برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 5 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مقاله قصد داریم به موضوعات پیرامون برند بپردازیم، با زوایای مختلف آن آشنا شویم و به پاسخ این پرسش برسیم که برندینگ چیست و چرا برندسازی برای شما باید مهم باشد؟ همراه ما در وبلاگ الیت دیزاین باشید.

دنیای کسب‌وکار امروز روی مسئله‌ برند و برندینگ تمرکز بسیاری دارد. هر گامی که در بازاریابی و استراتژی کسب‌وکار برمی‌دارند، هر تلاشی که می‌کنند، همه و همه برای برندسازی و بهبود وجهه اجتماعی یک برند است. در ادامه به موضوع اینکه برندینگ چیست خواهیم پرداخت.

برندینگ چیست؟

برندینگ چیست؟

قدم اول شاید بهتر باشد به تعریف برندینگ بپردازیم: برند آن شیوه‌ی درک و احساسی ست که مخاطب از یک محصول یا یک کسب‌وکار دارد. بر اساس این تعریف، فرایند برندسازی یک فرایند بسیار حیاتی و مهم است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده انجام شود. برندینگ همان چیزی ست که آینده یک کسب‌وکار را تضمین می‌کند و سازمان‌ها باید از همان ابتدا فرایند برندسازی را پر قدرت و قوی و حساب شده پیش ببرند تا به طور مداوم با رشد آن، رشد کسب‌وکارشان را تضمین کنند.
برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به مقاله‌ی «ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟» نیز مراجعه کنید.

چرا برندینگ باید برای شما مهم باشد؟

شاید برای شما هم سوال باشد چرا برندینگ تا این اندازه با اهمیت است. موارد زیر دلایل اهمیت برندسازی هستند:

برندسازی درست، داستان شما را برای همه تعریف می‌کند:

برند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، برندسازی درست می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که شما چه راهی را برای رسیدن به جایگاه فعلی طی کرده‌اید. داستان فراز و فرود کسب‌وکار شما نیز می‌تواند در شکل‌گیری برندتان تاثیرگذار باشد. برند می‌تواند داستان شما را در یک لحظه بازگو کند!

برندسازی شکل‌دهنده‌ی صدا، لحن و هویت کسب‌وکار شماست:

هنگامی که محتوای شبکه‌های اجتماعی را آماده می‌کنید احتمالا در تلاش برای پیداکردن تصویری مرتبط و دارای همخوانی با برند خود هستید، یا از محتوایی در وب‌سایت‌تان استفاده خواهید کرد که بیشترین تطبیق را با لحن برند شما داشته باشد. به اینصورت برند شما تعیین کننده هر آن چیزی ست که در کانال‌های ارتباطی کسب‌وکارتان منتشر می‌کنید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره لحن برند بدانید توصیه می کنم مقاله لحن برند چیست را بخوانید.

برندسازی ساختن یک ارتباط عاطفی!

با تثبیت خود به عنوان یک برند در ذهن مخاطبین، می‌توانید عمیقاً با مشتریان، کارکنان و عموم مردم ارتباط برقرار کنید. این ارتباط یک فرایند تدریجی است که با صرف زمان احتمالا عمیق‌تر خواهد شد. همین ارتباط درست می‌تواند سرما‌یه اعتماد مخاطبین به شما و برند شما باشد. فراموش نکنید که اعتماد مخاطب جزئی از با ارزش‌ترین سرمایه‌های یک کسب‌وکار است. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن به شناخت درست و موثر مخطبان دست پیدا کنیم، پرسونای مشتری است. برای شناخت بیشتر پرسونا پیشنهاد می کنم مقاله پرسونای مشتری چیست را مطالعه کنید.

برندسازی ساختن یک ارتباط عاطفی!

برند خوب = معرفی خوب = اعتماد به‌نفس و سربلندی یک کسب‌کار:

معرفی یک کسب‌وکار به دنیا با برندسازی صورت می‌گیرد. برندسازی مطمئن و هدفمند می‌تواند آوازه و شهرت خوبی برای یک کسب‌وکار به بار آورد، به طوری که کارکنان آن برند، با افتخار از فضای کاری خود صحبت کنند.

برندسازی به کسب‌وکار شما هدف و جهت می‌دهد:

وجود هدف و معنی در پشت یک برند کمک می‌کند که بتوانید از جزئیاتی مثل رنگ، شکل، فونت و … فراتر رفته و آینده‌ی کسب‌وکارتان را ببینید. این هدف و معنای برند است که می‌تواند در برنامه‌های پیاده‌سازی برند، مثل تصمیم‌گیری درباره‌ی رنگ و ابعاد و… تاثیر بگذارد.

برندسازی باعث ایجاد فرهنگ سازمانی و روحیه مثبت در کارکنان می‌شود:

همیشه تاثیرات برای مشتریان و مخاطبین نیست. گاهی لازم است به فرهنگ سازمانی، شیوه‌ی نگرش کارکنان به سیستم، نحوه‌ی ارتباط آنها با مشتریان نگاهی بیندازید. با برندینگ درست، فرهنگ سازمانی عالی به وجود می‌آید و روحیه مثبت کارکنان نیز با آن همراه می‌شود. برندینگ می‌تواند به وفاداری و ایجاد حس تعلق داشتن به یک تیم را در کارکنان شما تقویت کند. به خاطر داشته باشید نیاز به تعلق خاطر داشتن و عضو یک گروه بودن از اساسی‌ترین نیازهای انسان‌ها ست.

سهم بازار بیشتر با برندینگ:

در بازار، کسب‌وکاری که برندینگ بهتری انجام داده خواه یا ناخواه سهم بیشتری دارد. برای مثال در زمان خرید یک پودر لباسشویی شما به سراغ کالایی می‌روید که نام آن را در تلویزیون و تبلیغات تجاری بیشتر شنیده باشید. حال کافیست محصولات آن برند کیفیت خوبی هم به بازار ارائه دهند در اینصورت مشتریان به آن برند وفادار خواهند شد.

برندینگ؛ فرایندی همیشگی و پایان ناپذیر:

یکی از پیشنیازهای مهم فعالیت در عصر کنونی همسو شدن با جریان تغییرات است. برندینگ یک فرایند همیشگی است و هرگز متوقف نمی‌شود. مردم، بازارها و کسب‌وکارها مدام در حال تغییر هستند و برند یک مجموعه نیز باید همگام با این سرعت پیشروی کند و هر روز یک قدم به سمت بهبود بردارد. همین مسئله به خوبی اهمیت برندینگ را برای همگان آشکار می‌کند.

انواع برندینگ چیست؟

انواع برندینگ چیست؟

تا به اینجا با مفهوم برندینگ و دلایل اهمیت آن آشنا شدیم، اما خوب است بدانید که برندینگ صرفا تغییرات در رنگ و مدل و نوع لوگو یا نام شرکت و… نیست بلکه در این فرایند مسائل عمیق‌تری مثل اهداف و چشم‌انداز شرکت نیز دستخوش تغییر خواهد شد. بر این اساس برندینگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه با هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

شعار برند

احتمالا با یادآوری نام شرکت‌های بزرگ جملات کوتاهی در ذهن‌‌تان مرور خواهد شد، مثل: «تاژ: همیشه کیفیت، همیشه تاژ» یا « چسب رازی: همه راضی از چسب رازی» این شعارها شکل‌دهنده‌ی نظام فکری مخاطبین شما خواهد بود. برای برندسازی اصولی لازم است یک شعار برند قوی و مطمئن که بیانگر ویژگی و مزیت رقابتی کالا یا محصول و خدمات شماست در نظر گرفته شود.

برندسازی محصول:

رایج‌ترین نوع برندسازی، برندسازی محصول است. تلاش برای معرفی و تمایز یک محصول که نقطه قوت یک کسب‌وکار است بعنوان محصول برتر و سرآمد به بازار و مصرف‌کننده را برندسازی محصول می‌نامند. برای برندسازی یک محصول نیاز به تمایزگذاری از طریق جنس، نوع، بسته‌بندی، رنگ و… داریم تا در بازار بعنوان یک محصول منحصر بفرد جایگاه خود را بیابد. در این راستا میتوانید مقاله روانشناسی رنگ در کسب و کار و معرفی مفهوم رنگ ها را بخوانید.

برندسازی شخصی: یا Personal Branding

برندسازی شخصی: یا Personal Branding

به لطف شبکه‌های اجتماعی احتمالا همه ما مواردی از این دست برندسازی را حداقل چندبار دیده‌ایم. اینفلوئنسرهای موفق نمونه‌ای از برندسازی شخصی هستند. اگر میخواهید با اینفلوئنسر آشنا شوید توصیه می کنم مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

اینکه ما یک برند لباس یا لوازم آرایش را با شخص خاصی به یاد بیاوریم یا یک ورزشکار، بازیگر و… را با مشخصه‌های خاصی بشناسیم احتمالا برند شخصی آن فرد بخوبی در ذهن ما جا خوش کرده است. مثال بارز این مسئله ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلاست.

برندینگ یک شرکت:

به شرکت‌های بزرگی مثل استارباکس و مک دونالد فکر کنید! چطور حجم عظیمی از ذهن مشتریان را به خود اختصاص داده‌اند؟ نام قهوه با تحویل فوری که بیاید تمام ذهن‌ها نام استارباکس را بخاطر می‌آورند همانطور که در ایران وقتی صحبت از خرید اینترنتی می‌شود نام دیجی کالا تداعی می‌شود. احتمالا این شرکت‌ها ترجیح دادند که بجای معرفی و برندسازی برای یک محصول، برای کل شرکت برند بلند آوازه‌ای بسازند.

جمع‌بندی:

در دو مقاله‌ی اخیر کوشش کردیم به مسائل پیرامون برند، برندینگ چیست و ریبرندینگ بپردازیم و انواع آن را با هم بررسی کنیم. برند یک سازمان بخش مهمی از هویت و شالوده اصلی تشکیل یک کسب‌وکار است. فرایند برندسازی و ریبرندینگ بسیار حساس، مهم و ضروری هستند و مستلزم صرف زمان و انرژي زیادی است اما نتیجه آن نیز بسیار مطلوب و تاثیرگذار خواهد بود.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست