برای مطالعه این مقاله، کافیه تقریبا 6 دقیقه وقت بگذارید : )

در این مقاله قصد داریم باهم بررسی کنیم که «ریبرندینگ چیست؟ و چه اصولی دارد؟» همراه ما در «الیت دیزاین» باشید.

احتمالا یکی از سخت‌ترین کارهایی که صاحبان و مدیران کسب‌وکارها به دنبال آن هستند خلق برند و برنامه‌ریزی برای آن است. زمانی که یک برند پایه‌گذاری می‌شود و حرکت صعودی خود را به سمت جذب بیشتر مخاطب طی می‌کند ممکن است به هر دلیلی نیاز به طراحی مجدد برند داشته باشند. طراحی مجدد برند که اصطلاحا آن را ریبرندینگ می‌نامند از پایه‌گذاری اولیه برند پیچیده‌تر و هزینه بردارتر خواهد بود.

برند چیست؟

برند چیست؟

«برند» یا «BRAND» شیوه درک یک محصول یا یک شرکت است که توسط مخاطبینی که با آن سروکار دارند صورت می‌گیرد. این مفهوم بزرگتر از یک نام تجاری و لوگو است و بیانگر شیوه نگرش و احساس مخاطب به یک نام تجاری است.برای آشنایی بیشتر با لوگو میتوانید مقاله لوگو چیست را بخوانید.
گرچه برای پایه‌گذاری یک برند زحمات زیادی صرف می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است اشتباهات استراتژیک به هویت و درک مخاطب از یک برند صدمات جبران ناپذیری وارد کند. در این موقعیت ریبرندینگ به نجات یک کسب‌وکار می‌آید و در تلاش است با بازسازی برند اصلاحات درستی در درک و شیوه مواجه مخاطب با یک برند داشته باشد. اگر میخواهید با لحن برند آشنا شوید توصیه میکنم مقاله لحن برند چیست و چرا اهمیت دارد را مطالغه کنید.

در ادامه به پاسخ اینکه ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد، می‌پردازیم.

ریبرندینگ چیست؟ و چه اصولی دارد؟

برای درک بهتر ریبرندینگ لازم است با مفهوم هویت برند نیز آشنا شوید؛ تمام اجزای بصری، متن‌ها و تقریبا هر چه مخاطب می‌بیند یا می‌شنود را هویت برند می‌نامند. ریبرندینگ، یک تغییر اساسی و مجدد در هویت برند می‌باشد. به طور معمول، تغییر در لوگو و رنگ و ساختار و حتی شیوه برخورد با مشتریان و … از جمله موارد ریبرندینگ می‌باشند. ریبرندینگ یا بازسازی برند بعنوان یک استراتژی توسط تیم مارکتینگ هر زمان که صاحبان کسب‌وکار به آن نیاز داشته باشند انجام خواهد شد.

ریبرندینگ چیست؟ و چه اصولی دارد؟

چرا ریبرندینگ انجام ‌دهیم؟

ریبرندینگ ممکن است به دلایل متعددی انجام شود، اما اهداف آن مشخص است:

  • بازسازی دوباره یک برند با هدف معرفی مجدد شرکت یا محصولات جدید و قدیمی.
  • کسب سهم بیشتری از ذهن و انتخاب مشتریان.
  • متمایز شدن از رقبا و پیشی گرفتن از آنها و گرفتن سهم بازار بیشتر.
  • به روز بودن از لحاظ زیبایی ظاهری برند و بهبود ارتباط با مخاطب
  • پشت سرگذاشتن بحران‌های خبری و…

ممکن است برندسازی اولیه به درستی صورت نگرفته باشد و یا برند منحصر به فرد و یونیک و تاثیرگذار نباشد در اینصورت در طی مسیر احتیاج به تغییر و اصلاح یا بازسازی برند وجود خواهد داشت که می‌توان با استراتژی مناسب اقدام به این کار کرد. ریبرندینگ می‌تواند پویایی کسب‌وکار شما را به مخاطب نشان دهد، اینکه تا چه اندازه برداشت و احساس مخاطب از برند شما برایتان مهم است و تا چه اندازه شما در تلاش برای بهبود وضعیت کسب‌وکار خود هستید همه و همه نشان دهنده دلسوزی و اهمیتی ست که برای محصولات و خدمات و بیزینس خود قائل اید.

 

 ریبرندینگ چه اصولی دارد؟

 ریبرندینگ چه اصولی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم بازسازی برند عملی پیچیده و زمانبر است. اصول زیر شما را برای تصمیم‌گیری بهتر درباره‌ی بازسازی برند راهنمایی می‌کند:

دلایل موثقی برای ریبرندینگ داشته باشید:

اولین و مهم‌ترین قدم این است که از خود بپرسید:

  • چرا باید ریبرندینگ انجام دهید؟
  • برند شما در حال حاضر چه کمبودهایی دارد؟
  • در صورت انجام ندادن ریبرندینگ چه ضررهایی را متحمل خواهید شد؟
  • ریبرندینگ چه کمکی به حل مشکل امروز شما خواهد کرد؟
    با مجموع پاسخ‌هایی که به این سوال‌ها می‌دهید می‌توان تصمیم گرفت که آیا ریبرندینگ می‌تواند به بهبود جایگاه فعلی کسب‌وکار شما کمک کند یا نه.

پیش‌نیازها را مشخص کنید:

بعد از اینکه تصمیم گرفتید، وقت آن است که نیازسنجی کنید، بازار و مخاطب را خوب بشناسید و پا به پای تکنولوژی به روز پیش بروید و همگام با آنها بتوانید استراتژی جدید بچینید.
فرض کنید قرار است در بازار جدیدی شروع به فعالیت کنید، پیش‌نیاز این کار شناخت هر چه بیشتر مخاطب و گروه هدف این بازار است. همینطور باید ریبرندینگ با توجه به این بازار و گروه هدف جدید تعریف شود.

تحقیقات بازار انجام دهید:

تا حالا از درون سازمان به برند و کسب‌وکار خود نگاه کرده‌اید. توصیه ما این است یکبار بیرون بیایید و از خارج از کسب‌وکارتان به آن نگاه بیاندارید! چه نقاط قوت و ضعفی میبینید؟ چه احساسی پیدا می‌کنید؟ فکر می‌کنید چرا برای مخاطب جذاب هستید؟
اگر می خواهید یک برند قوی برای کسب و کار خود بسازید، تحقیقات بازار یکی از ضروری ترین برنامه‌ها است. بدون نتایج تحقیقات بازار، مانند آن است که با چشمان بسته روی طناب راه بروید. مهم نیست چقدر تعادل خوبی دارید، احتمال زمین خوردن‌تان بسیار زیاد است!

اهداف واضح و قابل دستیابی تعیین کنید:

با آگاهی کامل از نقاط قوت و اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید و دسترسی به تحقیقات عمیق و دقیق بازار، می‌توانید پیش بروید و اهداف روشن و دست یافتنی را برای خود و کسب‌وکارتان تعیین کنید.

بازسازی هویت برند:

وقت آن رسیده که دست به اقدام بزنید، لوگو، نام، رنگ‌ها، فرم‌ها و… همگی باید همسو با برند جدید ارائه شوند. بهتر است این برند جدید با رونمایی در شبکه‌های مجازی به عموم مخاطبین معرفی شود. تمامی آنچه مخاطب تا به آن لحظه با آنها در تماس بوده بصورت جدید و نو به بازار عرضه خواهد شد. می‌توانید ری‌اکشن مخاطب‌تان را هنگام اولین برخورد با برند تازه مجسم کنید؟ در این راستا می توانید از رنگ ها نیز در شخصیت دادن برندتان استفاده کنید و مقاله روانشناسی رنگ در کسب و کار و معرفی مفهوم رنگ ها را مطالعه کنید.

در صورت نیاز اصلاحات انجام دهید:

از زمانی که مخاطبین اولین مواجه را با تغییرات برند داشتند می‌توانید برخورد آن‌ها را ثبت کنید تا با مقایسه این بازخوردها به جواب روشنی برسید: آیا ریبرندینگ به مذاق مخاطب خوش آمده یا نه؟ توانسته انتظارات او را برآورده سازد یا خیر؟ ریبرندینگ و تغییر شیوه تعامل با مخاطب می‌تواند به نزدیک‌تر شدن شما و او کمک کند؟ اگر جواب به این سوالات خیر بود نیاز است که اصلاحاتی روی برند جدید اعمال کنید. اگر میخواهید به برندتان شخصیت دهید توصیه میکنم مقاله کهن الگو برند یا آرکتایپ چیست را بخوانید.

ریبرندینگ فقط برای کسب‌وکارهای بزرگ جواب می‌دهد؟

ریبرندینگ فقط برای کسب‌وکارهای بزرگ جواب می‌دهد؟

یک تصور غلط و رایج وجود دارد: ریبرندینگ برای شرکت‌های بزرگ است! این تصور اشتباه است. ممکن است بدلیل تعداد مشتریان یا مخاطبین شبکه‌های اجتماعی خود، برندتان را بزرگ نبینید! اما بهتر است به خاطر داشته باشید حتی یک مخاطب یا مشتری نیز ارزشمند است و باید برای او زمان صرف کرد، خدمات و کالای بهتری ارائه داد و نیازهایش را شناخت.

تمام کسانی که در کسب‌وکار شما مشغول به کار هستند باید آگاه باشند که دلیل بودن آنها مخاطبین و مشتریان هستند. هر تلاشی که می‌کنید دلیلش باید مخاطب هدف شما باشد و در اینصورت خیلی تفاوتی ندارد که صد نفر مشتری دارید یا یک میلیون! هر چند نفر که باشند ارزشمند هستند.
برندسازی مسئله‌‌ای است که هر شرکتی باید عمداً روی آن تمرکز کند، مگر اینکه کسب‌وکار شما یک استارتاپ باشد، آن وقت تمرکز شما باید روی کسب اعتبار مدل کسب‌وکارتان باشد. اگر شما بیش از 5 سال است که در یک حیطه کاری فعالیت می‌کنید ریبرندینگ می‌تواند برایتان کارساز باشد.

آیا ریبرندینگ می‌تواند یک بیزینس را حفظ کند؟

گرچه ریبرندینگ تاثیر به سزایی در رشد و بهبود یک بیزینس دارد اما نمیتوان از آن توقع احیای یک کسب‌وکار شکست خورده را داشت. برای ریبرندینگ لازم است یک بیزینس نقاط قوتی داشته باشد تا با بهبود آنها بتوان نتیجه‌ی بهتری دریافت کرد. اگر تیم حرفه‌ای و متخصص، استراتژی مشخص کسب‌وکار و اشراف کافی به بازار هدف و همچنین برنامه اصولی برای بعد از بازسازی برند دارید، ریبرندینگ می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

جمع‌بندی:

در این مقاله سعی کردیم به مسئله‌ی «ریبرندینگ چیست؟ و چه اصولی دارد؟» بپردازیم و زوایای مختلف بازسازی برند یا همان ریبرندینگ را مرور کردیم. ریبرندینگ می‌تواند جان تازه‌ای به کسب‌وکارتان بدهد همینطور تداعی برند را در ذهن مخاطب بهبود ببخشد. ریبرندینگ یا بازسازی برند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مارکتینگ است که برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های محتوا و مارکتینگ می‌توانید به مقاله‌ی «بازاریابی محتوا چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟» مراجعه کنید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در
و
الیت دیزاین عضو شوید.
امتیاز بدید و بفرستید برای دوستاتون
Rate this post

دانلود کتابچه رایگان ( ۳۱ تکنیک سئو ۲۰۲۲ )

"*" indicates required fields

این مقاله چطور بود؟ دوست داشتین؟ 😊 نظر شما به ما انگیزه میده، اگه این مقاله نیاز شما رو برطرف کرد، سوالی یا مشکلی دارید و یا کلا مقاله رو دوست داشتید حتما در نظرات به ما بگید تا هم انرژی و انگیزه بگیریم و هم به سوالتون پاسخ بدیم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشاوره رایگان طراحی سایت

۰۹۱۰۹۷۶۳۸۵۰

شاید این مقالات هم دوست داشته باشید!

فهرست