانید برای استخدام گرافیست و تبلیغ نویس، اجاره بیلبورد و… بهتر تصمیم‌گیری کنید.

طراحی کمپین:

حال وقت آن است که محدودیت‌ها را در نظر نگیرید و هر آنچه که دوست دارید در کمپین اجرا کنید را روی کاغذ بیاورید و با تیم مارکتینگ خود درباره‌ی آن بحث کنید و به نتیجه‌ای روشن برای اجرای کمپین برسید. در این مرحله باید تصمیم بگیرید برای هر یک از ابزارهای تبلیغاتی چه محتوایی را منتشر کنید بهتر خواهد بود. برای مثال اینفوگرافیک در اینستاگرام و لینکدین مناسب است و… برای اینکه بدانید اینفوگرافیک چیست توصیه میکنم این مقاله را مطالعه کنید.

طراحی یک استراتژی مشخص برای ارتباط با مشتری

طراحی یک استراتژی مشخص برای ارتباط با مشتری

تمام نیروهایی که در کسب‌وکار شما با مشتری در ارتباط هستند باید به درستی و با استراتژی مشخص آموزش ببینند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مخاطبین باشند.
اگر استراتژی ارتباط با مخاطب به درستی تعیین نشده باشد یا نیروی انسانی که این وظیفه را بر عهده دارد کارش را درست انجام ندهد، کمپین به نتیجه‌ی روشن و مطلوبی نخواهد رسید.

اجرای کمپین:

اگر مراحل قبلی به خوبی اجرا شده باشد احتمالا این مرحله نیز با موفقیت به اجرا در خواهد آمد. این مرحله نیازمند شروعی طوفانی و ادامه‌ای طوفانی‌تر خواهد بود و نیازمند آن است که با تمام قوای‌تان تلاش کنید که هر چه بی‌نقص‌تر کمپین را اجرا کنید. در این مرحله تمام بازخوردی که از مخاطبین و مشتریان‌تان دریافت می‌کنید را جمع‌آوری کنید تا مرحله بعد را بتوانید عملی کنید. در این راستا میتوانید مقاله چگونه از پرسونا در بازاریابی استفاده کنیم
را مطالعه کنید.

اقدامات لازم بعد از اتمام کمپین:

دیتا و اطلاعاتی که در طول کمپین جمع‌آوری کرده‌اید بسیار ارزشمند و حیاتی هستند. دلیل اهمیت آنها:

  • این اطلاعات چراغ راه شما برای کمپین‌های بعدی هستند.
  • این اطلاعات دید خوبی نسبت به آینده کسب‌وکار به شما می‌دهند.
  • این اطلاعات می‌تواند منبع تصمیم‌گیری‌های آتی شما باشد.

جمع‌بندی:

در این مقاله به «کمپین تبلیغاتی چیست؟» پرداختیم و تلاش کردیم موضوعات کاربردی در این رابطه را برای شما شرح دهیم.
به یاد داشته باشید اگر قرار است در اجرای کمپین در بازار جدیدی ورود کنید یا ابزارهای جدیدی را تست کنید و یا از استراتژی متفاوتی استفاده کنید حتما این کار را در مقیاس کوچک‌تری انجام دهید و نتایج را ارزیابی کنید. بعد از حصول اطمینان از مطلوب بودن نتایج حاصل شده می‌توانید به سراغ راه‌اندازی کمپین‌های بزرگتر بروید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست